نگرانی شدید مردم ترکیه از تنش با روسیه
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۴    ۱۳۹۴/۹/۵ کد خبر: 106890 منبع: پرینت

خبرنگار شبکه الجزیره در آنکارا درباره موضع ترکیه در خصوص تصمیم روسیه برای استقرار موشک های اس-400 در سوریه و افزایش حملات جنگنده های روسیه به منطقه جبل الترکمان گفت: احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه نخستین واکنش را به اظهارات مقامات روس دال بر افزایش حملات به مناطق شمالی سوریه داشته و اعلام کرده است در صورتی که حملات به مناطق ترکمان نشین ادامه پیدا کند نیروهای مسلح ترکیه بر اساس دستورات صادره عمل خواهند کرد.

ریاست ستاد ارتش ترکیه نیز اعلام کرد دیروز هجده جنگنده ترکیه در طول خط مرزی این کشور با سوریه مشغول گشت زنی بوده اند. ترکیه در دو سطح با واکنش های روسیه تعامل دارد. سطح نخست به صورت واکنش های قاطع است و تاکید دارد هر گونه نقض حریم هوایی این کشور را با قدرت پاسخ می دهد و نخست وزیر ترکیه این هشدار را به سفیر روسیه در ترکیه داده است.

سطح دوم نرم تر است که تاکید دارد این کشور خواهان تنش با روسیه نیست و آنچه که رخ داد در چارچوب دفاع از حقوق ترکیه بوده و رئیس جمهور ترکیه در سخنان دیروز خود به این مسئله اشاره داشته است. وزارت خارجه ترکیه نیز از احتمال برگزاری نشست میان وزرای خارجه ترکیه و روسیه خبر داده است.

وی درباره درخواست مقامات روسیه از شهروندان خود برای لغو سفرهای گردشگری خود به ترکیه افزود: مردم ترکیه از پیامدهای اقتصادی این حادثه نگرانند به ویژه آنکه دو کشور روابط اقتصادی قوی با یکدیگر دارند. ترکیه بیش از نیمی از گاز مصرفی خود را از روسیه وارد می کند.

هشدارهای اقتصادی مقامات روس به ترکیه نگرانی هایی را در این کشور ایجاد کرده است. مبادله تجاری دو کشور به سود روسیه است و اگر تحریم های اقتصادی روسیه علیه ترکیه اعمال شود بیشتر به زیان روسیه خواهد بود به ویژه آنکه این کشور با تحریم های اقتصادی غرب روربروست. روسیه بیست و پنج میلیارد دلار صادرات به ترکیه دارد و ارزش صادرات ترکیه به روسیه شش میلیارد دلار است.

شمار زیادی از شرکت های ساختمان سازی ترکیه در روسیه مشغول فعالیت هستند و ممکن است این مجازات بر فعالیت این شرکت ها تاثیر بگذارد. اظهارات دیروز سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اندکی از این نگرانی ها در ترکیه کاست.

وی گفته بود روسیه تمایل ندارد تصمیمات این کشور بر تجار و صنعتگران تاثیر داشته باشد. این نگرانی ها به صورت کامل از بین نرفته است و نگرانی های واقعی درباره پیامدهای این حادثه مطرح است و باید منتظر تحولات روزهای آینده و تصمیمات دو طرف باشیم.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است