جلسه وزیر مهاجران در رابطه با بیجاشدگان ننگرهار
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۷    ۱۳۹۴/۹/۳ کد خبر: 106764 منبع: پرینت

جلسه مشترک وزیر مهاجران و عودت کنندگان و والی ولایت ننگرهار با موسسه های همکار ملی و بین المللی در رابطه به نحوه کمک رسانی به بیجا شدگان ولایت ننگرهار دایر گردید.

این جلسه تحت ریاست مشترک محترم محمد سلیم کندزی والی مقام ولایت و سید حسن عالمی بلخی وزیر مهاجران و عودت کنندگان در تالار کنفرانس های مقام ولایت تدویر در ابتدا والی ولایت به شخص وزیر امور مهاجران و به اعضای مجلس خوش آمد گفت و برنامه مجلس را بیان داشتند.

محترم وزیر مهاجران نیز ضمن تشکر از جناب والی و نماینده های موسسه های همکاری ملی و بین المللی هدف سفر خود را که در رابطه به رسیدگی به وضعیت بیجاشدگان اخیر ولایت ننگرهار و همچنان آن عده بیجاشدگان که از سالیان متمادی بگونه بیجاشده در کمپ های مشخص زندګی دارند بیان داشته و همچنان از زحمات و تلاش هایی که گروه موظف ملی بیجاشدگان تحت رهبری شخص والی صاحب ولایت در جریان حوادث اخیر به خصوص نا امنی های در ولایت ننگرهار قدردانی و تشکر نمودند.

دفتر UNHCR و ریاست امور مهاجران به نمایندگی از گروه کاری بیجاشدگان (IDP TF) زون شرق صحبت نمود و در ارتباط به نحوه سروی و پاسخ دهی معلومات داد و افزود: گروه کاری به اساس عرایض جمع شده توسط دفتر ریاست مهاجران فعالیت خویش تنظیم نموده تیم های سروی به ساحه اعزام خانواده ها را تفکیک و تثبیت نموده و بعد از تثبیت توسط تیم مشترک برایشان مساعدت صورت می گیرد فعلا چهار تیم سروی و دو تیم دیګر برای توزیع موظف است، تاکنون حدود 13 هزار خانواده عرایض شان طی مراحل که از جمله برای 6 هزار خانواده مساعدت صورت ګرفته و با اینکه یک تعداد عرایض دیګر در نزد ریاست امور مهاجران موجود است و تیم های سروی همه روزه در ساحات مصروف تثبیت خانواده ها می باشند. با در نظر داشت موارد فوق هرگاه تا اخیر سال 3 هزار خانواده دیگر بطور تخمین بالای رقم موجود افزوده گردد جمعآ 9 هزار خانوده دیگر نیاز است تا سروی شوند.

در قسمت تهیه مواد غذای و غیر غذای دفتر WFP تعهد دارد تا خانواده ها را تحت پوشش برنامه های غذایی خویش قرار دهد. در قسمت مواد غیر غذایی برای 850 فامیل مواد موجود و دفاتر چون NRC و DRC احتمالا 5 هزار خانواده دیگر را نیز تحت پوشش خود قرار خواهند داد اما با این هم نیاز است تا از جانب حکومت نیز خانواده های مذکور مورد مساعدت قرار گیرند.

وزیر مهاجران در قسمت سهم گیری دولت در پروسه امداد رسانی از 7 میلیون پول بودیجه اضطرار که به منظور رسیدگی به بیجا شده های نا امنی و آسیب دیدگان زلزله اخیر ولایت ننګرهار اختصاص یافته به مجلس معلومات داده و ګفتند که پروسه مذکور تحت ریاست و رهبری مقام ولایت آغاز و مساعدت خواهد گردید وی همچنان از طرزالعمل جدید کمیسون عالی دولتی مبارزه با حوادث در رابطه به رسیدگی به بیجا شدگان از اثر عوامل نا امنی نیز به اعضای مجلس معلومات دادند.

محترم کندزی والی ولایت در رابطه به توزیع 390 تن گندم که 75 تن آن به 14 ولسوالی، 165 تن به چهار ولسوالی شینوار، 50 تن به ولسوالی اچین و 100 تن آن به ولسوالی کوت مساعدت شده که حدود چهار هزار خانواده را تحت پوشش قرار داده و یک مقدار دیگر نیز در پلان است البته این مساعدت از جانب کمیسون عالی دولتی مبارزه با حوادث اختصاص یافته بود معلومات ارایه نمود و همچنان در قسمت ارایه ارقام و تفکیک درست خانواده های مستحق تاکید نمودند و در زمینه توجه موسسات همکار در پروسه را مبذول داشته و از امنیت در سطح بعضی از ولسوالی ها که قبلا ناامن شده بودند خبر داده و تاکید نمودند تا نحوه مساعدت قسمی تنظیم گردد تا بعد از اینکه ساحات امن می گردد مساعدت ها در مناطق اصلی تنظیم تا مستحقان بعد از برګشت در محل اصلی ایشان کمک ها را دریافت نمایند این امر بحث می گردد تا خانواده ها تشویق به برگشت به محلات اصلی و از استفاده جوی افراد نیز جلوگیری گردد.

در بخش دیگر مجلس روی دریافت رای حل به بیجا شدگی های دوامدار بحث و ګفتګو صورت گرفته محترم وزیر مهاجران حل معظل بیجاشدگی را یکی از اولیت های دولت جمهوری اسلامی افغانستان عنوان نموده و افزودند که دریافت رای حل دایمی به بیجاشده ګان و ختم پروسه بیجا شدگی در برنامه های کاری شخص رییس جمهور قرار داشته و ایشان مسمم است تا با تطبیق برنامه های کاری منظم در سطح هر ولایت به این معظل پایان داده شود در اخیر مجلس مشترکا چنین فیصله گردید.

1: در قسمت سروی و پاسخ دهی موسسه های همکار تیم های خویش را ازدیاد بخشیده تا مستحقان به سرعت تثبیت و مساعدت گردند.

2: عرایض موجوده که فعلا نزد ریاست امور مهاجران قرار دارد بعد از یک سلسله بازنگری به اعضای گروه کاری شریک و مشترکا در قسمت تفکیک افراد مستحق و غیر مستحق کار صورت گیرد.

3: از موسسه های محترم همکار بین المللی در قسمت تنظیم مساعدت های بشری و انکشافی در محلات که امن گردیده نیز توجه خویش را مبذول دارند.

4: بخاطر جلب مساعدت های بیشتر موسسه های همکار بین المللی با دفاتر مرکزی خویش صحبت نموده و همچنان مجلس دیگر با موسسه های مذکور و دونرها در مرکز نیز تدویر و تقاضای مساعدت صورت ګیرد تا به مشکلات موجوده پاسخ دهی گردد.

5: از اینکه روند پاسخ دهی فراتر از امکانات موسسه های بین المللی است حکومت مرکزی نیز در قسمت مساعدت به خانواده های مذکور بیشتر توجه نموده و از امکانات اداره های دولتی نیز اسفاده صورت گیرد.

6: در ارتباط به آن عده خانواده هایی که بگونه دوامدار در ساحات مشخص بگونه بیجاشده زیست دارند بعد از یک بررسی توسط تیم موظف که از جانب مقام ولایت تنظیم می گردد طرح مشخص و مشترک با مقام ولایت و وزارت مهاجران ترتیب در صورتی که راه حل در سطح ولایت موجود نباشد به مقام عالی ریاست جمهوری اسلام افغانستان پیشنهاد گردد.

در آخر مجلس با دعا خیر و سلامتی مردم افغانستان به خصوص بیجاشدگان داخلی پایان یافت.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است