گزارش اولیه کنفرانس تغییر اقلیم در کشور
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۳    ۱۳۹۴/۹/۳ کد خبر: 106758 منبع: پرینت

محترم داکتر وسیم اقبال به نمایندگی از وزارت انرژی و آب در کنفرانس تغییر اقلیم و مشکلات افغانستان در آستانه کنفرانس مبارزه با تغییر اقلیم پاریس اشتراک کرد.

این کنفرانس با اشتراک مقام های بلند پایه اتحادیه اروپا در افغانستان و اداره های دولتی به شمول وزارت محترم خارجه، احیا و انکشاف دهات، زراعت و آبیاری، اداره ملی حفاظت از محیط زیست، واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان و برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد برگزار گردید.

این کنفرانس با هدف بالا بردن آگاهی در مورد ضررهای تغییر اقلیم و آمادگی افغانستان برای کنفرانس مبارزه با تغییر اقلیم ملل متحد که در آخر ماه نوامبر در پاریس برگزار می شود راه اندازی گردیده بود. هدف نهایی از کنفرانس پاریس برای نخستین بار ایجاد یک توافقنامه حقوقی برای محو گازهای گلخانه ایی در جهان خواهد بود.

در این کنفرانس محترم داکتر وسیم اقبال از متخصصان آب وزارت انرژی و آب با سهم فعال در این کنفرانس سخنرانی نموده مسایل علمی، تحقیقی مشخصی را برجسته نمود، وی گفت: پدیده های مثل خشکسالی، سیلاب، تغیراقلیم پدیده ای راندم (غیر منظم) هستند، به این معنی که درجه اطمینان ما درارزیابی این پدیده ها کمتر از 100 درصد است و اگر اطلاعات کافی و دقیق نداشته باشیم احتمالا ارزیابی ها دچار اشتباه شود که این خود باعث اتخاذ استراتژی غلط در برابر این پدیده ها می شود. وقتی اطلاعات دقیق و کامل بارندگی را نداشته باشیم چطور می توانیم دقیق ارزیابی کنیم برای مدت چند روز دوره های موسومی بارندگی داریم؟

داکتر اقبال در ادامه گفت: وقتی اطلاعات کامل هایدرو، مترولوژی را نداشته باشیم از کجا می توانیم ادعا کنیم که سیلاب ها و خشکسالی های که در اثر تغییر اقلیم به وجود می آیند شدت و میزان تخریب شان تا چه اندازه است؟

از این رو تقاضا می کنم تا قبل از ایجاد هر استراتژی توافقی مقابل پدیده تغییراقلیم، در ارزیابی تاثیرات موضوع تشکیل مرکز اطلاعاتی مجهز برای تولید اطلاعات صحیح و قابل اعتماد و همچنان هماهنگی بین مراکز مربوطه را در صدر پلان کاری قرار دهید.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است