شورای صلح به طالبان اعتبار داد
مشکل اجماع منطقه ای در نام آن است، نام اجماع منطقه ای برای تامین صلح چیزی است که به کار نمی آید. این نام باید تغییر کند 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۸    ۱۳۹۴/۹/۲ کد خبر: 106729 منبع: پرینت

پس از تجدید تنش در روابط کابل و اسلام آباد و افزایش ناامنی ها در کشور، رهبران حکومت، از رییس جمهور گرفته تا مشاوران امنیت ملی برای رسیدن به صلح دایمی و نابودی گروه های هراس افکن در افغانستان به اجماع منطقه ای تاکید می کنند. حالا این اجماع منطقه ای راه تازه ای برای رسیدن به صلح است یا بازهم شعار تازه سیاسی از جانب رهبران افغانستان است؟ اجماع منطقه ای چگونه شکل می گیرد و در ثبات افغانستان چه نقشی خواهد داشت؟

عبدالحفیظ منصور عضو مجلس نمایندگان در برنامه «گفتمان» گفت: اجماع منطقه ای برای صلح یک بخش لفظی دارد برای اینکه دولت افغانستان خود را صلح طلب نشان دهد اما در بخش عملی آن، به تعبیر من دولت می خواهد یک جبهه منطقه ای ضد طالبان، ضد تروریزم به منظور مبارزه با تروریست پروری شکل دهد. اما تردید دارم که بتواند کشورهای منطقه مثل ایران، آسیای مرکزی، چین و هند را در این جبهه وارد کند. چرا که افغانستان هم پیمان آمریکا است و بسیاری از کشورها به این موضوع تمایل ندارند.

وی معتقد است ابتدا باید مشخص شود چه میزان اراده برای از بین بردن تروریست وجود دارد و افزود: این بسیار واضح است که هرجا که صلح بیاید هر کشوری از آن حمایت می کنند اما سوال اینجا است که آیا برای تامین صلح کسی حاضر است که هزینه بپردازد؟ آیا چین با توجه به این پیوندهای بسیار محکمی که با پاکستان دارد آماده است که مساعدت های مالی خود را به حالت تعلیق درآورد و بگوید تا زمانی من این کمک ها را نمی کنم و این مناسبات اقتصادی را از سر نمی گیرم تا شما پایگاه های تروریست ها را ببندید. همچنان گمان نمی رود ایران در این مورد بسیار جدی و آماده باشد که بر پاکستان فشار بیاورد، چرا که ایران بی علاقه نیست که طالبان بر نیروهای آمریکایی که در افغانستان هستند ضربه بزنند. این مساله هم هنوز حل نشده است که حکومت، آیا واقعا برای شکست طالبان و اضمحلال آنها و آوردن یک صلح سراسری جدی است یا خیر؟ و مساله بسیار مهم تر و اساسی تر این است که آیا آمریکا و برخی کشورهای غربی که از تروریست حمایت می کنند تمایلی به از بین بردن آن دارند یا خیر؟ اگر اینطور نباشد تلاش ها بیهوده خواهد بود.

منصور در خصوص همکاری چین در این اجماع گفت: گفته رییس جمهور به زبان جاری شده است اما کشورها باید به طور عملی این موضوع رانشان دهند. به طور مثال، تا زمانی که نبینیم چین به منظور مبارزه با تروریزم دو شرط را عملی نکند، یک، بخشی از مناسبات اقتصادی خود را با پاکستان به حالت تعلیق بیاورد تا یک فشار بر این کشور وارد شود. دو، پروژه های اقتصادی که در داخل افغانستان گرفته بخصوص در قسمت معادن، به منظور کمک به دولت افغانستان عملی کند تا به جیب این کشور بیچاره و این دولت بیچاره مقداری پول وارد شود تا بتواند در برابر تروریزم بجنگد.

این نماینده مجلس نام اجماع منطقه ای را نادرست می داند و می گوید: مشکل اجماع منطقه ای در نام آن است، نام اجماع منطقه ای برای تامین صلح چیزی است که به کار نمی آید. وقتی نام آن اجماع منطقه ای برای صلح باشد، پاکستان این ادعا را دارد که ما آماده صلح هستیم و این افغانستان است که صلح نمی کند. این نام باید تغییر کند اجماع منطقه ای برای مبارزه با تروریزم نامی است که باید برآن گذاشته شود. آنهایی که می خواهند با طالبان و تروریست مبارزه کنند در این اجماع داخل شوند. این نام بسیار مهم است در این صورت است که مشخص می شود چه کسانی وارد این اجماع خواهند شد.

وی در خصوص رویکرد اجماع منطقه ای گفت: کشورهایی هم که در این اجماع جمع می شوند بخشی از اهدافشان برمی گردد به تامین مطالبات و منافع خودشان، آنها فقط برای ما نمی جنگند. این بسیار مهم است که ما بدانیم چه کسانی می آیند. گروه های تروریستی برای ما تهدید است و برای برخی دیگر فرصت محسوب می شود. ما در حال حاضر پیمان امنیتی با آمریکا امضا کردیم و نباید انتظاری داشته باشیم که روسیه با ما همکاری کند. آمریکا هنوز در کشور ما حضور دارد و بسیاری از کشورها تمایل ندارند که با ما همکاری کنند. پس این اجماع منطقه ای نباید به نام رسیدن به صلح باشد بلکه باید اجماع منطقه ای برای از بین بردن تروریست باشد. ساختن جبهه ای ضد تروریست و سرکوب طالبان رویکردی است که این اجماع باید داشته باشد. کشورهای کمک کننده هم اکنون عکس العملی اقدام می کنند. مثلاً بعد از سقوط قندوز بود که روسیه صدای خود را بلند کرد و پیشنهاد کمک داد. اگر قندوز سقوط نمی کرد شاید اصلاً چنین پیشنهادی نمی داد.

منصور تلاش برای مذاکره با طالبان را بی فایده می داند و می گوید: هم اکنون در شورای صلح همچنان صحبت ها از بازدید و دوستی با طالبان است و رهبران افغانستان می گویند که ما سفر به فلان کشور داشتیم و با فلان گروه از طالبان دیدار کردیم. این موضوع به شدت آزار دهنده است که دیدار با طالبان جنایتکار که هیچ اختیاری هم از خود ندارند را به عنوان پیشرفت می پندارند. این کار هیچ فایده ای ندارد جز اینکه به آنها اعتبار می دهند، مشروعیت می دهند، زمینه حضور تروریست ها و جنایتکارها را در ذهن مردم و بعد در ولایت های افغانستان فراهم می کنند.

وی در پایان گفت: ما باید اجماع منطقه ای را به منظور مبارزه با تروریسم تقویت کنیم و رفتار زیگزاگی نداشته باشیم تا پشیمان نشویم. چنین برنامه هایی هم یک شبه نتیجه نمی دهد کسانی هم که به افغانستان کمک می کنندباید بدانند برای مبارزه با تروریزم تنها تجهیز اردو و دادن اسلحه کافی نیست. پیدا کردن و ایجاد کار و شغل برای مردم هم یکی از ارکان اصلی مبارزه با تروریزم است و کمک زیادی به این موضوع می کند. همه کشورهایی که در منطقه خواستار سرکوب تروریزم هستند باید هر چه که می توانند در بخش های مختلف و هم زمان کار کنند. ایجاد کار و سرمایه گذاری نباید به بعد از، از بین بردن طالبان موکول شود، کشورهایی که در این قسمت همکاری می کنند باید حالا این کار را انجام دهند و شروع کنند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   چرا خلیل فروزی زندان برود وقتی دزدان پشتون تبار سفیر و وزیر می‌شوند
خلیل فیروزی باید وزیر شود !
تمام دزدان و متهمان پشتون به سفارت خانه های غربی، آسیایی، فرستاده شدند و باور کنید کمتر از سفیر هم قانع نیستند ! می گویند یوسف نورستانی هم در یکی از سفارت خانه ها تعین شده !
خوب با این شرایط چرا (خلیل فیروزی) سفیر نشود ؟
به چه دلیل زندان برود وقتی شورای امنیت علنی از داعشی های پشتون حمایت می کنید !
( شفق سیه پوش )

>>>   ما طالبان از خود هیچ اختیاری نداریم . این سخن بی اساس و بی منطق است . اگر بخواهیم همین فردا در کابل هزاران عسکر اجیر امریکا را با یک انفجار با خاک و خون خواهیم کشید . شما غلامان و ناموس فروشان با خود چه فکر کردید. ما در کابل در جاهای اساس و تردد خارجیان و غلامانشان بمب های جاه سازی نمودیم که هیچ کس از این موضع خبر ندارد . فقط با یک ماشه میتوانیم ان جاهای کثیف و لانه های جاسوسی را با خاک خون یکسان کنیم . پس مواظب رفتار خود باشید . واقعا شما به کدام حق چنین سخنان گستاخانه ی را علیه مجاهدین امارت اسلامی افغانستان می کنید . پس مواظب رفتار و سخنان بی ارزش خود باشید .
حبیب الله یوسفزی

>>>   محترم منصور صاحب نقد همه جانبه شمارا کاملآ مطالعه نمودم شما موضوع به شکل علمی و اکادمیک آن مطالعه و تحلیل نموده اید اما نفس موضوع این جااست که در نظام فعلی کشور و حکومت امریکا اراده آوردن صلح درکشور است یا نه در صورت عزم واراده امریکا برای تآمین صلح در کشور بنده مطمین هستم که در مدت یک ماه صلح درافغانستان تآمین ګردد دلیل آن فشار های امریکا بالای isi و از بین بردن منابع آن در کشور همسایه ما میباشد.
بااحترام افغان از توکیوجا‍پان

>>>   اقای طوطی !!!!!
چطور است که نام این اجماع را (شورای نظار منطقوی)نام گذاری کنند زیرا درین صورت برای چند معاملگر باقی مانده در ولسوالی نظاری های سابق زمینه معامله بزرگتر برابر میشود.

>>>   نظر واقع بینانه است چون واقعت را برملا میسازد

>>>   منصور صاحب!
چرا شما عادت کرده اید بجای انتقاد «خورده کاری» کنید . من بهیچوجه از شورای عالی صلح که متشکل از انسانهای بیطرف و غیرجانبدار نبود دفاع نمیکنم ولی یک چیز را از شما میپرسم هرگاه دو جانب قضیه یکدیگر را به «رسمیت» نشناسند و بیکدیگر «اعتبار»!! ندهند، میتوان توقع داشت که میان انها صلح برقرار شود؟؟؟!!!! وقتی قبل از صلح مذاکره ای میان انها صورت بپذیرد چه بگوییم که میان کی و کی مذاکره شد. این کار شما شبیه انست که آدم دهن خود را بخاطر هیچ نگفتن «باز» کند!!!
آمنه ناز از خیرخانه

>>>   عبد الحكيم مجاهد خود نماينده باصلاحيت طالبان در نيويارك بود حالا رييس شورا صلح بياييد ازين نوده پیوند کنید کدام صلح این نظام از الف تا يا طالب است لعنت خدا ورسول صلي الله عليه وسلم براين منافقان خوارج باد .

>>>   خطاب به حبیب الله یوسفزی تو فکر میکنی که مردم به حرف های عوام فریبانه تان باورمیکنند شما غلامان صفت پاکستان خواه طالب ساخت ای اس ای را خوب شناخته که در صورت دسترسی به انجام جنایت تان در هیچ جای وهیچ مکانی تا حال دریغ نکرده اید حتی از سوختاندن قرانکریم تا سوحتاندن مساجد وقتل عام نماز گذاران داخل مسجد کمی و کاستی ندارید زیرا طالبان از خود اراده ندارد فقط بدستور ای اس ای پاکستان عمل میکنند از کدام جنایت انجام داده تان پرده پوشی میکنید جنایت بیشماری را که شما طالبان بی غیرت کالی زنانه پوش چادری بسر انجام داده اید تا حال در جهان سابقه نداشته اما شما طالبان با فرومایه گی انرا انجام داده اید وزن واولاد تانرا بخدمت ای اس ای گذاشته خودتان در افغانستان میاید تا دولت اسلامی افغانستان را سرنگون کنید وبجای ان امارت مزدور خود ساخته پاکستان را جایگزین ان کنید اکنون اگر بهانه خارجی ها است در زمان حکومت مجاهدین یک نفر خارجی هم وجود نداشت چگونه از سرحد پاکستان با تانک وتوپ وافسران نظامی پاکستان داخل خاک ما شدید وقسمت زیاد خاک ما را اشغال کردید وتا فرار تان تمام داروندار کشور ما را به پاکستان انتقال دادید حتی از ریشه درخت پسته هم دریغ نکردید دیگر نمی توانید با تبلیغات دروغین تان ترس وهم را بدل مردم جادهید تا زبان مردم را از حقایق گوی در مورد طالبان ببندید همه میدانند که اگر به هر جنایت که دست یابی داشته باشید دریغ نکرده ونمیکنید وما خاموش از افشای جنایات تان تا نا بودی کامل تان ارام نمی شینیم .

>>>   شما وکیلان ولسی جرګه همیشه انتقاد کرده و میکنید واصلاحات می خوهید چرا اصلاحات را از خود شروع نمیکنید شما وکیلان قتل کردید زمین ها را غصب کردید و شهرک ها راساختید و قاچاق شراب و ارد و نفت و مواد مخدره را کردید و رشوت خوردید و قانون خشونت زنان را پاس نکردید و وکیل تان سه رشوت خور شهرک سازی را به سرحد تاجکستان نقل دادید که فرار کند اما از طرف حکومت ګرفتار شدند و به وکیل جزا داده نشد شما طالبان را به پاکستان منتقل کردید که زخم شان تداوی شود و لست خاینین و حنایت کاران ولسی جرګه در نزد شما وجود دارد و انرا افشا نکردید این تالار فساد باید منحل شود و شما محکمه شوید و جایدات های شما به خزانه ملت داده شود و برخی شما اعدام شوید بنام مجاهد مردم بی ګناه را کشتید و چور و چپاول کردید شما دزدان ملیونر و ملیادر شدید از خون ملت . شما حق تنفس هوا را در این دنیا ندارید
بصیر نظری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است