گزارش سفر وزیر مهاجران به ننگرهار و لغمان
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۶    ۱۳۹۴/۹/۲ کد خبر: 106690 منبع: پرینت

وزیر مهاجران و عودت کنندگان در راس یک هیات که معاون مالی و اداری و عده ای از روسای این وزارت وی را همراهی می کرد به ولایت های ننگرهار و لغمان رفت.

هدف عمده این سفر دو روزه کمک به بیجاشدگان ولسوالی های ولایت ننگرهار، بررسی وضعیت بیجاشده های داخلی و عودت کنندگان، تنظیم امور شهرک های مهاجران و ایجاد هماهنگی و همکاری میان اداره های محلی و وزارت امور مهاجران و عودت کنندگان بود.

سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجران و عودت کنندگان در جریان این سفر نخست به شهر مهترلام ولایت لغمان رفت و در ارتباط به وضعیت بیجاشدگان، تنظیم امور شهرک های مهاجران و ایجاد هماهنگی و همکاری میان ولایت لغمان و وزارت امور مهاجران با والی این ولایت بحث و گفتگو نمود.

عبدالجبار نعیمی والی ولایت لغمان در ارتباط به وضعیت امنیتی ولایت لغمان و شهرک های مهاجران این ولایت ملعومات ارایه کرد و تعهد نمود که زورمندان را اجازه غصب زمین را نخواهیم داد.

در این دیدار وزیر مهاجران و عودت کنندگان گفت تلاش خواهیم کرد که در همکاری با نهادهای کمک رسان بین المللی برای شهرک های مهاجران تمامی زیر ساخت ها در نظر گرفته شود.

وی گفت: بر اساس طرح پورتفولیو یک تعداد پروژه ها برای بیجاشدگان و عودت کنندگان ولایت لغمان در نظر گرفته شده است که از سوی نهادهای کمک رسان در این ولایت تطبیق خواهد شد.

به گفته آمر مهاجران ولایت لغمان 2230 فامیل در حال بیجاشدگی در این ولایت به سر می برند.

وزیر مهاجران و عودت کنندگان پس از دیدار با مقام های محلی ولایت لغمان به شهر جلال آباد رفت و با سلیم خان کندزی والی ولایت ننگرهار، فضل هادی مسلمیار رییس مجلس سنا، روسا، بزرگان قوم و مقام های محلی در این ولایت دیدار نمود.

والی ولایت ننگرهار در یک نشست ضمن تشریف آوری سید حسین عالمی بلخی و هیات همرای شان به شهر جلال آباد در رابطه به وضعیت بیجاشده های داخلی در این ولایت معلومات ارایه کرد.

سلیم خان کندزی گفت: تعداد زیاد از باشندگان ولسوالی های اچین، نازیان، ده بالا، هسکه مینه و بټی کوټ این ولایت از اثر جنگ و ناامنی خانه های خود را ترک کرده اند و به مناطق دیگر بیجاشده اند.

وی در این مورد اظهار نگرانی کرد و خاطر نشان ساخت که این بیجاشده ها به کمک نیاز دارند. در این نشست ملک نذیر رییس شورای عالی صلح ولایت ننگرهار و معاون شورای ولایتی این ولایت نگرانی شان را در ارتباط به وضعیت امنیتی ولسوالی های شینوار ابراز نموده و خواهان توجه جدی حکومت به بیجاشدگان این ولسوالی ها گردیدند.

سپس وزیر مهاجران و عودت کنندگان هدف سفر خود را بررسی و کمک به بیجاشده های داخلی این ولایت دانست، وی گفت: رسیدگی به این معضل از اولویت کاری حکومت و وزارت امور مهاجران و عودت کنندگان می باشد.

وی گفت: کمک به بیجاشدگان ولایت ننگرهار بسنده نیست و ما تلاش خواهیم کرد در همکاری با نهادهای ملی و بین المللی کمک رسان سروی و روند کمک رسانی را سرعت بخشیم. وزیر مهاجران و عودت کنندگان اظهار داشت که کمک ها باید برای بیجاشدگان که به مناطق اصلی شان برگشته اند در همان جا صورت گیرد تا دیگران تشویق به برگشت به مناطق اصلی شان گردند.

سید حسین عالمی بلخی در دیدار با سلیم خان کندزی گفت: چون علاقمندی به برگشت در ولایت ننگرهار بیشتر است نیاز است تا برنامه های درست و منظم برای عودت کنندگان در نظر گرفته شود.

وزیر امور مهاجران گفت: به منظور حل اساسی معضله بیجاشدگی باید یک طرح مشترک ترتیب و به رییس جمور کشور ارایه گردد. وزیر مهاجران و عودت کنندگان در جریان این سفر برای بیجاشدگان ولسوالی های ناامن ولایت ننگرهار به ارزش 7 میلیون افغانی کمک های نقدی و غیر نقدی توزیع نمود.

وزیر مهاجران در یک بخش این سفر یکجا با والی ولایت ننگرهار در یک نشست مختصر خبری به با رسانه ها صحبت نمود.

وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران آمار بیجاشدگان در ننگرهار را بیشتر از 20 هزار فامیل دانست.

عالمی بلخی تعهد نمود که با موسسه های کمک رسان صحبت خواهیم کرد تا روند کمک رسانی به بیجاشدگان افزایش یابد و سرعت گیرد.

والی ولایت ننگرهار در این نشست خبری گفت: بخاطر دریافت آمار دقیق بیجاشدگان این ولایت باید سروی آغاز شود وی تعهد کرد که کمک ها به صورت شفاف به بیجاشدگان آسیب پذیر توزیع خواهد شد.

در پایان روز وزیر مهاجران و عودت کنندگان و والی ننگرهار با فضل الهادی مسلمیار رییس مجلس سنا نیز دیدار و گفتگو نمودند.

رییس مجلس سنا از کارها و برنامه های جدید وزارت مهاجران و عودت کنندگان ستایش نمود و خواهان توجه بیشتر به بیجاشدگان ولایت ننگرهار گردید.

قابل یادآوری است که قبل از این وزیر مهاجران و عودت کنندگان به منظور بررسی وضعیت بیجاشدگان و عودت کنندگان به ولایت های هرات، پروان و کاپیسا سفر کرده بود.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است