پسته یکی از اقلام عمده صادرات کشور
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۴    ۱۳۹۴/۹/۲ کد خبر: 106675 منبع: پرینت

پسته از جمله نباتات بومی افغانستان است.

پسته گونه ای نبات است. این نبات در کشورهایی مثل سوریه، ایران، ترکمنستان، تاجیکستان در بخش وسیع کوه دامنه های نواحی شمال شرق و شمال غرب افغانستان در ولایات بدخشان، تخار، بغلان، سمنگان، فاریاب، بادغیس و هرات به شکل خودرو در حدود 450 هزار هکتار پسته زار روییده است. تولید پسته طبیعی اکولوژیکی خودروی افغانستان طمع خوشمزه و چربی خاصی دارد.

درخت پسته درختی است که در تپه های خاکی به راحتی رشد می کند و استقامت زیاد به بی آبی دارد و از آب باران، بخار آب کول ها، جهیل ها، دریاچه ها یا بندهای مصنوعی کمک می گیرد و محیط زیست را حیات می بخشد. درخت پسته در سنین جوانی خود نظر به بافت خاک ضرورت به آب دهی دارد. مدار یا مدت آب دهی آن از سن یک ساله تا 3 ساله 7 تا 10 روز است. جنگل پسته پناهگاه مناسب برای زندگی جانوران و پرندگان می باشد.

جنگل پسته از جمله منابع طبیعی بوده است که در حفظ محیط زیست اهمیت خاص دارد. حفاظت درست از جنگل پسته می تواند در بهبود بخشیدن وضعیت زندگی مردم نقش مثبت داشته باشد. جنگل پسته از قدیم مورد استفاده مردم قرار گرفته است، مغز پسته افغانستان شهرت جهانی داشته و از کیفیت خوب برخوردار می باشد. جمع آوری حاصل میوه پسته در گذشته سالانه پول هنگفتی را به عایدات دولت می افزاید و هم یکی از اقلام عمده صادرات افغانستان در گذشته به حساب می رود.

امروز با وصف کمک های جامعه جهانی به بازسازی و بهسازی افغانستان در قسمت احیا و بهبود پسته زارها اقدام ناچیز و اندک صورت گرفته است ولی بنیادی و بسنده نیست. به دلیل اینکه قبلا اقتصاد و درآمد سالانه مردم محل به جمع آوری حاصلات میوه پسته وابسطه بود. جنگل های پسته خودروی بومی افغانستان یکی از گران بهاترین و زیباترین منابع طبیعی افغانستان است. درخت پسته رشد و نموی بطی داشته و عمر طولانی دارد. این درختان می توانند برای چندین دهه حاصل دهی داشته باشند، پس نباید از درخت تازه آنها به منظور سوخت استفاده گردد. چرای حیوانات از قبیل بز، شتر و مرکب در جنگل های پسته موجب خسارات زیادی مانند از بین رفتن نهال های نوجست جدید پسته خود رو را به وجود می آورد.

حیواناتی از قبیل گاو و گوسفند را باید در فصل چرا به مدت معینی به جنگل های پسته هدایت داد، تا قد علف 10 تا 15 سانتی متر بلند شده باشد و حیوان بتواند در سرتاسر جنگل خوب بچرند. در این امر احتیاط کرد تا پوشش نباتی و خاک جنگل از بین نرود. درخت پسته را می توان بدون شک با اندکی تلاش با کاشت دانه قوریه پروش داد و تکثیر کرد و ساحه جنگلی را به راه انداخت که می توان دامنه کوه ها را مناطق گرم خشک را با پرورش این درخت زیبا پوشش داد و به این شیوه با نهال شانی، منطقه را از فرسایش و ایجاد روان آبها و خطر سیلاب ها نجات داد.


داکتر یارمحمد حیدر زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   افغا نستان یکی از نکات عطف تعداد گونه های نباتات این نعمت خد دادی در منطقه و جهان می باشد ، حدود بیش از 35 در صد مجموعه از نباتات افغانستان بومی هستند ، که اکثریت آن به شکل خود روی در سلسله جبال هندوکش با عظمت ترین کوه افغانستان رویید است. در حدود 430 هزار هکتار پسته خود رو ارزش گزاری مواهب طبیعی کشور از آنجایی که برای سرمایه گز اری وجود این منابع طبیعی ضروری است.
این موهب الهی طبیعی کشور را با حفظ از گزند های احتمالی چرای حیوانات اهلی حفظ و نگداری کنیم . در صورت حفظ این منابع طبیعی با ارزش از هر نوع گزند های احتمالی مدت استفاده از این مو هب الهی را برای مردم دوام نا محدود می کند. سالانه پولی هنگفتی را به عایدات دولت می افزاید و هم یکی از اقلام عمده صادرات افغانستان در گذشته به حساب می رود.

>>>   جنگلات پسته از جمله منابع طبیعی کشور بوده که در حفظ محیط زیست اهمیت خاص دارد. و جود درختان پسته در دامنه ها و تپه های خاکی کشور ما متراکمی ریشه آن باعث پایداری و استقامت در مقابل شدت بارندگی جلوگیر از حرکت توده های زمین مرطوب و هم از رانش خاک دامنه جلوگیری می کند. درخت پسته در سنین جوانی خود نظر به بافت خاک ضرورت به آب دهی دارد . مدار یا مدت آبیاری آن از سن یک ساله تا 5 سالگی 7 الی 14 روز است. در خت پسته رشد و نوی بطی داشته و عمر طولانی دارند. درختان پسته می توانند برای چندین دهه حاصل دهی خوب داشته باشد.

>>>   دولت ناکاره وفاسد ما رسالت واگاهی لازم را به مرد م انجام نداد تا اهمیت سرسبزی را در بهبود محیط زیست بدانند علمای ما هم نقش موثر بجا نکردند اگر از منابر تلویزیون جراید اخبار مکاتب مدارس ما صدای مشتر ک گفته شود شاندن نهال ومحافظت ان غرص سلامتی مردم صدقه جاریه است ما وشما شاهد بهبود در صفایی اب وهوای شهر خود میبودیم درین مدت میبودیم ..

>>>   داکتر صاحب اشرف غنی و عبدالله صاحب اداره ملی حفاظت محیط زیست افغانستان از قحطی الرجالی بکشید به اصلاح و در راس آن فرد مسلکی ضرورت دارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است