حکومت، گزارش هیات حقیقت یاب را افشا نمی کند
حکومت اراده ای برای افشای گزارش ندارد. اگر هم مجبور شود آن را افشا کند، گزارش سانسور می شود، آن قسمت های مهم که مربوط به افرادی می شود که در سقوط قندوز دخیل بودند قطعاً سانسور می شود 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۹    ۱۳۹۴/۹/۱ کد خبر: 106639 منبع: پرینت

روزها از بازگشت هیات حقیقت یاب از قندوز می گذرد اما حکومت هنوز گزارش این هیات را به مردم ارایه نداده است. چه چیز باعث شده است که حکومت به پنهان کردن گزارش بپردازد؟ چه موضوعاتی در این گزارش وجود دارد که حکومت نمی خواهد آن را افشا کند؟

عزت الله جویا کارشناس ارشد حقوقی در برنامه «چنبر» گفت: متاسفانه در افغانستان از گذشته رسم بر این شده است که یک سری حرف هایی که نباید به مردم و در رسانه ها زده شود بسیار بی پرده و عریان به مردم گفته می شود اما حرفهایی که مردم باید بشنوند و در آن شریک ساخته شوند و اعتماد میان دولت و ملت را به وجود می آورد، کتمان می شود و به مردم گفته نمی شود. این کتمان هم سلب حق از مردم است. چرا که مطابق با قانون مردم حق دارند از جزییات فعالیت های دولت خبردار شوند. به خصوص حادثه و تراژدی عظیمی مانند قندوز که ایجاب می کرد دولت افغانستان روی تمام جزییات،آن را بررسی کرده و به موقع به مردم ارایه کند اما متاسفانه سهل انگاری در آن صورت گرفته است.

وی با انتقاد از حکومت برای افشای گزارش هیات حقیقت یاب در موضوع قندوز ابراز داشت: کتمان جرم خود جرم محسوب می شود و کسی که جرمی را کتمان می کند باید زیر پیگرد قانونی قرار بگیرد. در گزارش هیات حقیقت یاب حرفهایی وجود دارد که دولت نمی خواهد آن را افشا کند. ملت باید دنبال این مساله باشد، ملت باید صدای خود را بلند کند که چرا این گزارش افشا نمی شود. در این دو حکومت اخیر در افغانستان، دولتها دو موضوع و فاجعه بسیار مهم را از مردم پنهان کرده اند و اجازه افشای آن را نمی دهند. یکی قضیه کابل بانک بوده است، که بیشتر از هشتصد و چندمیلیون دالر از بیت المال اختلاس شد و از جیب ملت رفت و به جیب کسانی رفت که همیشه با سرنوشت مردم بازی می کنند. بعد از آن هم موضوع قندوز بود که بر سر اقتصاد، روحیه و امنیت مردم تاثیرات بدی گذاشت و حالا دولت حتی نمی خواهد دستهای پشت پرده و مقصران آن را افشا کند.

جویا در خصوص پنهان ماندن گزارش هیات حقیقت یاب عنوان کرد: گفته اند بنابر مشورت برخی حلقاتی که اطراف رییس جمهور هستند، این موضوع باید پنهان بماند و اعلام آن به تاخیر بیفتد. خداکند که این پنهان ماندن ناشی از یک خرد سیاسی باشد. یعنی این موضوع را ظرف چند روز آینده اعلام کنند و در آن تدبیری سنجیده شده باشد و مطالب دسته بندی شده و قابل قبول برای مردم و منطبق با خواسته های مردم ارایه شود، اگر به آن دلیل آنها بخواهند تعلل کنند ممکن است خوب باشد اما اگر این تعلل ناشی از این باشد که بخواهند جنایت تعدادی را پنهان کنند، بدین معنا است که حکومت خود در جنایات قندوز شریک است.

این کارشناس حقوقی معتقد است رییس جمهور نه به فکر ملت و نه به فکر کشور است و افزود: متاسفانه در بسیاری از قضایایی که در افغانستان رخ می دهد دولت تلاش می کند که موضوع بزرگ نشود، نام اشخاص مجرم گرفته نشود و جنایتکاران اصلی قضیه افشا نشوند. دیگر وجود این هیات ها برای مردم طبیعی شده است. هر موضوع و جنایتی که در افغانستان رخ می دهد، رییس جمهور هیاتی را به محل جنایت می فرستد بدون اینکه کار این هیات نتیجه خاصی را داشته باشد. اگر رییس جمهور واقعا به فکر کشور و مردم بود، این هیاتی را که به قندوز فرستاده بود، سه ماه قبل از سقوط این شهر، زمانی که همه از سقوط قندوز هشدار می دادند، می فرستاد تا از سقوط آن جلوگیری شود.

وی سقوط قندوز را برنامه ای از پیش تعیین شده می داند و می گوید: حالا هم دولت گزارش هیات حقیقت یاب را در جیب خود گذاشته است و افشا نمی کند اما مردم ما مردم آگاهی هستند و خوشبختانه توسط رسانه های اجتماعی و شعوربالای خود، تمام خاینین سقوط قندوز را شناخته اند، ستون های پنجم درون ارگ را هم شناخته اند و هم می دانند که حکومت چه کوتاهی های را در این موضوع کرده و می کند. همه مردم این موضوع را می فهمند که قندوز سقوط نمی کرد مگر با همکاری حلقاتی از داخل با دشمن و سقوط نمی کرد مگر با بی برنامگی دولت و کوتاهی هایی که در آن کردند.

جویا معتقد است حکومت گزارش را افشا نخواهد کرد و افزود: حکومت اراده ای برای افشای گزارش ندارد. اگر هم مجبور شود آن را افشا کند، گزارش سانسور می شود، آن قسمت های مهم که مربوط به افرادی می شود که در سقوط قندوز دخیل بودند قطعاً سانسور می شود و تنها قسمت هایی که مردم از آن خبر داشتند و گزارش های اینچنینی را به مردم و رسانه ها خواهند داد.

وی مسبب سقوط قندوز را برنامه های کشورهای خارجی می داند و می گوید: سقوط قندوز موضوع بزرگی است که حالا همه مردم از آن خبر دارند. قندوز درست در همان روزی که سقوط کردکه سالها قبل طالبان کابل را تصرف کرده بودند. این موضوع تصادفی نیست و کاملاً برنامه ریزی شده است، بعد از آن آلمان اعلام می کند که نیروهای خود را در افغانستان نگاه می دارد.انگلیس و آمریکا هم به نگاه داشتن نیروهای خود در افغانستان تمایل نشان می دهند از آن طرف روسیه به افغانستان پیشنهاد کمک می دهد. این موضوع ریشه و دست های پشت پرده منطقه ای و جهانی دارد. ستون پنجم ها هم جاسوس هایی هستند که پروگرام ها و برنامه های این کشورها را تطبیق کنند. بحث سقوط قندوز از زمانی آغاز شد که طالبان از زندان آزاد شدند. از زمانی آغاز شد که پنج سال پیش جنگ از جنوب به شمال رفت و امسال این مساله به وقوع پیوست.

وی خطاب حکومت گفت: چه شما گزارش را اعلام کنید و چه نکنید این مردم آگاهی دارند و مانند بیست عقرب که خود را نشان دادند، باردیگر خود را نشان می دهند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   متاسفانه که امرالله صالح بنا به فشار امریکایییها بالای ایشان از اظهار حقیقت خود داری کرد . حقیقت این است که کندوز توسط تروریستهای ساخت امریکا و پاکستان یعنی طالب داعش سقوط کرد . و همچنان بی توجهی بعضی مقامات امنیتی .

>>>   «متاسفانه در افغانستان از گذشته رسم بر این شده است که یک سری حرف هایی که نباید به مردم و در رسانه ها زده شود بسیار بی پرده و عریان به مردم گفته می شود اما حرفهایی که مردم باید بشنوند و در آن شریک ساخته شوند و اعتماد میان دولت و ملت را به وجود می آورد، کتمان می شود و به مردم گفته نمی شود. این کتمان هم سلب حق از مردم است. چرا که مطابق با قانون مردم حق دارند از جزییات فعالیت های دولت خبردار شوند. به خصوص حادثه و تراژدی عظیمی مانند قندوز که ایجاب می کرد دولت افغانستان روی تمام جزییات،آن را بررسی کرده و به موقع به مردم ارایه کند اما متاسفانه سهل انگاری در آن صورت گرفته است.»
پاراگراف بالا را با دقت مطالعه کنید و ببینید چقدر پر ازتناقض است!!!!!!!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است