شبکه‌های اجتماعی، سرمایه اجتماعی
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۹    ۱۳۹۴/۹/۱ کد خبر: 106636 منبع: پرینت

در واکنش به کشته شدن گروگان‌ها در جاغوری مردم به طور شگفت‌انگیزی بسیج شدند. آن بسیج مردمی قطعا به صورت افقی و شبکه‌ای و با یاری گرفتن از شبکه‌های اجتماعی و مخصوصا فیسبوک صورت گرفت. شبکه‌های اجتماعی، نوعی سرمایه ایجاد می‌کنند که به نام "سرمایه اجتماعی" یاد می‌شود.

خوب است در کنار استفاده شخصی از فیسبوک و نوشتن روزنوشت و خاطره و گذاشتن عکس و ویدیوهای شخصی، از این شبکه اجتماعی به صورت ابزاری برای ارتقای سرمایه اجتماعی جامعه استفاده کنیم.

قدری هوشمندی و درایت لازم است. در تظاهرات دادخواهانه‌ی تبسم این کار توسط مردم انجام شد. (آن نخبه‌ سنتی که به مردم توهین کرد متوجه این باریکی نشد و تصور کرد مردم به صورت عمودی و توسط اشخاص متنفذ و قدرتمندی که می‌توانند رقیبان یا دشمنان بالقوه تلقی شوند به خیابان آورده شدند و جالب است که خود همان فرد بعد از آن ماجرا مرتب از فیسبوک برای ترمیم سرمایه اجتماعی خدشه‌دارشده‌اش استفاده می‌کند).

حرف این است که می‌توان آن تجربه‌ به یادماندنی از همدلی مردم را دوباره تکرار کرد. می‌توان با استفاده از فیسبوک زمینه‌ی تفاهم و همدلی و اعتماد و ایستادن بر سر ارزش‌ها و مسایل مشترک (سرمایه اجتماعی) را ایجاد کرد. نباید از آن ابزار نفرت‌پراکنی و واگرایی ساخت.

هموطن


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من سخت با این نظر دانشمندانه موافقم .
موفق باشید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است