تپه های کابل، میراث طبیعی
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۰    ۱۳۹۴/۹/۱ کد خبر: 106606 منبع: پرینت

میراث طبیعی به مناطق دارای ارزش دانش و نگهداری و زیباشناسی گفته می شود. تپه های کابل آثار معروف پدیده های طبیعی هستند که زیبایی طبیعی استثنایی و اهمیت زیباشناختی دارند.

تپه زمینی که نسبتا بلند است که در یک منطقه به شکل طبیعی گسترده است. دولت و اداره های مسوول نتوانستند بخش های این تپه های زیبا را از گزند بی رحمانه غاصبان زمین نگهداری کنند. این کار سبب شده است که از زیبایی پایتخت کابل کاسته شده است. زیبایی شهر همواره در بین کارشناسان مسایل شهری از کارکرد بناهای تاریخی و آثار ارزشمند معماری و منظره طبیعی مورد مطالعه قرار می گیرد.

کابل پایتخت با کمترین مکان های تفریحی این جای تپه وزیر اکبرخان در دل کابل جای گرفته است اما کمترین توجه از طرف ادراه حفظ آثارباستانی، شهرداری و به خصوص برنامه سازی فضای سبز اداره حفاظت محیط زیست به چنین مکان ها نشده است. مکان های تفریحی جایی برای فعالیت هایی است که افراد در وقت آزاد انجام می دهند، این فعالیت ها بخاطر تاثیر آن بر سلامت جسمانی و روانی انسان می باشد. تپه ها را دولت باید از تصرف افراد آزاد کند. بخاطری که تپه ها باید سرسبز، چمن کاری، گل شانی و احداث حوض های آّب با فواره ها تا مردم در اینجا در اوقات فراغت تفریح کنند. فواره یکی از عناصر معماری است که آب را به هوا پرتاب می کند این کار برای مقاصد زیبایی انجام می شود.

کابل تپه های بسیاری را در دل خود جای داده است مانند: بی مهرو، مرنچان، خاک بلخ، خزانه، کلوله پشته که تپه مرنجان از نظر ساحه وسعت از همه بزرگ است اما تا اکنون فضای سبز تمام بخش این تپه ها ایجاد نشده است. در دیگر کشورها از اینگونه تپه ها به درستی استفاده می کند، شاید هم به هزینه ساختن پول های هنگفتی تپه ها را سرسبز سازند تا به زیبایی شهر بیافزایند و نیز محلی زیبا برای تفریح بسازند.

تپه های بسیار زیبایی در شهر کابل به شکل طبیعی است که در هیچ شهری نیست. اگر شهرداری و اداره حفاظت محیط زیست بتوانند برنامه ای را روی دست گیرند، در قسمت زیبایی آنها به غرس درختان زینتی بپردازند و سرسبز سازند می توانند در کاهش آلودگی صدا و وسایل نقلیه موثر باشد. دانشمندان ثابت کرده اند که درختان سرو و کاج دیوار سبز حصاره ای که برای حفاظت و تفکیک حیاط حدود حویلی ها به کار می برند آن می تواند در کاهش آلودگی صدا و وسایل نقلیه موثر باشد.

کاشت درختان علاوه بر کاهش سر و صدا اثرات مطلوب آرامش و راحتی نیز در بر دارد و برای ایجاد پوشش سبز نیز به فضای زیاد ضروت است. مقدار زیادی از اکسیژن آزاد شده در طبیعت از برگ نباتات تولید می شود و تنفس و سوخت این گاز را مصرف می کند اگر این گاز اکسیژن 20 درصد کاهش یابد انسان سریعا عکس العمل نشان می دهد.

آلودگی هوا، ترافیک سنگین و افزایش جمعیت شهری، زندگی را برای بیش از 4 میلیون نفر از ساکنان شهر کابل بسیار سخت و طاقت فرسا کرده است. فعالیت کارخانه های خامدان های خشت، فابریکات تولید قیر، ایستگاه های گرم کنی آب مرکز گرمی، دکان های آهنگری از داخل شهر، سوخت نفت، زغال سنگ و زغال چوب سوزاندن آنها گاز گلخانه ای آزاد می کند. دانشمندان محیط زیست در جهان با شناخت دود سوخت سرطان زا از محصولات طبیعی سوخت های فسیلی مثل نفت، زغال سنگ و زغال چوب که شناخته شده است. دولت افغانستان برای کاهش گازهای گلخانه ای به یک برنامه مکانیسم انعطاف پذیر به همکاری کمک های زیادی سازمان بین المللی آب و هوا در دراز مدت نیاز دارد.

دانشمندان محیط زیست در جهان نیز ثابت کرده اند، گرد و خاک سایش تایرها از سرک آسفالت با کیفیت پایین که به هوا بلند می شود باعث اختلالات قلبی بیماری های دراز مدت عفونیت های دستگاه تنفس، برونشیت و در راه ریه شش) سرطان زا است. دانشمندان محیط زیست در جهان با شناخت دود سوخت سرطان زا از محصولات طبیعی سوخت های فسیلی مثل نفت، زغال سنگ و زغال چوب که شناخته شده است.


داکتر یارمحمد حیدر زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تلاش های داکتر یارمحمد حیدر زاده باید ازطرف ادراه محیط زیست و بخصو ص از مدیریت افغان پیپر تقدیر وتمجید شود.

>>>   همان میراث طبیعی کابل را شما پنچرمینها چور کردید و یک بلیست جایی سبزرا برای مردم کابل نماندید.

>>>   چرا تپه هارا بين خود تقسيم نكنند كه او را تفريحگاه جور كنند تمام تپه هاى شهر كابل از طرف غاصبين زمين غصب شده و به چاپلوسان وعضو باند خود توزيع كردن حالا كدام حكومت مثل سردار دَاوُدَ خان باشد كه گردن شخ را گردن ميزد بازور از زور كار ميگرفت حالا از الف تا به ى همه خاين ووطنفروش هستن غير از يكتعداد كه انها زور شان با اين خائنان نميرسد ،تپه هاى پغمان را عبدالرب عبدالرسول سياف سرقوماندان عالى پغمان همه را بين خود وبين قوماندان هاى خود تقسيم كردن درحاليكه همه جاى تفريحگاه وجاى تاريخي أمان الله خان غازى است خوب شد كه اين ادعاء مسلمانى ميكنند واگر نه خانه هاى مردم را از نزد شان ميگرفتن ٠
م. ى


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است