خارجی ها نمی خواهند در افغانستان صلح بیاید
رهبران افغانستان فقط می خواهند وقت گذرانی کنند و از این پنج سالی که در این موقعیت هستند برای منافع شخصی خود استفاده کنند و منافع باداران خود را نیز تامین نمایند. آنها دست نشانده خارجی ها هستند و باید طبق دستورات آنها کار کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۰    ۱۳۹۴/۸/۲۹ کد خبر: 106510 منبع: پرینت

رییس جمهورغنی می گوید صلحی را می خواهیم که به ختم جنگ در کشور بیانجامد. رییس جمهور به دنبال چگونه صلحی است و برای برقراری آن چه خواهد کرد؟ آیا این بار گفته رییس جمهور به صلح می انجامد یا مانند دفعات پیش حرفی بیش نیست و اتفاقی در این راستا نخواهد افتاد؟

داکتر فیصل سمیع عضو مجلس سنای افغانستان در برنامه «خط کابل» گفت: مردم افغانستان از جنگ خسته شده اند و انتظار صلح را دارند اما متاسفانه ما نمی توانیم به زودی شاهد یک صلح پایدار در افغانستان باشیم.

وی در خصوص وجود جنگ در افغانستان توضیح داد: آتش جنگ در افغانستان دلایل متعددی دارد، یکی از دلایل این است که با کمال تاسف حکومت و رهبری افغانستان تا هنوز نتوانسته است یک مکانیزم مشخص و درست و یک استراتژی مشخص را در رابطه با شناخت دوست و دشمن خود داشته باشد. یگانه چالش اساسی که بر سر راه ما پیدا شده نیز همین است. همچنان شورای عالی صلح هم دردی را از ما دوا نکرد و به جز مصرف پولهای بیشمار در آن چیز دیگری مشاهده نشد. آنها هر بار سلاح های بسیاری را از طریق تلویزیون نشان می دهند و ادعا می کنند که دشمن چنان سلاح هایی را به ما تحویل داده است. آنها بی شرمانه این موضوع را نمایش می دهند، سلاح های فرسوده ای را نشان می دهند که حتی در جنگ جهانی دوم از آنها کارگرفته نشده است. این شورا با این نمایش مردم را فریب می دهند و قصد داریند توجیهی برای پولهای که مصرف می کنند بیاورند.

سمیع صلح با دشمنان افغانستان که شاخه های مختلفی دارند را نیاز به اراده می داند و می گوید: با این راهی که سیزده سال حکومت قبلی و یک سال حکومت جدید برای صلح به پیش گرفته اند ما به صلح نمی رسیم. شبکه هایی که امروز با حکومت و با نظام افغانستان جنگ می کنند و درگیر هستند از یک آدرس مشخص و یا تحت یک رهبری مشخص در داخل نیستند که با همان رهبری صحبت کنیم و تمام گروه ها تحت فرماندهی آن باشند که ما بتوانیم به صلح برسیم. آنها به شاخه های مختلف تقسیم شده اند و به گروه های پنجاه نفری در ولسوالی ها و ولایت های مختلف تقسیم شده اند. با این وضعیت ما با کدام گروه می توانیم صلح کنیم؟

این عضو سنا مسوولان حکومت را متهم به بی قانونی می کند و معتقد است این اوضاع بر عدم رسیدن به صلح تاثیرگذار است و گفت: ما موارد بسیاری را داریم که قانون اساسی توسط رییس جمهور نقض و زیر پا شده است. همینکه هیات بلند پایه افغانستان به قطر و به اسلام آباد می رود و با گروهی که هم طراز آنها نیست نشست دارد نقض قانون اساسی است. بر اساس گزارش ها شنیده شده که به تازگی به تعداد زیادی از طالبان پاسپورت های سیاسی توزیع شده است، این خود نقض قانون است. حالا رییس جمهور می گوید که ما در روند صلح قانون اساسی را تغییر نمی دهیم و مخالفان باید به قانون احترام بگذارند. متاسفانه رییس جمهور در حرفهای که می زند صادق نیست. قانون اساسی همه روزه و بارها از جانب مسوولان نقض شده و می شود. چندی قبل شاهد بودیم که یک زندانی که متهم به غارت کابل بانک بود رها شد و ساخت یک شهرک را افتتاح کرد. با این کارهایی که از جانب حکومت می شود و با اوضاعی که ما داریم به صلح نخواهیم رسید.

سمیع رسیدن به صلح را نیاز به ارده حکومت می داند و می گوید: حالا طالبان با حکومت افغانستان جنگ های چریکی ندارند و جنگ تبدیل به جنگ جبهه ای شده است. ما هم اردوی ملی منظمی داریم و اگر حکومت اراده برای سرکوب دشمن داشته باشد می تواند به راحتی این کار را کند. چرا که نیروهای امنیتی ما می توانند شجاعانه بجنگند. دلیل این که حکومت نمی تواند بر وضعیت کنترل حاصل کند این است که اراده ای برای این کار ندارند.

وی در اخیر گفت: راه حل حل مشکل کشور و رسیدن به صلح این است که جواب دندان شکن و قاطع به دشمن داده شود تا آنها خود حاضر به گفتگو و مذاکره شوند. دلیل اینکه حکومت های افغانستان تا به حال نتوانسته اند به نتیجه خاصی در موضوع صلح برسند این است که آنها جرات، درایت و اراده ای برای این کار ندارند. متاسفانه رهبران افغانستان فقط می خواهند وقت گذرانی کنند و از این پنج سالی که در این موقعیت هستند برای منافع شخصی خود استفاده کنند و منافع باداران خود را نیز تامین نمایند. آنها دست نشانده های خارجی ها هستند و باید طبق دستورات آنها کار کنند. خارجی ها هم نمی خواهند در افغانستان صلح بیاید.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   گروه تروریستی داعش طالب در اختیار کامل غربیها سازمان ملل و پاکستان است .

>>>   گفته میشود که نیروهای امریکای و ناتو در پایگاه بگرام گروه بزرگ تروریستی را برای سال اینده اماده و تجهیز میکنند . این نیروهای تروریستی وفادار به غرب است برای فشار بیشتر بر دولت افغانستان .

>>>   بهترین گزینه برای صلح وارامش در کشور ما جدیت وقاطعیت وسرکوب بیرحمانه هم مانند طالبان از جانب دولت است نه اینکه رهبران دولت بگویند ما با طالبان ترورست اله دست پاکستان صلح می خواهیم ونیرو های امنیتی را در دوراهه قرار دهند وضعیف سازند شورای عالی صلح که از دیر زمانی بایک تشکیل وسیع ومصرف پول هنگفت از خزانه ملت ایجاد شده تا کنون هیچ دستاوردنداشته وندارد چند تن از طرفداران طالبان که گویا از طالبان بریده وبه دولت پیوسته در حالیکه در صحبت های شان کاملا واضح میگردد که به جانبداری طالبان حرف وحدیث میگویند نه بطرفداری از دولت ومردم کشور ما وهم چند تن لدر بیکاره حزب اسلامی گلبیدین که جز جاسوسی به پاکستان دیگرکاری ندارند واکثرا فامیل های شان در پاکستان است وچند مفسد پله بین سود جو در دور یک میز جمع شدهوشورای صلح به ان نام گذاشته شده وشکم های شان از پول های مصرفی خزانه ملت چاق وچاقتر شده نه به نفع صلح ونه به نفع دولت کدام کاری را انجام داده اند موجودیت چنین شورای صلح جز ضربه زدن به بیشتر به خزانه خالی ملت دیگر فایده ی ندارد باید این شورا معاش بگیر مصرف کن هرچه زود تر ازبین برده شود .

>>>   خود ما نميخواهيم اگر صلح در افغانستان بيايد أيا اين مردم ها در چوكى ها ميماند بااين قدر فساد چورچپال وبلند منزل ها ،يك چيزى واضح است كه اين خائنان نميخواهند ،همين حالا عبدالله وغنى بين خود جور نيستن ما ملامت هستيم ياخارجى ها بسيار گفتارتان ضعيف است سر در يخن خود كنيد خارجى پيسه دادن اما خاينان ما چور كردن وهر كدامش باز خودرا مسلمان ميگيرند پس خارجى ها چي ملامت هستن خود ما خاين ،وطنفروش بيغيرت ،بي همت ،بي اساس ، بي مسوليت 'چاپلوس ،دزد همه وهمه خود ما هستيم
٠مسافرجبرى

>>>   این حرف را من شخصا سالهاست میگویم که هیچ اراده ای برای صلح نیست واین رهبران توان وظرفیت صلح اوردن ندارند فقط این مردم را سرگردان واواره کرده این دولت دست نشانده است این دولت درد وطن ندارد این دولت افغان نیست پس مردم را بیدار کنید که بامید این دولت نشینند خودشان سرنوشت شان را تعین کندد ویا بفکر زندگی بهتر باشند
بینام از وردک

>>>   افغانستان در چنگال عقب ماندگان ذهنی!
عصر دولتشاهی
****************
به تکرار ثابت می شود که ادارۀ امور کشور به دست کسانی افتیده است که نسبت زمان و عصر خود و نسبت به جامعه و مردم خود نهایت عقب مانده اند. اینها در قرن بیست و یکم زندگی می کنند، اما ذهنیت شان در قرن نزده است و سوگمندانه که زمانه همین کجروشان را به بر کشیده و بر فرق مردم ما جای شان داده است. این که اشرف غنی تا چه حدی غرق در افکار بدوی خویش است همه روزه به نمایش گذاشته می گذارد. اما حامد کرزی نیز با آن که از ارگ برون رانده شده است، ذهنیتهای گندیده و بدوی اش را هراز گاهی به نمایش می گذارد.
همین چند روز پیش خبری نشر شد که کرزی گفته باشد "اشرف غنی هندوست، پشتون نیست".
به همین سان، چندی پیش غنی خواست برتری تعلیم و تربیه را نشان بدهد و گفت که ادامۀ تحصیل او را به چنین جایگاهی رساند اما همصنفی اش که به تحصیل ادامه نداد خرکار شد.
چنین اظهاراتی گندگی ذهنیت این دو را به نمایش میگذارد و این حقیقت را که اینها اداب و اخلاق متمدن امروز را نمی دانند. هیچ انسانی حق توهین به انسان دیگری را ندارد، چه رسد به این که کسی یک گروه اجتماعی، قومی و مذهبی را مورد توهین قرار بدهد. همان گونه که معلمی، وکالت، قضاوت، دهقانی، کارگری، ماموریت، زرگری و...، پیشه هاییست که مردم از آن نان حلال می خورند، خرکاری نیز یک پیشه است. چرا باید خرکار به خاطر پیشه اش مثال و نمونۀ بدبختی و اهانت خوانده شود؟ این درست همان ذهنیتی است که درباریان امان الله خان به حبیب الله خان کلکانی- خادم دین، دادند و او را بچۀ سقاء خواندند و به این ترتیب خواستند توهینش کنند. به گفتۀ استاد خلیل الله خلیلی آیا سقاء زادگان هزاران بار نسبت به سفاک زادگان شرف ندارند؟ که دارند! سقاء زادگی شرم و ننگ ندارد، سفاک زادگیست که شرم آور است.
آقای اشرف غنی هم با همان ذهنیت خواسته است که خود را برتر و همصنفی مکتب نخوانده اش را کمتر بخواند و این کمتری را در خرکار شدن نشان بدهد. در حالی که شاید آن خرکار هزاران مرتبه نسبت به آنهایی که رای مردم را دزدی می کنند و با تقلب به کرسی یی که حق شان نیست، تکیه می زنند، شرف داشته باشد.
وقتی کرزی می گوید، اشرف غنی هندو است، نه پشتون، منظورش چیست؟ مگر هندو از نگاه حقوق مدنی چه چیزی نسبت به پشتون و تاجیک و ازبک یا هزاره و بلوچ کم دارد؟ چرا هندو بودن مساله باشد؟ کرزی با هندو خواندن غنی خواسته است او را پست تر از پشتون نشان بدهد و به این گونه او را نا مستحق و یا کمتر مستحق رسیدن به کرسی ریاست جمهوری بداند. در نظام فکری کرزی مستحق رسیدن به ارگ و ریاست جمهوری تنها قوم و خاندان و سلالۀ خاص است. برای اینها مهم نیست که چه کاری از ارگ برای مردم صورت گیرد، برای اینها این مهم است که چه کسی در ارگ می نشیند. دغدغۀ این طایفه همیشه همین بوده است و به همین دلیل است که هرگز کار نیک و درستی به این وطن صورت نمی گیرد. چرا که سودای اینها کار نیست، بلکه سودای شان اینست که خودشان به قدرت برسند و قوم خاصی در قدرت باشد و همین که از قدرت بنا به هر دلیلی بیفتند، حاضر با معامله و خود فروشی به هر شیطان و ابرقدرتی می شوند تا دوباره به ارگ برسند...
ذهنیت کرزی، غنی و امثال شان در قرن نزدهم و پیش از آن در جا زده است. اینها نمی دانند که همین مردم ما، اشرافیت و خودستایی های اشرافی و خود برتربینی های اریستوکراتیک و گندیده و غیر اسلامی و غیر انسانی را به گور سپرده اند. درست است که حزب دموکراتیک خلق مصدر جنایات بیشماری شد. اما مگر کسی از یاد برده است که سرنگونی رژیم اشرافی شاهی و رژیم خودخوانده و دکتاتوری جمهوری داوود خان را سنگ و چوب این وطن استقبال کردند و حتی چشمی به یاد آن اشرافیت خاین، غدار و ضد مردمی تر نشد. این مردم دیگر هیچ کسی را نه برتر از خود می دانند و نه کمتر از خود. از روح و روان این مردم دیگر برتری اجتماعی برای ابد، رخته بسته است. این مردم به چشم خود دیدند و با گوشت و پوست خود لمس کردند که اشرافیت سرداری چگونه در اوجخیز حادثه ها مردم و کشور و وطن را رها کردند، اما همین جمعیت دهقان و خرکار و ییشه ور و برهنه پایان بودند که از شرف و عزت و ناموس وطن خویش دفاع کردند. این مردم می دانند که شرف و افتخار در چیست.
رسم ما همین است و سالهاست که رسم زمان نیز همین بوده است- برادری و برابرای. خرکار همان حق و همان احترامی را سزاوار است که سردار. هندو همان حق مدنی یی را در جامعۀ انسانی برخوردار است که مسلمان. هیچ کسی حق توهین به کسی را ندارد و اگر توهین کند، هیچ معنایی جز عقب ماندگی ذهنی و گندیدگی مغز و اخلاق خودش را نمی رساند. اینها با چنین اظهاراتی فقط خود را توهین می کنند و بس!

>>>   امانطوری که گفتید خارجی های اشغالگر نمی خواهند در افغانستان صلح بیاید . این یک حقیقت است . امریکا بدانند که افغانستان گورستان بزرگی برای این متجاوز خواهد بود . ملت افغانستان هرگز سر به غلامی خم نخواهد کرد و انشاءالله هیچ نیروی هم نمی تواند اینکار را بکند .
حبیب الله یوسفزی

>>>   اگر پاکستان به ملالا می بالد امروز افغانستان باید به فریاد یک ملت از حنجره یک دختر هموطن گوش بدهد چرا که این ویدئو یکی از پرارزش ترین حرفها را دارد که تا بحال هیچ سیاست مداری بزبان نیاورده است یا از ترس بوده یا از سرسپردگی به بیگانگان ، با آرزوی بهترین ها برای مردم شریف افغانستان .

>>>   همه مسئولیت هارا بالای خارجی ها نیدازیم ما هم به عوض اینکه اتش جنگرا از طریق بوجود اوردن وحدت ملی وایجاد دیالگهای بین الفغانی خاموش سازیم خودما مواد سوخت این جنگ شده به اشاره خارجیها می رقسیم کجا است حبلوطن که دربین افغانها موجود باشد.اگر اینطرف خارجی هااست میگوئیم به ما سلاح میدهد تا برادران خود را بکوشیم اگر انطرف خارجی ها است به رهنمایی خود ما به خانه اورده میشود وافغانهارا توسط شان ازبین میبرند پس کدام یک ملامت است ما یا خارجیان ایران دشمنان زیا د دارد ولی اتحاد واتفاق ایرانی ها مانع مداخله خارجیان گردیده است باید ما هم خودرا به اتحاد ویکپارچگی به خصوص جوانان ازین گرداب بیرون اریم درغیران نسلها تباه خوواهند شد

>>>   آقای یوسفزی
فعلا افغان ها دربست در اختیار خارجی های اشغالگراست
از انتحار کردن دیگر چی دلیلی روشن تر!!!
از انفجار در مسجد چی برهانی واضحتر!!!
از کشتن خلق خدا به نام خدا چی شاهدی آشکارتر!!!
داود بدخشی

>>>   اقای حبیب الله یوسفزی این یک واقعیت است که ملت افغانستان سر به غلامی خم نخواهد کرد اگر طالبان خود را از جمله افغانستانی ها میدانید پس از غلامی ای اس ای سر باز زنند وبدستور ای اس ای عمل نکنند برادر هموطن خود را نکشند طالبان با حملات ترورستی وانتحاری شان مردم ما راقتل عام نکنند وکشور مارا ویران نسازند واز غلامی پاکستان وامروقومانده پاکستان خود را خلاص کنند ودر پهلوی دیگر هموطنان شان قرار گیرند وبرضد دشمنان وطن ما که همانا پاکستان است مشترک عمل کننددر غیر ان در حالیکه خودش بدستور بیگانه وطن ما را تخریب کند ومردم ما را با حملات ترورستی وانتحاری قتل عام کند ومردم ما را از راه های عمومی اختطاف کند وبعداش سرببرد وزن وفرزندش هم در خدمت ای اس ای باشد و خواست شان حکومت دست نشانده پاکستان باشد باز هم بگوید که ما افغانستانی هستیم وسر غلامی بکسی خم نمی کنیم این حرف بی معنی ان قابل قبول مردم ما به هیچ وجه نیست کسیکه افغانستانی باشد هلاکت خود را قبول دارد نه سرخم کردن غلامی را به بیگانگان دشمن افغانستان .

>>>   پاکستان , عربستان سعودی , قطر و کشورهای مرتجع عربی مگر می گذراند افغانستان آرامش بگیرد , آمریکایی ها هم می خواهند از این آب گل آلود ماهی بگیرند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است