اشباح سرگردان در شهرداری کابل
هزینه های سرسام آور و مخارج گزاف از بودجه دولت و پول بیت المال صرف کسانی می شود که عموما چندشغله اند و غیرمسلکی اند و عموما غایب اند و یا درحال زدوبند و لابی اند یا در دوبی و آنتالیا چکر می زنند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۴    ۱۳۹۴/۸/۲۸ کد خبر: 106485 منبع: پرینت

شهرداری کابل از یکسال بدینسو، شهردار و متولی نداشته است اما تا روزهای اخیر کسی به این مساله پیش پا افتاده توجهی نشان نداده است چون چندان که باید و شاید انعکاسی به بیرون نیافته و مردم ملکی نیز، گذارشان به ساختمان شهرداری نیفتاده است.

اما در روزهای اخیر که ترافیک و بسته شدن سرک های اصلی برای گذار دم و دستگاه و تشریفات و محافظان و موترهای اسکورت کننده ی معاون رییس جمهور، سفیر فلان کشور یا نماینده خاص بهمان بادار غربی دغدغه مردم ساکن در پایتخت شده است ناگهان به یاد می آورند که موتر لوکس و محافظان مسلح شهردار در این میان خالی است.

از این رو، مردمی که نه کارشان به شهرداری می افتد و نه اگر گذارشان به آن طرفها بیفتد گرهی از کارشان گشوده می شود؛ در هجمه انتقاد از زمین و زمان انتقادی هم از نبود شهردار در ساختمان شهرداری کابل می کنند غافل از اینکه...

غافل از اینکه با احتساب سرانگشتی میزان درامد و عایدی سالانه و ماهانه و هفتگی و روزانه ی شهردار و مباشران و محافظان و معاونان و سکرترانش از جیب مردم ملکی و در مقابل، کاری که هرگز از پیش برده نمی شود، براحتی می توان مدعی شد که نه تنها بود و نبود شهردار فرقی به حال شهر نمی کند بلکه نبودش به صرفه تر است.

در واقع همه معضلات و مشکلات شهری اعم از ترافیک، حمل و نقل، هزینه ها، سوء استفاده ها، غصب ها و زباله های شهری در طول تمام ادوار تمام شهرداران پایتخت بوده است و در این یکسال بی شهرداری نیز بوده است پس چه بهتر که در معاش و مصارف خزانه ملی صرفه جویی کنیم.

این درحالی است که هزینه های سرسام آور و مخارج گزاف از بودجه دولت و پول بیت المال صرف کسانی می شود که عموما چندشغله اند و غیرمسلکی اند و عموما غایب اند و یا درحال زدوبند و لابی اند یا در دوبی و آنتالیا چکر می زنند و هیچ گونه فایده ای به حال وزارتخانه و ارگ ریاست جمهوری و سازمان ارشد دولتی و امثالهم ندارند.

در دیگر سوی این منوال نیز، غیبت های مهمتری همچون چوکی خالی وزیردفاع در وزارتخانه ای که در صدر مسوولیت تامین حفظ جان و مال و ناموس و مرزهای کشور است به چشم نیامده و با درایت عبدالله و اشرف غنی از معاش و امتیازات به یک وزیر و بیشمار معاون و مشاور و سکرتر صرفه جویی به عمل امده است.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عين وغين خجالت بكشند كه حتى در نظافت نزد پاكستان هم كم آمدن ،از براى خدا خي اين ها چى مرگ ميتلبند كه در ارگ نشسته اند اين قدر انسان هاى بيغيرت كه هر چى ميگويند باز بيغيرت ها خوش هستن باز وقت كه در پرده تلويزيون ظاهر ميشوند مثل فيل مرغ واره خودرا ميپوندانندكه گويا كدام كار خوب كردن درحاليكه از بيغيرتى هم انسان كته ميشود شرم است شرم بخدا ٠
مسافر جبرى

>>>   آلوده گی هوای زمستان کابل سرطان زایی است

نهاد های بین المللی تحقیقات روری مواد فرمالد هید نمودند، مواد شناخته شده فرمالد هید را سرطان زایی می داند. مواد فرمالد هید در محصولات گاز طبیعی مانند سنگ سوخت ، نفت و زغا ل چوب وجود د ارد. انواع بخاری های گرم کنند چوبی زغال چوبی ؛ سنگ سوخت و تیلی الکین لمپ های تیلی آنها دارای گاز سولفردی اکسید هستند و جذب دود آنها در لوازم خانگی معمول که موجب انتشار گاز فرمالدهید است که آهسته آهسته دود سوخت شان در طولانی مدت موجب سردردی خواب آلودگی و منجر به مشکلات تنفسی و در برخی افراد گاهش اشتها نیز می شود.

امروز دانشمندان محیط زیست در جهان با شناخت دود سوخت سرطازیی از محصولات طبیعی سوخت های فیسلی مثل نفت ، زغل سنگ و زغال چوب که شنا خته شده است و اداری حفاظت محیط زیست دیگر اجازه ساخت کارخانه های خامدان های خشت ، فابریکات تولید قیر ، استیشن های آب گرم کنی مرکز گریم ، دکان های هنگر ها را در داخل شهر فعالیت شان نمی دهند. نفت ، زغال سنگ و زغال چوب سوزاندن آن ها گاز گلخانه ای آزاد می کند . انتشار گاز های گلخانه ای به وضوح گاهش یابد . دولت افغانستان برای گایش گاز های گلخانه ای به یک برنامه مکانیسم انعطاف پزیر به همکاری کمک های زیادی بین المللی آب وهوا در دراز مدت نیاز دارد.
داکتر یارمحمد حیدر زاده کارشناس حفظ محیط زیست

>>>   آلودگی کابل تهدید بدتر از سلاح
از سبب های افزایش جمعیت شهری ، ترافیک سنگین این شهر روزانه به 300 هزار اتومبیل ، همچنین ساخت سرک با کیفیت پاین اسفالت و به خصوص نبود فضای سبز در شهر ، میزان آلودگی محیط زیست در این شهر به شدت رو به افزایش است و برای بر طرف کردن آن تاکنون اقدامات موثری چه از طرف دولت افغانستان و چه از طرف موسسات بین‌المللی صورت نگرفته است. در حال حاضر، شهروندان کابل بیشتر از هر چیز دیگری از مشکلات زیست محیطی رنج می‌برند.آلودگی هوا، ترافیگ سنگین و افزایش جمعیت شهری، زندگی را برای بیش از 4 ملیون نفر از ساکنان این شهر بسیارسخت و طاقت فرسا کرده است.

شهر کابل گنجایش در حدود 60 الی 80 هزار عراد موتر را دارد . اکنو در این شهر روزانه 300 هزار عراده موتر تردد دارند و شهر وندان این شهر برای رسیدن به مقصد رفت آمد به شهر باید ساعت ها در ترافیک سنگین این شهر سرگردان باشند.

سرپرست وزارت صحت عامه می‌گوید سالانه تنها آلودگی هوا سبب مرگ بیش از سه‌هزار انسان در کابل می‌گردد. برنامه‌های تبلیغاتی، شعار‌های پاک‌کاری و حشر عمومی همه به پایان رسیده‌اند و جز عجز و ناتوانی چیزی در برابر آلودگی هوای کابل وجود ندارد.

ریزگردها خراشیده شده سرک با کیفیت پایین آسفالت تنها گرد و خاکی نیستند که از سرک آسفالت بلند شده اند که بتوان با تحمل کردن چند روزه این پدیده سلامت خود را از خطر آن رهانید بلکه این ریزدگردهای پرخچه دار در صورت پیوسته تنفس می توانند و عوارض جانی و تبعات خطرناکی برای شهرواندان پیادرو و رانندگان به دنبال می داشت باشد.

عدم نظارت از طرف مسوولان دولت در ساخت سرک های آسفالت با کیفیت پایین, ذرات ریزه گرد و غبار سایش طیرهای وسایل نقلیه سنگین سرک آسفالت پرتاب ریزه ذرات پرخچه دار سرک آسفالت در هوا بلند می شود به ریزگردها یاد می شود و فعلا یکی از بزرگترین مشکلات آلودگی خطرناک محیط زیست در شاهراه موتر رو همین گرد ذرات سایش سرک آسفالت است که دانشمندان محیط زیست در جهان ثابت کرده اند، این گرد پرخچه های سایش طیرها در سرک آسفالت با کیفیت پاین که به هوا بلند می شوند اختلالات قلبی بیماری هایی دراز مدت عفونیت های دستگاه تنفس، برونشیت و در راه ریه شش) سرطان زا است. بنابراین اطفال خود را از تفسس ریزگردهای سرک اسفالت به دست مرگ نسپارید. به جایی بروید که اقلا تنفس هوای پاک ممکن باشد.

مهم ترین عامل حیات بروی کره زمین هوا پاک عاری از گرد و غبار است که باید بیش از هر چیزی برای داشتتن جامعه سالم مورد توجه مسوولان دولت و بخصوص اداره ملی محیط زیست قرار گیرد. غرس نهال ها می تواند آلودگی هوا را از گرد وخاک ودود عاری سازد.

افزایش 10 میکرگرم در متر معب گرد ذرات در هوا یک درصد میزان مرگ و میر را افزایش می دهد. بنابراین اطفال خود را از تنفسس ریزگردهای سرک اسفالت به دست مرگ نسپارید. به جایی بروید که اقلا تنفس هوای پاک ممکن باشد.
داکتر یارمحمد حیدر زاده کار شناس حفظ محیط زیست

>>>   ع و غ و دار و دسته های شان دزدان حرفه پی اند. اینها برای این نیامده اند که معضله های افغانستان منجمله مشکلات شاروالی ها را حل کنند. اینها برای دزدی و خدمت به باداران خارجی به چوکی نصب شده اند.
قلندر

>>>   مقصر اصلی نا بسامانهای کشور کاهلی رهبران
علت کاهلی رهبران ضعف و شناخت از شاخص های دولت داری خوب است و مهمترین عامل آن این است رهبران حکومت به درستی نمی دانند پالیسی سازی در برنامه ریزی های فعال ساختن پروژه کاری عام المنفعه چه نقش در ایجاد شغل برای مردم این سرزمین رنجدیده و چه نقش در رسیدن به هدف رشد اقتصادی دارد .
از جمله عوامل کاهلی دیگر رهبران عدم راهبرد کاری در رفاه و امنیت اجتماعی جزء کار کرده های حکومت به حساب می رود امید می رفته که رهبران حکومت در طی یک سال برای اتباع کشور امکان کار و سر پنا را فراهم می کنند. اما مردم را فریب داده و می دهند کسانی که در زیر ریش رهبران در زیر خیمه ها زندگی می کنند آنها در چی وضعیتی قرار دارند؟ آیاکسی به آنها توجه کرده است ؟ آیا آنها نیز در این فصل برف وباران چیزی برای گرم کردن خانه خود دارند؟

>>>   "داوود سلطان زوی ۳ میلیون دالر در پروسه حج امسال اختلاس کرده است"
شماری از اعضای مجلس نمایندگان ادعا کردند که داوود سلطان زوی، مشاور رییس جمهوری بزرگترین اختلاس را در پروسه انتقال حاجیان امسال انجام داده است.
نقیب الله فایق، عضو مجلس نمایندگان در جلسه امروز مجلس گفت، داوود سلطان زوی از انتقال حاجیان ۳ میلیون دالر اختلاس کرده است و باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.
رییس جمهوری به منظور انتقال زائران حج امسال کمیته ای را به ریاست داود سلطان زوی مشاور ارشد ریاست جمهوری تشکیل داده بود.
آقای فایق می گوید اسناد در دست دارد که نشان می دهد اختلاس بزرگ در انتقال زایران صورت گرفته است.
به گفته او، شرکت های هوایی داخلی حاضر بودند که امسال زائران حج را با هزینه کمتری انتقال دهند اما سلطان زوی با یک شرکت خارجی با هزینه بیشتر قرار داد بسته است.
شرکت های داخلی حاجیان را ساعتی ۸۶۰۰ دالر انتقال می دادند اما آقای سلطان زوی با یک شرکت خارجی در بدل هر ساعت پرواز ۱۲ هزار دالر قرار داد بسته است.
نقیب الله فایق در جلسه علنی مجلس گفت هواپیماهای که سلطان زوی برای انتقال حاجیان قرار داد کرده بود از کشور های خارجی و فاقد داشتن اسناد بیمه بودند.
به گفته او شرکت که سلطان زوی با او برای انتقال حاجیان قرار داد کرده بوده در کشورهای خارجی حق پرواز ندارد و در صورت بروز حادثه هیچ نهاد و شرکتی هم پاسخگو نبودند.
خبرگزاری بخدی تلاش کرد تا نظر اقای سلطان زوی را در این مورد داشته باشد اما موفق به این کار نشد.
نقیب الله فایق می گوید حکومت وحدت ملی اگر باورمند به مبارزه با فساد اداری در افغانستان است باید این مبارزه را در گام نخست از ادارات وابسته به ارگ و افراد نزدیک به رییس جهموری شروع کند.
قبل از این فیض محمد عثمانی، وزیر حج و اوقاف اعلام کرده بود که امسال هزینه مراسم حج، به شکل چشمگیری کاهش یافته است.
آقای عثمانی در جلسه شورای وزیران گفته بود که هزینه مراسم حج برای هر فرد از ۲۷۰۰ دالر به ۲۴۵۰ دالر کاهش یافته است.
او گفته بود که این کاهش هزینه شامل مصارف مجموعی حج، قیمت تکت هواپیما و کرایه ساختمان در عربستان سعودی می شود.
در همین حال نمایندگان در جلسه امروز مجلس گفتند که داوود سلطان زوی در زمان انتقال حاجیان به عربستان سعودی هر ساعت چهار هزار دالر امریکایی اختلاس کرده است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است