پنچ حوزه آبی در کشور
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۴    ۱۳۹۴/۸/۲۸ کد خبر: 106470 منبع: پرینت

رودهای افغانستان را به پنچ حوزه تقسیم نموده اند.

افغانستان یک کشور کوهستانی است و می خواهیم با داشتن سیاست جامع آب به ذخایر و تنظیم آب در منطقه تبدیل شویم. کوه هندوکش با عظمت قلل پوشیده از برف های دایمی تقریبا بالاتر از 75 درصد خاک افغانستان را پوشانده است مجموعا کوه های هندوکش دارای طول 996 کلیومتر می باشد.

افغانستان دارای چند صد رود کوچک و بیشتر از 25 دریای بزرگ دایم در جریان می باشد. مهمترین رودهای افغانستان که از کنار دشت های پهن آور می گذرد عبارتند از: رود آمو، رود هلمند، رود کابل، دریای اندرآب یا قندوز، هریرود و رود مرغاب می باشد.

پنچ حوزه آبی کشور
1ـ حوزه رود آمو: متشکل است از رودهای واخان، کوکچه، قندوز، اندراب، خنجان
2ـ حوزه رود شمال: متشکل است از رودهای بخاب، سرپل
3ـ حوزه رود غربی: متشکل است از رودهای هریرود، مرغاب، شرین تگاب، کشک، ادرسکن، کوشان، قیصار، گلران و خاشرود
4ـ حوزه هلمند: متشکل است از رود های رود ارغنداب، غزنی، ترنگ، ارغستان و موسی قلعه.
5- حوزه کابل: متشکل است از رودهای گلبهر، پنجشیر، کابل، لوگر، کنر، علی شنگ و علینگار می باشد.

دولت به منظور استفاده مناسب از ظرفیت های آب و خاک باید پروژه های زیربنایی آبی را آغاز کند، روز بروز اراضی بایر کشور را به اراضی اماکن سبز گسترش دهد تا جلوی خطر پیشروی و افزایش بیابان های بیش از حد و مخروب های آبی که از اثر رواناب باران های موسمی باعث تخریب محیط زیست می شود گرفت و اراضی زراعتی و باغات را از اثر آمدن سیلاب ها در امان نگهداشت.

اجرای طرح های عمرانی در زمینه آبرسانی مانند وزارتخانه های, زراعت و آبیاری، انرژی و آب، انکشاف دهات، شهر سازی و شهر داری ها، افزایش درختان و فضای سبز، وسیله ای برای بقای بشر و حفظ زیبایی محل است.


داکتر یارمحمد حیدر زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جناب حیدرزاده دریای اندرآب یا قندز درحالیکه دریای قندز 70 الی 80 فیصد از دریای بامیان و دوشی که اصل سرچشمه آن کوه های بامیان است نام نبرده ای که نمیدانم اینکه دریای کندز از چیوقت منبع اصلی سرچشمه اش دریای اندراب میباشد؟ لطفاً موضوع را دقیق تر نوشته کنید که مردم درست آگاهی حاصل نماید همچنان دریای سالنگ که از دریای اندراب بزرگتر است با دریای اندراب یکجا شده و درولسوالی دوشی با دریای سرخ آب یکجا شده ودریای قندز را تشکیل میدهد.
امید از کابل

>>>   تا این موضوع را اینجا درج کردن نزد وزارت های مربوطه رفته راه حل برای شان پیدا کنید در غیر آن پایتخت افغانستان در چند سال آینده بخاطر نبود آب حاری از سکنه خواهد شد.

>>>   مشکل استفاده از آب در درجه اول کمبود سرمایه بخاطر بند و انهار آن است و در درجه دوم نبود ظرفیت و شرایط لازم برای توزیع عادلانه زمین و آباد کردن آن و نیز تخصص زراعت مدرن میباشد

>>>   امیدوارم که هر چه زودتر فکری به حال ابهای مرزی شود و از سرازیر شدن ان به کشورهای همسایه جلوگیری شود تا انها این ابها را که سرما و برف کوجش از مردم ما قربانی میگیرد را حق مسلم خود ندانند.

>>>   ذاکتر صاحب همواره نشرات بس مفیدی اراده داشتند ومن قبلا هیز درباره شان مظمون مفصل نوشتم ای کاش اووزیر زراعت شود تا مات را ارام سازد با احترم موچکترین ارتباطی با اوندارم
سید جعفر اوپیانی

>>>   شکایت از جانب مردم و جود دارد که هر دو رهبر حکومت وحدت ملی به تهدات شان در حکومت داری خوب برای بهبود زندگی شهروندان عمل نکرده اند و بیشتر از ۶۰ فیصد نفوس کشور زیر فقر زندگی می کند. دولت مکلف است که راهکاری بنیادی را برای محو فقر به ویژه در روستا ها باید روی دست گیرد.

>>>   یک جهان تشکر از حسن نظر اوپیانی صاحب

>>>   من به پیشنهاد سید جعفر اوپیانی موافق استم که داکتر صاحب حیدر زاده کاش او زیر زراعت شود تا مردم را از این فا جعه بیکاری نجاد دهد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است