صادرات 40 هزار تن انار به کشورهای خارجی
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۸    ۱۳۹۴/۸/۲۷ کد خبر: 106422 منبع: پرینت

تاکنون 40 هزار تن انار به ارزش 10 میلیون دالر به کشورهای خارجی، از جمله به پاکستان، هندوستان و یک مقدار به امارات متحده عرب صادر شده است.

حاجی نصرالله زهیر، رییس اتاق های تجارت قندهار گفته است که از رسیدن حاصلات انار تاکنون 10 هزار تن به شکل راجستر و 30 هزار تن بدون راجستر به کشورهای خارجی صادر شده است، مقدار زیاد شده انار از طریق زمین به پاکستان و هندوستان انتقال گردیده اما حدود 500 تن از طریق هوا به امارات متحده عرب صادر شده است.

به نقل از روزنامه اقتصادی، وی افزود: ولسوالی هایی که نزدیک به شهر موقعیت دارند انار شان درگمرک راجستر گردید اما 3 ولسوالی دیگر که از شهر قندهار دور اند و به کمرگ دسترسی ندارند، انار آنها بدون راجستر صادر می گردد.

وی گفت که انگور تاجیکستان از طریق گمرکات افغانستان به پاکستان انتقال نشده است که ممکن از راه های قاچاقی انتقال یافته باشد اما این سخن به صورت کل بی بنیاد است که این موضوع نرخ انار را کاهش داده باشد زیرا انگور و انار دو میوه جداگانه است و ارزش مختلف دارند.

وی اضافه کرد که، در حال حاضر در صادرات میوه به پاکستان و هندوستان اتکا بیشتر است، در حالی که این دوکشور میوه تازه و خشک افغانستان را به نام های خود به کشورهای دیگر صادر می کنند.

منبع علاوه کرد که در این اواخر پروسس میوه های تازه و خشک قندهار معیاری شده و توانایی صادرات به هر کشور را دارد اما مشکل این است که تاجران در قسمت ویزای حمل و نقل با مشکلات جدی مواجه اند.

قابل یاد آوری است که چندی قبل سفیر چین طی سفر به قندهار اظهار آمادگی کرده بود که تاجران افغانستان می توانند محصولات شان را از طریق چین به کشورهای دیگر صادر کنند اما این کار تا هنوز جامع عمل نپوشیده است و رییس اتاق تجارت از حکومت خواست تا موضوع یادشده را تعقیب کرده و در این راستا با چین توافقنامه را امضا نماید.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است