سخنان رییس جمهور در افتتاحیه برنامه اشتغال زایی
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۳    ۱۳۹۴/۸/۲۷ کد خبر: 106399 منبع: پرینت

بسم الله الرحمن الرحیم

برادران و خواهران گرانقدر، حضار محترم، ماه های دشواری را همه ما امسال گذراندیم.

هغو کسانو چې د جنګ لپاره یې په افغانستان کې د خارجي عسکرو شتون پلمه کاوه، د خارجي عسکرو د وتلو د بهیر له سرعت سره جنګ لا تېز کړ. دوی ګومان کاوه چې افغانستان به تباه کړي، خو لکه څنګه چې تاریخ ثابته کړې ده، هر هغه څوک تباه شوي چې د افغانستان د تباه کولو او ماتوَلو خوبونه یې لیدلي دي.

په هر حال، د افغانستان دښمنان که هر څو په خپلو مقصدونو کې ناکام شول او ناکام به شي، خو امنیتي مشکلات یې زیات کړل او زموږ د زرګونو وطنوالو وینې یې وبهولې. آخری بېلګه یی شکریه په زابل کې او تورپیکۍ په کندهار کی دی.

اما مردم ما به صورت جمعی با حرکت مدنی خود هفته گذشته نفرت و انزجار خود را از خشونت، ترور و آنانی که مردم ما را بیرحمانه هدف قرار می دهند، در یک اعتراض مدنی به نمایش گذاشتند. دنیا شاهد این بود که میان اکثریت مطلق این ملت که صلح و آرامش می خواهند و عده ای بسیار اندکی که یا فریب بیگانگان را خورده اند و در خدمت منافع آنها اند و یا خود در این کشور بیگانه اند، که به ترور مردم ما گماشته شده اند، از زمین تا آسمان فرق است.

البته یوازې جنګ او ناامني زموږ لویه ستونزه نه وه. زموږ بله لویه ستونزه د اقتصادي مشکلاتو او په تېره بیا ځوانانو ته د کارونو د کموالي ستونزه وه. کله چې دلته یوسلو دېرش زره خارجي عسکر موجود وو، نو هغوی د خپلو لوژستیکي او نورو چارو لپاره څلور سوه زره خارجي او داخلي قراردادیان لرل چې په نتیجه کې یې په لکونو کسانو ته د ښو معاشونو کارونه برابر وو. د خارجي عسکرو له وتلو سره نه یوازې دغه کسان وزګاره شول، بلکې ګڼو هغو کسانو ته هم اقتصادي مشکلات ورپیدا شول چې د دغو کسانو د ګټې وټې له برکته یې ځان ته یوه ګوله ډوډۍ پیدا کوله.

با رفتن عساکر خارجی به صورت طبیعی مصارف مالی خارجی که مرتبط با فعالیت های نظامیان بود نیز محدود شد. کشورهایی که عساکرشان در افغانستان بودند، قبلا مقادیر بیشتر پول را در کشور ما مصرف می کردند، وقتی عساکر شان رفت، آن پول ها هم رفت. شما می دانید که با محدود شدن امکانات مالی که از دو سال قبل آغاز شده بود، پول کافی به ادامه کار بعضی از نهاد ها وجود نداشت، و بدین دلیل در حال حاضر حتی نیمی از انجوها و موسسه های دیگر در کشور فعالیت ندارند. تشدید جنگ و کاهش کمک های خارجی روی اقتصاد افغانستان و زمینه های کار، تاثیر منفی گذاشته است و این تاثیر بیشتر بر آن عده از هموطنان ما است که کار و اشتغال ندارند و روزانه در چهارراهی ها منتظر می مانند که کسی پیدا شود و آنها را برای کار ببرد تا لقمه نانی برای خانواده های شان پیدا کنند.

تلاش عمده من در عرصه اقتصادی در سال گذشته این بود که اعتماد کشورهای تمویل کننده را اعاده کنیم و روابط کشور را که با همکاران بین المللی اش شدیدا سرد شده بود، دوباره بهتر بسازیم. خوشبختانه تا اندازه ای در این عرصه موفق شدیم.

در عین زمان، ما بر سر کارهای عمده که در دراز مدت اقتصاد کشور را از اتکا به کمک های خارجی کمتر سازد، کار نمودیم و اصلاحات دوام دار اقتصادی را به شمول صرفه جوی ها در مصارف دولت روی دست گرفتیم. ما برعلاوه به فکر آن عده از هموطنان خود نیز بوده ایم که در حال حاضر کار و اشتغال ندارند و اولادهای شان نان می خواهد.

برای مقابله با این مشکل، از منابع مختلف ملی و کمکی یک مقدار پول آماده کردیم تا پروگرام ملی اشتغال زایی برای صلح را طرح و عملاً آنرا امروز افتتاح کنیم. هدف اصلی پروگرام ملی اشتغال زایی ایجاد زمینه های کار و اشتغال جدید برای مردم است. تلاش می شود که در قالب این پروگرام ملی، هم برای شهر نشین ها و هم برای روستا نشین ها کار ایجاد شود.

په کلیو کې غواړو چې د باغونو او کروندو د حاصلاتو د زیاتولو، د اوبو لګولو د سیستم د ښه کولو او د زراعت د بهتره کولو لپاره زارعینو ته مالي مرستې ورکړو. موږ کولای شو خپل حاصلات څو برابره زیات کړو، خو دې مقصد ته د رسېدو لپاره یو لوی مشکل دا دی چې زارعین مو په باغ او پټي باندې د خلکو د استخدامولو دپاره د مصرف کولو پیسې نه لري. د کار موندنې د ملي پروګرام یو مقصد دا دی چې دغو زارعینو ته پیسې ورکړای شي چې د زراعت او باغداري او اوبو لګولو د بهتري لپاره کار ورباندې وکړي. په دې ډول به هم حاصلات زیات شي او هم به په کلیو کې د کار نوي فرصتونه پیدا شي. په کلیوالو سیمو کې د لارو جوړول، د کارموندنې د ملي پروګرام یوه بله برخه ده ، چه انشاالله نن یې کارپیلېږي. په اوله مرحله کی به ۴۷۰۰ کلي او په پسرلي کې به تر ۱۵۰۰۰ کلي تر پوښښ لاندې راشي.

یک هدف عمده پروگرام ملی اشتغال زایی در شهرها این است که تعداد زیادی از هموطنان ما برای پاک کاری شهرها استخدام می شوند، شهرهای بزرگ ما متأسفانه با داشتن محیط ناپاک، باعث تولید بسیاری از امراض اند. این حالت قابل تحمل نیست. در نظر است که هزار ها نفر برای پاک کردن شهرها و تنظیف آنها مشغول به کار شوند.

خوشبختانه در سالهای اخیر بسیاری از جوانان ما شغل و حرفه ای را یاد گرفته اند. پروگرام ملی اشتغال زایی زمینه های کار برای بخشی از آنها را نیزفراهم خواهد کرد.

علاوه بر آن، همانگونه که وعده کرده بودم، کار های ابتدایی روی خانه سازی و شهرسازی را آغاز کرده ایم. هدف این است که نزدیک به صد هزار باب منزل ارزان قیمت را بسازیم و برای تامین منابع مالی آن با مراجع مختلف در حال مذاکره هستیم. در نتیجه این تلاش های ما کشور دوست چین موافقه کردند که منابع کار ساخت و تعمیر ده هزار خانه را بپردازند. کار این پروژه بزرگ ملی فعلا در حال آغاز و اجرایی شدن است که زمینه کار را برای هزار ها نفرفراهم میکند.

د کارموندنې ملي پروګرام د افغانستان د ټولو سیمو لپاره دی. مونږ لکه څنګه چې د ښار او کلي تر منځ تبعیض نه منو، هیڅ سیمه هم تر بلې زیاته نه ګڼو او د متوازن انکشاف د اصل په اساس ټولو ته برابره توجه کوو.

دغه پروګرام سر له همدې شیبې پیلېږي. البته، د هوا د یخوالي په وجه به ځینې چارې په یخو سیمو کې پسرلي ته معطلې شي او په کومو سیمو کې چې امنیتي مشکلات زیات دي، ځینې چارې به د امنیت تر بهتري پورې وځنډېږي، خو له لویه سره د کارموندنې ملي پروګرام سر له همدې شیبې پیل شوی دی.

باید واضح ساخت که برای حل بنیادین مشکلات اقتصادی به اقدام های بنیادین اصلاحی ضرورت داریم که بالای آن کار جریان دارد. به طور مثال می خواهم در مورد پیشرفت ها در مورد برق و کارهای در دست اقدام آن کمی توضیح بدهم.

تامین برق برای انکشاف اقتصادی و ایجاد کار، یک امر مهم است. تا خزان سال آینده، تولید برق در افغانستان دو برابر می شود. در حال حاضر ما 231 مگاوات برق از تاسیسات و منابع آبی و داخلی خود تولید می کنیم اما با توفیق الهی همین وقت سال آینده این مقدار تا دو برابر افزایش یابد و 240 مگاوات برق دیگر تولید خواهیم کرد. مطالعات تکنیکی این بخش تکمیل شده، و کارهای مقدماتی این پروژه های تولید برق که در برخی موارد با همکاری بخش خصوصی انجام می شود، نیز آغاز شده است. فعلا زمان تطبیق آن فرارسیده است که با اکمال فاز اول آن در طول یک سال صد مگاوات برق از انرژی آفتابی، صد مگاوات برق حرارتی از منابع گاز طبیعی کشور خود ما و چهل و دو مگاوات برق بند سلما به تولید مجموعی برق کشور افزوده می شود.

همچنان در ظرف دوازده ماه آینده، 17 بند آبی در 17 ولایت ساخته می شوند که بودجه آن‌ را تا اندازه ای از مدارک مختلف تشخیص کرده ایم و برای فراهم آوری متباقی بودجه جدی کار جریان دارد. مطالعات تکنیکی اولیه این بندها نیز صورت گرفته و فعلا زمان تطبیق آن فرا رسیده است. با تکمیل شدن بودجه این پروژه های تولید برق و بندهای آبی، حداقل برای 25 هزار نفر کار به صورت مستقیم ایجاد می کند. بهبود در سیستم آبیاری و دو برابر شدن تولید برق،‌ طبعا زمینه های زیاد کاریابی را برای هموطنان ما به صورت غیر مستقیم فراهم خواهد کرد. من و سایر همکاران ام در حکومت به صورت روزمره تلاش داریم تا سایر پلان های انکشاف اقتصادی را که برای کشور داریم به مرحله اجرایی شدن برسانیم در وقت آن به ملت بزرگ خود در مورد آنها خواهیم گفت. فعلا مژده من به هموطنان ام این است که پروگرام ملی کاریابی و اشتغال زایی اماده تطبیق است و از پلان به مرحله اجرا رسیده است که میتواند انشاالله برای تعدادی زیادی از مردم ما مخصوصا آنعده جوانان که می خواهند به کشور خود خدمت کنند کار فراهم می شود.

خواهران و برادران، هموطنان با عزت من
دولت و مردم ما بخاطر حفظ ثبات، سربلندی تاریخی و آینده آبرومند نسل های آینده کشور در یک جنگ اعلام نشده روزانه قربانی می دهند. کشور ما از این جنگ دوامدار خسته است اما ما بعنوان یک ملت سربلند و فدا کار ظرفیت های استثنایی معنوی، انسانی و مادی را در اختیار داریم. در غایت امر با اتحاد و همدلی و از قوه به فعل در آوردن و استفاده بهینه از این منابع و ظرفیت های مادی و معنوی و با قبول مسوولیت فردی و جمعی خود، می توانیم موفقیت را از آن این ملت بزرگ بسازیم.

تا دیروز به دلیل اتکای بیش از حد به منابع امنیتی و مالی همکاران بین المللی ما، میزان مشکلات ما شاید در کوتاه مدت کمتر بود اما امروز و فردای ما باید با اتکا به ستون های استوار منابع داخلی پایدار گردد. در این مسیر برای مدتی ملت مان با مشقات و سختی ها دست و پنجه نرم خواهند کرد اما به دلیل درک پذیرش مسوولیت و به آرزوی به پای خود ایستادن این ملت و بدلیل تقاضای جمعی مان برای اصلاحات از میزان مشکلات ما به صورت تدریجی اما بنیادی کاسته خواهد شد.

زمان اینکه دیگران مسوولیت ما را بگیرند و احتیاجات امنیتی و مالی کشور و مردم ما را فراهم کنند گذشته است. اگر ما خود در فکر فلاح و بهبود مردم خود نباشیم، مطمین باشید که هیچ کس دلسوز تر بر مردم ما نخواهد بود اما اگر ما از حداقل ها استفاده عقلانی و بهینه را انجام دهیم، اتحاد و همدلی خود را حفظ نماییم، استوار در مقابل مشکلات بایستیم و اعتماد نسبت به خود را اعاده کنیم و به درد همکدیگر خود را شریک سازیم، شرکای بین المللی ما نیز با ما در راه ثبات و انکشاف کشور همراهی خود را ادامه خواهند داد. ما نیز مانند سایر ملل مترقی قادر به این هستیم که از این طریق سربلند و با افتخار، بدون اینکه برای مدت طولانی به دیگران محتاج باشیم، جایگاه تاریخی خود را دوباره دریابیم. انشاالله

زنده باد افغانستان، ژوندی دې وي افغانستان

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   طرح اشتغال زایی و کار آفرینی در افغانستان
اشتغال زایی یعنی حرکت به سوی خدمات مولد در مناطق محروم نواحی کشور است . مسله اشتغال و کار آفرینی مسله ی بسیار مهمی است وپرداختن به این موضوع ٬ ریاضت است فی سبیل الله. حرکت در این راه ٬ نه صرفا یک اولویت ٬ بلکه ضرورت امروز جامعه یافتن شغل برای جوانان کشور ما است امروز آبروی حکومت وحدت ملی در قبال زندگی آبرو مندانه شهروندان کشور٬ در گرو آن است که افغانستان جنگ زده ما پس از تحمل این همه دشمنی و کارشکنی به کشور آباد تبدیل شود ٬ از اثر کار وتلاش جوانان حرفه ی پیشه و متخصصان علوم در آن فراگیر ٬ زندگی مردم سروسا مان ٬ فقر و محرومیت از کشور ما ریشه کن ٬ تولید داخلی با نیاز های مردم متعادل و تا به امید روزی که کشور ما به خود کفایی کامل برسد. در این طرح و پیسوست های آن تلاش داریم نحوه ورود حرکت های کوشش به حوزه اشتغال زایی را برسی نموده و را هکاری اجرایی و کابردی را در اختیار دولت مردان کشور خود قرار دهم.
داکتر یارمحمد حیدر زاده متخصص حفاظت محیط زیست

>>>   تفاوت بین اشرفغنی و بازمانده گان شروفساد این است که بازمانده گان شر و فساد می‌کند اشرفغنی از آن جلوگیری و مردم را به راه راست هدایت می کند طالبان و بازمانده گان شروفساد بعنوان یک قده سرطانی برای افغانستان است سران طالبان همه شان
توسط ای اس آی پاکستان شستشوی مغزی شده و در خدمت منافع خود برای تبای افغانستان بکار گماشتهاست و روزانه مردم رنج دیده افغانستان را بخاک و خون می کشند و روزانه از مردم گشنه و تشنه
افغانستان بزور تفنگ اشر و زکات چایی و نان میخواهد اما سران بازمانده گان شروفساد روزانه دست به شروفساد میزند یعنی فساد اداری فساد اخلاقی بچه بازی زنکه بازی آدم ربایی زورگری بدماشی در سطح شهر ها و قشلاق ها خرید و فروش فست های دولتی و گماشتن فساد پیشه گان در ادارات دولتی یعنی پلیس ملی و اردوی ملی و امنیت ملی و سایر ادارات دولت افغانستان انشاءالله تا داه سال دیگر از شر این هردو کورو هم از طالبان و هم از بازمانده گان شروفساد مردم افغانستان خلاص خواهم شد انشاءالله
جوزجانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است