اجلاس سران اپک در فیلیپین گشایش یافت
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۷    ۱۳۹۴/۸/۲۷ کد خبر: 106385 منبع: پرینت

بیست و سومین اجلاس سران کشورهای عضو مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام موسوم به 'اپک' صبح چهارشنبه در مانیل پایتخت فیلیپین در میان تدابیر شدید امنیتی بدنبال حملات تروریستیس پاریس گشایش یافت.

به گزارش ایرنا، اقتصاد فراگیر، ساختن دنیایی بهتر، افزایش تجارت در حاشیه اقیانوس آرام، یکپارچگی اقتصادی، توسعه سرمایه گذاری و توسعه نیروی انسانی از اهداف اقتصادی این اجلاس است، هر چند تنش ها در دریای جنوبی چین و بحث فعالیت تروریست ها در خاورمیانه و عملیات تروریستی پاریس، این اجلاس اقتصادی را به مرکزی برای اتخاذ و اعلام مواضع سیاسی و قدرت نمایی پکن و واشنگتن تبدیل شده است.

سران 21 عضو مجمع اپک از جمله 'باراک اوباما' رئیس جمهور آمریکا، 'دیمیتری مدودف' نخست وزیر روسیه، 'شی جین پینگ' رییس جمهور چین، 'پارک گئون هی' رئیس جمهوری کره جنوبی، 'جاستین ترودو' نخست وزیر کانادا و 'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن در این مجمع اقتصادی - سیاسی شرکت دارند که سه میلیارد نفر از جمعیت جهان را تشکیل می دهد.
این کشورها 60 درصد تولید ناخالص داخلی و نیمی از تجارت جهانی را در اختیار دارند.

این دومین بار در تاریخ فیلیپین است که میزبان سران اپک می شود. این کشور پیش از این در سال 1996 و در زمان 'فیدل راموس' رییس جمهوری سابق این کشور نیز میزبانی این کنفرانس را بر عهده داشت و کمک به توسعه تجارت آزاد در منطقه توسط راموس وعده داده شد.

تجارت و سرمایه گذاری باز و آزاد از طریق کاهش سد تعرفه به میزان صفر تا پنج درصد در ناحیه آسیا – اقیانوس آرام برای اقتصادی صنعتی تا سال 2010 و اقتصادی های در حال توسعه تا سال 2020 از جمله اهداف این گروه اقتصادی است که از دومین نشست اپک در سال 1994 به عنوان چشم انداز این گروه مطرح شد.

ایده تشکیل این نهاد اقتصادی را 'بای هاوک' نخست وزیر وقت استرالیا در سال 1989 میلادی، در سئول پایتخت کره جنوبی مطرح کرد و اواخرهمان سال مقام های اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام در شهر 'کانبرا' استرالیا دیدار کردند و سنگ بنای اپک گذاشتند.
پیش بینی می شود دیدارهای گسترده ای در حاشیه اجلاس سران اپک در مانیل تا روز پنجشنبه انجام شود و محور بیشتر این دیدارها بحث تروریسم و تنش ها و اختلافات در دریای جنوبی چین باشد.

سران ویتنام، اندونزی، مالزی، برونئی و تایوان که با چین بر سر مالکیت بخش هایی از دریای جنوبی چین اختلاف دارند در این مجمع شرکت کرده اند و فیلیپین دیگر کشوری که اختلاف با پکن را به دادگاه لاهه کشانده میزبان اجلاس سران اپک است.
هر چند قرار است این اختلافات به بیانیه پایانی اجلاس نکشد، اما مقامات آمریکایی تاکید دارند در دیدارهای دو جانبه و نشست های خبری آن را مطرح می کنند.

این اجلاس روز پنجشنبه بکار خود پایان می دهد و به نظر می رسد توسعه تجارت آزاد بین کشورهای عضو و ایجاد منطقه آزاد تجاری آسیا - اقیانوس آرام که وزیران 21 کشورعضو مجمع همکاری های اقتصادی آسیا - اقیانوس آرام روز گذشته خواستار آن شدند بار دیگر مورد تاکید قرار گیرد.
تصویب طرحی برای کاهش و سهولت مقررات صادرات محصولات تولید شده نیز از محورهایی است که مدنظر کشورهای عضو اپک است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است