تجلیل از 75 سال روابط افغانستان و سویدن
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۵۱    ۱۳۹۴/۸/۲۶ کد خبر: 106378 منبع: پرینت

محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان با خانم ایزابیلا لوین وزیر همکاری های انکشافی سویدن که در راس یک هیات عالی رتبه آن کشور به کابل آمده بود، دیدار کرد.
در این دیدار که بعد از ظهر امروز در ارگ انجام شد، رییس جمهور کشور گفت که حضور شما در افغانستان در این زمان که اروپا در غم و اندوه حملات پاریس بسر می برد، ما را روحیه می دهد زیرا افغانها نیز قربانی تروریزم است.

رییس جمهور با تاکید بر مبارزۀ مشترک علیه تروریزم گفت که موجودیت شبکه های تروریستی تهدیدی برای منطقه و جهان است و حضور تروریستان خارجی در افغانستان از طریق مذاکره حل نمی شود و نیاز به بازنگری و صحبت عمیق منطقه یی و جهانی دارد.

رییس جمهور تشکری از کمک های سویدن برای افغانستان گفت که این کمک ها با حفظ موثریت و شفافیت در هر حالت، برای مردم افغانستان به ویژه زنان مفید بوده است و ما خرسندیم که سویدن تعهد سپرده که این کمک ها تا ۲۰۲۴ میلادی ادامه یابد.

رییس جمهور گفت که افغانستان به اساس توافق کنفرانس توکیو و سند خودکفایی تلاش می کند تا در عرصه های تولید انرژی برق، آبیاری و زراعت تمرکز بیشتر نموده و همچنان از لحاظ زراعتی در چهار سال آینده خودکفا شود.

رییس جمهور خاطر نشان کرد که زنان افغان بیشتر کار های فزیکی می کنند ولی زحمات آنان پاداش کافی ندارد، و ما تلاش می کنیم طی برنامه های مشخص آنانرا از لحاظ اقتصادی توانمند و خودکفا سازیم.

در مقابل خانم ایزابیلا لوین وزیر همکاری های انکشافی سویدن گفت که مردم آن کشور علاقمندی زیادی به افغانستان دارند و می خواهند دموکراسی، حکومتداری و صلح در افغانستان تقویت بیشتر یابد.
وزیر همکاری های انکشافی سویدن با اشاره به پدیدۀ تروریزم گفت که امروز کشور های فقیر و ثروتمند با تهدید مشترک مواجه اند و نیاز به کار مشترک است تا دامان این تهدید برچیده شود.

خانم ایزابیلا لوین، ظرفیت های افغانستان را در عرصه تولید انرژی امیدوار کننده خواند و گفت جای خرسندی است که حکومت افغانستان برای ایستاده شدن به پای خود برنامه های مشخص دارد.

در پایان این دیدار محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان و خانم ایزابیلا لوین وزیر همکاری های انکشافی سویدن با هیأت همراه شان در محفل بزرگداشت از هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس روابط سیاسی افغانستان و سویدن اشتراک کردند.

در این محفل رییس جمهور کشور گفت ما با اطمینان گفته میتوانیم که دوستی میان ملت های افغانستان و سویدن خلل ناپذیربوده و این دوستی روز به روز مستحکمتر می شود.
محمد اشرف غنی گفت که فاصله جغرافیایی میان دو ملت زیاد است، اما ارزش های مشترک این دو ملت بزرگ را نزدیکتر ساخته است.

رییس جمهور غنی گفت که دوستی افغانستان و سویدن در مبارزه موفقانه علیه شر و نفرت، نمونهء عالی روابط میان دو ملت آزاد و صلح دوست است. تاریخ هفتاد و پنج ساله دوستی میان افغانستان و سویدن نشان میدهد که این کشور در شرایط سخت و دشوار، افغانستان را تنها نگذاشته و همواره با ما کمک و همکاری نموده است.

رییس جمهور با اشاره به کمک های بی شایبه سویدن در دهه نود به افغانستان گفت که امروزه، بسیاری از جوانان چیز فهم و تحصیل کرده را در گوشه گوشهء افغانستان می بینیم در مکاتب ساخته شده از سوی کمیته سویدن درس خوانده اند و در پانزده سال گذشته نیز نقش سویدن در عرصه کمک های بشری و انکشافی در افغانستان خیلی برجسته بوده است.

ایزابیلا لوین وزیر همکاری های انکشافی سویدن در این محفل گفت که سویدن به همکاری های خویش با افغانستان در عرصه های مختلف متعهد است و برای آنان جای خرسندی است که بیش از ده هزار شهروند آن کشور که در افغانستان مأموریت داشته اند، تجارب خوب کاری حاصل کرده اند.
وی افزود که منحیث کشور مدافع حقوق زنان، توجه به وضعیت زنان و دختران برای دولت و مردم آن کشور اهمیت زیادی دارد.

در این محفل داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان، بی بی گل خانم اول کشور، صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه و شمار دیگری از وزرای کابینه، تعدادی از اعضای شورای ملی و شماری از سفرای کشور های دوست مقیم کابل، حضور داشتند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است