پناهجویان بدون هماهنگی باز نمی گردند
بسیاری از کشورها در چارچوب کنوانسیون 1951 شرایطی را برای پذیرش پناهنده در قوانین قرار دادند که تحت همان شرایط پذیرش پناهجویان انجام می شود و هر پناهنده باید بتواند ثابت کند که زندگی وی در کشور مبدا در معرض خطر است 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۵۸    ۱۳۹۴/۸/۲۵ کد خبر: 106311 منبع: پرینت

بدون هماهنگی، پناهجویان به کشور بازگردانده نخواهند شد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان، صبح امروز صلاح الدین ربانی در نشست عمومی خانه ملت گزارش خود پیرامون وضعیت پناهجویان هموطن به کشورهای اروپایی را ارایه کرد و گفت: افزایش نگرانی ها از ناامنی ها در فصل جنگ، حملات تهاجمی گروه های تروریستی، گسترش موج بیکاری میان جوانان پس از خروج نیروهای بین المللی و تبلیغ زندگی آرمانی در کشورهای اروپایی توسط گروه های قاچاق انسان از دلایل داخلی در شکل گرفتن موج مهاجرت ها از کشور بوده است.

وی همچنین درهای نیمه باز کشورهای اروپایی برای مردم در حال جنگ سوریه را که از سوی مردم افغانستان و پناهجویان افغانستانی مقیم برخی کشورهای همسایه به گونه ای تعبیر شد که گویا از آنان نیز مانند شهروندان سوریه در اروپا پذیرایی می شود را دلیل دیگر مهاجرت ها دانست و گفت: کشورهای اروپایی موضع سختگیرانه خود در برابر پناهجویان افغانستانی را اعلام کردند زیرا بر باور آنان قلمرو افغانستان مبداء خطرناک از لحاظ امنیتی برای شهروندان این کشور قلمداد نمی شود.

وزیر خارجه کشور افزود: افغانستان به عنوان یکی از اعضای معاهده 1951 ژنو متعهد به رفتار قانونمند در رابطه به امور پناهندگان می باشد و در همین چارچوب از دیگر کشورهای عضو نیز همیشه خواسته است که هرگونه تعامل با پناهندگان افغانستان باید در چارچوب همین کنوانسیون صورت بگیرد. این کنوانسیون طرف های متعهد را مستلزم می دارد تا از هر گونه اخراج پناهنده به کشور مبدا که به دلایل مختلف زندگی اش در آنجا با خطر روبر است خودداری کند.

وی ادامه داد: آنچه که اهمیت دارد این است که بسیاری از این کشورها در چارچوب کنوانسیون 1951 شرایطی را برای پذیرش پناهنده در قوانین داخلی خود قرار دادند که تنها تحت همان شرایط پذیرش پناهجویان انجام می شود و هر پناهنده باید بتواند ثابت کند که زندگی وی در کشور مبدا در معرض خطر است.

ربانی تاکید کرد که طبق معاهده 1951 ژنو، طرف های متعهد نمی توانند کشورهای مقصد را مجبور بر پذیرش پناهنده خارج از چارچوب حقوقی ایجاد کنند و وزارت خارجه نیز تلاش کرده است تا تمام مراحل درخواست پناهندگی، تایید پناهندگی و رد پناهندگی شهروندان کشور در چارچوب اصول و قانون اساسی ومعاهدات بین المللی صورت بگیرد و گفت: در سال روان 146 هزار شهروند افغانستان با هدف پناهدگی وارد کشورهای اروپایی شده اند که بیش از80 هزار تن آنان در آلمان حضوردارند و 43 درصد آنان تاکنون پذیرفته شده اند، در کشور سویدن نیز ما بیشترین آمار متقاضی پناهندگی زیر سن را داریم که به 13 هزار و890 تن می رسد.

وی تاکید که وزارت خارجه ازهمان ابتدا بر بحران پناهجویی نظارت داشته است و افزود: از نماینده ویژه اتحادیه اروپا در کابل خواسته ایم تا با پرونده های پناهجویان افغانستانی با سخاوتمندی برخورد شود و از کشورهای مقصد نیز درخواسته شده است تا با 5 گروه پناجویان شامل اطفال، مریضان، زنان بدون سرپرست و اشخاصی که محل سکونت آنان در افغانستان ناامن است مدارا شود وهمچنین تفکیک میان اعضای خانواده ها صورت نگیرد.

صلاح الدین ربانی وزیر کشور همچنین خاطرنشان کرد که بدون تفاهم دو جانبه آن عده از پناهجویان که درخواست آنان در کشورهای اروپایی رد شده است برگردانده نخواهند شد و افغانستان بدون هماهنگی هیچ پناهنده ای را قبول نخواهد کرد، حتی به آن مامورانی که وظیفه دارند پناهجویان را بازگردانند نیز ویزا داده نخواهد شد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   وای وای . آيا اين صحيح است که يک افغانستاني و آنهم وزير اين مملکت از کشورهای ديگر بخواهد که جوانان اين کشور را به وطن ديپورت نکنند؟ پس غرور ما کجا شده؟ ما بايد از پس آمدن جوانان خود استقبال کنيم و آنها را در اغوش ملت جا دهيم. وظيفه اين دولت و همين وزير است که برای جوانان امکانات فراهم آوردن کند. اين چه گپي است که تا مشکلي پيش مي آيد به فکر فرستادن جوانان به خارج مي شويم؟. از گشورهای ديگر ياد بگيريم که به جوانان برای ساختين وطن آموزش مي دهند. آيا ما بايد دست مان را تا ابد پيش ديگران دراز کنيم؟ ای وای بر ما
گل محمد

>>>   من فکر میکنم که احضار وزرای خارجه و امور مهاجرین ناشی از بی خردی آنعده اعضای پارلمان است که شاید نسبت نداشتن اجندا و وقت گذرانی دست به چنین استجواب زده اند ، آیا این مفت خوران نمی دانند که چند روز قبل آقای عالمی بلخی عکس العمل شدید نسبت به اخراج مهاجرین نشان داد ، اما از طرف دیکتاتورغنی باصراحت رد شد و آنرا نظر شخصی آقای بلخی گفته وموضع دولت افغانستان ندانست!!!
این عالی جنابان مفتخوار وبی مغز​(البته یک عده وکلای چیزفهم ومدبراستثنأ اند) چرا از اشرف غنی احمدزی این دیکتاتور امریکائی نمی پرسند که چرا وزیر خودرا بی حیثیت وبی آبرو ساختی وپیمان ننگین اخراج پناه جویان را با کشور آلمان ودیگر کشورهای اروپائی تأئید نمودی؟ این آقایون وخانمهای زرخرید چرا از اشرف غنی احمدزی نمی پرسند که چرا خانمت تشبث به صلاحیت های وظیفوی وزرای محترم خارجه و امورمهاجرین میکند ومطابق میل خویش بامسئولین کشور آلمان ودیگر کشورهای اروپائی درمورد سرنوشت مهاجران افغانی گفتگو نموده وپلان طرح میکند ، تاوقتیکه این مهرهٔ امریکائی واسرائیلی درقدرت است ، مردم افغانستان بی عزت است ۰ اشرف غنی احمدزی ویاران ستون پنجمی اش به خاطر تطبیق پلان های امریکا ، انگلیس ، اسرائیل ، غرب و پاکستان بالای مردم افغانستان تحمیل شده اند نه در جهت خدمت وترقی افغانستان!!!
امیداست وکلای محترم پارلمان حقایق را درک نمایند وجلسات خویش را مطابق حقیقت جامعه وجهان تشکیل دهند تا نتیجهٔ ملموس بدست آورند ، درغیر آن این نوع جلسات وتصمیمات فقط در یخ نوشتن ودرآفتاب گذاشتن است وبس!
و من الله التوفیق
عظیم توکلی یکتن از مهاجرین بی سرنوشت درجرمنی

>>>   کی شر شما افغانها از سر مردم دیگر کشورها کم میشود؟

>>>   این قا که گفته کی شر شما افغان ها .... خودش حساب کره که چه قدر مردم و کشور خودش شر خیز و شر آفرینند؟

>>>   همين است ديگر که وقتي افغانها وطن خود را ترک مي کنند و جوانها به فکر ساختن مملکت خويش نيستند طالبان و خارجي ها مي آيند و بالای سر افغان حاکم مي شوند.

>>>   درپاسخ نظر اخیر موقع که کشورها در امور افغانستان دخالت نکند و به بهانه منافع این کشور را دهلیز وخط مقدم برای خود قرار ندهد آنگاه مامردم مهاجرت نخواهیم کرد اگر دخالت کشورها نبود مردم این کشور این قدر رنج و غربت را تحمل نمی کرد

>>>   چه کس بايد جلوی دخالت دولتهای خارج را بگيرد ؟ آيا خود مردمان افغانستان يا خود دولتهای خارجي؟ پس يعني خود افغانها مسئول اتفاقات افغانستان هستند که از مشکلات فرار مي کنند. مگر مردمان ديگر چگونه کشور خود را ساختند؟ چرا ما هميشه خود را مظلوم مي شماريم و ديگران را ظالم؟

>>>   جای تاسف است. گپ اول: شرمساری و بي عزتي است و دنيا بر ما مي خندد که وزير مملکت بگويد شهرونداني که مهاجرت کرده اند به کشور باز نگردند. کدام وزير در کدام يک از ممالک دنيا است که چنين گپ هايي بزند؟ گپ 2: اين گپهای اين وزير توهين بر مردمي است که مهاجرت کرده اند. يعني که دولت افغانستان و مردمان آن نمي خواهند شهروندان هموطن به کشور باز گردند. گپ3: اين وزير دلش بر حال مهاجران نسوخته است بلکه او مي ترسد که مهاجران برگردند و اعتراض کنند که چرا اين وزير و دولتش کار و مشاغل از برای جوانان ايجاد نمي کند. گپ4: اين طالب است که دوست دارد جوانان افغانستاني کشور را ترک بکنند تا کسي نباشد در برابر طالب ها ايستادن نمايد و طالب بتواند براحتي بر مملکت تسلط کند.
غيرت خود را نگه داريم و از اين وزيرها بخواهيم که از فساد دست در آورند و به فکر ساختن کشور و زندگي جوانان باشند و از اشک تمساح از برای مهاجران دست بردارند و امکانات برگشت آنها را مهيا نمايند
گل محمد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است