راهکاری برای پاکی هوای کابل
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۹    ۱۳۹۴/۸/۲۵ کد خبر: 106276 منبع: پرینت

ایجاد چشم اندازهای فضای سبز با غرس درختان و بوته های زینتی می تواند محیط زیست را برای ساکنان منطقه در چشم اندازها، فرحناک جلوه دهد و موجب افزایش عمر انسان شود.

مکان های پوشیده از درختچه و گل بوته ها بهترین مکان برای تفریح و تفرّج و گذراندن اوقات فراغت مدنی شهروند می باشد. شهر کابل بخاطر عدم توان اداره از تمام تپه ها و کوه دامنه ها از طرف زورمندان غصب شد و دوباره به قیمت گزاف به مردم بیچاره به فروش رسانده شد و با چنین مشکل عمده محیط زیستی مواجه شده است. پلانی خودسر آباد شدن خانه های رهایشی که این عمل عوارض های خطرناک محیط زیستی را در پایتخت بوجود آورده است و فاجعه هم دارد.

دولت وقت، غرق فساد و هم عدم رهبری کار آفرین علمی نتوانست از محل فضای سبز کنترل کند. خوشبختانه با سر کار آمدن رهبران کار آفرین اکنون زمینه برای ساخت ویلاهای مدرن همراه با ساخت خط سیستم عبور زهراب ها از تپه های شهر و کوه دامنه های کابل و هم با ایجاد چشم انداز زیبا با انواع گونه های درختان سوزنی برگ، گیاهان، درختچه های سبز زینتی همیشه بهار حداقل تحمل دمای 10 درجه زیر صفر مساعد است.

این کار با مدیریت صحیح علمی اول به وضع موجود خانه های کوه دامنه ها و تپه ها نگاه کرد و بعد با ایجاد چشم انداز یک طراحی کمربند سبز آینده واقع گرایانه، قابل تحقق و جذاب را برای اجرع در این کوه دامنه ها مد نظر قرار داد و با طراحی فضای سبز در کوه دامنه ها و تپه های شهر کابل، نباتاتی مساعد به آب و هوای کابل را ما می شناسیم ( جهت احداث باغ , باغچه و پارک ها با فواره های آب) که به بسیار سهولت می تواند گسترش پیدا کند و یک تجمع نباتی را روی تپه ها و دامنه کوه ایجاد کند که باعث غلظت فوق العاده بلا باشد و بتواند تغییر صریح سرنوشت ساز و راهکاری برای پاکی هوای کابل شود که دولت از دلچسبی طرح باید به سوی آن حرکت کند.

کوه آسمایی، کوه شیر در وازه، تپه های بی بی مهرو، مرجان، خیرخانه، تپه های باغ بالا به طرف دامنه های برهنه قرغه دارا ی خاک سنگریز و خاک لخت است.

اگر به تمام اطراف بلندی های شهر کابل یک نگاه بسیار کوتاه افکنده شود جای بسیار زیاد برای ایجاد فضای سبز است که در نتیجه کاشت درختان و بوته ها برای تغییر فضای آلوده کابل یک تعداد از انواع درختچه و بوته ها هستند که آنها می توانند در مقابل خشکی مقاومت بکنند. ( ارغوان, توغ, نی, اسپندانه، خارخسک, کور، گون، آویشن، افدار و خار اشتر) تخم اینها را اگر بتوانیم که در ایام بارندگی تیر ماه و زمستانی بطور آزاد بر برهنه بالا دامنه کوه های کابل قرا بدهیم که بتواند توسط همین رطوبت بارندگی حفظ کند شما کاملا مطمین باشید که اگر بوته های مذکور یک دفعه ریشه جایگزین گردد دیگر به آب ضرورت ندارد و به این شیوه شهر کابل را از خسارات و صدماتی که ممکن است در مواقع بارندگی به جود می آید نجات داد و هم کمک بزرگ به سر سبزی بالای کوه دامنه می نماید.


داکتر یارمحمد حیدر زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تشکر جناب داکترصاحب یارمحمد خان نظر بسیار نیک و عالی است. ای کاش دولتمردان ما گوش شنوا و چشم بنیا می داشتند تا این رویای شما به حقیقت مبدل می گشت.
کریمی از کابل

>>>   با تشکر از داکتر صاحب یارمخمد .عرض داریم اینکه:
تمام باشندگان شهر کابل داوطلبانه اماده هستندکه اگر دولت درخت های مثمر وغیر مثمر را رایگان ویا باقیمت نازل توزیع کند یک وجب زمین بی نهال نمی ماند ودر سال 1395 شهر کابل به باغچه بزرگ تبدیل خواهد شد هر کس شوق دارد در داخل حیات وماحول حیات خانه اش درخت ویا گل بته داشته باشد اما توان خریدانرا از بازار ندارند.
م.ا.کابل

>>>   تشکر جناب داکتر حیدر زاده
داکترصاحب یارمحمد خان حیدر زاده نظر علمی شما بسیار نیک و عالی بجا است . افسوز که حکو مت ما شایسته سالار نیست. اگر باشد از شما محترم بر هر قیمت که تمام شود برای آبادی وطن باید دعوت به عمل آورد.

>>>   تشکر داکتر صاحب از معلومات تان.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است