باشندگان کابل از بارش باران ناراضی اند
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۶    ۱۳۹۴/۸/۲۵ کد خبر: 106272 منبع: پرینت

باران رحمت است بدین سبب قسمتی از چرخه زندگی آب است. دریاها، بحرها، اماکن سبز زیر تابش خورشید به جوش می آیند و بخار می شوند و بخار آب در آسمان سرد می شود و به ابر تبدیل و بعد به بارن تبدیل می شود. وقتی باران می بارد همه جا خنک است درخت ها خنک تر اند، خاک خنک تر است جاده خنک تر و ما هم احساس خنکی می کنیم. دهقانان ، باغبانان شادمانی می کنند و با خنده می گویند آب می آید.

اما باشندگان کابل از آب بارن که رحمت است نارضایتی دارند، از سبب عدم مدریت شهرداری، از تجمع آب بارن در جاده ها که برای آنها مشکلات زیادی را در رفت و آمدشان و ترافیک موترها به بار آورده است. آب باران از پشت بام خانه گلی و همچنان آب راهه ها پی خانه که با نام فاضلاب سطحی یاد می شوند و اگر آب فاضلاب سطحی از یک گوشه ای آب آن مجاری ورودی به خط سیستم شبکه انتقال آب راه نیفتد و بعد از خشک شدن آب گل آلود فاضلاب در جاده ها، سرک ها و پیاده رو ها که می ریزد می تواند باعث مشکلات بسیاری چون گرد و غبار در مناطق مسکونی شود.

شهر کابل قدامت تاریخی 3500 سال دارد و مساحت آن حدود 275 کیلومتر مربع است که در ولایت کابل با توابع ولسوالی های آن مساحت کابل در حدود 425 کیلومتر مربع می رسد و چهار اطرف شهر کابل را کوه ها احاطه نموده است و هم در میان شهر کابل کوه تلویزیون و تپه بی بی مهرو، تپه مرنجان، تپه بالا حصار، کلوله پشت واقع شده است که از نگاه طرح و در احداث یک شهر زیبا نظیر خود را در دنیا ندارد اما با تاُسف که در طی سیزده سال کابل طبیعی زیبا آفریده صاحب یک شهردار با تخصص مهندس ساختمانی شهرسازی مدرن جهان دیده نشد.

تقصیر این کار مصلحت گرا های حکومت گذشته است که متخصص ساختمانی شایسته بایسته و حق خواه وطن دوست و به طور خلاصه بگویم یک فردی که بهداشت اهالی کابل را در نظر بگیرد و به تعهدات ش در قبال مردم شهر کابل عمل کند و خواسته های اکثریت مردم شهر کابل که بهبود محیط زیست شهر کابل است به امیدها به کرسی شهرداری گماشته می شد، که تا از ساخت منازل خود سر در تپه و کوه دامنه شهر عاقبت اندیشی می کرد و باران که رحمت است مشکلات را برای باشندگان پایتخت به بار نمی آورد.

اکنون آمدن آب بارن گل آلود از ناوه های پشت بام میلیون ها خانه گلی خود سر از کو ه دامنه ها شهر کابل به تندی با خراشیدن سنگ و گل از کوچه های خام به طر ف پایین به سرک های آسفالت و جاده ها می ریزد و در سرک ها و جاده ها فرش می شود به یک چالش جدی محیط زیستی مبدل گردیده است.

این فاضلاب ها ی گل آلود مخلوطی از سنگ چین ها در کف سرک و جاده می نشیند و بعد از خشک شدن خاک و گرد به هوا می رود و غبار آن باعث آلودگی هوا می شود و سنگ چین آن در زیر تایر موترهای باربر سنگین سرک بی کیفیت آسفالت را می خراشاند و حفر می کند و در نتیجه چقری ها را در سرک بوجود می آورد. دلیل دیگر تجمع آب بارن در سرک ها و جاده ها پر بودن جوی های کنار سرک ها، کانال ها و زباله ها، کثافت و خاک روبه خانه ها می باشد که مانع جریان آب فاضلاب ها خانه ها به مجاری ورودی به زابرها شده است.

سبب دیگر آن در تمام ساحات نواحی کابل حویلی و خانه رهایشی خودسر شبیه به قشلاق بدون نقشه و بدون مجار ی ورودی فاضلاب به لوله و کانال ها و خط سیستم شبکه انتقال فاضلاب اعمار شده است اگر هم در بعضی نواحی مجاری ورود فاضلاب وجود دارد اما کمتر از ظرفیت مقدار جریان عبور از مجاری است. از این بابت نیز جریان میلیون لیتر ادرار انسانی از حویلی ها در جویچه کوچه ها باعث ماندگاری زهرابه های اسیدی ترش در جویچه های شهر کابل گندیده و بدبوی آن مشکلات جدی زیست محیطی را به بار آورده است.

بیشتر از سیزده سال به این طرف در حدود چهل و چهار کشور نیمه توسعه یافته و سرمایه دار جهان تحت نام همکار و مساعدت به این کشور جنگ زده آمده اند ولی از رنگ و رخ نازیبایی ها و آلودگی این شهر قدامت تاریخ بیشتر از 3 هزار سال معلوم می شود که هیچ مصرفی بالا آبادی و بهسازی و نوسازی این شهر تاریخی نشده است. ساخت و ترمیم جاده ها، خرابی آنها باعث شده است که مردم در تابستان از گرد و خاک جاده ها و در زمستان از گل و لای با زحمت روبرو شوند.

داکتر یارمحمد حیدر زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   او برادر از بد بتر اش توبه همین کشت خون خاتمه یابد خود مردم با علاقمندی خاص کار های حشر و دسته جمعی را شروع نموده کشور را اباد میسازند .تا زمامداران را خجالت داده باشند .
وسلام کاکر از کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است