چرا داعش در لیبی ناکام ماند ؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۱    ۱۳۹۴/۸/۲۵ کد خبر: 106257 منبع: پرینت

شی های لیبی تلاش می کنند سناریوی عراق و سوریه را تکرار کنند اما تا کنون نتوانسته اند از دستاوردهای میدانی و اداره اموال و منابع نفتی که بعضا بر آنها مسلط شده اند، حفاظت کنند.

"میدل ایست آنلاین" نوشت: حمله ای که سحرگاه زندان طرابلس را هدف قرار داد، تمام مشخصات حمله داعشی ها در عراق را داشت. یک گروه کوچک ۴ نفره از افراط گرایان توانستند با کلاشینکوف و کمربندهای انفجاری به مجتمع زندانی طرابلس که به شدت تحت محافظت قرار دارد، رخنه کنند و سپس با شلیک یک خمپاره اقدام به گشودن سلول ها کردند. در این حمله قسمتی از دیوارهای زندان منفجر شد و فروریخت.

منابع امنیتی می گویند که هدف آنها آزادسازی یک فرد زندانی بود که بعد از وقوع درگیری، دو تن از مهاجمان که یکی مغربی و دیگری سودانی بودند، کمربند خود را منفجر کردند و پس از مدت اندکی هر ۴ نفر به همراه فرد زندانی به هلاکت رسیدند.

معاذ خلیل، سخنگوی گارد محافظان در پایگاه معیتیقه گفت که این ۴ نفر به خوبی آموزش دیده بودند و با وجود کم بودن تعدادشان پایگاه را کاملا به هم ریختند.

بعد از گذشت ۴ سال از سرنگونی معمر القذافی، دیکتاتور لیبی، این کشور در محاصره منازعه میان دو دولت رقیب است که یکی به صورت رسمی در شرق و دیگری به صورت غیررسمی در طرابلس فعالیت می کنند و تعداد زیادی از گروههای مسلح به دو صف برای حمایت از این دو دولت تقسیم شده اند.

در فاصله ای دور از میدان جنگ در عراق و سوریه، داعش در میان آشوب داخلی در شهر سرت لیبی شروع به رشد کرد و با سیطره بر این شهر نگرانی های بین المللی را درباره افزایش قدرتش در صحنه بی ثبات لیبی برانگیخت.

داعش حضور خود را با سر بریدن مصری های مسیحی در سواحل لیبی و تازیانه زدن محکومان در سرت و حمله به میادین نفتی و یک هتل مجلل در طرابلس اعلام کرد.

لیبی علاوه بر ناآرامی ها و تبدیل شدن به محلی مساعد برای حضور داعش، باید با گروههای تا دندان مسلح و بنیادگرایان حاضر در صحنه نیز مقابله کند.

در حالی که داعشی ها تلاش می کردند بر شهر سرت مسلط شوند جنگجویان داخلی آنان را از شهر درنه اخراج کردند لذا داعش در برابر دیگر گروه های مسلح در محافظت از منابعی که به دست آورده بود و اداره اموال و منابع نفتی از خود ضعف نشان داد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است