قطعنامه اعتراضی هموطنان در آمریکا به فاجعه زابل
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۹    ۱۳۹۴/۸/۲۴ کد خبر: 106215 منبع: پرینت

راهپیمای بزرگ و در نوع خود بی نظیر در مقابل کاخ سفید به مناسبت شهادت 7 تن زن, مرد و طفل که توسط تروریستان در زابل افغانستان بطور بیرحمانه سر بریده شد برگزار گردید.

در این راهپیمای که تعداد صدها افغانستانی از اقوام مختلف, از ایالت های مختلف آمریکا و کشور کانادا شرکت کرده بودند با شعارهای دولت افغانستان, ملل متحد, اوباما عدالت عدالت, نه به تروریسم, نه به خشونت, طالب، داعش هزاره کشی را بس کنید و... ادامه یافت. این تظاهرات با خوانش مقاله, شعر و قطعنامه حوالی ساعت 3 بعد از ظهر به وقت محل پایان یافت.

قطعنامه مظاهره کنندگان را در ذیل مطالعه فرمایید.

به نام خدای عدالت
هفته قبل، هفت شهروند هزاره به شمول دو زن و یک کودک نه‌ ساله در ولایت زابل پس از یک ماه اسارت به دست افراد وابسته به داعش و طالبان سربریده شدند اما این اولین حادثه قربانی شدن هزاره‌ها نبوده است. اوایل امسال، 31 تن هزاره در زابل به گروگان گرفته شدند که یک ماه بعد از آن، تنها 19 تن شان در مقابل رهایی زندانیان طالبان و داعش در قدم اول رها شدند و از جمله 12 تن یک تن کشته، 6 تن مفقودالاثر 5 تن آزاد شدند. سال قبل، 14 هزاره به شمول یک بانوی تازه‌عروس در ولایت غور تیرباران شدند. در سال های اخیر، چندین حادثه قتل و سربریدن هزاره‌ها در دره میدان که کابل را به مناطق مرکزی وصل می کند، گزارش شده است.

با این حال، دولت افغانستان متاسفانه هیچ توجهی به این وضعیت و آسیب‌پذیری هزاره‌ها نکرده است. یکی از دلایل اساسی این جنایات ناتوانی و عدم اراده دولت مرکزی برای محافظت از جان شهروندانش است. روز چهارشنبه، صدها هزار افغانستانی تابوت‌های هفت قربانی را بردوش کشیده و به ارگ ریاست جمهوری رفتند تا به تروریزم و وحشت نه بگویند، عدالت را فریاد بزنند و دولت را وادارنمایند که امنیت شهروندان هزاره را تامین کند. موج این اعتراض ها به همه ولایات و حتی خارج از افغانستان هم رسیده است. اکنون، ما افغانستانی های مقیم آمریکا اینجا گردهم آمده ایم تا این جنایت فجیع را به شدیدترین الفاظ تقبیح کنیم، از دولت افغانستان بخواهیم که امنیت هزاره‌ها را تامین کند و از جامعه بین‌المللی بخواهیم برای تامین عدالت و حقوق بشر در افغانستان از هر راه ممکن به شمول اعمال فشار به دولت کابل تلاش کند.

ما مشخصا از دولت افغانستان می خواهیم:
1- عاملان جنایات اخیر زابل را مورد پیگرد قانونی قرار داده و به اشد مجازات برساند. همچنان به خانواده های شهدا غرامت پرداخته شود.
2- پالیسی واضح و عملکرد شفاف درقبال جنایت های ضد بشری گروه تروریستی طالبان اتخاذ نموده و به صورت جدی از مخاطب قراردادن این گروه تروریستی با استفاده از عناوین و کلمات مانند: برادر ناراضی، مخالفان سیاسی، گروه های مسلح سیاسی و امثالهم خودداری نماید.
3- با در نظرداشت وضعیت وخیم امنیتی در مناطق هزاره جات، تاسیس یک قول اردوی مجهز را دراین مناطق روی دست گرفته و با ایجاد کمربندهای امنیتی و با افزایش نیروهای پولیس و امنیت ملی هر چه زود اقدام نماید.
4- امنیت یکی از اساسی ترین و ابتدایی ترین حقوق شهروندان یک کشور بوده لهذا در تامین امنیت جانی و مالی تمام شهروندان افغانستان بدون هرگونه تبعیض مسوولیت پذیر بوده و قاطعانه عمل نماید.
5- با درنظرداشت اصول اخلاقی و مسلکی و با روحیه ملی از برخوردهای سلیقه ای، مغرضانه و تبعیض آمیز در مقابل اقوام خود داری کرده زمینه مشارکت همگانی را در تمام عرصه های سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی فراهم نماید.

از جامعه بین الملل بویژه دولت دوست وحامی افغانستان, آمریکا، سازمان ملل متحد، سازمان جهانی حقوق بشر و سایر نهادهای مدنی و حقوق بشری می خواهیم تا:
1- نقض صریح و جدی حقوق و کرامت انسانی را که در سربریدن دو مرد، دو نوجوان، دو زن و یک دوختر 9 ساله در ولایت زابل، توسط گروه های تروریستی طالب و داعش صورت گرفته پیگیری نمایند.
2- از جریان عدالت خواهی و پروسه نوپای دموکراسی در افغانستان حمایت جدی و قاطع نمایند.
3- طالبان، القاعده، داعش به عنوان گروه های تروریستی، جنایتکاران جنگی، ناقضان حقوق بشر و عاملان نسل کشی هزاره ها درافغانستان (از سال 1996 تا اکنون) همچنان باید در لیست سیاه سازمان ملل متحد و آمریکا باقی بمانند و تلاش ها برای محاکمه ای آنها در دادگاه بین المللی لاحه ادامه یابد.
4- نیروهای نظامی آمریکا و ناتوبرای برقراری کامل امنیت و ثبات در افغانستان حیاتی بوده لهذا به تعداد آنها افزوده و تا برقراری امنیت کامل توسط نیروهای امنیتی افغانستان، در آن کشور باقی بمانند.
5- خطر نفوذ گروه های تروریستی داعش در افغانستان را جدی گرفته، برای نابودی آنها برنامه های مشخص و عملی روی دست گیرند.
6- از آنجایی که نهادینه سازی دموکراسی بدون عدالت ناممکن است از روند تک قومی شدن حکومت در افغانستان جلوگیری کرده و دولت افغانستان را وادار به پذیرش اصل مبنای دموکراسی که مشارکت همه اقوام است را مد نظربگیرند.
7- همچنین از سازمان ملل متحد، سازمان جهانی حقوق بشر و تمام نهادی حقوق بشری بین الملی می خواهیم تا در قبال جنایات ضد بشری و نسل کشی هزاره ها توسط طالبان و القاعده در افعانستان سکوت را شکسته و به هر طریق ممکن از تکرار جنایات و نسل کشی هزاره ها در افغانستان جلوگیری کنند.

داوود


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است