آمریکا افغانستان را ناامن کرده است
آمریکایی ها بی تفاوت نشسته اند و در حال انجام بازیهای منطقه ای هستند. بازیهایی که افغانستان را ناامن ساخته و هر روز می خواهند کشورهای آسیای میانه را از افغانستان تهدید کنند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۹    ۱۳۹۴/۸/۲۴ کد خبر: 106194 منبع: پرینت

نمایندگان مجلس با انتقاد از پیمان امنیتی با آمریکا خواستار مشخص شدن خطوط اساسی سیاست خارجی کشور شدند. برخی نمایندگان با ابراز نگرانی از درخواست رییس جمهور غنی از مسکو برای ابزار نظامی خواستار بازنگری پیمان امنیتی کابل واشنگتن شدند. رییس مجلس نمایندگان در نشست علنی مجلس تاکید کرد که در گشایش سال پنجم شورای ملی به رهبران حکومت وحدت ملی گفته شده است که خطوط اساسی سیاست خارجی خود را مشخص کنند اما تا کنون حکومت این کار را انجام نداده است. چرا خطوط اساسی حکومت روشن نشده و چرا آمریکا به پیمان امنیتی عمل نمی کند؟

عباس ابراهیم زاده عضو مجلس نمایندگان در برنامه «فراخبر» گفت: پیمان امنیتی با آمریکا برای اولین بار به اجبار به امضا رسید، به این خاطر که افغانستان مرکز دهشت افکنی بود و ما به خاطر امنیت و ثبات افغانستان این پیمان را امضا کردیم.

وی ادامه داد: مطابق با پیمان امنیتی، آمریکا، هرآنکس که به افغانستان تعرض کرد، باید از بین می برد. از طرف دیگر نیروهای امنیتی افغانستان را باید تجهیز می کرد تا هیچگونه کمبودی در مقابل دشمن نداشته باشند. مردم افغانستان امیدواری زیادی داشتند که با این پیمان امنیت به کشور بیاید و با ایجاد امنیت ثبات و اقتصاد خوب نیز بیاید. بعد از این یکسال حالا امیدواری مردم به یاس تبدیل شده است. حملات طالبان گسترش زیادی پیدا کرده و وحشیانه به مردم می تازند. علاوه بر آن گروه جدیدی به نام داعش نیز در افغانستان پایگاه ایجاد کرده اند.

ابراهیم زاده آمریکا را متمایل به اجرای پیمان نمی داند و می گوید: پیمان هیچ فایده ای برای کشور ما نداشته و ندارد. ما نه تا از میدان های هوایی خود را در اختیار آمریکایی ها قرار دادیم و با توجه به پیمان آمریکایی هایی که در افغانستان جرم و جنایت می کنند در افغانستان محاکمه نمی کنیم. در مقابل این امتیازاتی که ما داده ایم، آنها برای مردم افغانستان چه کاری را انجام دادند؟ آنها بی تفاوت نشسته اند و در حال انجام بازیهای منطقه ای هستند. بازیهایی که افغانستان را ناامن ساخته و هر روز می خواهند کشورهای آسیای میانه را از افغانستان تهدید کنند. آمریکا علاوه بر اینکه به کشورما امنیت نیاورده بلکه خود اینجا را ناامن کرده است.

این نماینده مجلس معتقد است پیمان نفعی برای افغانستان نداشته و گفت: هنگامی که پیمان امنیتی به پارلمان آمد و همه آن را مطالعه کردند، قرار شده بود که آمریکا طبق این پیمان افغانستان را از تهدیدها حفظ کند و نیروهای امنیتی را در مقابل دشمن تعلیم و تجهیز کند. در قبال این خدمات آمریکا، افغانستان باید نه پایگاه به آمریکا می داد. بعد از امضای پیمان نه آمریکا و نه حکومت آن را عملی نکردند و حالا افغانستان این اوضاع را پیدا کرده است. پاکستان هم در این میان در افغانستان مداخله صریح دارد و در وزیرستان نیروهای دهشت افکن و تروریست تربیت می کند و به داخل افغانستان می فرستد. این پیمان هیچ نفعی برای افغانستان نداشته است. فقط کمک های مالی بسیار ناچیز و اندک در اختیار اردوی ملی قرار گرفته است. آمریکا مطابق با پیمانی که با ما بسته است باید بر پاکستان فشار وارد کند که وزیرستان شمالی که مرکز دهشت افکنی است و باید آن را از بین ببرند.

وی با انتقاد از حکومت در عدم اجرای پیمان ابراز داشت: قبل از این که پیمان را امضا کنیم امنیتی نسبی در افغانستان حکم فرما بود اما بعد از پیمان امنیتی همان هم از ما گرفته شد و افغانستان تبدیل به میدان جنگ شد. حکومت ما هم حکومتی ناشایسته و بی لیاقت است که به جای رسیدگی به اوضاع کشور مصروف زد و بندهای تقسیم قدرت است. حالا هم بازی جدیدی را شروع کرده است و از روسیه تقاضای کمک مالی و نظامی کرده است.

ابراهیم زاده درمورد علت کم کاری آمریکا گفت: آمریکا در اجرای پیمان امنیتی با افغانستان صادق نیست و اهداف خود را در اینجا دنبال می کند. آنها می خواهند از شمال افغانستان کشورهای آسیای میانه را مورد تهدید قرار دهند. آنها علاوه بر اینکه طالبان را به این منظور تقویت می کنند نیروی خطرناک تر دیگری را به نام داعش در اینجا تقویت می کنند. اگر این روال ادامه پیدا کند افغانستان مرکز جنگ کشورهای آسیای میانه و آمریکا خواهد بود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   وقــــــــــتــــــــــی سـربازان می بینند داخل داغشــــــــتـــــون یا داغـشـگاه ننگرها ر بیرق ها بالا میشود وحکومت هیچ عکس العمل نشان نمیدهد فکر میکنند اشرار برحق هستند بنا راه خودرا جدا میکنند وبا برادران کرزی یکجا میشوند تا پاکستان برای شان دال و کلدارحواله کند

>>>   تا امریکا نخواهد امنیت درافغانستان تامین نمی شود .
با احترام مولاداد

>>>   واقعن همین طور است.
باحترام عبید نجرابی.

>>>   شما مفت خورهای پارلمانی تاحال در خواب خرگوش هستید . شما باید از 13 سال پیش .....وحشی امریکای و غربی را میشناختید.

>>>   اعتماد کردن بالای غربیها و امریکاییهای خونخوار اعتماد کردن بالای شیطان است .

>>>   بعد از حملات ساختگی پاریس که بهانه برای حمله نظامی به سوریه میباشد یک عده افغانهای بیعقل و بیسواد صفحه فیسبوک خود را با پرچم فرانسه عیار کرده . این کار این عده اشخاص بیسواد کاملا بیسوادی شان را نشان میدهد . داعش و طالب که از طرف خود غربیها سالها بر علیه مسلمانان ایجاد شده و تنها چهار صد هزار مسلمان را در سوریه شهید کردند . ایا این اشخاص چرا در خواب هستند چرا بیدار نمیشود .
احمد

>>>   شما وکیلان ولسی جرګه همیشه انتقاد کرده و میکنید واصلاحات می خوهید چرا اصلاحات را از خود شروع نمیکنید شما وکیلان قتل کردید زمین ها را غصب کردید و شهرک ها راساختید و قاچاق شراب و ارد و نفت و مواد مخدره را کردید و رشوت خوردید و قانون خشونت زنان را پاس نکردید و وکیل تان سه رشوت خور شهرک سازی را به سرحد تاجکستان نقل دادید که فرار کند اما از طرف حکومت ګرفتار شدند و به وکیل جزا داده نشد شما طالبان را به پاکستان منتقل کردید که زخم شان تداوی شود و لست خاینین و حنایت کاران ولسی جرګه در نزد شما وجود دارد و انرا افشا نکردید این تالار فساد باید منحل شود و شما محکمه شوید و جایدات های شما به خزانه ملت داده شود و برخی شما اعدام شوید بنام مجاهد مردم بی ګناه را کشتید و چور و چپاول کردید شما دزدان ملیونر و ملیادر شدید از خون ملت . شما حق تنفس هوا را در این دنیا ندارید
بصیر نظری

>>>   ای کاش این سهوجبران ناپذیر(تصویب پیمان امنیتی باامریکا)را که وقتی به پارلمان راجع شد همه وکلای محترم ملت افغانستان به مانند عبدالستار خواصی وچندتن محدودوکلامخالفت شدید خودرا درقبال قبول پیمان استراتیژیک با امریکا را نشان میدادند تا به این مصیبت که همواره ملت بی گناه این سرزمین گاهی توسط داعش وگاهی توسط طالب ویا بنام انتهاری وماین های کنارجاده تلف نمیشدند. به نظرشما چرا دولت افغانستان تعریف واضح از دشمن را ندارد؟ بخاطر اینکه عقل سالم درک دارد که بزرگترین دشمن ملت نه تنها افغانستان بلکه تمام ملتهای مسلمان، کشورهای غربی واروپایی(امریکا،بریتانیا،فرانسه، ایتالیا،..)وکشور خاورمیانه(اسراییل که درحقیقت بدنه سیاست وحمایت امریکااست) ونیز جیره خورومزدور امریکا وبریتانیا (پاکستان) است.
پس راه بیرون رفت ازاین کشتارهای بیرحمانه این است که ملت افغانستان دولت راوادار بسازد تا موقف خودرا به تمام جهانینان اعلان کرده ودر برابر دشمن حقیقی خود موضع جدی اختیار کرده و داخل سیاست استراتیژیک که مظهر اراده ومنافع اولیای کشور باشد شود.
با احترام: یماادیب(بایانی)

>>>   در باره اینکه امریکا افغانستان را نا امن کرده است نمیخواهم چیزی
بگویم ولی یک چیز را میگویم که اگر امریکا درین کشور نباشد همه ما ناظر کودتاها در یک هفته خواهیم بود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است