باشندگان کابل: وضعیت جاده ها شرم آور است
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۶    ۱۳۹۴/۸/۲۳ کد خبر: 106157 منبع: پرینت

بارش باران های اخیر در پایتخت شماری از معابر را دچار آب گرفتگی کرد.

شماری از باشندگان با انتقاد از شهرداری می گویند: این نهاد طی 14 سال گذشته نتوانسته است هیچ اقدامی در اینباره انجام دهد.

آنان وضعیت کنونی جاده های شهری را شرم آور می دانند.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   باران برای همه رحمت است در کاب زحمت

بارن در هر موسم سال که باشد رحم است بدین سبب قسمتی از چرخه آب است دریا ها ،بحر ها ، اماکان سبز زیر تابش خرشید به جوش می آیند وبخا ر می شود و بخار آب در آسمان سرد می شود و به ابر تبدیل می شود و بعد به بارن تبدیل می شود. وقتی باران می بارد همه خنک تر است درختن خنک ترند، خاک خنک تر است جاده خنک ترند و ما هم احساس خنکی می کنیم. دققانان ،باغبانان شادمانی می کند و با خنده می گویند آب می آید. آما باشندگان کابل از آب بارن که رحمت تابستانی نارضایتی دارند ، از سبب عدم مدریت شاروال از تجمع و طوفان آب بارن در جاده ها که به آنها مشکلات زیادی را در رفت آمدشان و ترافیک موتر ها بار آورده است.
مدیریت خوب در روند توسعه شهر کابل و اعمار خانه های رهایشی معیاری در کوه دامنه ها کابل جلوگیر از تخریب محیط زیست و منابع طبیعی ودر نتیجه کاش خسارت آ ب خیزی است. از نبود افراد مسلکی در راس ادارات مسئول موضع آبخیزی یاسیل و مدیریت کاهش خسارات آن در کشورما چندانه مورد توجه جدی قرار نگرفته است و فقد زمانیکه سیل مخروبی جاری می شود و فاجعه ای بوجود می آید توجه مسئولین دولت به آن جلب می گردد. در حالیکه در نزد متخصصین حفاظت محیط زیست راه حل مشخص و مطمین برای کلیه مناطق آبخیز سیل گیر ، احیاء پوشش گیاها ، درخت شانی حفاظت از پوشش جنگلی است . پدیده ی سیل خیزی شهر کابل علیر غم همه ی پیچیدگی هایش قابل پیش بینی وبررسی ومطا لعه و می توان با افراد متخصص حفاظت محیط زیست در جهت مهار آب خیزی های از کوه دامنه های کابل و کاهش خسارات آن راه های مناسب را جستجو کرد.
آب باران از پشت بام خانه گلی و همچنان آب راهه ها پی خانه به نام فاضلاب سطحی یاد می شوند و اگر آب فضل آب سطحی از یک گوشه ای آب آن مجاری وردری به خط سیستم شبکه انتقال آب راه نه افتد و بعد از خشکیشدن آب گل آلود فاضل آب در جاده ها ،سرک ها و پیاده رو ها که می ریزد می تواند باعث مشگلات بسیار چون گرد و غبار در منطق مسکونی شود.
چهار اطرف شهر کابل را کوه ها احاطه نمو ده است وهم در میان شهر کابل کوه تلویزیون و تپه بی بی مهرو ، تپه مرنجان ، تپه بالا حصار ، کلوله پشت واقع شده است که از نگاه طرح و دیز این در احداث یک شهر زیبا نظیر خود را در دنیا ندارد. اما با تاُسف که درطی سیزده سال کابل طبیعی زیبا آرفریده صاحب یک شاروال با تخصص مهندس ساختمانی شهر سازی مدرن جهان دیده نشد.
تقصیر این کار مصلحت گرای های محترم کرزی است که متخصص ساختمانی شایسته بایسته و حق خواه وطن دوست وبه طور خلاصه بگویم یک فردی که بهداشتی اهالی کابل در نظر بگیرد و به تهداش در قابل مردم شهر کابل عمل کند و خواسته های اکثریت مردم شهر کابل بهبود محیط زیست شهر کابل است به امید ها به کرسی شاروالی گماشته می شد ، که تا از ساخت منازل خود سر در تپه وکو ه دامنه شهر عاقبت اندیشی می کرد و باران که رحمت است مشکلات را برای باشندگان پایتخت به بار نمی آورد.

سیل در کوتل خیرخانه
اکنون آمدن آب بارن گل آلود از ناوه های پشت بام میلیون هاخانه گلی خود سر از کو ه دامنه ها شهر کابل به تندی با خراشیدن سنگ گل از کوچه های خام به طر ف پاین به سرک های اسفالت و جاده ها می ریزد و در سرک ها و جاده ها فرش می شود به یک چالش جدی محیط زیستی مبدل گرده است.
این فاضل آب ها ی گل آلود مخلو ط از سنگ چیل ها در کف سرک و جاده می نشیند و بعد از خشک شدن خاک و گرد به هوا می رود و غبار آن با عث آلودگی هوا می شود و سنگ چیل آن در زیر تایر موتر های بار بر سنگین سر ک بی کیفیت اسفالت را می خراشاند و حفر می کند و در نتجیه چقری ها را در سرک بوجود می آورد.
دلیل دیگر تجمع آب بارن در سرک ها وجاده ها پر بودن جوی ها ی کنار سرک ها ،کانال ها و زابرها از زبله ها ، کثافت و خاک روبه خانه ها می باشد که مانع جریان آب فاضل آب ها خانه ها به مجاری ورودی به زابرها شده است.
سبب دیگر آن در تمام ساحات نواحی کابل حویلی و خانه رهایشی خودسر شبیه به قشلاق بدون نقشه و بدون مجار ی ورودی فاضل آب به لوله و کانال ها و خط سیستم شبکه انتقال فضل آب اعمار شده است اگر هم در بعضی نواحی مجاری ورود فاضل آب وجودارد ، اما کمتر از ظرفیت مقدار جریان عبور از مجار است .
از این بابت نیز جریان میلیون لیتر ادرا ر انسانی از حویلی ها در جویچه کوچه ها باعث ماندگاری زهرابه های اسیدی ترش در جویچه ها شهر کابل گندیده و بد بوی آن مشکلات جدی زیست محیطی را به بار آورده است.
بیشتر از سیزده سال به این طرف در حدود چهل چهار کشور نیمه توسعه یافته و سرمایدار جهان تحت نام همکار و مساعدت به این کشور جنگ زده آمده اند، ولی از رنگ و رخ نازیبایی های و آلودگی دید این شهر قدامت تاریخ بیشتر از 3 هزار سال معلوم می شود که هیچ مصرفی بالا آبادی و بهسازی ونوسازی این شهر تاریخی نشده است. ساخت وترمیم جاده ها، خرابی آنها با عث شده که مردم در تابستان از گرد وخاک جاده ها ودر زمستان از گل ولای با زحمت روبرو شوند.
ریزش پی هم باران برخی آمدن آب از دامنه کوهای جاده های شهر کابل را به تالاب مبدل ساخته شاروال صاحب همرای مرغابی های خود مسا بقه آب بازی را به را انداخته است.
دلیل گل لای وگردوغبار در جاده های کابل اعمار منازل خود سر وخانه های رهایشی گلی در تپه ها ی گرد و اطراف دامنه کوه های شهیر کابل از اثر نبود مجاری ورودی فاضل آب این خانه ها به طرف لوله ها و کنال ها باعث فرسایش خاک و آب شده است. این پس آب ها خانگی انواع موجودات ریز، مکروب ها ویروس ها و چندین مواد شیمایی در محتوا خود دارند . این فاضل آب های یا پس آب ها در کشور های پیشرفت به سبب موجودات ریز، مکروبی ویروسی به مسیر سربسته به محل تصفیه خانها هدایت داد می شود.
داکتر یارمحمد حیدر زاده متخصص حفاظت محیط زیست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است