سیم خاردارها در اروپا طولانی تر شد
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۵۶    ۱۳۹۴/۸/۲۱ کد خبر: 106086 منبع: پرینت

دو کشور اسلونی و کرواسی عضو اتحادیه اروپا هستند اما اسلوونی در حال نصب موانع مرزی با کشور همسایه است و از زبان نخست‌وزیرش اعلام کرد که دیگر توان ساماندهی انبوه آوارگان و پناهجویان در مسیر بالکان را ندارد.

به گزارش دویچه وله آلمان، خبرها و اطلاعات رسانه‌های اسلوونی در این زمینه ضد و نقیض هستند. یک عکاس خبرگزاری رویترز اعلام کرد که کامیون‌‌هایی را دیده که سیم‌های خاردار را به ناحیه "ولیکی اوبرتس" منتقل می‌کنند. عکاس خبرگزاری فرانسه هم گفته است که سربازان در حال نصب سیم‌های خاردار در نوار مرزی "گیبینا" هستند.

روزنامه "دلو" چاپ اسلوونی می‌نویسد این کشور مرزهای خود را به صورت نمادین بسته تا با آلمان و اتریش به توافق برسد. محافل دولتی اسلوونی گفته‌اند که این گام به معنای کاسته شدن از موج پناهجویی نیست و بسته شدن کامل مرزها نمی‌تواند جلوی سیل آوارگان را بگیرد.

میرو سزار، نخست‌وزیر اسلوونی پیش‌تر و در روز سه‌شنبه (۱۰ نوامبر)، از ایجاد موانع مرزی با کرواسی خبر داده و افزوده بود که گذرگاه‌های مجاز هم‌چنان باز می‌مانند. او توضیحات دیگری در مورد این اقدام بیان نکرده اما گویا قرار است به این ترتیب، پناهجویان و مهاجرانی که از کرواسی به اتریش یا آلمان می‌روند، کنترل شوند.

دولت کرواسی می‌گوید تنها در روز سه‌شنبه (۱۰نوامبر/۱۹ آبان)، ۷۴۰۰ پناهجو وارد این کشور شده‌اند. تعداد کل کسانی که نام‌شان از میانه ماه اکتبر در کرواسی به عنوان پناهجو ثبت شده، بر ۱۸۰ نفر بالغ می‌شود.

مسیر موسوم به "بالکان" مسیری است که ترکیه را به یونان، و مقدونیه، صربستان و کرواسی را از طریق اسلوونی به اروپای غربی متصل می‌کند.

مقامات اسلوونی از مدتی قبل گفته‌اند قادر به مدیریت این شمار انبوه از پناهجویان نیستند و روزانه تنها ظرفیت ساماندهی ۲۵۰۰ آواره را دارند.

بر اساس پیمان شنگن ورود به اسلوونی از کرواسی که هم‌مرز با آن است بدون ویزا آزاد است. پناهجویانی که از کشور همجوار وارد اسلوونی می‌شوند نه تنها باید ثبت نام شوند، بلکه باید تأمین شده، اسکان یابند و شرایط انتقالشان به مرز اتریش فراهم شود.

پس از استمداد اسلوونی، بسیاری از کشورهای اروپایی ماموران پولیس خود را برای تقویت سربازان مرزی اسلوونی به آنجا اعزام کرده‌اند. اتحادیه اروپا در یک نشست اضطراری در اواخر اکتبر اعزام ۴۰۰ مامور به این کشور را تصویب کرد که آلمان هم در آن مشارکت دارد.

کرواسی تنها به شمار اندکی اجازه عبور از مرز را می‌دهد. دلیل این تصمیم آن است که اردوگاه مرزی اوپاتوواک ۳۵۰۰ آواره را در حال حاضر سامان داده و ظرفیتش تکمیل شده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کرده که تصمیم نخست‌وزیر اسلوونی نشاندهنده "ضرورت راه‌کاری مشترک در کل اروپا" برای معضل پناهجویی است. در آلمان فدرال نیز چگونگی مواجهه با بحران پناهجویی محل مناقشه است و نیروهای حاضر در ائتلاف دولتی با یکدیگر در این زمینه هم‌نظر نیستند. یک نمونه اختلاف عقیده به این باز می‌گردد که پناهجویان سوری مشمول قانون دوبلین باشند یا خیر.

دولت آلمان از ماه اوت ۲۰۱۵ این قرارداد را برای پناهجویان سوری بی‌اعتبار اعلام کرده بود.

بر اساس قرارداد دوبلین، پناهجویان درخواست پناهندگی خود را باید در کشوری ارایه کنند که نخست به آن وارد می‌شوند. بدین ترتیب پناهجویان لازم است در کشور نخست ماندگار شوند و اجازه درخواست پناهندگی از کشورهای دیگر اتحادیه اروپا را ندارند.

بنا به تخمین منابع رسمی آلمان، حدود نیمی از ۸۰۰ هزار پناهجویی که امسال وارد این کشور شده‌اند، پناهجویان سوری هستند که از لغو موقت قرارداد دوبلین بهره برده‌اند.

اداره حراست از مرزهای اروپا "فرونتکس" در ده ماهه نخست سال جاری رکوردی معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار عبور غیرقانونی از مرزهای اتحادیه را ثبت کرده است. این میزان، چهار برابر رقمی است که در کل سال ۲۰۱۴ ثبت شده بود.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   هند برای بازپس‌گیری الماس کوه‌نور اقامه دعوا میکند
الماس کوه نور که زمانی بزرگترین الماس شناخته شده بود، ارزش آن اکنون به 100 ملیون پوند میرسد و بخشی از جواهرات سلطنتی بریتانیا میباشد، اما هندی ها میخواهند آنرا دوباره به هند برگردانند.
این الماس 106 قیراطی که به گفته تاریخ نویسان بیشتر از 5 هزار سال تاریخ دارد، زینت تاج و بخشی از جواهرات سلطنتی پادشان زیادی در هند، فارس و خراسان بزرگ بوده و در سال 1813 توسط شاه شجاع، پادشاه خراسان (افغانستان کنونی) در بدل کمک به پادشاه پنجاب اهدا شد.
انگلیس ها آنرا در سال 1849 بدست آوردند و به ملکه وکتوریا، ملکه بریتانیا و مستعمرات آن اهدا کردند. آنزمان وزن آن 186 قیراط (37 گرام) بود. از آن زمان تا این دم، این الماس بخشی از زینت تاج ملکه بریتانیا بوده است.
اکنون جمعی از هنرمندان و ثروتمندان هندی میخواهند برعلیه خانواده سلطنتی انگلیس اقامه دعوا نمایند تا این الماس بزرگ و با ارزش که بخشی از فرهنگ غنامند هند میباشد و دولت انگلیس آنرا به غارت برده است، را دوباره به این کشور باز گرداند.
دولت انگلیس این ادعا را تا بحال مسترد کرده است.
~ بزنس انسایدر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است