وقتی آشفتگی اجتماعی به تزلزل سیاسی می انجامد
قتل فجیع و نسل کشی هزاره های بیگناه و غیرنظامی، به تظاهرات و سوء استفاده برخی از ناآرامی پایتخت و سوءتعبیر بعضی دیگر از حکومت رسمی و قدرت ارگ نشینان منجر شد که قطعا در زمره اهداف انساندوستانه و شفاف هزاره ها نبوده است 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۲۴    ۱۳۹۴/۸/۲۱ کد خبر: 106078 منبع: پرینت

با نهایت ابراز همدردی و غم شریکی با ضایعه وصف ناپذیری که بر سر هموطنان هزاره آمده است، بنا داریم نگاهی از جزء به کل به این پدیده تظاهرات گسترده مردمی با حمل جنازه ها از زابل تا کابل و نیز توافق ضمنی ارگ با معترضان داشته باشیم.

لذا به دور از هرگونه تعصب قومی مذهبی یا حزبی باید علل و عوامل جامعه تنش زا و بستر تنش آفرینی در افغانستان و افکار عمومی را جستجو کرد. اینکه هرگونه آشفتگی اجتماعی به تزلزل سیاسی منجر گردد جای بسی تاسف، تاثر و درنگ دارد.

حکومت وحدت ملی با تمام فراز و فرودها و باید و نبایدهایی که در سیر انتخابات و جریان تحلیف تا تشکیل کابینه داشته است بهرحال یک حکومت رسمی و مرکزی است که می بایست بنیان ها و پایه های قدرتش را به گونه ای بنا می کرد که هر فریاد مرگی، ارگ را نلرزاند.

اما شاهد بودیم که قتل فجیع و نسل کشی هزاره های بیگناه و غیرنظامی، به تظاهرات و سوء استفاده برخی از ناآرامی پایتخت و سوءتعبیر بعضی دیگر از حکومت رسمی و قدرت ارگ نشینان منجر شد که قطعا در زمره اهداف انساندوستانه و شفاف هزاره ها نبوده است.

توافق ضمنی اشرف غنی که با ورود مردم خشمگین به داخل ساختمان ارگ ریاست جمهوری و پس از مذاکره و گفتگو با نمایندگان مردم ملکی انجام شد و نسبت به خواست های معقول و منطقی برای جلوگیری از تداوم نا امنی ها قول مساعد داده شد؛ دو نتیجه عمومی دارد:

اول اینکه سایر اقوام پشتون، تاجیک، ازبک، ایماق، سادات، هندو سیک ها و اقلیت های دیگر نیز که قربانی مخالفان مسلح شده اند اما دم بر نیاورده اند؛ زین پس راهکار توجه ارگ به خود را در راهپیمایی، کمپین های شبکه های اجتماعی، تظاهرات و حتی شعارهای مرگ بر ارگ می یابند.

دیگر اینکه معضلات اجتماعی در افغانستان هنوز سرپا نشده و خام، بسرعت رنگ و بوی سیاسی به خود می گیرد و برعکس دیگر کشورها که سیاست بر همه چیز سایه انداخته است در کشورمان، مسایل امنیتی، اقتصادی، علمی، فرهنگی، ورزشی، مذهبی و اجتماعی سیاست را تحت الشعاع قرار داده است.

لذا با تدام روند موجود و موضع ضعیف و غیرقابل قبول ارگ از بی اعتنایی تا توسل به زور در توقف معترضان، بعید نبود که کودکان کار، معتادان، زنان بی سرپرست یا مورد خشونت خانوادگی واقع شده، جوانان بازمانده از تحصیل یا فرصت های شغلی و مجردها به خیابان های پایتخت بریزند و از دیوارهای ارگ ریاست جمهوری بالا شوند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دشمنان مردم افغانستان بالای هیچ کس رحم و ترحم ندارد انسانها بی گناه را مانند .....ازبین میبرند واصلا آنها فکر درنده خویی د ارند که احساس عدم ترحم در وجودشان نهفته است ، امید مردم همه اتفاق واحد داشته باشند وبا رفتار عجولانه بعضی ریشه امنیت را از بیخ نکشند، چون ضعیف شدن دولت در چنین تظاهرات باعث خشنودی دشمنان میگردد .
عبدالله ریحان

>>>   ع وغ انقدر بی ....اما عاشق قدرت هستند که اگر مردم به
تخت خواب هایشان بالا شوند چرت شان خراب نمیشود این خو
دیوار های ارگ است؟؟؟؟ دیروز مردم میتوانستند که حصار ارگ
را به اتش بکشند و شاه شجاع های زمان را با کیوناری بکشند
وتاریخ را یک بار دیگر مانند نیاکان خود رقم میزدند
سویدن رحمت منگل

>>>   من بار دیگر این عمل غیره انسانی را محکوم می کنم . و مجاهدین امارت اسلامی افغانستان عاملین این جنایت را بزودی به مجازات سخت خواهند رساند . بازم به برادرانم هزاره تسلیت عرض می کنم و از خداوند مهربان میخواهم به خانواده شهداء صبر بدهد . این قتل های زنجیریه به یک شبکه خارجی مربوط می شود . و میخواهد در جامعه صلح دوست افغانستان . جنگ مذهبی . نژادی . و قومی را بیاندازد. ملت سر افراز افغانستان . و قوم محترم هزاره لطفا خونسردی خود را حفظ کنید و نگذارید این جنگ لعنتی روشن شود . اگر امروز به هزاره های روشنفکر حمله شد . باور کنید فردا به قوم های دیگری هم حمله خواهد شد . برادران من بیایید اتحاد خود را حفظ کنیم و موشت محکمی به دهن دشمنان این ملت بزنیم . اتحاد ما پیروزی ماست . زم یو هزاریم .
والسلام حبیب الله یوسفزی

>>>   نویسندهء محترم، در افغانستان هیچ ملیتی از زیر تیغ ظالمانی چون طالب وداعش در امان نخواهد بود ،این پروژه را کرزی ... با تیم فاسدش آبیاری نموده واکنون اشرف غنی احمدزی آنرا به بهره بر داری می رساند ،اشرف غنی احمدزی به پلان شوم ومغرضانه پاکستان در حرکت است که متاسفانه چشم عبدالله هم کور شده و نمی بیند که در مملکت چه میگذرد شاید هم مقام وقدرت آنرا کر وکور ساخته باشد ،وای آز آن روزیکه خشم ملت بجوش اید آنوقت است که ع و غ در یک تندور خواهند سوخت ، حرکت مدنی دیروز نشان داد که ملت به تنگ آمده ودیگر جای تحمل کردن باقی نمانده وکارد به استخوان مردم رسیده است
وباید انقلاب بر اندازی خاینین شروع گردد.
پاچا گل از کابل

>>>   سلام دوستان عزیز،
بسیار معقول و منطقی است، اگر تمام مردم افغانستان چه پشتون، تاجک، هزاره، ازبک و...... از تظاهرات پر شکوه دیروز آموخته باشد و با هر جنایت که این مزدوران مرتکب می شوند با یک صدایی واحد به جاده ها سراسیر شوند که این خود نشانه همبستگی است بطور یقین ارگ نیشینان تکان خواهند خورد و این فقط راه است که برای مردم باقی مانده است وحدت و انسجام و یک پارچه گی ورنه، ارگ نیشینان از هر قومیکه باشد بیتفاوت در قبال سر نوشت مردم بوده و متظر است تا به سر رسیدن وقت شان جیب ها را پر کنند مانند کرزی، خلیلی و.....

>>>   غنی و کرزی دو روی یک سکه اند!
تعدادی از به اصطلاح رهبران قومی ومردم ما در دام بازی هایی غنی و کرزی گرفتار اند ، کرزی وغنی با بازی براه انداخته شده و جنگ هایی زرگری اختلاف را در درون نیروهایی مخالف سیاست هایی کنونی ایجاد کرده اند و برای دوام حکومت و تحکیم پایه هایی حاکمیت قبیلوی از آن سود می برند.
غنی با براه انداختن این بازی نیروهایی مخالف را از بازگشت کرزی و طالبان می ترساند و اینها هم به دفاع از غنی می پردازند ، در حالیکه این بازی از یک مرکز هدایت می شود.
هدف بازی مصروف سازی نیروهایی فعال در حایشه ای حوادث و رویداد هایی که خود به وجود می آورند ولی غنی وکرزی در پی تحقق برنامه هایی بلند مدت و زبون سازی مردم ما هستند.
مردم باید راه شان را از رهبران فروخته شده جدا کنند خیزش مردمی دیروز نمایانگر عدم اعتماد مردم نسبت به این رهبران فروخته شده است .

>>>   آین تظاهرات از نگاه های مختلف واقعا بی بدیل و شکوه مند بود ، که پیام های نوینی را برای مردم افغانستان داشت که تا حالا سابقه نداشته است!
در گرد همایی کابل نه تنها هزاره ها بلکه تاجک ها ، پشتون ها ،ازبک ها وسیکها ... نیز برای عدالت خواهی و درد مشترک مشارکت گسترده داشت و این نشانه های خوبی میتواند برای یک ملت داشته باشد و از یک تغیر فکری حکایت میکند که در بین مردم ریشه دوانیده و سطح فکری و فرهنگی مردمی را نشان میدهد که رشد خوبی کرده است ما در ولایات هم دیدیم که مردم با صدایی واحد از اقوام مختلف هم صدا شدند و شعار دادند که ما همه هزاره هستیم این نشانه اگاهی و شعور سیاسی یک ملت است که مردم افغانستان قدم اول ان را گذاشته ، جا دارد که ۲۰عقرب را در تقویم افغانستان بنام همبستگی مردم افغانستان نام بگذارد .
این تظاهرات در نفس خود بی سابقه بود ما دیدیم که هیچ عکسی از رهبران سنتی و قومی در دست کس نبود حتی انها را اجازه ندادند که در تظاهرات شرکت کند و این مثاله خیلی مهیم است که مردم بتواند از زیر دست فتنه الود این رهبران سنتی و قومی سر بلند کند و بگوید که تو دیگر برای ما مصرف نداری و ما به این اگاهی رسیدیم که خود رهبر تعین کنیم و مسیر اینده ما را از نو بنیان دهیم و جوانان ما این استعداد رهبری را دارد به نحوی میتوان گفت که گردهمایی کابل و ولایات ، انتقال قدرت از رهبران تشنه قدرت به جوانان مستعد کشور بود که به یقین چنین نیروی در بین جوانان دیگر اقوام نیز نهفته است که در اینده نزدیک شاهد ظهور ان خواهیم بود. اثرات ان را در دست وپاچگی ارگ نیشینان متوان مشاهده کرد چنانچه محقق از شدت درد اینکه مردم به او اجازه مشارکت در تظاهرات نداد و عکس های شان را بلند نکرده بود ، ازشدت خشم به جنون امده بود به نحوی خود را انتحار سیاسی کرد .
شهاب

>>>   اصل دیموکراسی ایجاب میکند که یک ملت آگاه ، غفلت وسهل انگاری رهبران خود را نا دیده نمیگیرند . یا بطور انتقادو یابا فشار از راه اعتصاب و مظاهره بالای حکومات خود حقاق حق میکنند . در افغانستان این رویش اگر بجای خشونت معمول گردد باعث تقویه دیموکراسی میشود . فرق نمیکند که این گونه اقدامات مدنی ناشی از ستمی باشد که بیکی از اقوام ساکن رسیده باشد . فرق نمیکند که این ستم درکدام گوشه مملکت بوقوع پیوسطه است . مهم این است که درین همدردی بدون تبعیض همه حصه بگیرند تا دولت را متوجه خطاهایش کنند و دولت بیم آنرا داشته باشد که اگر غفلت کرد به چنین تظاهرات رو برو میشود . و از همبستگی ملت میترسد ،من تظاهرات دیروز را ستائیش میکنم و اگر تظاهرات دیگر در گوشه و کنار دیگر کشور برگزار شود این حکومت دروغگو وخواب برده را وادار به انجام مسولیت شان میکند .
خاموش از پاریس

>>>   پاسخ دندان‌شکن زخمی‌های حماسه دیروز کابل به اقای مغز متفکر
ازصفحه خادم‌حسین کریمی
---------------------------------------------
پنج زخمي مان كه رئيس جمهور به ديدن شان آمده بود، خطاب به جناب متفكر چند حرف جاندار و محكم تحويلش دادند.
١. غني به يكي از زخمي ها گفت كه اميدوارم زود خوب شويد زيرا وطن به شما جوان ها نياز دارد. رفيق مان در جواب اش گفت كه ديروز در ارگ خوب از ما پذيرايي كردي. نزديك بود همين جواني را از من و خانواده ام بگيري.
٢. يكي از بچه ها در جواب شعارها و اميد دادن ها و نوازش هاي نفرت انگيز غني، واضح و روشن گفته بود كه "تو بر ادعاها و حرف هايت عمل نكرده اي و حالا هم نمي كني".
٣. يكي از بچه ها با قاطعيت گفت كه بايد آن سرباز گارد رياست جمهوري كه مستقيم به سمت مردم شليك كرد، شناسايي و مجازات شود. هرچند كه به حكومت باور ندارم.
٤. بچه ها كمك نقدي رئيس جمهور را رد كردند. يكي از بچه ها گفت ترجيح مي دهم اين پول را صرف مجهز كردن همين شفاخانه يا بلندبردن معاش معلمان كشور كنيد. به كمك نياز نداريم.
چند حرف دگر هم بايد گفته مي شد كه فرصت نشد با زخميان در ميان بگذارم و رئيس جمهور رسيد. با وجود شكم و پاي سوراخ شده، وارثان عبدالخالق هزاره در برابر رئيس جمهور و لشكر طويل و عريض اش، وقار و غيرت و متانت شان را نه تنها از دست ندادند كه دو برابر كردند.

>>>   در آغوش این ....ها خود را نگیرید چراکه این همان بی .....های استند که در برابر مادر و خواهر و دختر وطفل معصوم این وطن بی تفاوت استند و معامله میکنند این افغانی کجاست این یک بی ....آمریکایی است که از طرف همان بادار خبیث خود مقرر شده بالای این ملت بدبخت و بيچاره رنج کشیده

>>>   سلام. . .
برداشت از تظاهرات دیروز - نمایا نگر تمام بی عدالتی ها ، بی امنیتی ها ، بیکاری ها ، هجرت جوانا ن و فرار مـغـز ها ، تجاوزات ، ادامه فساد ، عدم مشروعیت برخی نهاد های دولتی ، نصب وادامه کار سرپستا ن ، کمکاری و نا توانی برخی نهاد ها ، عدم گزینش اشخاص جدید در کمیسیون نا مستقل انتخابات یعنی سکو ت و بتأ خیر انداختن آن وده ها کم کار ی و بی اعتنائی اربابان قدرت در مقابل آواز ها ی مشروع ملت - نارامیها ، سربریدنها در بدخشان ،سقوط قندز ، جنگها و نارامیها در سایر ولایات که همه میدانند و. . . . - همه وهمه دست بدست هم داده به تظاهرات دیروز و به سر بریدن 7 تن عنوان گرفت در حالیکه همه اقوام وملیتها بتنگ آمده و ناله همه به آسما ن رسیده و نمونه آن هما نا اشتراک گسترده تمامی اقشار جامعه و اقوام در کا بل دیده شد .
غریب بی سر نوشت

>>>   بالاخره رسانه‌های غربی لب گشودند و درباره‌ی حماسه کابل قلم فرسایی کردند!

روزنامه مترونیوز چاپ تورنتو در صفحه 18 به پوشش این حماسه پرداخته است.
دو نکته در این گزارش نهفته است.یکی اینکه به هویت هزاره بودن مقتولین اشاره شده (اعانه دهندگان غربی باید بدانند در اینجا جنگ افغان-افغان نیست بلکه جنگ افغان و دیگر قومیت‌هاست و ضمنا باید بدانند پولی که به دولت افغانستان می دهند کجا می رود و چرا باعث بدتر شدن وضعیت امنیتی افغانستان شده است)
نکته دوم اینکه به مسئله آتش گشودن گارد امنیتی ارگ به روی تظاهرکنندگان نیز اشاره شده است. چیزی که همه جا آنرا فراموش کرده‌اند.
شمار مجروحان در این گزارش 10 نفر ذکر شده است.
http://reader.metronews.ca/digital_launch.aspx…

این درحالی است که خبرگزاری معتبر و بین المللی "سی‌ان‌ان CNN" در گزارشی که به قلم مسعود پوپلزی به زبان انگلیسی به نشر سپرده است نه تنها اشاره‌ای به موضوعات بالا نکرده است که حتی بیش از آنکه به حماسه بپیردازد، از لطف و کرم اقای رییس جمهور سخن گفته است!
http://edition.cnn.com/…/11/a…/afghanistan-unrest/index.html

الجزیره انگلیسی نیز به قلم سردارنادر نعیم (نوه سردار داوودخان و نامزد ریاست جمهوری سال 1393که به سود زلمی رسول کناره‌گیری کرد) به این موضوع پرداخته است. ایشان اگر چه به مسئله قتل این هفت هزاره نگاهی منصفانه دارد اما تلاش کرده است تا مسئله ربودن 31 هزاره را به دوش بنیادگرایان ازبکستانی بیندازد.
ایشان درحالی که تلاش می‌کنند عنوان افغان را برای بخش مظلوم ماجرا (هزاره مقتول) و بخش افتخارآفرین ماجرا (راهپیمایان حماسه‌ساز کابل) استفاده کنند ولی قاتلین و تروریستان را افغان خطاب نمی کنند!
http://www.aljazeera.com/…/afghan-protests-hazara-beheading…

فاکس نیوز، در نوشته‌ای کوتاه که در اسوشیتدپرس به چاپ رسیده است، به این موضوع از چشم‌انداز بانو لیلا محمدی از فعالان و بنیانگذاران این راهپیمایی، نگاه کرده است:
http://www.foxnews.com/…/afghan-protest-organizer-7-hazara…/

نیویورک تایمز نیز در مقاله‌ای بلند به قلم مجیب مشعل و تیمور شاه، به این موضوع پرداخته است و قاتلین را افغان‌های وفادار به داعش خطاب کرده است. و همینطور گفته است اگرچه رییس جمهور غنی این عمل را محکوم کرده و به معاونان خود دستور داده است که مسئله را پیگیری کنند اما نویسندگان متذکر شده‌اند که این دستور نیز مانند فرمان‌های پیشین رییس جمهور راه به جایی نخواهد برد.
روی هم رفته، با اینکه عنوان مقاله، قتل هفت نفر گروگان هزاره است، ولی عملا بخش بزرگی از مقاله به بررسی رابطه داعش و طالبان و اشتقاق تازه در طالبان مربوط می شود نه به موضوع قتل هزاره ها.
http://www.nytimes.com/…/afghan-fighters-loyal-to-isis-behe…

>>>   هم وطن عزيز و رنجديده من
حكومت أفغانستان غير قانوني است. اين .... كه در أمريكا رسمي است و إقاي جان كري وزير خارجه أمريكا بين ع و غ در كابل عقد كرد در قانون أساسي أفغانستان نيامده است و غير شرعي است
شما حتما "بازي بزرگ" را كه بين روسيه تزاري و هند برتانوي در منطقه شروع شد و تا امروز دوام دارد مطالعه كرده آيد كه بلاخره روس ها ببرك و تركي و أمين را به قدرت رساندند. غني مانند تركي فرستاده أمريكا در بازي بزرگ است و شاه شجاع أمريكا يي است و نماينده مردم ما نيست
مثلث أمريكا و عربستان و پاكستان آرزو دارند تا غني در قدرت باشد تا منافع أمريكا أر نگاه راه بردي عربستان از نگاه تكثير وهابيت و تسلط منابع سرشار أفغانستان توسط پاكستان به نفع اين مثلث است. آزادي قرباني دارد. نماينده امپرياليزم أمريكا بايد از قدرت كنار رود . انتخابات مردمي روي دست گرفته شود. قواي عسكري بايد از ورود طالبان به شدت جلوگيري كند. دموكراسي إسلامي به أساسات حقوق بشر آزادي و برابري تام بين أفراد جامعه رسما أعلام شود و قانوني شود.مذهب سني و شيعه مساوي أعلام شود. در أفغانستان قرن بيست و يكم هيچ مردي بر زني ، هيچ زني بر مردي ، هيچ قومي بر قومي و مذهبي بر مذهبي براري ندارد. زن و مرد ، شيعه و سني و همه أقوام در مقابل قانون حقوق مساوي دارند و هيچ قوم در أكثريت نيست و در دموكراسي إسلامي أكثريت و أقليت وجود ندارد و اين پديده شوم استعماري أقليت و أكثريت به ما از استعمار و دموكراسي بي ناموس غربي به ميراث رسيده است. در دموكراسي إسلامي أفراد جامعه به أساس لياقت و شايستگي شناخته ميسود . زنده باد همه أقوام شريف أفغانستان. زنده باد دموكراسي إسلامي زنده باد برابري برادري و مساوات.
فريد يونس

>>>   ترس از طالبان ما را گروگان در دست حکومت وحشت ملی ساخته است.
همه از سقوط حکومت مافیای قومی کابل می ترسند ولی من از تداوم این حکومت وحشت ملی می ترسم.
همه می ترسند که جای این وحشت را وحشت طالبان و داعش خواهد گرفت. ولی من از وحشت حکومت مافیای قومی بیشتر می ترسم تا وحشت دشمنان هراس افگن.
در نتیجه این ترس حکومت وحشت ملی مردم را گرو گان گرفته است. این در حالیست که حکومت وحشت ملی در لباس دوست و نماینده خود ما در خدمت طالبان و داعش قرار دارند. در نتیجه مردم کشته و خانمانسوز از هر دو طرف میشوند.
به باور من جنگیدن با دشمنان به چهره آشکار به مراتب آسانتر از دشمن در لباس دوست است.
بزرگترین دشمن ما ترس است. فقط با جنبش ضد ترس می توانیم از کابوس طالبان و داعشیان و حکومت وحشت ملی نجات پیدا کنیم و مانند رستاخیر روز چهار شنبه متحد شده و خود را نجات دهیم.

>>>   پیام میان تهی و بی ارزش دوستم را که دیگران برای وی نوشتند و به آن باور ندارد فرصت طلبی از یک فاجعه است. این در حالیست دوستم یکی از دلالان سیاسی مثل غنی،عبدالله،محقق و دانش حکومت مافیای قومی است و نقش اساسی در بد بختی های کنونی دارد.
تا زمانیکه مردم از شر شما دلالان مافیای قومی نجات پیدا نکنند فاجعه افغانستان ادامه داشته و باداران ترکی،ایرانی، پاکستانی، انگلیسی و امریکایی تان دست از اسارت افغانستان نخواهند کشید.

>>>   يك تعداد چنان به دام اطلاعاتى و تبليغاتى دشمنان انسانيت مى غلطند كه ادم به عقل شان شك مى كند ، به ويژه خبرنگاران چيز فهم ما ، طالب كه ديروز به زنان تجاوز كردند، هر روز انتحار مى كنند امروز ملائكه شدند و انتقام خون قربانيان هزاره را گرفتن .... مگر فرق بين كشتن يك طفل در انتحار و با گردن زدن است؟

>>>   دموکراسی-دموکراسی است اسلامی وغیر اسلامی ندارد.
اقای فرید.

>>>   این حرکت مدنی مردم باشهامت ما قابل ستایش است.باید اینطور میشد غیر این راه دیگر کدام راه بدیل نیست.
باحترام عبید از نجراب.

>>>   دولتها زمانی از مشروعیت می افتند که در حفظ جان اتباع خود ناتوان باشد و از نظر اقتصادی مردم را فقیرتر کنن در این صورت حکومت فاقد مشروعیت می باشد راهپیمایی مسالمت آمیر یکی از راهها سرنکونی حکومتها می باشد. به نظرم مردم بین تعداد مشاورین از یک منطقه خاص حنیف اتمر و ناامنی های زابل و لجاجت رییس جمهور بر اداره وزارت دفاع با سرپرست و ناکارایی اداره دولتی و حوادث ریز و درشت در سرکهای کشور رابطه ای را می بینند که اینچنین خودجوش به سرکها می ریزند

>>>   از همه ی این حیاهو ها گذشته بیست عقرب در تاریخ این سرزمین ماندگار شد,هر چند با یک گل بهار نمیاید اما اگر ما بخواهیم همیشه استثنا وجود دارد دوستان ما در ان حماسه مشق مدنیت و انسانیت کردیم این را بدانید که دست خدا با جماعت است پس همگی متحد شوید و فارق از تمامی مساعل قومی و مذهبی همین راه را ادامه دهید,کشور ما برای اولین بار در تاریخ خودش شاهد همدلی ملی بود که ضمینه داشتن کشوری امن و اباد است,دوستان ملت افغان برای اولین بار به برکت خون شهدا راه مستقیم را پیدا کرد پس ان را ادامه دهید و خطا نروید و در اخر با سخن خدای متعال نوشته را تمام میکنم,خداوند سرنوشت هیچ گروهی را عوض نمیکند تا همان گروه خود خواهان تغییر ان باشد.

>>>   دوستان! دشمنان مردم افغانستان انگلیس آمریکا وآی اس آی پاکستان بوده هست وخواهد بود. این دشمنان هیچگاهی وابداءدوست مردم افغانستان نمیشوند. این سه شیطان بزرگ دست بدست هم داده ودرپی تسخیر قلب آسیا هستند. اما باید گفت که این خیال است ومحال است وجنون.ازجمله خائنین انگشت نشان مانند ( "خلیلزاد دائم الخمر. غنی مریض ومغزغیر متفکرواتمر فساد پیشه " بخصوص جدیدان ملا محقق رشوت خور وچاپلوس) همکاران امریکا وانگلیس ودست نشاندگان به سطوح بالا اند.
جدیدان زلمی خلیلزاد که اضافه ازدو خیانت بزرگ را مرتکب شده. مانند دستکاری جلسه ای بن واخطار به آقای سیرت وبه نسبت وارخطا شدن امریکا از عمل داعشیان درسربریدن 7 هموطن افغاتستانی ما دوباره دست بکار شده درتلویزنها حاضر شده تا بهمکاری مغز نامتفکر این جنبش رها ئیبخش مردم آزاده ای افغانستان را دگرگون وخفه نماید. احتمالا او از قصر سفید که اصلا در بطن خود سیاهی دارددست بکار شده تا اینکه جنبش رهائبخش تمام اقوام افغانستان را به کجراه برده واز مسیر اصلی اتحاد مردم افغانستان خارج نمایند.مگر دگر تاریخ سیاه تکرار نخواهد شد وتمام مردم افغانستان همه یکصرا باقی خواند ماند. به امید پیروزی وهمبستگی تما خلقها واقوام متحد افغانستان متحد. امریکا آرزوی اشغال را بگور خواهد برد. سرنگون باد امریکا ی ظالم معه ای فتنه گر انگلیسی. جاودان باد اتحاد تمامی خلقهای آزاده وآزادیخواهی مملکت عزیز ما. دشمنان انشاءالله موءفق نخواند شد. انشائالله درافغانستان بک روند تکاملی جدید برا ه خواهد افتاد. به امید سحدگاه روشن افغانستان .سرنگونباد خلیلزاد+ غنی + اتمر وبد اندیشان دیگری مانند احدی وغیره
به امید به ثمر رسیدن امید های مردم افغانستان.
والسلام رسولزی از دیار غربت

>>>   نویسنده عزیز شما کدام طرف می وزید؟ یکی به نعل میزنی و دو تا به میخ. آنچه که واضح و مبرهن است وحدت مردم است. دیگر آنزمان گذشت که بگویندفلان قوم و فلام نژاد.

>>>   بلی توجه حماقت است تحریف خیانت. اما حرفی که در حال مستی از دهن کسی صادر گردد در جامعه پلیدی می آورد و آن حرف ها چیرکیست که قلب و دل دوستانش را نیز آلوده ساخته و تشخص حق از باطل برایش نا ممکن شده مانند آغای ناطقی که در سدد توجه حرفهای آغای محقق در حال مستی توهین به مردم نموده است اگر این حجم و گستردگی بی سابقه مردم در تظاهرات از طرف داران کسانی که شکست سیاسی خورده باشد نامحقق دیگر جای در میان مردم ندارد

>>>   درود بر ملت قهرمان افغانستان که در باره شهادت فرزندان این ملت، یک صدا فریاد مرگ بر آمریکا و داعش و طالبان سر دادند. تظاهرات شهر های مختلف کشور نشان از بیداری این ملت دارد چرا که تمام اقوام افغانستان در مقابل گروه های از خدا بیخبر که به نام اسلام ضربه بر پیکر اسلام می زنند متحد و منسجمند.
مظفری ...

>>>   اقای حبیب الله یوسفزی اگر واقعا شما وامارت اسلامی تان واقعا دلسوز مردم افغانستان است حد اقل از اعزامانتحاری های تان دست بردار شوید عمل جنایت کارانه طالبان وداعش یکنوع است فرق وتفریق در ان دیده نمیشود سربریدن های مردم ما بدست طالبان در ولسوالی وردوج بدخشان و ننگر هار وفاریاب وقندوز با سربریدن هفت تن در زابل کدام فرقی در ان وجود دارد که ندارد طالب وداعش در افغانستان دست به قتل وترور وانتحار وانفجار میزند ودر بعضی مواقع سر انسان های بیگناه کشور ما را از تن شان جدا میکنند دیگر کدام فرف بین این دو گروه ترورست ضد بشری وجود ندارد تنها چیزیکه وجود دارد یکی گروه شان بیرق سفید دارد ودیگر اش بیرق سیاه را با خود حمل میکند وبیرق برادر سیاه رنگ هم طالبان دیروز اند که اکنون بنام داعش مسمی گردیده اما منبع اجرای منبع مالی پیشبرد جنگ شان در کشور از یک منبع که ای اس ای پاکستان است تمویل میگردد البته به کمک مالی عربستان صورت میگیرد پس اگر اکنون به جاده انسانیت قدم گذاشته اید از ترور انتحار دست بکشید وبطرف صلح ودوستی دست دراز کنید که صلح ودوستی از دید اسلام سبب فلاح هردو جهان ما میگردد .

>>>   تصلیت عرض میکنم برای تمام برادرانی هزاری وهم وطنم افغانستان خداوند بزرگ به خانوادی محترم شیدا صبر بدهد اومیدارم که خداوندبزرگ تمامی دشمنان وطن را نابوت بگرداند واز شما برادرانه هزاری میخاهم که صبر داشتی باشیم وکاری نکونید که افغانستان از بابت قومی نابوت شود واین کا ر ی امریکای لعنتی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است