عظیمی: همه باید علیه مواد مخدر بسیج شوند
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۹    ۱۳۹۴/۸/۱۹ کد خبر: 105925 منبع: پرینت

برخی از اعضای جریان حرکت ملی افغانستان واحد به منظور تقدیر از فعالیت های آنها در بخش مبارزه علیه مواد مخدر با وزیر مبارزه علیه مواد مخدر دیدار کردند.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه علیه مواد مخدر ضمن تشکر از احساس نیک اعضای جریان حرکت ملی افغانستان واحد گفت: مبارزه علیه مواد مخدر به تنهایی کار چند اداره حکومت نیست، باید تمام مردم افغانستان در راستای یک حرکت ملی علیه موادمخدر بسیج شوند. ایشان همچنین در مورد فعالیت های وزارت مبارزه علیه مواد مخدر برای تشویق تمام اقشار جامعه بخاطر سهیم شدن در این مبارزه ملی به ایشان معلومات دادند.

محترم هاشمی یکی از اعضای جریان و استاد دانشگاه کابل در این نشست گفت: این جریان از سه سال به این طرف به رهبری محترم هندیا دختر شاه امان الله فعالیت های خود را آغاز نموده که تمرکز بیشتر اش روی مسایل اجتماعی می‌باشد.

وی می گوید: که سال های زیاد مشغول تدریس اولاد وطن بودیم و اگر حالا که همه طعمه اعتیاد می شوند و ما فقط نظاره کنیم و هیچ توجهی بخاطر نجات مردم خود نکنیم، به دست خود جامعه را به طرف تباهی سوق می دهیم.

محترم هاشیمی از پلان مبارزه با مواد مخدر خود که شامل تمام ابعاد مبارزه با این پدیده می‌شود سخن گفته و علاوه نمودند که این پلان دارای سه بخش می‌باشد و اگر وزارت مبارزه علیه مواد مخدر بخواهد به همکاری وزارت های ذیربط بخاطر غنامندی هرچه بیشتر آن کار می کنیم.

اشتراک کنندگان در این دیدار که شامل داکتران و استادان دانشگاه ها بودند از وزیرمبارزه عیله مواد مخدر خواستند تا جمع آوری معتادان را در اولویت پلان کوتاه مدت خود قرار بدهد.

همچنان از وعده تجاران ملی بخاطر کمک در بخش تداوی معتادان معلومات داده و از وزارت مبارزه علیه موا مخدر بخاطر فراهم نمودن جای درخواست کمک نمودند. ایشان گفتند که اگر جایی بخاطر جمع آوری معتادان فراهم شود ما می توانیم کمک های نهادهای خیریه، تجار و هموطنان ما را در داخل و خارج کشور جلب نماییم.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   گرچه خشخاش در افغانستان كشت مي شود ولي براي تبديل ترياك توليدي به هروئين به تن ها مواد شيميايي نياز است كه از كشورهاي خارجي به مناطق قبایل مرز افغانستان به پاکستان تامين مي شود. جامعه جهاني بايد تلاش كند تا از ورود مواد شيميايي براي تبديل ترياك به هروئين در مرز کشور های همسایه ما جلوگيري از تبدیل تریا ک به هروئین كند. کشت خشخاش در زمان طالبان ممنوع قرار داده شده بود
علی رغم اینکه کشت خشخاش وتولید وچاچاق مواد مخدر در قانون اساسی افغانستان جرم است و فشارسازمان های بین الملی بالای آقای کرزی نیز با صدور فرمان کشت خشخاش را ممنوع و غیر قانونی اعلام کرد، اما این فرمان کرزی یک نوش دارو بعد از مرگ سهراب بوده است و کشت خشخاش در جای آشوب هنوز هم ادام دارد و مبارزه با آن از عدم کارایی مسئولان در جایگزین کشت تا کنون نتیجه چندان مثبتی نداشته است. کشت خشخاش به غرور حیثیت افغانستان در سطح جهان صدمه وارد کرده و می کند. امروز در افغانستان مبا رزه با مافیای و ترافیک عرضه مواد مخدر از نظر اهمیت با نبرد علیه تروریسم همسان است.
تریاک تولیدی در افغانستان پس از آزمایش در منطقه بلوچستان پاکستان،به هروئین تبدیل شده و سپس از آنجا به کشورهای مقصد صادر می‌شود.
نگاهی به تاریخ نشان می‌دهد که افغانستان تا قبل از سال 1987 صادرات خشخاش را به هیچ منطقه و کشوری نداشته و تنها با ایجاد جنگ و نابسامانی در این کشور صادرات آن آغاز شده‌است.
به نظر می‌رسد که علت اصلی صادرات تریاک از افغانستان وجود ناامنی‌های منطقه‌ای و جنگ‌های پی در پی از سال 2002 تاکنون است.
این امکان وجود دارد که افغانستان برای رهایی از برزخی بنام تریاک نیازمند تغییراتی اساسی در ترکیب دولت و نیز مهار صادرات این ماده مخدر است.

>>>   یکی از دلایل معتبر ضعف شدید وزارت مبارزه با مواد مخدر در کارایی محو کشت خشخاش و ضعف شدید ادرات محلی ظر فیت پاین نیروهای پلیس در جلو گیری از ترافیک مواد مخدر ، از دیگر عوامل افزایش کشت خشاخش و قاچاق مواد مخدر در کشور می باشد. ورزارت مبارزه با مود مخدر در زمینه مبارزه علیه مواد مخدر آنچه که وجود ندارد استراتیژی مشخص و هماهنگی با دیگر وزرات خانه ها لازم است و این شاید یکی از دلایل عمده ای ناکامی در این زمینه باشد.
جنرال جمیز جونز فرماده ارشد ناتو ، تجارت مواد مخدر را، به عنوان بزرگ گترین تهدید برای ثبات افغانستان در مقایسه با فعالیت طالبان و القاعده توصیف کرده بود. او گفته بود که : من فکر می کنم مشکل شماره یک افغانسان طغیان وشورش طالبان والقاعده نیست، بلکه مشل اصلی ، کشت و ترافیک مواد مخدر است و پیوندی که این مواد با اقتصاد غیر مشروع افغانستان دارد. گزارش خبر گزاری فرانسه سازمان ملل متحد در آن آمد قاچاق مواد مخدر را در افغانستان حدود دو میلیار و 67 میلیون یورو تخمین می زند. کرستینا اوگز مسئول دفتر مبارزه علیه مواد مخدر وجرایم ملل متحد در یک کنفراس گفت : افزاش کشت وقاچاق مواد مخدر رابط مستقیم با تروریستان داشته و مبلغی که از این مدرک بدست می آید ازآن برضد دولت افغانستان استفاده می شود.موصوف علت افزایش کشت مواد مخدر را همکاری وهماهنگی بین قاچاقبران وشورشیان عنوان نمود.
روز نامه نیویورک تایمز به نقل از این پیغام نوشته است: آقای کرزی اگر چه به خوبی از مشکل تلاش برای اجرای برنامه پاکسازی مزارع خشخاش اطلاع داشته است، اما مایل نبوده برای جلوگیری از تجارت هروئین در افغانستان اقتدار به خرج دهد و حتی در ولایت زادگاه خود، قندها ، نیز اقدام چندانی نکرده است.
هروئین از شیره ی خشخاش به دست می آید وافغانستان در طی سه دهه محل کشت خشخاش و منبع اعظیم هروئین جهان گشته است. در گذشته جای تبد یل تریاک به هرویین در شبه قاره هند و خاورمیانه بود، کشور های که بستر ترافیک آن از این درک سود کمتر را بدست می آورد ولی در حال حاضر کشور های که بستر ترافیک مواد مخدر هستند با ایجاد کار خانه های تبد یل تریاک به هرویین در مرز افغانستان و پاکستان بازار های آماده برای خرید مصرف کنندگان هرویین و جمعیت کشور های خود را آلوده کرده ساختند.
روز نامه نیویورک تایمز به نقل از این پیغام نوشته است 22 مه 2005 بی بی سی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است