چاپ اولین کتاب با موضوع معادن در کشور
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۱    ۱۳۹۴/۸/۱۸ کد خبر: 105831 منبع: پرینت

کتاب معادن افغانستان، قراردادها و چالش‌ها به تازگی توسط محمد انور ذکی یک تن از مهندسان وزارت معادن گردآوری و نوشته شده است که معلومات این کتاب در مورد معادن افغانستان شامل معرفی معادن کشور، قراردادها و مشکلات بخش معادن می‌باشد.

محمد انور ذکی، نویسنده کتاب گفته است که هرچند تلاش کرده تا تمام حقایق در مورد دست‌ برد افراد زورمند را در عرصه معادن افشا کند ولی به دلیل فشارها و موانع جدی زورمندان نتوانسته بخش‌هایی از تحقیقش را تکمیل کند. در این کتاب مطالعات و استخراج معادن، تعداد معادن، تاریخ مطالعات، تاریخ اکتشاف معادن ظواهر و علایم معدنی کشور و نیز ساحات معدنی افغانستان به برسی گرفته شده است.

به نقل از روزنامه اقتصادی، در بخش اول معرفی معادن افغانستان از نگاه کمیت، کیفیت، تاریخ اکتشاف، درصدی عناصر، مراحل اکتشاف و موقعیت آن می‌باشد و در بخش دوم آن معرفی قراردادهای معادن بیان شده است که این بخش بسیار بااهمیت می‌باشد زیرا در این بخش تشریح شده که کدام معادن و علایم معدنی کشور به قرارداده شده و رویالیتی (حق الامتیاز) آن که از طرف دولت تعیین گردیده چه مقدار می‌باشد و برای مدت چند سال به قرارداد داده شده است.


در بخش سوم مشکلات بخش معادن مرور گردیده است. قسمتی از مشکلات معادن که نسبت عدم ظرفیت کاری در وزارت معادن گفته شده می‌تواند عدم توانایی از نظارت تکنیکی و دقیق امور اکتشافی و استخراجی شرکت‌های قرارداد کننده توسط وزارت معادن برشمرد.

همچنین عدم شفافیت در قراردادهای معادن، تعیین رویالتی و دیگر بخش های آن، چراها و سوالات در مورد قرارداد فلورایت باخوت ولسوالی نیش ولایت قندهار، نفوذ زورمندان، تفنگ‌سالاران و مافیای معادن در ساحات وسیع معدنی کشور و افزایش روز افزون استخراج خودسر، پرداخت دوبار رویالتی هم به طالبان و هم به دولت افغانستان توسط تعدادی از شرکت‌های استخراج کننده از مشکلات دیگر در عرصه معادن است.

تسلط طالبان بر تعداد زیادی از ساحات معدنی کشور و تمویل و تجهیز آنها از عاید حاصل از معادن ولایات و تلاش آنها جهت در اختیار گرفتن ساحات بیشتر معدنی در کشور و افزایش درآمد آنها از طریق معادن، اخاذی و باج‌گیری توسط تعدادی از زورمندان محلی از شرکت‌های قرارداد کننده معادن در نقاط مختلف کشور، نفوذ زورمندان در ارگان های دولتی و نقش آنها در استخراج خودسر معادن، خسارات برخاسته از استخراج غیرفنی تعدادی از معادن کشور در جریان بیش از سه دهه جنگ و جهاد مجاهدان وضعیت معادن و تعداد از ساحات معدنی کشور، مرور گردیده است.

قاچاق لاجورد، استخراج خودسر معادن کابل توسط زورمندان و تفنگ سالاران، استخراج و قاچاق معادن تالک از ولایات ننگرهار و کنر، قاچاق کرومایت به پاکستان‌، استخراج خودسر، وضعیت معادن ذغال سنگ در ولایات شمال کشور، استخراج خودسر و غیرفنی معادن سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی درولایات کنر و نورستان، عدم توجه وزارت معادن در ایجاد فابریکه‌های سمنت، نبود پالیسی کارا و ثابت در وزارت معادن در مورد معادن و نبود اولویت ‌بندی در بخش معادن، صادرات تعدادی از معادن به شکل مواد خام در خارج از کشور، از جمله مشکلاتی است که در این بخش مرور گردیده است.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است