سخنی ﺑﺎ ﻫﺰاﺭﻩﻫﺎ
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۸    ۱۳۹۴/۸/۱۸ کد خبر: 105824 منبع: پرینت

ﻧﺮﻣﻲ زحد مبر، که چو دندان مار، ریخت
هر طفل نی‌سوار، کند تازیانه‌اش

این شعر صایب تبریزی وضعیتی را بازگو می‌کند که امروزه هزاره‌ها دچار آن شده‌اند. هزارهﻫﺎ، قوم متمدن و با فرهنگی هستند که در سیزده‌سال پسین، همواره، کوشیده اند از خود چهره پیشتار در عرصه فعالیت‌های مدنی و گرایش‌های دموکراتیک تبارز بدهند و ترسیم کنند و با میراث نظامی‌گری سال‌های جهاد و مقاومت الوداع بگویند.

متمدن‌بودن، نرم‌خویی و تعلق خاطر به گرایش‌های نرم و دموکراتیک خوب است اما نه در کشوری که آنجا قانون جنگل حاکم است.

در اینجا اگر سخن از زبان تفنگ نگویی و چنگ و دندان نشان ندهی، هر طفل نی‌سوار اسباب‌بازی‌ات می‌پندارند و تازیانه‌ات می‌سازند. امروزه اگر شما می‌بینید که هزاره‌ها ﺭا در راه‌ها و شاهراه‌ها به گروگان گرفته و تیرباران می‌کنند و سر می‌برند، ریشه در همین وضعیت دارد.

من فکر می‌کنم رهبران جامعه هزاره نیاز به بازنگری در استراتژی‌های کلان شان دارند. آن‌ها باید درک کنند که تنها کتاب‌فروشی عرفان، لیسه معرفت و دانشگاه ابن سینا کافی نیست، بل اندکی باید خشن نیز بود و چنگ و دندان نیز نشان داد تا دیگران به تو احترام بگذارند.


عبدالشهید ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   با این که خشونت و خون ریختن نه کاری انسانی و نه اسلامی است اما زمانی که به قول نویسنده در جنگل باشی تنها راه ادامه حیاتت است,اگر نکشی کشته خواهی شد,خدایا گله از چه کنم از تقدیر,از دیگر اقوام,از صبر زیاد,از خوش باوری زیاد,از دیانت راست,از خدمت صادقانه,از نداشتن توقع,از بی تفاوتی دیگر اقوام و هم وطنانم از حلال کردن مردمم,از چه خدایا
از که خدایا
مگر نریختن خون جرم است,که مردمم به جرم ان باید هر روز حلال شوند,کشته شوند,امنیت نداشته باشند.
شاید فردا نوبت من باشد نوبت برادرم نوبت خواهر و مادرم نوبت پدرم,پس دیگر نگوییم چون که از ما نبود پس صبر است.

>>>   شتر مگر......خود راببندکه هزاره طرف پشتون چپ سیل کند باداشتن هزاران تن مهمات وسلاح های گوناگون نتوانستید حتی یکماه در بامیان مقاومت کنید حالا ازپشت میزهی هی میکنید مگر شما را کسی نمیشناسد تمام تمطراق چست وخیزتان در محرم است هزاره تنها خوب صحنه سازی ودروغ را بلد است نه همت ومردانگی را اگر تنها باشد میگوید هزاره بیچاره هستم اگر یکنفر را در برچی تنها گیر کنند میگویند ماقوم چنگیز هستیم از هیچگونه بی نزاکتی وظلم دریغ نمیکنند
یاسر

>>>   این عمل ظالمانه دردافشار.راتازه میکندوهرقدرکوشش کنی که
ظلم هاودردها ورنجهارافراموش کنی فاجعه وظلم دیگری رخ میدهد
که رنج ودردانسان چندبرابرمیشودبه طوری که هزاره ها درهمه
نقاط افغانستان محکوم به مرگ هستندوهرکس که مظلوم گیرکرد
بایدبکشد وسرازتش جداکند..
هموطن

>>>   چنگ ودندان نشان دادن خصلت انسانی نیست بخصوص کسانی که به علم ومعرفت سروکار دارند به عظمت وشرافت انسان احترام خاص قایل اند این چنگ ودندان کار یک قوم خاص است که با استفاده از ان می خواهند با تمام جهالت ونادانی وبیکاره گی شان حکومت را برای همیش در دست داشته باشند و حکمروای کنند اما دیگرانی که از فضل علم ودانش بر خوردار اند بر خلاف انها به این عقیده هستند که بواسطه علم ودانش وبه انتخاب مردم زعامت وحکمروایی را بر مردم از راه مشروع که همانا انتخاب ازادانه مردم است باید بدست اورد نه از راه زورگویی ودود باروت تفنگ و قتل وترور وانتحار وانفجار .

>>>   عبدالشهاب ثاقب احسن برشما بایدمقابله به مثل شود کجااست رادمردان هزاره؟

>>>   در جواب شخص دوم میگویم که در مطالب نویسنده و سایر دوستان معلوم است که چرا ما میل به جنگ و خون ریختن را نداریم چون که واقعا قانون مند و کمال طلبیم,اگر خنده ات گرفت حق میدهم به تو و دیگر پشتونها چون که شما غیر از ریختن خون و بی قانونی و چور و چپاول کدام صفت دیگر ندارید هر کس که خواست نام شما را خلاصه کند کلمه ....بهترین خلاصه اش است,پس معلوم است که در ان کله پر از خاکت معنی قانون و کمال جای ندارد,همه جای مایه شرم هستید با ان قوانین و محاکم صحراییتان و ان افتضاحات در مورد سنگ سار و زنده اتش زدن دخترک به جرم های واهی حتی در غربت هم از حماقت های این ....نادان خلاصی نداریم,واقعا خدا این ...جاهل را برای چه افرید !!!

>>>   برادر عزیز حتما شما تابحال با قهر هزاره ها دچار نشدید وگرنه میدانستید که ایشان خپک زیر بوریا هستند به گفته دوست عزیز ما خدانکند که در منطقه ی ایشان تورا تنها گیربیندازد فقط به جرم هزاره نبودن شاید حلالت کنند.
درطول مدتی که بنده بابرادرهای هزاره ی زیادی نشست وبرخواست داشتم متاسفانه مشکلی را درایشان متوجه شدم که شامل حال دیگر برادرای افغان نیست
متاسفانه ایشان درهرموضوعی عقده ای برخورد میکنند و با هرروشی که بخواهی عقده ی ایشان رابگشایی متاسفانه ممکن نیست.
ازقدیم گفتند که هزاره رام نخواهد شد
هراتی

>>>   عملکرد طالبان، داعش و حکومت را وحشیانه ، غیر اسلامی ، غیر انسانی میدانم اما هزاره به آن حدی که توصیف میکنید هم نیستند بخاطریکه در زمان جنگ های داخلی ایشان نیز بدتر از داعش عمل نمودند.

>>>   نفرین بر یزیدیان و شمر منشان زمان و قاتلین و دشمنان انسانیت.

>>>   نظر دهنده‌ای دوم شما ....نیستی خیلی مردی که مسافران را بین را ه گروگان بگیرید سرببرید واقعا مردانه گی رافهمیدیم شاباس به تومرد مسافر کوش من به قوم وطایفه تو چیزی نمیگم اماتوپسترین مرد دنیاه هستی بااین تفکر غلط فاشیستی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است