فریاد سرهای بریده هزاره
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۶    ۱۳۹۴/۸/۱۸ کد خبر: 105791 منبع: پرینت

ما وارد یک تاریخ سیاه شکل گرفته از آدم نماهای وحشی، خون ریز ودرنده شده ایم. داعش در همسویی با طالبان صادرشده از پاکستان، سه زن وچهار مرد گروگان گرفته شده ای جاغوری را سربریدند.

اینها در جنگ درونی، وقتی رو به فرار بودند، انتقام شکست شان را از " هزاره" گرفتند وگروگان های به اسارت رفته را با بیرحمانه ترین شکل به قتل رسانیدند.

چند روز قبل وکلای اتوزده ای جاغوری، در همسویی با طالبان ارگ نشین، وارد این ولسوالی شدند و با بیانیه های تند وتهدید آمیز در جلسات مردم جاغوری، طوری افاده دادند که شما باید اسیران طالب را رها نمایید، اگر این کاررا نکنید، طالب، داعش و دولت با شما بخاطر اسرای شان، وارد جنگ می شوند اما وقتی شما اسرا را به طالبان زابل تسلیم دادید، دولت بلافاصله عملیاتی تصفیه ای را راه اندازی کرده و گروگانان شمارا آزاد می کند. در نتیجه این " تناقض گویی وکلا" و تهدیدهای پوشیده در لفافه " دلسوزی "، 14 اسیر طالب بطور یکجانبه بدون قید و شرط رها گردیدند اما گروگانان هزاره همچنان در اسارت باقی ماند و پی آمدش هم منجر به سربریدن آنها شد.

کجایید داکتر شاه جهان حرکتی و سید سجادی تحلیلگر سیاسی؟ چه شد وکلای که به نمایندگی از مردم جاغوری در پارلمان معاش دالری می گیرید ولی با خون هزاره تجارت می کنید؟ آیا فریاد این " سربریده شدگان هزاره " وجدان شما را تکان نمی دهد؟ آقایانی که با چرخبال دولتی کمر به این معامله ننگین بستید، می دانید که در واقع شما قاتل این هفت گروگان به شهادت رسیده هستید. هزاره ها به این سادگی این معامله ننگین و تاریخی تان را فراموش نمی کند. قبل از هرکسی دیگر یخن شما را سفت خواهند کرد، تا به بازماندگان این خانواده ها حساب پس دهید اما مخاطبان دیگر ما رهبران سیاسی، نظامیان، نخبگان، فرهنگیان و روشنفکران دینی وغیر دینی هزاره است.

چه وقت شما از خواب غفلت و نفاق بیدار می شوید؟ آیا از سیاهی رنگی بالاتر است؟ مرگ پایان هستی است. شما مگر احساس نمی کنید که هزاره ها به دلیل فقدان قدرت دفاعی، به سمت فاجعه و کشتار جمعی، به سرعت باور نکردنی در حرکت است. آیا هنوز هم تماشاگر این صحنه های خونین می باشید و یا اینکه با "رستاخیز اتحاد " از طریق مجاری قانونمند، مسلحانه از ناموس، عزت و شرف مردم تان حراست کرده و به "هزاره ستیزان" پاسخ دندان شکن می دهید؟

دولت وحدت ملی هیچ بهانه ای ندارد که برای تامین امنیت هزاره ها، یک "قول اردوی" مجهز را به سرزمین هزارستان اختصاص ندهد اما همین کار نیاز به یک "درخواست و فشار قانونی" دارد. وقتی شما به نمایندگی از هزاره ها چنین خواستی را باجدیت و منطق لازم قانونی مطرح نکنید، دولت به شما مراجعه نمی کند. این شما هستید که حد اقل در این مورد حیاتی متحدانه مساله را تا فرایند عملی آن پیگیری نمایید. فکر می کنم که اگر شما از این سرهای بریده ای زن و مرد هزاره، درس عبرت براندازی نفاق درونی خود را نگیرید، برای همیشه شرمسار تاریخ خواهید بود و نسل آینده هزاره، وجدان های خفته شما را به محمکه خواهد کشاند.


علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جالب خو همین است که وقتی ما پاکستانی ها را در دهات و مناطق دور دست میبینیم بالایش پرده می اندازیم خوب میدانیم که یک روزی همین آدم کشان به نوبت ما هم میرسند و ما و اولاد ما را در وطن خود ما و توسط افغان های ما بقتل میرسانند ولی این ملت در خواب رفته هنوز هم بخاطر منافع چهار نفر دزد و رهزن و آدم کش سکوت اختیار نموده است.

>>>   هیچ کسی طرفدار بریده شدن سر جاندار نیست چه رسد به انسان وانهم مسلمان مگر ایا یاد دارید که چه قدر سر هارا در غرب کابل بریدید؟ وزنها را لخت وبرهنه کردید تا وضع حمل انها را مشاهده کنید ورقص سر انسان هارا تماشا کردید و...؟بهر حال معلوم نیست که ان سر ها را که برید وامروزه توان ان نابسامانی هارا که میدهد اگر میشد که ان سر ها بریده میشدند ونه این سرهاذ ویا میشد که میگفتیم گذشته را صلوات این سرها سالم میماندند که نشد کنون که این مصیبت به بار امده به فریاد نا له نمیشود وبه دعا هم خدا میداند که مشاکل کم گردد بیاید همه کینه ها وعقده ها وتعصبات را کنار بگذاریم وبا تکفیر همدیگر وداع نمایم انچه قران وحدیث وسیرت ایمه {ع}اند عمل کنیم تا همه سرها سالم بمانند
لالی از ننگرهار

>>>   "درشهر هرچه می نگرم غیردردنیست"
جنایت کاران ومیراث خواران عبدالرحمن خان ی همچنان بی پروا وبی دریغ از خواهران وبرادران وحتا کودکان وپیرزنان مردم نجیب هزاره قربانی می گیرند وبا قساوت تیغ های خون آلود تعصب وجاهلیت را بر گلوگاه های رنجور آن ها فرود می آورند.
سال هاست فریاد می زنم وفریاد می زنیم کار این سیستم استبدادی چندقرنه باید یکسره شود،هیچ اصلاحی درکار نیست جز تغییررادیکال این ساختارفرسوده وفاسد به نظامی که ایالات ومردم درساختاروقانون ونام متفاوت بتوانند مسایل وامور خودرا خود بگردانند ورهبری کنند راه دیگری برای برون رفت از رنج ومشکلات وجود ندارد. با تاسف رهبران قومی وحتا عده ای از مدعیان روشنفکری وعدالت طلبی واکنش کارسازنشان نمی دهند وهمین که با معامله وفریب واستفاده ازنام قوم ومردم به آب ونانی رسیدند ویا ماموریتی درساختار قدرت قبایلی به دست آوردند به توجیه استبداد زیر نام وحدت ملی ومتعالی بودن وفرهنگی بودن می پردازند ومردم ساده وبینوا را همچون ابزاری برای جیب وچوکی خود مصرف می کنند. اما آن چه هست این هست که ما روزانه شکنجه می شویم وکشته می شویم چه باحضور این دولت خیانت ملی وچه با حضورداعش... موقع آن رسیده است که صادقانه وشجاعانه برای تامین عدالت تصمیم بگیریم. به خانواده های معظم شهدای عزیز هزاره تسلیت می گویم.
پدرام

>>>   لعنت خداوند باد بالای دشمنان مردم افغانستان، داعشی ها اصلا انسان نیستند از مسلمانی کیلومتر ها فاصله دارند ،کشتن انسان برای آنها مانند کشتن مورچه قیمت ندارد،داعشی ها انشاءالله در آخرت رسوا و مورد قهر و غضب الهی ودر دنیا شرمنده وخجل از اعمال خود خواهند بود.
عبدالله ریحان

>>>   با نهایت تاسف وتاثر اژ شنیدن شهادت هفت نفر مسافر که قبلا در منطقه زابل ربوده شده بودند واکنون به شکل فجیع وغیر انسانی به شهادت رسیده اند دلم تنگ وچشمانم اشک آلود گردیده است. سیه دلان تنگ نظر ووحشیان بد صفت با کدام جرءت زنان، کودکان ومردان مسافر را ربوده وبعدا به شکل فجیع به شهادت میرسانند.درین سر زمین که یک وقت صدای اخوت وبرادری وجهاد طنین انداز بود وهمه برادرگونه رهسپار سنگر های جهاد مقدس میشدند اما اکنون این وطن بی مرز وبوم آشیانه یک عده وحشیان خاین ودون صفت شده اند که حتی به زنان وکودکان هم رحم ندارند وآنان را ازموتر پیاده نموده ، اسیر مینمایند وبعدا هم به شکل فجیع به شهادت میرسانند.این چنین کشتارهای بی رحمانه وغیر انسانی سلسله همان قتل مردان،زنان وکودکان مسافرین هستند که درزمان حکومت طالبان درهمان منطقه زابل وشاه جوی درحدود پنج هزار هزار مسافرین بیگناه هزاره به شکل وحشیانه به شهادت رسیده اند. دولت وحدت ملی باید امنیت مردم بی دفاع مناطق مرکزی را دراسرع وقت متحمل شوند ویک فرقه مسلح برای دفاع از مناطق مرکزی وهمجوار آن هرچه سریع تر منظور نماید.واین فقط برای مدت کوتاه ومدت طولانی یگانه راه حل منطقی وبس.
الا لعنت الله علی القوم الظا لمین .آمین

>>>   مردم هزاره و بزرگان شان همیشه از نقطه ضعف بخورد کرده اند. آنان خود شان را سیاست مدار می دانند و فکر می کنند که به مصلحت جامعه قدم بر می دارند. من در زیر همان مطالب که آنان از مردم جاغوری خواسته بودند که گروگانهای طالبان را آزاد کنید و ما می خواهیم بعد از آن گروگانهای مردم هزاره را آزاد می کنیم نوشتم که که حالا کهگروگانهای طالبان در دست مردم هزاره هستند نمی توانید گروگکانهای هزاره را آزاد کنید چگونه پس از آزادی گروگانهای طالبان می توانید آنان را آزاد کنید؟ چرا نباید اول طالبان گروگانها را اژاد کند تا گروگانهای طالبان بعد از آن بدون هیچ مشکلی آزاد شود؟ این عجیب سیاست پیروزمندانه است که وکلای غزنی آن را از مغزهای متفکر شان تراوش داده و خود را هم مصلح و قلمداد کردند. مردم ما را همین بزرگان بی کفایت و بی اراده ما تضعیف کرده و آنان را می فروشند.

>>>   ننگ بر اینگونه رفتار ناجوان مردانه.
مردم باید از خودشان با هر وسیله دفع ظالم کند.
به حرفای پوچ دولتی های مشکلساز خیلی توجه نکنید.
شیربچه جاغوری

>>>   جناب نوشند شما ازتعدادهیئت که بجاغوری آمدن فقت داکترشا جان وسید سجادی رامثل که دیدید اون خداداد خایئن پچه صفدر شغال وعلی زاده کمونیست خائن را فراموش کردید پس کجاشد محقق خدای هزاره چرا ما هیچ صدای از این خایئن جوکی پرست نمی شنویم
محاجر

>>>   ده روز صدا افغان سرش بريده وكشته ميشود هيچ كس صدايش بلند نميشود ازمردم هزرهما كه كشته شود همه دنيا بايد خبر شود حالا خارجى ها هم هوشيار شده اند ديگر كسى را نميپزيرند همه رادروغ حساب ميكنند ٠
م. ى

>>>   دولتمداران به اصطلاح دولت وحدت ملی باید خجالت بکشند. امروز پیج هموطن من صرفاً به جرم هزاره بودن سلاخی میشوند اما ازته وبالای این خاینین دولتمدار صدایی بلند نمیشود. حتی نهاد های مردمی (جامعه مدنی) واحزاب سیاسی هم به این مصیبت چندان نمیپردازند. فکرمیکنم نشانه های یک فاجعه ازحالا با این حادثه نمایان میشود.
غنی وعبدالله باید بدانند که این آتش دامان همه را خواهد گرفت به شمول خود شان. به آنعده ازپشتون هایی که قومیت حرف اول را میزند هم باید اذعان کرد که دراین حادثه خوش نباشید چون روزی شما هم به همین سرنوشت گرفتار خواهید شد! این حرف من نیست این وعده یی است که خدا برای بنده گانش داده است. کسانی که ظلم میکنند جز ظلم نخواهند دید.
برای فامیل های قربانیان تسلیت عرض میکنم درضمن از آن ها تمنا دارم تا از دولت هیچ کمکی درراستای تحقق عدالت نکنند چون دولت خود با دزدان دهن جوال گرفته است. در داخل دولت و در رده های بلند کسانی اند که ازکشتن غیرپشتو ن توسط برادران تروریست شان خوش میشوند. مردم غیرپشتون باید به فکردفاع ازخودتان شوید ، زنده گی کردن با ننگ و بی غیرتی لذتی ندارد.
ازمردم غیرپشتون هم میخواهم متحد شوند ، دراین میان بیشترباید تاجیک ها وهزاره ها باهم یکجا شوند چون سرنوشت شان خواهی نخواهی مشترک است. دوستم ازبک و اوزبیک ها حالا بیشترازباداران عرب وترک خود فرمان میگیرند و هزاره ها وتاجیک ها متوجه باشند که درمورد ازبک ها دچارخطای استراتیژیک نشوند.
سخنان بنده شاید به مزاخ بعضی ها خوش نیاید اما باید گفت که این ها حقایق انکارنا پذیراند. من دوستان وبرادرخوانده های زیادی درمیان قوم شریف پشتون هم دارم اما درکل اگرمحاسبه نماییم خرد جمعی قوم پشتون برحذف من تاجیک وتو هزاره استواراست. این یک امرثابت است و به ارائه شهود هم نیازنیست زیرا یک طفل پنج ساله هم این حقایق را میداند.

>>>   نویسنده محترم حرف های شما کاملا بجا ست و این حادثه واقعا تکاندهنده است ولی دراین خصوص بی غیرتی مردم جاغوری را نباید از یاد برد که بایک تهدید پوشالی از سوی حامیان طالب اسرایی انان را دودسته تقدیم کردند بدون اینکه به فکر اسرای خودشان باشند کاش این مردم یک ذره شجاعت از خود نشان میدادند

>>>   نویسنده محترم چرا حاشیه روی میکنید مسول اصلی این
سربریدن ها خلیلی -محقق و دانش هستند که بارهیری این
قاتلان در ارگ شریک میباشند .
ذوراندیش

>>>   هموطنان بیدار و هشویار مکر شما نمدانید انها منافق اند منافق عرت ونک ناموس را نمشناسد فقط نفع خود درنظر دارد منافق هج گاه بر وعدخود عمل نمی کند دکترشاه و سجاد ننک دارد و نه ناموس داردادم بینک به ناموس چه است فقط شهرت بار ملت غیور هموطن همه باهم مرک برسرمدارن بهغرت

>>>   چرا میخواهید مسؤلیت را از گردن طالبان وحشی و تروریست کم کنید؟ و تروریست های ازبیکستانی را عامل مستقیم قتل قلمداد میکنید؟
مگر این وحشی های خاین اختیار خانه خود را هم ندارند؟
آن طفل معصوم چه خطری برای وحشی های قبیلوی میتوانست داشته باشد؟
سرکردگان حکومت مسخره چطور تا حال هیچ موضع گیری لفظی هم نداشتند؟
مگر هزاره انسان و اسلام نیست؟ چگونه میشود رأی و حمایت شان بخاطر پاچا سازی کوچی خوب باشد اما وجود شان چندان قابل تحمل نباشد ؟؟!!!!
شرم به خلیلی. شرم به محقق. شرم به دانش بی دانش که با قطار موتر ها باعث اذیت مردم میشود ولی از حقوق ملت عزیز هزاره دفاع کرده نمیتواند.
ذکی از سرزمین قهرمان پرور پنجشیر

>>>   اللهم العن الظالمین
هزاره ها بای مقابله به مثل کند در قبال هر جنایت ده تن از این وهابیون را باید سر ببرند

>>>   سلام جناب آقای تقوایی محترم !
مقاله شما خوب است ؛ ولی پرسش اینجاست که در این مدت چندین ماه اسارت مسافرین مسیر قندهار کابل شما و دیگر بزرگان چکار کردید برای تامین امنیت راه جاغوری وآزادی اسرای جاغوری وخاموش کردن آتش اختلاف بین مردم هزاره وپشتون آن سامان ؟ شما از جریان خبر نبودید. ما فکر می کنیم از دست دکتور شاجهان همین قدر آمد که کرد وگرنه مردم رسنه و جایی که دکتور رفته بود حرکتی نیستند. امیدوارم شما راهی بهتری از دکتور شاجهان و دکتور سجادی را طی کنید تا مردم هزاره به آرامش برسند ان شاء الله تعالی.
والسلام حمید سامانی

>>>   دولت وحدت ملی هیچ بهانه ای ندارد که برای تامین امنیت هزاره ها، یک "قول اردوی" مجهز را به سرزمین هزارستان اختصاص ندهد اما همین کار نیاز به یک "درخواست و فشار قانونی" دارد
درست است

>>>   بایدبی رحم بودوقتی که دشمنان بابی رحمی برخوردمیکندباید.در
مقابل یک نفر ده نفراز این قوم یحود رابه جهنم بفرستیم تابفهمندکه
بی رحمی یانی چی باکمال بیشرمی اوازه انداختندکه طالبان قاتلین
راکه سرهفت گروگان هزاره رابریده بودازطرف طالبان کشته شدند عجب
مردم راخرفکرکرده اندوفکرمیکنندکه هرگویی بخورندمردم باور
میکنندمردم.میدانندکه طالب وداعش هردویش ازیک اب خوراب
مخورندهردویش یک قوم است این همه بدبختی وفلاکت که امروز
مردم افغانستان میبیننداز دست حماقت یک قوم است همیشه چتل
کاری کردن وگناهش رااندختن ده گردن دیگرااین درست است که در
افغانستان دستان اجنبی وبیگانگان خوب کارمیکندوکشورهای زور
مندوسرمایه دارهم خوب درک کرده اندکه فقط یک قوم راازدیگر
اقوام ساکن درافغانستان کرده خیلی زود و راحت درافغانستان. میشود
افکارش را بخودجلب کردوازش واله دست ساخت
وبه هرطرف تازاندکه باکمال تاسف درطی این صدسال همین کار را
کرده اند وازحماقت این قوم خوب هم به نتیجه رسیده. اند از انگلیس
گرفته تاشوروی.امریکا واروپاهمگیشان رااین قوم به کام دلشان
رسانده اندساخت..
.غ. ش

>>>   درغرب کابل هیچ سری مظلومی بریده نشد مگراینکه درجنایت متجاوزان
سوخته باشد وبه کمترتعرزگری رحم گردید وکار ها عادلانه وشجاعانه بود
دفاع ازخود وننگ و غیرت خود بود.
بااحترام

>>>   همه این فسادزیرپای داکترشاجهان است زیرا اورئیس هیت ودرضمن معاون امنیت ملی است هست اوقبلاًهم طالب بود.
عرفانی جاغوری

>>>   حرف آقای تقوایی درست است.
ضیایی

>>>   نه بچه خلیلی کشته شده ونه بچه دانش ومحقق این شهدای سربریده شده توسط یزیدیان طالبان که مظلومانه کشته شدند وسربریده شده اند یکبار دیگر چهره سیاه وزشت طالبان ترورست ای اس ای را نمایان کرد در هیچ دین وایین وهیچ کیش ومذهب سربریدن انهم زن ها وخورد سالان دیده نشده وجواز هم ندارد اما طالبان ترورست نفاق افگن ای اس ای ازین جنایت هم دریغ نکرد واولین بار در تاریخ جهان این جنایت را انجام دادند لعنت خدا بر عاملین چنین جنایت طراحان وحامی شان بهروسیله که باشد وتسلیت می خواهم به فامیل های این هفت پیکر شهید شده بدست سیاه طالبان .
سید باسط هاشمی

>>>   سلام آقای عرفانی !
خجالت نمی کشی که برف بامت را به بام دکتور شاجهان می ریزی ؟ حقیقت این است که شروع از دوران جهاد شما غیر از پروپاکند دیگر هنر نداشتید واز بسکه خیلی خدمت کرده اید فعلا به جاغوری آمده نمی توانید اما دکتور شاجهان چون خیانت کرده خودش از ککرک است از السوالی جغتو اما برای نجات مردم جاغوری از گندکاری های تو به قلات واولسوالی خاک افغان می رود. به قول قرآن کریم : « موتوا بغیضکم » از بخیلی بمیر . حمید سامانی

>>>   دأنش أموزان ولسوالی هأی دایکندی میگویند که در بعضی از ولسوالی ها به مکتب ها کتاب داده نمی شود و در تمام صنف یک کتأب هم نیست

>>>   بر شما ننگ باد که تا حال هم که چهل سال بر سر وصورت خود چنگو بودید، باز هم نام این ویا چهار کلا های بی تدبیر را میگرید و قطعه خاک مشترک همه مرکزیان را که مظلوم ترین مردم این سرزمین اند به باد فنا میدهید، کمی تعقل وتعمق در کار است فساد جهانی وشرارت غربی سر از آستین نادان ترین افراد از مدرسه های که متساسفانه با نام اسلام وپول عربی تدوین گردیده کمر بسته اند تا اسلام را از ریشه بکنند ، وتو هنوز به نام این وآن خود مصروف هستی وای به حال شما، اکنون ضرورت است تا یک رهبر دلسوز که به فکر زر و زر اندوزی نباشد تا این آگاهی را داشته باشد ومردم مظلوم را از شر این شرارت پیشه های تاریخ نجات دهد- وبالاتر از آن اینکه اینها به فکر تنها من وتو نه بلکه کمر برای از بین بردن اسلام را دارند ولو سنی باشد ویا شیعه پس لازم است تا همه اقشار از همه اقوام ومذاهب اسلامی ساکن در این کشور دست به هم دهیم ومتحدانه این شر اشرار صادر شده را از مرز وبوم خود از بین ببریم
فخری

>>>   لعنت خدا و رسول خدا به قاتلین انسان های بی گناه . این ....صفتان به زمره انسان نمی آیند. اینها حشرات مضره ئی هستند که باعث تباهی مزرعه میگردد و هر انسان سالم باید برای قلع و قمع ونا بودی اینها اقدام نموده و وظیفه انسانی و اسلامی خودرا ادا نماید.
وطندار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است