به نام زلزله زدگان، به کام نهادهای غارتگر
پس از وقوع زمین لرزه دهشت بار، یک یک مسوولان در مخابره پیام ها و متن های غرای سخنرانی از یکدیگر سبقت می گیرند اما کمک های جامعه جهانی، کشورهای همسایه و برخی نوعدوستان افغانستانی بین راه به گونه ای گم و گور می شود گویی هرگز وجود نداشته است 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۴    ۱۳۹۴/۸/۱۴ کد خبر: 105564 منبع: پرینت

درحالی قریب به یک ده روز از زلزله مهیب در کوهستانات و 9 ولایت افغانستان می گذرد؛ هنوز هیچ تغییر چشمگیر یا رسیدگی مطلوبی نسبت به وضعیت زلزله زدگان و زیر آوار ماندگان و بی جا شدگان رخ نداده است.

این درحالی است که زمستان برای این ولایات زودتر از ولایات جنوبی از راه می رسد و طبعا سوز و سرما کمک های عاجل بیشتر و مناسب تری را می طلبد، از این رو تاملی و درنگی می بایست داشت بر نحوه کمک رسانی و مصرف نقدها و نسیه هایی که به نام خسارت دیدگان و به کام غارتگران است.

بگذریم از این که غیرمعیاری بودن شهرها و فاقد استاندارد های اولیه بودن روستاها و ولسوالی های مجاور مرکز ولایات هرساله و هرباره میزان خسارات جانی و مالی قشر ضعیف و بدون پشتوانه را افزایش داده و ظاهرا هیچ چاره ای برایشان در نظر گرفته نشده است.

بگذریم از این که با هر بار بلایای آسمانی (و نزولاتی که برای زورمندان و مسوولان و تجارت پیشگان رحمت و برای کارگران و زیردستان زحمت است) نه قصرها و بلندمنزل ها و زمین های غصبی مسوولان و ارگ نشینان چپاول گران آسیبی می بیند و نه کودکانشان جراحتی برمی دارند اما...

اما همواره مردم ملکی در ساحه ای مشخص و با روزگاری غریبانه هستند که تاوان این حوادث غیرمترقبه را می دهند؛ لذا تاکنون فکری به کله ارگ نشینان نزده است که کمک ها را بجای حیف و میل کردن یا دادن شعارهای غم شریکی، به مصرف جان و مال مصیبت دیدگان برسانند و دستی بگیرند.

از این رو است که بلافاصله پس از وقوع زمین لرزه دهشت بار، یک یک مسوولان در مخابره پیام ها و متن های غرای سخنرانی از یکدیگر سبقت می گیرند اما کمک های جامعه جهانی، کشورهای همسایه و برخی نوعدوستان افغانستانی بین راه به گونه ای گم و گور می شود گویی هرگز وجود نداشته است.

کمک یکصد هزار دالری چین مصداقی بر این مدعا است که با یک حساب سرانگشتی و کمی تدبیر در هزینه ها می توان از آن برای معیاری کردن بناها و سقف های این مردم سود جست اما بیشتر جنبه تبیلغاتی به خود می گرد تا با هر بار سیل و زلزله و رانش زمین و محاصره توسط تروریست ها و سقوط هر ولایت، صرفا جلسه ای در پارلمان به استجواب کمیته اضطرار، وزارتهای داخله و دفاع و امنیت ملی و امثالهم بگذرد و بس.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جان کلام ، کشور های جهان سوم امیـــنه دیگه ، جز غارت دزدی ووو کاری ندارند ، این هم نمونه اش که مردم بیچاره که طبیعت هم جزا داده و مردم طبعیت جزای جداگانه بدهد ، نمیشه کاری کرد جز ؟؟؟

>>>   هلاک باد دشمنان افغانستان. ننگ بر عین و غین . و نوکران امریکا.
حبیب الله یوسفزی

>>>   قصه دزد و وحدت ملی طالبان و رژيم قبیله ای
حتمن این قصه را شنیده اید که دزد آمد، مال مردم را دزدید و بعد با هیایوی جمعیت همراه شد که آی دزد را بگیرید. این قصه ی دزدی که دنبال دزد می گشت درست شبیه قصه ی طالبان و رژيم قبیله ای کابل است که در پاسخ با انتقادات مردمی درباره تبعیض و پشتونیزه کردن کل کشور می گویند تبعیض نکنید. آن ها حتا در فیسبوک و رسانه های دیگر در کنار حمایت از تروریست های خود، تصویرهایی را منتشر می کنند که روی آن نوشته شده همه ی اقوام برابر هستند. همه ی مردم بدون اینکه متعلق به کدام قوم باشند با هم برابرند اما آنچه رژيم افغان و طالبان همکارش می گویند مانند قصه ی دزد است، چرا که هر نوع تبعیض سیستماتیکی را اجرا می کنند، کشور را بنا به منافع کوتاه قبیله ای خود، به دامن طالبانیزم می کشانند و دست آخر در برابر انتقادها می گویند که قوم گرایی و تعصب بس است. بله قوم گرایی و تعصب بس است و برای همین است که منتقدان فریاد می زنند که اگر قوم گرا نیستید، مبارزه ی جدی با تروریست هایی که کنید که حتا زندگی پشتون ها را نیز تباه کرده اند؛ تبعیض را کنار بگذارید و از سرکوب و جعل هویت های مردمی غیر پشتون پرهیز کنید. مگر در کشور جز چند دزد و جاسوس مانند اتمر و زاخیوال و احدی و استانکزی و کریمی و ...کسی دیگر نیست که بتواند اقتصاد این کشور را مدیریت کند و یا فرماندهی نیروی های نظامی را پیش ببرد؟ می گویند تعصب نکنید! بله تعصب نکنید و با کشت و تولید و قاچاق مواد مخدر مبارزه جدی کنید و نه اینکه به سبب کار بار قبیله ای تان، از مبارزه صرف نظر کرده و بگذارید همچنان آدم ها در داخل و خارج از تولید مرگ آور تان کشته شوند و زندگی خانواده ها بر باد شود. می گویند تعصب نکنید! بله تعصب نکنید و بگذارید در راس وزارت خانه هایی چون داخله، دفاع و همچنین ریاست منیت ملی کسانی قرار گیرند که دشمن مردم را واقعن دشمن می دانند و نه اینکه مانند ستون پنج به نفع تروریزم کار کنند. می گویند تعصب نکنید! بله تعصب نکنید و بودجه و سرمایه ملی را عادلانه در تمام ولایات تقسیم کنید و نه اینکه مردک دایکندی و بدخشان و غور و... به سبب پشتون نبودن در گرسنگی بسر ببرند. می گویند تعصب بس! بله تعصب بس و بس کنید این تعصب تاریخی تان را و سیاست کثیفی را که سرزمین و خانه و کاشانه مردم دیگر را اشغال کرده و خود مردم را یا کشته و زخمی و یا آواره کنید. وحدت ملی جاده ی یک طرفه نیست!وحدت ملی چیزی نیست که بخواهید آن را بر جنازه های مردم ما برپا کنید و ما سکوت کنیم که این وحدت ملی متعفن و مضحک و البته خونین شما از بین نرود.

>>>   زمانی که مردم اجازه دهند دزدان بر سرنوشت سیاسی آنها حاکم شوند، ظهور چنین ظلم و اجحاف امری مسلم و طبیعی است. باید گفت که خود کرده را نه درد است و نه درمان!
گلداد

>>>   پارلمان باید دستورالعملی برای حسابرسی دقیق کمیسیون های نظارت گربرفساداداری داشته باشند وازمخارج وهزینه کمیته حوادث غیرمترقبه بررسی وحساب بگیرند.
شیوا

>>>   خدا داد دزدان حکومتی را جیب هایشان پر شد

>>>   ملتی که خودش به خودش رحم نکنه خدا هم بهش رحم نمیکنه.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است