فرار سرمایه ملی در کنار فرار مغزها
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۰    ۱۳۹۴/۸/۱۴ کد خبر: 105545 منبع: پرینت

سرنوشت و آینده ما چگونه خواهد شد؟

قرار آمار سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، از اوایل سال جاری تا کنون حدود یکصد و سی هزار تبعه افغانستان مهاجر شده اند؛ با این مقیاس اگر برای هر نفر 5000 دالر در نظر بگیریم تقریبا 650 میلیون دالر از سرمایه افغانستان رخت بر بسته است!

سرمایه ای هنگفتی است!!!
چند سال قبل وقتی دانشگاه درس می خواندم موضوعی را تحت عنوان فرار مغزها با استادانم بحث داشتیم، من هم فکر می کردم واقعا کشورهای عقب مانده دچار مغزهای فراری اند، فکر نمی کردم در کنار مغزها سرمایه ها نیز می فرارد.
شاید این مشکلات را بخت برگشته ترین کشورها تجربه کند!

واقعا نگران ام از آینده نسل های آینده این کشور.


فرزام میثم


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   فرزام جان میتم!
به مه غرض نیست که چه میکنی، اما یک چیز را برایت میگویم که یکی ازین مغز ها همین مغز متفکر اشرف غنی است که هیچ بدرد افغانستان نخورده است. دیگر ها نیز چنین خواهند بود.
شما سیستم تدریسی پوهنتون های افغانستان را با کشور های خارجی مقایسه نکنید. یکی از استادان زبان انگلیسی شما که در کابل در کورس های انگلیسی درس میداد،بعد از مهاجرت به کانادا و امتحان زبان انگلیسی، او را به یک شرکت ساختمانی معرقی کردند تا خشت و سمت بالا و پایین کند و مزدور کاری کند. زیرا سیستم تعلیم و تربیه و آموزش افغانستان تا اروپا و امریکا و کانادا زمین و آسمان فرق میکند. این که یگان افغان در یگان مملکت که آنجا در خوردی مهاجرت کرده باشد و یا تولد شده باشد، به کدم موقف میرسند، آنهم نظر به ملحوظات سیاسی همان وقت همان مملکت، این کاملاً یک استثنی است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است