کاهش سرمایه گذاری های ابتدایی روی 5 بخش
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۳    ۱۳۹۴/۸/۱۰ کد خبر: 105198 منبع: پرینت

میزان سرمایه گذاری های ابتدایی در 9 ماه سال روان میلادی، در مقایسه با 9 ماه سال گذشته، 26 درصد کاهش را نشان می دهد.

محترم محمد قربان حقجو رییس عمومی اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان آیسا در یک نشست خبری گفت: آمارهای رسمی این اداره نشان می دهد که میزان سرمایه گذاری های ابتدایی روی 5 بخش بالقوه، در سه ربع سال روان میلادی در مقایسه با همین مدت در سال 2014، گواه کسر 26.63 درصدی است. او گفت که میزان سرمایه گذاری ها در 9 ماه سال گذشته میلادی به بیشتر از 611 میلیون و 668 هزار دالر بالغ می شد اما این آمار در 9 ماه سال روان به 448 میلیون و 765 هزار دالر کاهش یافته است.

بخش ساختمان با 58 درصد کاهش، گواه بیشترین کسر سرمایه گذاری در میان دیگر بخش ها بوده است. بخش صنعت با 25 درصد کاهش، زراعت با 12 درصد کاهش و بخش خدمات با 9 درصد کاهش سرمایه گذاری ها در سه ربع سال روان رو برو بوده اند اما در این میان، سرمایه گذاری روی بخش معدن 6 درصد رشد را نشان می دهد.

با این هم، رییس عمومی اداره آیسا گفت: بیشترین کسر سرمایه گذاری ها در ولایات رونما گردیده و کابل از این حیث توانسته است که ثبات خود را حفظ کند. میزان سرمایه گذاری در 9 ماه سال روان میلادی در مقایسه با 9 ماه سال گذشته در ولایت ننگرهار 89 درصد کاهش داشته و پس از آن نیز هرات با 83 درصد کاهش، قندوز با 82 درصد کاهش، خوست با 59 درصد کاهش، هلمند با 52 درصد کاهش، بلخ با 36 درصد کاهش و قندهار با 3 درصد کاهش سرمایه گذاری ها روبرو هستند. با این هم میزان سرمایه گذاری در 9 ماه سال روان در مقایسه با همین مدت در سال گذشته در کابل، 9 درصد رشد را نشان می دهد.

اداره آیسا در 9 ماه سال روان میلادی، 1987 جواز صادر کرده است که این میزان در همین مدت سال پار به 2360 جواز می رسید که این امر 35 درصد کاهش را نشان می دهد. بربنیاد آمار اداره "آیسا" آغاز و کاروبار در 9 ماه سال گذشته سبب ایجاد 15825 جای کار شده بود اما این میزان در سال روان به 12239 جای کار کاهش یافته است و 22 درصد کاهش را نشان می دهد.

میزان کارآفرینی در ولایت ها به جز ولایت خوست در 9 ماه سال روان میلادی گواه کاهش بوده است. در 9 ماه سال گذشته 245 تن در ولایت خوست از اثر آغاز کار و بار مشغول وظیفه شدند که این میزان در سال روان به 275 تن افزایش یافته است.

محمد قربان حقجو رییس عمومی اداره آیسا تاکید کرد که سرمایه گذاری های مستقیم خارجی در 9 ماه نخست سال روان در مقایسه با همین مدت در سال گذشته، گواه افزایش بوده است. آقای حقجو امضای قراداد دوجانبه امنیتی میان افغانستان و آمریکا را یکی از عوامل سرمایه گذاری شرکت های قراردادی خارجی در کشور دانست. با این حال، رییس عمومی اداره "آیسا" تأکید کرد که روند اقتصادی به شمول سرمایه گذاری در کشور از سال 2012 به این سو، سیر نزولی را پیموده است. او به 7 عامل عمده کاهش سرمایه گذاری ها در کشور اشاره کرد.

1: عدم ثبات اقتصادی و سیاسی: محترم حقجو گفت: به درازا کشانیده شدن روند انتخابات و پس از آن طویل شدن گزینش اعضای کابینه و همچنان نبود دیدگاه سیاسی و اقتصادی روشن سبب بی اعتمادی مردم وسر مایه گذاران شده است. به گفته‌ او این مورد بین 50 تا 60 درصد عامل کاهش میزان سرمایه گذاری ها به شمار می رود.

2: بد امنی و نا امنی: محترم حقجو به خبرنگاران گفت که از ایجاد حکومت وحدت ملی تااکنون، نه تنها وضعیت امنیتی در کشور بهبود نیافته بل ناامنی گسترش یافته است که این مورد نیز بزرگترین مانع رشد اقتصاد و سرمایه گذاری است.

3: خروج نیروهای خارجی از کشور: به باور حقجو، خروج تدریجی نیروهای خارجی از افغانستان سبب شد که بسیاری از سرمایه گذاران نسبت به آینده ابراز تردید کنند و سرمایه خود را به کار نیاندازند.

4: کم شدن پول در چرخه اقتصاد: رییس عمومی اداره آیسا گفت که، تطبیق نشدن پروژه های انکشافی از سوی حکومت، فرار سرمایه و بیکار شدن شمار زیادی از جوانان تحصیلکرده که در سازمان های جهانی مشغول کار بودند، سبب کم شدن پول در چرخه اقتصادی کشور شده است.

5: کمبود زیربنا: به باور آقای حقجو، نبود تسهیلات زیربنایی به شمول زمین و برق یکی از موانع عمده سرمایه گذاری روی بخش صنعت است. به گفته‌ محترم حقجو نبود برق در ولایات سبب شده است که چندین پارک صنعتی به بهره برداری سپرده نشود. او همچنان گفت که زمین پارک صنعتی گوسفند دره و فاز دوم پارک صنعتی جمعه محمد محمدی تااکنون به اداره آیسا تحویل داده نشده است.

6: فساد اداری و مالی: با آنکه آقای حقجو می گوید که حکومت وحدت ملی اراده قوی برای مبارزه با فساد اداری و مالی دارند اما تاکید دارد که تاکنون فساد مالی و اداری وجود دارد و شکل و ماهیت خود را تغییر داده است. به گفته او، فساد بزرگترین عامل بازدارنده رشد اقتصادی کشور است.

7: نبود امکانات مالی: در آخر، رییس عمومی اداره آیسا می گوید: بانک های خصوصی هیچگونه وام های صنعتی و زراعتی ارایه نمی کنند بل این بانک ها وام های تجارتی که مفاد زیادی به همراه دارد ارایه می کنند.

رییس عمومی اداره آیسا از رهبران حکومت وحدت ملی خواست تا برای احیای اعتماد در میان شهروندان و سرمایه گذاران، تصویر کلان، شفاف و مثبت را از آینده افغانستان ارایه کنند. او همچنان خواهان تامین امنیت در شاهراه ها و مبارزه جدی با آدم ربایان شد. او گفت که عملی شدن پروژه های انکشافی از سوی حکومت سبب به دوران افتادن سرمایه در چرخه اقتصادی کشور می شود. حقجو همچنان از وزارت معادن خواست تا قراردادهای معادن به ویژه معادن کوچک و متوسط را به بخش خصوصی واگذار کند. او همچنان گفت: اداره آیسا متعهد به فراهم آوری پارک صنعتی به صنعتکاران در سراسر کشور است و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نمی ورزد.

وی همچنان خواهان مبارزه جدی حکومت با عاملان فساد اداری و مالی در کشور شد و به ویژه از حکومت خواست تا فساد پیشه گان معلوم الحال را به عدالت بکشاند. او همچنان خواهان مدغم شدن بانک پشتنی با بانک ملی برای ایجاد بانک حمایت از صنایع شد. حقجو همچنان گفت که، صندوق وجهی انکشاف زراعت به بانک ارتقا پیدا کند تا بتواند قرضه های مناسب در اختیار زارعان قرار بدهد. او همچنان خواهان ایجاد بانک انکشاف ساختمانی شد.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   یک چیز را برایتان واضح میگویم!
تا زمانی که کمک های جهانی به افغانستان ادامه دارد، میزان سرمایه گذاری و صادرات و عواید دولت افغانستان همیشه کم نشان داده میشود و یا هم یک ازدیاد بسیار اندک را نشان خواهد داد، زیرا نمیخواهند که کمک های جهانی بخاطر ازدیاد عواید دولت کم شود.
بناً جامعه جهانی باید عواید رسمی و غیر رسمی دولت و شرکت ها و اشخاص را در افغانستان کنترول کنند.
اما در ترکیب هیات باید اشخاص لایق،پاک و متعهد باشند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است