زلزله سیاسی در راه است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۵    ۱۳۹۴/۸/۱۰ کد خبر: 105183 منبع: پرینت

شماری از رهبران و فرماندهان مجاهدان، در نشستی، خواهان برگزاری مجلس بزرگان تعدیل قانون اساسی شدند.

مجلس بزرگان که اعضا و حدود و ثغور آن از قبل تعریف شده است و صلاحیت دارد قانون اساسی را تعدیل کند.

در حال حاضر، شوراهای ولسوالی نداریم. اعضای مجلس نمایندگان در دوره فراقانونی خود کار می کند. با توجه به این دو عامل و با در نظر گرفتن سرعت کارها در حکومت وحدت ملی، به سادگی و جدیت میشه گفت. چنین مجلس بزرگان ای در یک سال دیگر برگزار نمی شود.

حتی اگر خواست مجاهدان را نل دیده بگیریم، برگزاری مجلس بزرگان تعدیل قانون اساسی، اصلاح نظام انتخاباتی و توزیع تذکره الکترونیک، از بندهای اصلی توافقنامه سیاسی است.
ظاهرا مجاهدان به نکته مهم و جدی چسپیده اند. بقول معروف "به مرگ گرفته اند، که درد راضی شود".

نه مجاهدین مردان اصلاح گر و نظام ساز و قانون گرایند و نه دولت کنونی کنشگر و فعال که بتواند با ابتکار عمل سیاسی، اوضاع را روبراه کند.

حس من این است که برگزاری لویه جرگه تعدیل قانون اساسی بهانه است، تا دولت حداقل به برگزاری جرگه عنعنوی تن دهد، وقتی چنین جرگه ای برگزار شود، کهنه کارانی چون سیاف، کرزی و قانونی اسماعیل خان و دیگران می دانند چگونه بازی کنند.

دولت وحدت ملی هنوز بخت و فرصت برای اصلاح دارد اما این فرصت بسیار اندک است.

نیت مجاهدان بیش از آنکه اصلاح باشد، چپه کردن دولت است. اینکه بعدش چه می شود مهم نیست. مجاهد طبیعتش همین است که فقط به چپه کردن می اندیشد.

آنچه اقبال مجاهدان را پررنگ می کند، مرکزگرایی، فردگرایی، عدم توجه به سیستم و در یک کلام "توهمی" است که رییس جمهور غنی نسبت به توانایی فردی خود دارد.
این یاد داشت کوچک هشداری از یک زلزله سیاسی است. که "سیاسی اندیشی و دورنگری" اگر به ارگ و ریاست اجرایی حاکم نشود، این دو بنیان خواهد لرزید. لرزیدنی.

داوود ناجی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مسبب این زلزله اکثرا دزدان سارقان غاصبان مفسدین حکومت فاسد کرزی استند که بیشترین هراس شان ازپس دادن حساب ازانها است...

>>>   آقای ناجی سلام ! ناز نقد عالمانهء تان خیلی خوشم آمد.... زر اندوز با حمایت مجاهد شیک پوش خود ، میخواهند با متشنج کردن اوضاع سیاسی کشور ، یکبار دیگر ماهی مراد خود را با گل آلود کردن آب، به دست آورند ! ...، پس حد اقل خود را از محاکمهء ملت و دولت،...وقت کشی، برهانند. اما کور خوانده اند ! دیگر این سران ...به شمول شیک پوش ترین مجاهد دنیا،در بین مردم افغانستان...و اهمیتی ندارند چون اینها کاری نکرده اند...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است