سقوط اسرار آميز در صحراي سينا
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۶    ۱۳۹۴/۸/۱۰ کد خبر: 105137 منبع: پرینت

در روزهايي که جنگنده‌هاي روسيه حملات سنگيني را بر عليه داعش در سوريه انجام مي‌دهد يک فروند هواپيماي مسافربري اين کشور با بيش از 200 مسافر در شبه جزيره سينا که قلب فعاليت داعش آفريقا محسوب مي‌شود، سقوط کرد و تمام سرنشينان آن کشته شدند.

مردم سالاری: در روزهايي که جنگنده‌هاي روسيه حملات سنگيني را بر عليه داعش در سوريه انجام مي‌دهد يک فروند هواپيماي مسافربري اين کشور با بيش از 200 مسافر در شبه جزيره سينا که قلب فعاليت داعش آفريقا محسوب مي‌شود، سقوط کرد و تمام سرنشينان آن کشته شدند. براساس گزارش‌هاي منتشر شده اين هواپيما از نوع ايرباس اي321 بوده و در حال بازگشت از شرم‌الشيخ در درياي سرخ به سن‌پيترزبورگ بود.

همه مسافران اين هواپيما، گردشگران روسي بودند. گزارش شده که 217 مسافر و هفت خدمه پروازي در اين هواپيما بودند. 17 نفر از مسافران کودک بودند. در واکنش به اين اتفاق، «ولاديمير پوتين» ، رئيس‌جمهوري روسيه يک روز عزاي عمومي‌در کشور اعلام کرده و افرادي را براي تحقيق در مورد اين سانحه به مصر اعزام کرد. وي همچنين شامگاه ديروز با «السيسي» گفت و گوي تلفني داشت تا ابعاد ماجرا را از زبان رئيس‌جمهوري مصر جويا شود.

براساس فرمان رياست‌جمهوري روسيه که کاخ کرملين آن را اعلام کرد اول نوامبر پرچم‌هاي اين کشور بر روي ساختمان‌هاي رسمي‌به حالت نيمه افراشته خواهد بود. پوتين همچنين از شبکه‌هاي تلويزيوني خواست برنامه‌هاي تفريحي پخش نکنند.

ریيس‌جمهور روسيه به ولاديمير پوتچوف وزير امور اضطراري فرمان داد هرچه سريعتر با موافقت مقامات مصري، هواپيماهاي وزارت امور اضطراري را به مصر اعزام کند تا در محل سقوط هواپيما فعاليت کنند.

پوتين همچنين به نزديکان قربانيان تسليت گفت و از دولت خواست کمک به خانواده‌هاي قربانيان را سازماندهي کنند.دميتري مدودف نخست وزير روسيه نيز از اين حادثه ابراز تأسف عميق کرد.

نقص فني يا شليک داعش؟
خبرگزاري رويترز از قول منابع امنيتي مصري مي‌نويسد که تحقيقات اوليه نشان مي‌دهد که «نقص فني» باعث سقوط اين هواپيما شده‌است و خلبان در تلاش بوده تا به نزديکترين فرودگاه در شهر العريش در شمال شبه جزيره سينا فرود بيايد. در همين حال، شرکت هواپيمايي «کوگاليماويا» روسيه که در غرب سيبري مستفر است، اعلام کرد دليلي وجود ندارد که خطاي انساني را علت سقوط هواپيما در مصر بدانيم.

دفتر «شريف اسماعيل»، نخست‌وزير مصر، در بيانيه‌اي با تأييد خبر اين سقوط اعلام کرد که هواپيماي روسي در نقطه‌اي در مرکز شبه جزيره سينا سقوط کرده‌است. سازمان هواشناسي روسيه گفته است که اين هواپيما ساعت 5:51 صبح به وقت مسکو از شرم‌الشيخ پرواز کرده و قرار بود ساعت 12:10 در فرودگاه سن‌پترزبورگ فرود آيد.

اين سازمان در بيانيه خود گفته است که اين هواپيما 23 دقيقه پس از پرواز، با برج مراقبت قبرس تماسي برقرار نکرده و در ارتفاع 31 هزار پايي از صحنه رادار محو شده است.

به نوشته خبرگزاري رويترز، مقام‌هاي مصري مي‌گويند که در اين سانحه هيچ‌يک از سرنشينان هواپيما زنده نمانده‌اند و در حال حاضر اجساد تعدادي از سرنشينان به سردخانه منتقل شده‌است. سفارت روسيه نيز روز شنبه با انتشار بيانيه‌اي مرگ تمامي‌سرنشينان اين هواپيما را تأييد کرد.

مقام‌هاي روسي در مصاحبه با خبرگزاري «اينترفکس» مي‌گويند ارتباط اين هواپيماي مسافربري پس از پرواز با برج مراقب در قبرس قطع شده و از صفحه‌هاي رادار هم ناپديد شده‌بود. يکي از مقام‌هاي امنيتي مصر که در محل سانحه حضور پيدا کرده مي‌گويد بدنه اين هواپيما دو نيمه شده و کاملاً نابود شده‌است.

اگرچه منابع امنيتي مصر علت ساقط شدن ايرباس روسيه را نقص فني اعلام کرده اند اما دليل اصلي اين واقعه اعلام نشده است و همگان چشم انتظار رمز گشايي از جعبه سياه هواپيما هستند. مقامات مصري از لحظات اوليه مدعي شدند که به سمت هواپيما شليک نشده است. عصر ديروز در ميان اصرار مقامات مصري مبني بر نقص فني هواپيماي روسي و کتمان شرکت «کوگاليماويا» ؛ شبکه الاعماق که گفته مي‌شود وابسته به گروه تروريستي داعش است در پايگاه اينترنتي يوتيوب تصاويري منتشر کرده است که به ادعاي اين شبکه لحظه هدف قرار گرفتن و انفجار يک فروند ايرباس اي 321 روسيه بر فراز مصر را نشان مي‌دهد.

شبکه الاعماق اعلام کرد داعش مسئوليت هدف قرار دادن اين هواپيما را به عهده گرفته است. الاعماق اعلام کرد اين تصاوير را داعش منتشر کرده و اعلام کرده است که اين هواپيماي روس را را بر فراز منطقه سيناي مصر هدف قرار داده است. در اين فيلم مشاهده مي‌شود که يک هواپيما در آسمان ناگهان از ناحيه انتهايي منفجره شده و ساقط مي‌شود. نحوه سقوط و انفجار اين هواپيما با گفته‌هاي شاهدان عيني مبني بر دو تکه شدن ايرباس روسي همخواني دارد. وزير حمل و نقل روسيه در واکنش به ادعاي داعش درباره ساقط کردن هواپيماي مسافربري روسيه در مصر اعلام کرد که اخبار منتشر شده درباره تروريستي بودن حادثه سقوط هواپيماي روسي «غير دقيق» است.

نکته سوال برانگيز در رابطه با تحقيقات ديروز اين بود که مقامات در حال بررسي نمونه‌هاي سوخت هواپيمايي است که در مصر سقوط کرده است. اين سوخت رساني در آخرين توقف اين هواپيما در شهر سامارا در روسيه که ششمين شهر بزرگ اين کشور است، انجام گرفته بود. در همين حال، عصر ديروز کميته تحقيقات روسيه يک پرونده مجرمانه را عليه شرکت هوايي «کوگاليماويا» گشوده است. پرونده کميته تحقيقات روسيه بر اساس بندي از قانون تحت عنوان «نقض قوانين پرواز و تدارکات مربوط به آنها» مطرح شده است. خبرگزاري اينترفاکس نيز به نقل از ولاديمير مارکين، سخنگوي اين کميته گزارش داد، اين پرونده تحت بند 263 قانون کيفري «نقض قوانين ايمني براي جابجايي و بهره گيري از حمل‌ونقل هوايي، دريايي» مطرح شده است.

با توجه به فيلم منتشر شده و سابقه داعش مي‌توان ساقط شدن هواپيماي روسي را انتقام اين گروه تروريستي از روسيه قلمداد کرد؛اين اتفاق اگرچه ممکن است که به دليل نقص فني رخ داده باشد اما جنگ رواني داعش عليه روسيه را ايجاد مي‌نمايد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   به احتمال زیاد کار اسراییلیها است که پشتیبان داعش هستند و به نوعی اخطار به روسیه می دهند که در سوریه دخالت نکند داعش چنین امکانات پیشرفته ای ندارد و آنها را از آمریکا و اسراییل می گیرد و بدون اجازه آنها چنین کارهایی را انجام نمی دهد

>>>   روسها باید بدانند که چنگیدن با داعش -القاعده-طالبان-شبکه حقانی-حزب اسلامی-بوکوحرام در حققت جنگیدن با امریکا ست. این از امکان بدور است که یک سازمان تروریستی بدون حمایت یک اورقدر ت بتواند یک طیاره را در ارفاع سی هزار فوت ساقط کندو این راکت را کی در اختیار او گذاشته است شاید این به تلافی سقوط هواپیما که از طرف مخالفین حکومت اوکراین چند ماه قبل سقوط داده شده بود باشدکه غربی ها از آن سقوط سخت بر اشفته شده بودند
قلندر شاه از تخار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است