زنان خانه‌دار، کارگران بی‌مزد
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۶    ۱۳۹۴/۸/۹ کد خبر: 105114 منبع: پرینت

کار خانگی بدون هیچگونه قرارداد کاری، یک وظیفه محول به زنان مبدل شده است که با ازدواج‌ شان گونه رسمی‌تری به خود می‌گیرد.

نه از مزد خبری ا‌ست و نه از میزان مشخص ساعات کاری. نه از محاسبه اضافه کاری خبری هست و نه از حق بیمه و بازنشستگی، این کارهای خانگی که را معمولا زنان انجام می دهند عبارت ان از آشپزی، جارو کردن، رخت شستن، نگهداری از کودکان، ظرف شستن، گلدوزی و بسیاری از کارهای دیگر جز وظایف بنیادین زنان شناخته می شود و در بعضی مواقع به ویژه در روستاها این کار ها فراتر هم می‌رود.

در عصر کنونی با وجود تغییر ساختار جنسیتی در مشاغل و حضور زنان در کارهایی که قبلا مردانه تلقی می‌شد، کار در خانه به عنوان عنصر ثابت همچنان، سنگینی خود را بر دوش زنان شاغل نیز تحمیل می‌کند. اگر چه امروزه کم‌تر از گذشته کارهای خانگی زنانه تلقی می‌شوند اما هنوز تغییر بنیادین چه در جوامع مدرن و چه جوامع سنتی در زنانه خواندن کار خانگی ایجاد نشده است.

برای نمونه آشپزی برای مردان یک شغل تمام وقت است که با حقوق و مزایا و بیمه همراه است اما برای اکثر زنان یک وظیفه خانگی است. مردی که آشپزی می‌کند، با تعجب اطرافیان مواجه می‌شود و زنی که خوب آشپزی نکند، سرزنش می‌شود و جز معایب او شمرده خواهد شد، هرچند که مدارج علمی و جایگاه موفق اجتماعی داشته باشد. در خرده فرهنگ‌های موجود در افغانستان انجام کار خانگی توسط مردان، موجب خفت آنان است.

حمید حیدری


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آقای حمید حیدری،
مردم نان خوردن ندارن شما در غم زنان بدون مزد هستید بگذار شیرازه زندگی مردم را برهم نزن. مردان فامیل کجا کار دارند که تو در غم زنان هستی؟!

>>>   سلام . کسی زنان را مجبور نمیکند که در بیرون کار کند هم در خانه خود شان دوست دارد که در بیرون کار کند حال که مردها هم برای رفای خانواده کار میکند هر روز در گرما سرما به توری دائیم کار میکند هم حقی ندارد که برای دیگر اعضای خانواده منتی بگذارد زیندگی مشترک یعنی همین چون زنها نسبت به مرد خیلی ظریف ظعیف از نظری جسمی هست خب کاری بیرون برایش بسیار گران هست که باید در خانه کار کند مرد ها هم در بیرون از خانه کار های سخت و تاقت فرسا باید انجام دهد آن وقت در خانه هم که بیاید کار کند که نمیشود جانم .

>>>   به نظر دهنده دوم!
اولاً در طبیعت یگانه موجود زنده یی که از نگاه فزیکی توانایی فزیکی جنس مذکرآن نظر به مونث زیاد تر است، عبارت از انسان است که نظر به تقسیم وظایف که خودشان ساخته اند صورت گرفته است. ثانیا در جامعه تمام کار ها شاقه نیستند که زنان نتوانند انجام دهند، بلکه کار های مطابق حال آنها نیز است.

>>>   ده فرهنگ مردوم افعانستان و دین اسلام از این گب ها نیست....
احمد لرگری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است