طرح ریاست اجرایی برای حذف غنی!
گروه ها پایبند و متعقد ثبات سیاسی، حسن نیت سیاسی و صداقت در سیاست قطعا نیستند. خیانت سیاسی، بدرفتاری سیاسی، سیاست توطیه و حذف در فلسفه وجودی این گروها بعنوان یک اصل اصلی سیاسی مطرح است و اصلاح آن دشوار نه بلکه ناممکن خواهد بود 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۲    ۱۳۹۴/۸/۹ کد خبر: 105074 منبع: پرینت

رفتارهای سیاسی ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی کمتر به یک ارگان ارشد دولتی و بیشتر به یک ارگان اپوزیسیون سیاسی مشابهت دارد. اکثر موضعگیری های این ریاست بر اصل انتقاد، جلال گرفتن و وارد کردن فشار بالای حکومت وحدت ملی استوار است. داکتر عبدالله و تیم اش از یک طرف شریک 50 در صد این حکومت اند و از جانب دیگر موقف اپوزیسیون سیاسی حکومت را نیز تصاحب کرده اند. اعضای این ریاست با حکومت وحدت ملی ظاهراْ همکار معلوم می شوند اما همواره بالای حکومت داکتر غنی برای امتیاز طلبی فشار وارد می کنند و رییس جمهور حکومت وحدت ملی را هشدار های سیاسی می دهند. این ریاست یک نوع انارشیزم و دگرگونی عجیبی را در کشور ایجاد نموده که موجب بی اعتمادی مردم بالای حکومت گردیده است. یکی از اشخاص مهم این ریاست وزیر خارجه کشور آقای صلاح الدین ربانی هست. او بالاخره از برکت شخصیت سیاسی پدرش توانست به مقام وزرات خارجه حکومت وحدت ملی جمهوری اسلامی افغانستان برسد. چوکی ای که به هیچ وجه به شخصیت، ظرفیت و اهلیت آقای صلاح الدین ربانی همخوانی ندارد. گفته می شود او نه درآیت و نه هم تخصص این چنین موقف های کلیدی ديپلوماتیک را دارد.

از وقتی که آقای صلاح الدین ربانی به سمت وزیر خارجه حکومت وحدت ملی تقرر یافته همواره مرتکب اشتباهات سیاسی گردیده است. مثلا سفر آقای صلاح الدین ربانی به پاکستان و ملاقات آن با نواز شریف صدر اعظم پاکستان و دیگر ديپلومات های پاکستانی مملو با اشتباهات بزرگ و جبران ناپذیر سیاسی و دیپلوماتیک برای افغانسان بود. رسانه های پاکستانی در مورد رفتار های کودکانه و نا آگاه دیپلوماتیک آقای ربانی تمسخر کردند و افغانستان یکبار دیگر بعد از ضرار احمد مقبل خجالتی و ناکامی دیپلوماتیکی را در روابط بین الملل خود متحمل شد. سفر دیگر آقای صلاح الدین ربانی به آمریکا بود که آن سفر نیز عاری از اشتباهات نبود. در این سفر نیز آقای ربانی از جانب دیپلومات های آن کشور پذیرایی درست نشد و با ایشان رفتار سرد دیپلوماتیک صورت گرفت. علت این رفتار واضح است که حکومت آمریکا از موقف و ظرفیت ایشان آگاه بود و عمدا نخواست با ایشان رفتار دیپلوماتیکی که شایسته یک وزیر کشور مستقل است را انجام دهند.

در بعد سیاست داخلی نیز آقای صلاح الدین ربانی کدام دست آورد ملموس ندارد. او متهم به تداخل وظیفه ای و نقض قوانین کشور گردید. مثلا بعد از حادثه قندوز آقای صلاح الدین ربانی به وظیفه وزیر صاحب دفاع و وزیر صاحب داخله کشور تشبث می کند و سفرهای جنگی انجام می دهد. این اقدام او کاملا در تضاد به قوانین افغانستان واقع است و ثابت می کند که یا آقای صلاح الدین ربانی از سیاست و اصول حکومتداری آگاهی کافی ندارد یا هم عمدا می خواهد تداخل وظیفه ای را به عنوان ابزار فشار بالای ارگ و تحقق اهداف شخصی و حزبی استفاده کند. او در سخنرانی های خود گفت که دولت افغانستان باید در مورد وضعیت قندوز هر چه عاجل اقدام کند، در غیر آن او با مردم شمالی یکجا شده با استفاده از جهادی های مسلح غیر مسوول اقدام خود سرانه خواهند کرد. حالا سوال اینجا است که این موضوع چه ارتباطی به وزیر خارجه دارد؟ مگر وزارت خارجه حیطه کاری اش اتخاد تصامیم در مورد جنگ داخلی است! از سوی دیگر آیا آقای صلاح الدین ربانی وزیر خارجه همین دولت نیست و آیا موضوع گیری از آدرس اپوزیسیون سیاسی غیر رسمی توسط وزیر خارجه کشور در برابر حکومتی که او را وزیر گزیده است منطقی و قابل توجه است؟ این حرکات او نه تنها که نشانگر وجود تناقضات ژرف بین تیم داکتر عبدالله و داکتر غنی است بلکه حاکمیت حکومت وحدت ملی را نیز زیر سوال می برد.

علاوه بر این آقای صلاح الدین ربانی همواره در نشست های سیاسی کنگره حزب جمعیت اسلامی نیز اشتراک می نماید. با وجودی که او می داند اشتراک آن در اینگونه مجالس غیر رسمی متناقض به قانون کشور است. بانهم اینکه از حضور در این نوع نشت های که برنامه آن ترویج ذهنیت خلاف دولت فعلی است؛ اجتناب نمی کند؛ قابل مکث است! بر اساس قوانین افغانستان هیچ مامور برحال حکومت نمی تواند عضو حزب سیاسی ای باشد که خلاف دولت موضعگیری کند، حرف بزند یا موضع اختیار کند. این اشتراک ورزی ها در نشست های حزبی او نشان می دهد که آقای ربانی در تلاش است حکومت وحدت ملی را بی اعتبار کند یا به عباره دیگر او همواره اصالت حزبی و سمتی را بر اصالت ملی و حکومتی اولویت می دهد. این برنامه جلال گرفتن و دیسکریدت کردن حکومت وحدت ملی به ظاهر معلوم می شود از طرف ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی طرحه شده است. چرا که تمام وزرایی که وابستگی سیاسی آنها به ریاست اجرایی می رسد، مشغول سیاست دو منظوره اند.

آقای صلاح الدین ربانی در این مدت کوتاهی که در چوکي وزارت خارجه نشسته، دستخوش اشتباهات زیادی شده است مثلا او به عزاداری فرمانده جان احمد خان (شخصی که مهمات غیر قانونی را بخود داشت و از طرف آمریکا مورد آماج قرار می گیرد رفت. این غم شریکی حزبی و سمتی او موجب شکست داوطلبانه حثیبت سیاسی اش شد. با غم شریکی به یک فرمانده جهادی غیر مسوول آقای ربانی داوطلبانه بر شخصیت خود برچسپ حزبی و سمتی را تصدیق کرد. بنظر می رسد از همان آغاز کار آقای صلاح الدین ربانی سخت در تلاش از بین بردن اعتماد مردم بالای حکومت وحدت ملی است. هرچند او نیز مامور ارشد این حکومت است و بی اعتباری این حکومت بی اعتباری او هم عنوان می شود، با آنهمه معتقد است این موقف آن به نفع ریاست اجرایی و کشور خواهد بود.

از جانب دیگر ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی طوری که می دانید همواره از ستون پنجم حرف می زند ولی کمتر در مورد چگونگی ماهیت آن صحبت می کند. گفته می شود خاک انداختن به چشم مردم و جلال گرفتن مبدل به یک سیاست دیرینه معقول برای این گروه شده است. این سیاست ضد ملی و بشری همیشه منتج به برآیند مثبت برای این گروه گردیده. به باور اکثر کارشناسان سیاسی ستون پنجم در داخل حکومت وحدت ملی بجز جنگسالاران و گروهای مجاهد دیگر چیزی نمی تواند باشد. چرا که این گروه گفته می شود بخاطری که در پاکستان، ایران و شوروی و غیره پرونده های استخباراتی دارند زیرا در برابر آنها نمی توانند صریحا قرار گیرند. مثلا وقتی جنرال حمید گل رییس اسبق اداره سیاه استخبارات پاکستان فوت می کند به زودترین فرصت سران مجاهدان داخل افغانستان جلسه دایر می کنند و در پیوند به افشا شدن احتمالی نام های آن توسط کتاب نوشته شده جنرال حمید گل نگرانی های خود را نشان می دهند. بعداْ آنها به پاکستان سیگنال سبز نشان می دهند و فرمان پاکستان را در مورد قطع پروسه صلح قبول می کنند. این درست همان زمانی بود که سران جهادی خواستن ایتلاف بزرگ چند حزبی را علیه داکتر غنی تشکیل دهند. داکتر غنی ناگزیر پیشنهاد آنها را پذیرفت و بدین وسیله پروسه صلح توسط پاکستان با حمایت قاطع مجاهدان متوقف شد.

اکثر مردم افغانستان متعقد اند که عملیات مافیایی در داخل کشور، الیگارشی اقتصادی، تطهیر پول، اختطاف، قتل، جنایات و دیگر جرایم از جانب فرمانده مسلح غیر مسوول این گروه های زورمند رهبری میشوند.مجاهدین در داخل دولت قرار گرفته در سدد و سعی بدنام کردن و بی اعتبار کردن حکومت حدت ملی اند زیرا آنان می دانند که دولتی مقتدر و قانونمند به مفهوم ختم پادشاهی سیاه آنها خواهد بود. طوری که قبلا نیز تذکر یافت پروسه صلح که اساسی ترین نیاز ملت افغانستان است، از جانب پاکستان با همکاری همین گروه ها اختطاف و بسوی نامعلوم سوق داده شد. به حافظه تان بسپارید که اینها هرگز نمی خواهند طالبان شریک حکومت وحدت ملی گردند. چون در آن زمان این گروه دیگر گروه مقتدر در حکومت به شمار نخواهند رفت، بنابراین در آن زمان نمی توانند از حکومت باج و امتیاز مطالبه کنند و به فعالیت های نامشروع و غیر قانونی خود همچنان ادامه دهند.

آقای صلاح الدین ربانی یکی از مهره های اساسی این گروه بشمار می رود. او با درک اندک که از سیاست افغانستان دارد معتقد است که با ادامه دادن به بدرفتاری سیاسی، سیاست توطیه و سیاست حذف می توانند اهداف حزبی خود را به دست بیاورد. او همچنان معتقد است که با پیاده کردن استراتژی دیسکریدت کردن (طرح ریاست اجرایی برای کنار زدن داکتر غنی در طویل مدت) می توانند داکتر غنی را زمینگیر کند.

به ظاهر پیامد این سیاست توطیه (Conspiracy) خیلی موفق نیز ثابت گردیده است. چرا که مجاهدان هم توانسته اند بیلانس ناکارآمدی حکومت وحدت ملی را بالای داکتر غنی بار کنند و هم از داکتر غنی برای بدست آوردن امتیاز حکومتی و سیاسی پیروز شوند. مثلا در قضیه قندوز با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی والی آن ولایت را کنار زدند، نام داکتر غنی را در اذهان عامه بدنام کردند و امان الله گذر و دیگر مجاهدان را به سمت های کلیدی رساندند. من باورمند هستم در قضیه قندوز دست اینها یا به شکل مستقیم و یا هم غیر مستقیم آلوده است و می دانم این مجنون های قدرت برای کنار زدن داکتر غنی در ولایات دیگر نیز همین استراتژی را مدنظر خواهند داشت.

حالا اینکه رییس جمهور در برابر اینگونه حرکاتی نامعقول، ضد ملی و خلاف حکومت وحدت ملی چرا واکنش اصلاحی و بجا نشان نمی دهد سوالی است که اذهان ملت افغانستان را مغشوش وکرده و مردم برای پاسخ آن بی صبرانه منتظرند. اما به ظاهر دیده می شود رییس جمهور همواره سیاست گذشت را اولویت می دهد. هرچه این گروه از ریاست جمهوری تقاضا می کنند، رییس جمهور داکتر غنی ناگزیر در اختیار آنها قرار می دهد. محاسبه رییس جمهور این است که بالاخره این بدرفتاری سیاسی آنها را می تواند با سیاست گذشت و مصلحت مدیریت کند اما من معقتدم که داکتر غنی در این موضوع مرتکب اشتباه سیلسی جبران ناپذیر گردیده است. رییس جمهور از عاقبت داکتر نجیب ناخبر است یا هم فراموش کرده اما ملت افغانستان خوب بیاد دارد که سیاست گذشت و مصلحت با این گروها برآیند مثبت ندارد زیرا آزموده را آزمودن خطا است. امروزه که وضعیت این گروها با تشکیل جبهه دفاع از وطن با رهبری استاد سیاف بیشتر تحکیم و انجسام یافت برای داکتر غنی به ظاهر یک چالش بزرگی را به میان آورده است. اگر داکتر غنی از توان مدیریت این گروه موفقانه بر آید راه برای استقرار حاکمیت و حکومتداری خوب باز می گردد در غیر آن بعید نخواهد بود که داکتر غنی مبدل به پنسل پاک فعالیت های نامشروع و ناکارآمد این گروها شود و تاریخ دردناک داکتر نجیب یکبار دیگر تکرار خواهد شد. این گروها در سایه حمایت حامد کرزی چاق، نیرومند و صاحب سیاست و اقتصاد شدند اما در اخر روز حکومت حامد کرزی را دیسکریدت و منفور خطاب کردند.اکنون سخت در تلاش اند همین سیاست خیانت سیاسی و اخلاقی را در برابر حکومت داکتر غنی نیز تجربه کنند.

داکتر غنی باید بداند که این گروه ها پایبند و متعقد ثبات سیاسی، حسن نیت سیاسی و صداقت در سیاست قطعا نیستند. خیانت سیاسی، بدرفتاری سیاسی، سیاست توطیه و حذف در فلسفه وجودی این گروها بعنوان یک اصل اصلی سیاسی مطرح است و اصلاح آن دشوار نه بلکه ناممکن خواهد بود.

محمد ظریف امین یار


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سفیر غ هم کمتر از وزیر ع نیست تیم ع سارق اصلی کابل بانک را از زندان آزاد کرد تا در خریداری کابل بانک سهم بگیرد

>>>   ... فقد یک تذکر دارم که جناب عالی این سارنوالان، قضات وصاحب منصبان قوای مسلح هستند که حق ندارند عضویت احزاب سیاسی را داشته باشند، نه افرادی که دربست های ملکی ایفای وظیفه میکنند،در زمینه رهبری جمعیت اسلامی توسط وزیرامورخارجه هیچگونه مشکل قانونی وجودندارد، گاهی اوقات عقده های حقارت ونفرت، حتا سبب میشود که آدم ها از شکم خودشان قانون در آورند توبه خدایا توبه!!!
مستغنی ازبغلان

>>>   بجای صلاح اگر صیقل را تعیین میکرد بهتر بود وصلاح را وزیر مهاجرین یا حج واوقاف میساختند

>>>   واه واه امین یار صاحب!!...
در مورد حکومت وحدت ملی: همین سیاف، عبدالله و ربانی و غیره بودند که غنی را به صفت رئیس جمهور پذیرفتند در غیر آن به مثابه یک تقلب کار و فریب کار باید محاکمه میشد. طالب و افکار طالبی که منشه قبیلوی دارد نه اسلامی برای ما شرم تاریخی است. اعمال و کردار شان غیر انسانی و خاینانه میباشد. هرکسی که باز هم در صدد نزدیک شدن به طالب باشد خاین است. طالب، القاعده، داعش، لشکر طیبه، تحریک طالبان پاکستانی و امثالهم از هم هیچ فرق ندارند. تنها فرق شان این است که طالب بسیار عقب مانده و نادان و نا آگاه است و دیگر گروه های تروریستی خیلی از اینها پیشرفه هستند و به علوم و تکنالوجی آگاهی دارند. اگر خودت الفبای سیاست و دیپلوماسی را بدانی من این طور برایت یاد آور میشوم: برای مشروعیت یک حکومت و یک رئیس جمهور لازم است تا امنیت و خدمات را برای اتباع خود مهیا سازد. در غیر آن مشوعیتی ندارد. آقای غنی نه تنها امنیت و خدمات را نتوانسته به مردم مهیا سازد بلکه حتی موضع گیری واضح در برابر ترویستان طالبی ندارد. پس عقل سلیم حُکم میکند تا رهبران مردمی چاره اندیشند و مردم را بی سرنوشت نگذارند و الی در برابر تاریخ، مرم و وجدان خود محکوم خواهند بود. میدانم که غم داری چون نقشه پیاده نشد و وحشی ها نتوانستند پیشروی زاد داشته باشند و شمال را آلوده کنند. تسلیت میگویم.
مامور وزارت خارجه زاهد

>>>   بیاد داشته باشید که این چوکی ها که فعلا میراثی شده لاکن در اصل میراثی نیست و متعلق به مردم افغانستان عزیز است بسیار انسانهای ورزیده درین کشور پیدا میشود که ازعهده وظیفه شان بخوبی بدرشوند لاکن مردم فعلا درگروگان اینها بسر میبرند تا روزش بیاید

>>>   ...این بیچاره نمیداند که صلاح الدین ربانی علاوه از اینکه وزیر خارجه است، رهبر بزرگترین و وسیعترین حزب سیاسی افغانستان است. داکتر غنی اگر دو برابر همین عمرش هم عمر کند در افغانستان نمیتواند مثل جمعیت حزب بسازد و به موقعیت اجتماعی و سیاسی ربانی برسد،... چون دیگر غنی و امثال او با این سیروم های تاریخ تیر شده و پاکستانی و بی کیفیت حالشان جا نمی آید.

>>>   ...، گناه بی کارگی ، فساد ، قوم پرستی ، تفرقه افگنی و چاپلوسی ازپاکستان خویش را بالای دیگرملیت ها به اندازند ، آیا اشرف غنی به اساس فرمایش داکترعبداله ملتمسانه به دفتر کاری جنرال های پاکستانی درروالپندی پاکستان رفت و صلح را گدایی کرد ؟ آیا این غنی نیست که زاخیلوال را که نقش اش در بحران و غارت کابل بانک بر همگان هواید است بصفت نماینده ارشد اقتصادی اش تعیین کرد ؟ این ریس جمهور تقلبی که با صندوق های آراء تقلبی ریس جهمور شده است کفایت ، درایت ، عقل و دانش ریس جمهورشدن را ندارد و به فشار امریکایی به زور بالای ما مردم گوسفندی تحمیل شده است ، بنده نه مجاهدم و نه از تیم عبدالله ، ولی میخواهم حقیقت را به هموطنانم برسانم .... تمام مردم کندز بشمول نماینده گان کندز در شورا ملی اظهار داشتند که ما قبلآ از ریس جمهور خواسته بودیم که والی اسبق کندز را که به بی کفایتی و بی کارگی متهم بود ، از وظیفه اش سبکدوش نماید...ولی مردم ما حالا شعور سیاسی شان بلند رفته و خوب را از بد تشخیص می توانند ، شما ها میخواهید که چوکی و قدرت فقط به پشتون هاست و دیگران حق ندارند که قوماندان ، والی یا وزیر باشند ، امان الله گذر حق دارد که قوماندان باشد ، زیرا در مقابل دو متجاور سرخ و سیاه و مزدوران داخلی اش مبارزه نموده است ، مفلوجانی چون استانکزی واتمر حق دارند که به مسند شورا امنیت ملی و وزارت تکیه بزنند ولی امان الله گذز حق ندارد...
کوه کن پنجشیری

>>>   .... اگر صلاح الدین رابا تمر - زاخیلوال وغنی مقایسه کنید اقلا کدام خیانت ملی را مثل اقایون متذکره مرتکب نشده شما لطفن یک عمل قانونی غنی را طی یکسال نام بیبرید و از خانت های زاخیلوال -اتمر و سایر اعضای تیم تحول چرا حرفی نمیزنید ؟
دوراندیش

>>>   فقط یک شعر ذیل به همه شان صدق میکند:
ای جوانان معارف بیسوادان حاکمند
این گروه بیسواد و سفله را رسوا کنید
سالهای سال گذشت در این کشور همو خرک و همو درک است فقط یگانه راه نجات استعمال یکدانه بمب اتم غول پیکر است برای نابودی یکسان همه افغانها که این مرتجعین هم شامل هلاک شده گان باشند در غیر این ... ها تا که قطره قطره خون این ملت را نه نوشند لحظه آرامش اختیار نمیکنند.

>>>   صلاح الدین طفل است.

>>>   به شخصه در انتخابات طرفدار جناب عبدالله بودم اما بعد از ان که او به قدرت رسید و چوکی قدرت و پست و مقام را به رسیدگی به افراد غریب سرزمینم ترجیح داد به یاد ان ضرب المثل معرف افتادم که میگوید...،واقعا در بین سیاست مداران کلان ما حتی یک نفر که خود فروخته نباشد را نمیتوان یافت.

>>>   وقت این دو هم تمام می شود بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری شان مردم هرگز به این دو رای نخواهند داد هم عبدالله امتحان خود را پس داد و هم اشرف غنی و هر دو ناکام هستند . فقط کمی باید صبر کرد تا دوره شان به اتمام برسد . به عبدالله خو به هیچ صورت نباید رای داده شود چون تا حال کدام کاری را نکرده است بعد از این هم نخواهد بتواند به نفع جامعه کاری کند.

>>>   پلان ضرار احمد مقبل که قصد سرنگونی غ را داشت بکجارسید؟ او گفته بود وکیل میشوم بعد رئیس ولسی جرگه میشوم بعد از طریق پارلمان رئیس جمهور را ساقط میسازم !!!

>>>   مردم به داکتراشرف غنی رای داده خواستاراجراات است . اردوی ملی عسکرافغانستان است هدایت دهندهردزدیاغی را به شدت سرکوب کند. اگر مشکلی بوجود آید باز همان لشکر
جامعه بین المللی که باردیگرازدموکراسی جهانی و خطریاغیگری دفاع کنداگردفاع نکندنابودی کامل زحمات چندین ساله خودرانظاره کند. مردم ازوندگیران یاغی ازقبل بیزاراست همین اکنون سلاح ازدست شان گرفته شوداجل بخانه شان میرسد.این نیروی بین المللی بودکه درسایه آن یاغیگری کردندومیکنندبیک اشفلاق روانه جهنم اند.ملت به یاغی که ازملیونهادالرخون ملت هنوزسیر نشده هیچ نیازی نداردبکوبیدتا نسلش پاک شود.
وطندار

>>>   صلاح الدين ربانى شخص تحصيل كرده و دپلمات است كه قبل از سمت وزارتش در پستهاى سفارت ورياست شوراى صلح ايفاى وظيفه كرده است شايد اشتباهات اندك دركارش داشته باشد كه به هيچوجه شخصيت و اهليت او را در اين سمت زيرسوال نخواهد برد....
عطالله كابل

>>>   غنی و عبدالله و همکاران آنها هردو ایجینت های خارجی اند که به منظور سرکوب ساختن روحیهٔ آزادی پرستی افغانستانی ها و در نهایت تجزیهء افغانستان، به قدرت رسانیده شده اند...
حاجی قهار

>>>   اگر صلاح الدين از بقاياي چپ ميبود اشكالي نميداشت، اما بايد بدانيم كه ارجمند صلاح الدين رهبر بزرگترين تنظيم سياسي وطن است، و رفتنش در كندز خالي از منفعت براي عوام نيست، هم چنان در دنياي متمدن هم روءسا و اعضاي احزاب با داشتن وظائف و پوستهاي دولتي ، ميتوانند فعاليت حزبي خود را ادامه بدهند، و حتي كساني كه فعاليتهاي اقتصادي دارند ميتوانند بطور شفاف به فعاليت خود ادامه دهند، تنها نميتوانند كه سوء استفاده مالي، جنسي ... از مقام خود نكنند. بيائيد همه ما يك ديگر را بپذيريم، و بدانيم كه جوانان مانند صلاح الدين آينده ساز اين كشورند،
مهاجر

>>>   عبدالله هم خودش چندان انسان خوب و وطن پرست نيست وهم أطرافيانش هيچوقت از گزشت واتحاد واتفاق در اين وطن گپ نزده هميشه بد ماشى كرده وگپ هاى كلان كلان زده نميدانم چقدر قوم پنجشيرى در پشتش است يگان دفع اكت هاى امر صاحب مسعود را هم ميكنند در حاليكه به خاك پايش هم رسيده گى كرده نميتواند ،چون وطن در حال خرابى ودشمن هم انتظار يك جنك را در بين اين دو متحد حكومت دارد بايد هر سياستمدار اين وطن خودرا پل بسازند تا اين وطن ازويرانى بيشتر جلوگيرى شود
مسافرجبرى

>>>   آقاي مَستغني جان نمي داند كه عضويت يك مامور دولت در يك حزب چيزيست ولي موقفگيري منفي ، ضديت وتقويه ء مخالفين دولت كه تضعيف دولت را در قبال دارد چيزي ديگريست .
صدري كابلي

>>>   آقای محترم امین یار صاحب!
تشکر از مقال بسیار دقیق تان. حقیقت اینست که همین گروه ها بهیچوجه از «سر مردم افغانستان دست بردار نیستند»!!! آنها حاضر اند بخاطر نگهداشت ثروتهای دزدیده از مردم افغانستان، هزار بار افغانستان را بفروشند ولی قدرت شان بخاطر حفظ دزدیهای شان بدست شان باشد. فقط خداوند روزی بخاطر انتقام ملیونها انسان محروم افغانستان اینها را مانند فرعون و قارون نابود خواهد ساخت. انشاء الله و تعالی

>>>   میخواهم بګویم که داکترغنی دربرابر قاتلان دزدان حرفوی وقانون شکنان وسیاسون نادان بی تجربه وجاسوسان استخبارات منطقه خصوصا پاکستان ازجدید کامل کاربګیرد درغیرآن اسم خودش نیزدربین کسانی محسوب خواهد شد که بنام ستون پنجم یاد میشود

>>>   آقای امین یار خوووووب به یاد داشته باشید که داکتر نجیب توسط کدام گروه مزدور کشته شد خوب بیاد بیاورید که سرپرست وزارت دفاع یک انتحاری است خوب بخاطر داشته باشید که شخص آقای رییس جمهور خود با تقلب توسط پاکستان و انگلیس به شکل غیر قانونی و بی شرمانه این سمت را بدست آورد خوب توجه داشته باشید که اگر مجاهدین نباشد این آقای دوکتور متفکر دوم بی مغز شما و اطرافیانش آقای اتمر ، زاخیلوال، نبیل، ستانکزی و ......در یک روز افغانستان را به پاکستان می سپارد از یاد تان نرود که شخص مشاور اقتصادی آقای غ اولین دزد کابل بانک است کمی انسان گونه فکر کن تمام چهره نخبه کشور که در زمان حکومت کرزی توسط انتحار و انفجار ترور شدند به نفع کی و ضرر کی است خوب بدانید که والی کندز یک طالب بود و کندز با به پاکستان فروخت و بعدا هم فرار کرد بخاطر بسپارید که آقای امر خیل در انتخابات صندوق ها را از گوسفند پر ساخت و غ رییس جمهور شد بالآخر نمیدانم به خدا ایمان داری یا نداری اگر بخاطر خدا نمی کنی بخاطر افغانستان بخاطر مردم رنج دیده چه از هر تباری باشد فرق نمی کند کمی عاقلانه فکر کنید و از طوطیه و پروپاگن خود داری کنید آیا شما یک بار بخاطر می آورید که در طول 14 سال حکومت قانونی به چه اندازه انسانهای بی گناه شهید دادیم و چه قدر وطن ما خراب شد ...

>>>   امین یارصاحب تحلیل دقیقی از اوضاع کشور داده اند. من و اطمینان دارم که تمام مردم افغانستان که با گروه های مافیایی ارتباط ندارند بخصوص با جمله ذیل این مقاله صد در صد موافق اند:
« اکثر مردم افغانستان متعقد اند که عملیات مافیایی در داخل کشور، الیگارشی اقتصادی، تطهیر پول، اختطاف، قتل، جنایات و دیگر جرایم از جانب فرمانده مسلح غیر مسوول این گروه های زورمند رهبری میشوند...در داخل دولت قرار گرفته در سدد و سعی بدنام کردن و بی اعتبار کردن حکومت حدت ملی اند زیرا آنان می دانند که دولتی مقتدر و قانونمند به مفهوم ختم پادشاهی سیاه آنها خواهد بود. طوری که قبلا نیز تذکر یافت پروسه صلح که اساسی ترین نیاز ملت افغانستان است، از جانب پاکستان با همکاری همین گروه ها اختطاف و بسوی نامعلوم سوق داده شد. به حافظه تان بسپارید که اینها هرگز نمی خواهند طالبان شریک حکومت وحدت ملی گردند. چون در آن زمان این گروه دیگر گروه مقتدر در حکومت به شمار نخواهند رفت، بنابراین در آن زمان نمی توانند از حکومت باج و امتیاز مطالبه کنند و به فعالیت های نامشروع و غیر قانونی خود همچنان ادامه دهند.زیرا آنان می دانند که دولتی مقتدر و قانونمند به مفهوم ختم پادشاهی سیاه آنها خواهد بود.»اینک درین روزها باز «شورای جهادی»؟؟!!! ایجادشده که از همین حالا مردم در باره ان میگویند: «خدا خیر کند باز شورای قسم خورها دایر میشود. خدا خیر کند»!!!!! من نوشته بیطرفانه و منطبق با واقعیت امین یار صاحب را مورد ستایش قرار میدهم و مطالعه عمیق انرا به هر هموطنی که در مورد وطن محبوبش فکر میکند،مشوره میدهم. بار خدایا بیشک که خودت به هر گناهی که خودت میدانی مردم افغانستان را در جنجال اینها مانده ای. بار خدایا توبه و دعای شب و روزی ۳۰ ملیون مسلمان را با عافیت قبول فرما و انها را با نابودی «آنها» از جنجال «انها» نجات ده!! «آنها» دشمنان واقعی دین خدا و مخلوق خدا اند!!!!
رخشانه از کابل

>>>   یک شخیکه یک لشکرکلان داشته باشد اما کله اش خالی باشد چی بدرد میخورد درجهان فعلا جنگ سوته نیست جنگ مغزاست

>>>   برادرن باید خلاصه بگوئیم که نه کل باند ونه کدو خاک به سرهردو و همه ای شان که کشور عزیز و مردم بیچاره ما را بعد از ختم دوره داکتر نجیب الله به خاک خون کشیده وهر انچه دلشان خواست کردن و صرفه نکردن وبد بختانه هنوز هم اینده تاریک ونا معلوم در پیش روی مردم بیچاره ماست و فعلا میتوان گفت که اگر این اش باشد و این کاسه حال مردم خراب میبینم وسلام
نواموز از کابل

>>>   رُخشانه بیگم این دوعا هایت مثل خواندن های همنامت مزه دار نیست.
رخشانه دوپ

>>>   طرح مردم براى حذف داكتر عبدالله خان از رياست اجرايي كه درتاريخ افغانستان نبوده ،گدايى كرده جان شان برامد يكى ديگر خودرا حذف ميكنند هيج كدام تان بخاطر خوشبختى اين وطن از خودگزرى نكردين وحالا زير بار عرص غرق شده ايد وتا دم كور وخاك كه شمايان را حذف نكند مردم ديگر چاره ندارند
مسافر جبرى

>>>   امین یارصاحب!
1-... اولاً در کشوری که رئیس جمهورش با خانواده خویش تابعیت آمریکایی دارند، مشاور امنیت ملی و وزیر دفاعش تابعیت انگلیسی دارند.. قطعا تابعیت خارجی شان نسبت به تابعیت افغانی شان ارجحیت دارد... حالا تو آمدی تنها قانون را بر سر صلاح الدین لازم الاجراء میدانی؟
2- وزیر دفاع کشور تابعیت انگلیسی دارد و رئیس جمهور با تابعیت آمریکایی خود عملا سرقوماندان قوای مسلح کشور است...
3- درسته که دکتور عبدالله و صلاح االدین اهل عصمت و طهارت نیستند؛ اما این وزیر دفاع و رئیس جمهور بود که باید امنیت کندوز - بغلان - بدخشان - موسی قلعه - دری قد تخار - ولسوالی غورماچ - و تمنیت ناحیه چهارم شهر لشکرگاه را حفاظت میکردند! این کار ه وظیفه عبدالله است نه از صلاح الدین ربانی..اما چرا امنیتی نیست؟
4- این عبدالله نبود بلکه اشرفغنی بود که اجازه نداد تا ولسوالی ها کندوز را قبل از سقوط شهر از لوث طالب پاک کنند..بدین بهانه که نسل کشی میشود!!؟؟ تا بالآخره طالب آمد و نسل کشی و هم بی ناموسی کردّ!!! این اشرف غنی بود که کندوز را حواله طالب کرد نه عبدالله!!!
5- طالب منطقه نظامی "نوروزک" بغلان مرکزی را گرفت و ده ها سرباز را کشته و یا زخمی کرد و تمام سلاح هارا باخود برد... اما اشرفغنی بعنوان فرمانده کل قوای باید دستور علمیات نظامی را صادر میکرد... اما در عوض گلاب منگل را فرستاد تا با مردم قرار داد امضا کند تا در منطقه دند غوری بغلان به طالب اجازه ماندن بدهند و مزاحمت نکنند!!! پس این کار عبدالله نبود از اشرف غنی بود!!
6- در منطقه جلریز میدان وردک، 40 نفر پولیس 48 ساعت با طالب مبارزه کردند 10 بار طلب کمک کردند... این عبدالله یا صلاح ربانی نبود بلکه اشرفغنی بود که کمک نفرستاد هر 40 نفر بدست طالب کشته شدند..!!!؟؟ این مسئولیت عبدالله نه بلکه از غنی بود!؟
7- در موسی قلعه 3 هفته 200 نفر پولیس در محاصره طالب افتادند بیش از 12 بار طلب کمک کردند اما کمک نظامی نرسید تا 100 نفر پولیس کشته و بقیه زخمی و اسیر و تمام سلاح ثقیله و موتر های زرهی بدست طالب افتاد...!!! این کار عبدالله نه بلکه کار اشرف غنی و وزیر دفاعش استانکزی انلکیسی بود !!؟؟
8- مدت 20 روز 40 نفر در غورماچ در محاصره طالب چندین بار کمک خواستند... اما رئیس جمهور و وزیر دفاعش کمک نفرستادند تا سربازان با قوماندان شان اسیر و تیرباران شدند...!! این کار عبدالله نه بلکه در وظایف غنی است !!؟؟
9- در هلمند یک قل اردو است دارای 35 هزار نیرو و تحت امر رئیس جمهور و وزیر دفاع.... اما ولسوالی به جای خود که 3 هفته است که طالب ناحیه چهارم شهر لشکر گاه را تصرف کرده است.. 35 هزار نیروی نظامی تحت امر اشرف غنی و وزیر دفاعش نمیتوانند 150 طالب را از لشکر گاه بیرون برانند...!!؟؟؟ این در ظایف عبدالله وصلاح ربانی نه بلکه در وظایف اشرف غنی و وزیر دفاعش، استانکزی، است!!؟؟
10- شما تصور میکنید این مجاهدین و یا قوماندانان جهادی بوده اند که کندوز و منطقه دند غوری را به طالب سپردند!!!؟؟؟؟؟
11- اینکه موسی قلعه، غورماچ، وردوج بدخشان، در قد تخار، نوزاد، و آچین نکرهار بدست طالب افتاد و صدها سرباز امنیتی کشور کشته واسیر شدند.. آیا این دستاورد قوماندانان جهادی بوده یا هنرمندی اشرف غنی و وزیر دفاعش معصوم استانکزی...!!؟؟
بلال از هرات

>>>   بنام ان ذات که نامش عادل است.
نام که استفاده از موقف دولتی که همه اعضای ان درڅارنوالی عقدر هستند، بصورت مافیا تبدیل شده است، پدر، کلان فامیل غصب زمین ها، وکروزین ها سرقت نزد خود نګاه کرده. از دوسیه های مواد مخدر صاحب پارتمان ها، بلند منزل ها و داشتن پمپ های تیل که تا دیروز پوشیدن بوت بدون جراب بود. ارجمندان امید جان و مسعود جان با داشتن بادیګاردها ، حمله اسلحه بدون کارت مجوزه. به برکت ... بالاخره در برابر هیات بررسی محل واقعه ، از بدماشی کار ګرفته در مقابل از فیرها و زورګویی کار ګرفته است. قبله ګا صاحب تپ و تلاش دارد که دوسیه های خود و ارجمندان را ختم نماید.
امین الله امین

>>>   بنام ان ذات که نامش عادل است.
نام که استفاده از موقف دولتی که همه اعضای ان درڅارنوالی عقدر هستند، بصورت مافیا تبدیل شده است، پدر، کلان فامیل غصب زمین ها، وکروزین ها سرقت نزد خود نګاه کرده. از دوسیه های مواد مخدر صاحب پارتمان ها، بلند منزل ها و داشتن پمپ های تیل که تا دیروز پوشیدن بوت بدون جراب بود. ارجمندان امید جان و مسعود جان با داشتن بادیګاردها ، حمله اسلحه بدون کارت مجوزه. به برکت قبله ګاه معظم .... بالاخره در برابر هیات بررسی محل واقعه ، از بدماشی کار ګرفته در مقابل از فیرها و زورګویی کار ګرفته است. قبله ګا صاحب تپ و تلاش دارد که دوسیه های خود و ارجمندان را ختم نماید.
امین الله امین

>>>   ماوشما شاهد نابودی ریاست اجرایه بزوترین وقت خواهیم بود احمد ضیا مرد شماره دوم کشورقرارخواهد گرفت یعنی معاون اول سیستم صدارتی وبرگزاری لویه جرگه را ردنموده سیستم ریاستی را ترای این کشورقابل قبول همه ملت میداند اجرایه یک تشکیل اضافه مصرفی است که دولت نمیتواند مصرف بیجارا پرداخت نماید بهتر است حذف شود منتظر صدرعظم شدن را ازذهن خود پاک کند خود را آماده نابودی بگیرد چونکه مردم شریف مجاهد افغانستان فریب این جاسوس isi+cia راخوردن... کند این خاین را.
"شهیر"

>>>   دوستان عزیز، مطالب و نظریات خوبی ارائه داشتید اما کمتر کسی بیطرفانه اظهار نظر کرده است، در حالیکه نباید چنین بود؛ و باید ذهنیت و درکی که مردم جامعه از اینها امروزه بدست آوردند را گفت چرا که آنها اند که قربانی این چرندهای بی خاصیت شدند نه تو که موقفی را بدست آورده ای و به نحوی طرفدار سمت خود هستی، ما اینجا کلمه ی بنام خوب نداریم که تضادش بد باشد تا آنکه حالت توصیفی دیگری را بر دیگری ارائه کنیم. تا آنکه خوب و بد تفکیک شود. همه خوبترین، آگاه ترین با تجربه ترین، فرهیخته ترین ها اند ... ما (مردمی بنام تحت جامعه و سیطره ای) قرار داریم که باعث این ناهنجاری ها شده ایم، اگر ما های نبودیم این حق بدستان امروزه باعث کشمکش بین خود نمیشدند و کسی طرفدار حقگویی دیگری نمیشید.
اکبری از دیار دور

>>>   ... به تمام کسانی که برای منافع قوم شان و منافع اربابان خارجی اش افغانستان وملت افغانستان را به تباهی کشانده و می کشاند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است