انگلیس و آمریکا بزرگترین حامیان دیکتاتوری
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۸    ۱۳۹۴/۸/۹ کد خبر: 105048 منبع: پرینت

«نوام چامسکی» نویسنده و پژوهشگر فعال آمریکایی معتقد است که انگلیس و آمریکا مهمترین حامیان دیکتاتورها در خاورمیانه بوده و بزرگترین مانع تحقق دمکراسی هستند.

چامسکی در گفتگو با روزنامه حریت ترکیه گفت: کشورهایی که بیش از همه برای انگلیس و آمریکا اهمیت دارند دیکتاتور‌های نفتی هستند. این نویسنده مطرح غربی ادامه داد: در این کشور‌ها اجازه داده نمی‌شود حرکت‌های آزادیخواهی شکوفا شوند، تحرکات آزادیخواهی به شدت سرکوب می‌شود، عربستان به عنوان مرتجع‌ترین دولت، حتی تظاهرات بسیار آرام را با شدت و خشونت سرکوب می‌کند، مردم از راه رفتن در خیابان‌های ریاض وحشت دارند.
چامسکی به حضور نظامی عربستان در یمن و بحرین برای سرکوب حرکت‌های مردمی اشاره کرد و ادامه داد: عربستان به این کشورها نیرو فرستاد تا قیام‌ها را سرکوب کنند.

وی در مورد تحولات سیاسی در چند سال اخیر در ترکیه نیز گفت: در چند سال گذشته با حاکمیت حزب عدالت و توسعه تحولات مهمی در جامعه ترکیه رخ داد از سال 1381تا سال 1384 مسایل به خوبی پیش می‌رفت و ترکیه داشت می‌رفت که به عنوان پلی میان شرق و غرب مطرح شود.

چامسکی با یادآوری اینکه با بروز سردی در مناسبات ترکیه با اتحادیه اروپا، سیاست‌های حزب حاکم ترکیه رو به اقتدارگرایی گذاشت، افزود: ترکیه که در صدد همگرایی با اتحادیه اروپا برای عضویت در آن اتحادیه بود با بی‌مهری اروپا رو به رو شد. اروپائیان نژاد پرست هستند و حاضر نشدند ترکیه را به عنوان یک کشوری که اکثریت جمعیت آن مسلمان و ترک است را به جمع خود قبول کنند و در سال‌های اخیر دولت ترکیه در داخل اقتدار گرایی را آغاز کرد و در مورد کرد‌ها به شدت سرکوب گر شد.

چامسکی گفت که امید‌های آزادی و دموکراسی در ترکیه آسیب دیده است، دولت کرد‌های این کشور را در مبارزه برای به دست آوردن حقوق اساسی خود آزار می‌دهد در ضمن نقش ترکیه در سوریه به شدت مخرب بوده است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است