آمریکا در افغانستان صلح نمی خواهد
آمریکا و پاکستان دوستان دیرینه ای هستند و اهداف استراتژیک و بزرگی با هم دارند. آمریکا هیچ گاه برخلاف منافع خود بر پاکستان فشار وارد نمی کند تا این کشور دست از تمویل طالبان و هراس افکنان بردارد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۳    ۱۳۹۴/۸/۸ کد خبر: 105045 منبع: پرینت

پاکستان سالها طالبان را حمایت و آنها را تجهیز و تمویل کرده است. این اتهامی است که حکومت افغانستان در طول سیزده سال گذشته به پاکستان وارد آورده است اما این اتهام با کشته شدن اسامه بن لادن در پاکستان توسط نیروهای آمریکایی مهر تایید گذاشته شد. با وجود همه این اسناد گفته می شود آمریکا هنوز هم از پاکستان حمایت می کند و افغانستان را از عینک این کشور می بیند. نواز شریف نخست وزیر پاکستان در سفر خود به آمریکا می گوید: افغانستان دو گزینه بیشتر ندارد جنگ و یا مذاکره صلح با طالبان. آیا پاکستان در وعده صلح خود صادق است؟ پاکستان این بار چه برنامه ای برای کشور ما دارد؟

محمدنادر بلوچ عضو مجلس نمایندگان در برنامه «پس از خبر» گفت: در طول تاریخ، پاکستان مناسبات نیک و حسنه ای با افغانستان نداشته و همیشه در صدد این بوده است که به چه شیوه ای افغانستان را ناامن بسازد. این جنگی که بیش از چهار دهه در افغانستان جریان دارد ناشی از مداخلات بی شرمانه پاکستان بوده است. هنوز هم پاکستان با ایجاد دفترهای جاسوسی خود و تولید تروریسم در پاکستان مانع پیشرفت و آبادانی افغانستان می شود. پاکستان استعمار انگلیس بود وانگلیس پاکستان را به خاطر منافع خودبه وجود آورد، سیاست های پاکستان هم معمولاً زیر تاثیر سیاست های انگلستان است.

وی ریشه جنگ در افغانستان را پاکستان می داند و می گوید پاکستان هیچ وقت حاضر نبوده است که مردم افغانستان در صلح و صفا و امنیت زندگی کنند. همیشه دسایس شوم خود را توسط نوکران و جاسوسان خود در کشور ما اجرا کرده اند. جنگ خانمان سوزی که امروز در کشور ما وجود دارد و باعث سقوط قندوز و آوارگی مردم آن شد توسط پاکستان رهبری می شود.

بلوچ سیاست تضرع رهبران حکومت را باعث تشدید جنگ توسط پاکستان دانسته و افزود: متاسفانه هم حکومت وحدت ملی و هم حکومت گذشته در مقابل پاکستان اشتباه کردند. آنها گمان می کردند که دریچه صلح و امید در افغانستان پاکستان است. دفعات زیادی به پاکستان سفر کردند و با سیاست تضرع از آنها التماس صلح کردند اما پاکستانی ها هر بار جنگ را شدت بخشیدند و آرزوی صلح مردم را به یاس بدل کردند. پاکستان به هیچ وجه و هیچوقت خواهان صلح در افغانستان نیست. پاکستان می خواهد در افغانستان ناامنی و جنگ باشد تا بتواند از کشورهای غربی بابت آن باج بگیرد و از طرفی دیگر به اهداف دیگری که در افغانستان دارد برسد. این خواهش و تضرع حاکمان افغانستان مارا به این اوضاع کشانده است.

این نماینده مجلس در خصوص صحبت های نواز شریف در آمریکا گفت: هم اکنون نواز شریف به پاکستان رفته و به آمریکا وعده صلح طالبان با افغانستان را می دهد اما مطمین هستم که نواز شریف هیچ کدام از این حرفها را عملی نمی کند. پاکستان این توانایی را دارد که طالبان را مجبور به نشست به پای میز مذاکره و صلح کند اما این کار را نمی کند. چرا که آنها تامین منافع خود را در جنگ در افغانستان می بینند.

وی در ارتباط با سیاست آمریکا در مقابل پاکستان و طالبان اظهار کرد: آمریکا و پاکستان دوستان دیرینه ای هستند و اهداف استراتژیک و بزرگی با هم دارند. آمریکا هیچ گاه برخلاف منافع خود بر پاکستان فشار وارد نمی کند تا این کشور دست از تمویل طالبان و هراس افکنان بردارد. آمریکا خود هم که حضور نطامی اش را در افغانستان تمدید کرده، نه به خاطر از بین بردن تروریزم در افغانستان بلکه به خاطر حفظ منافع خود در اینجا است.

بلوچ در پایان گفت: هم اکنون چون گروه های تروریستی از جمله داعش و طالبان نه تنها برای افغانستان بلکه برای کشورهای منطقه به خصوص کشورهای آسیای میانه خطرناک هستند بهترین سیاست دولت افغانستان این است که یک اجماع منطقه ای را که مطابق میل مردم نیز هست تشکیل دهد.کشورهای منطقه نیز باید حلقه ای قوی در مقابل هراس افکنی و داعش تشکیل دهند در غیر این صورت منافع خودشان نیز مورد تهدید قرار خواهد گرفت.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   افغانستان به دو میلیون پولیس تحصیلکرده هوشیار و قاطع ضرورت دارد، بعداً امنیت برقرار خواهد شد.

>>>   راست گفتی : که پاکستان امنیت را برای افغانها نمیخواهد و جاسوس تربیه میکند . ولی همان افغان کجاست که درد ملت را حساس کند و دست بکار شوند .ریس جمهور و ریس اجرائیه و وزرا ومشاور امنیت وعده میدهند ، ولی به وعده وفا نمیکنند ، آیا اینها بهتر از پاکستانی ها هستند ؟ از وکلا هیچ نپرس زیرا آنها از این « آب گل آلود » بهتر ماهی میگیرند و یک نفر وکیل را برائت نمیدهم زیرا همه شان آب دهن یکدیگر را نوش جان میکنند بطور کل در نارام افغانستان سهیم اند و از جاسوس ها بدتر اند . یک ضربالمثل عام است که میگویند « در کان نمک هر چه بافتد نمک میشود » منظور این گفته اینست که بین وکلای و وزرا اگرچه چند نفر پاک نفس باشند چون کاری نمیتوانند و همان معاش و موتر و غیره را غنمت میشمارند پس به همان میمانند که در «نمک افتیده اند ونمک شده اند و با دزدان دهن جوال گرفته اند » خلاصه از پاکستان که دشمن است ننالیم از خود بنالیم که باخود چه کردیم...
خاموش از پاریس

>>>   عجب است که همه «صاحبنظران» افغانستان مدعی اند که امریکا به افغانستان صلح نمی آورد، ولی باز هم از سنگ و چوب کشور صدا بر می آید که خدایا امریکا را در افغانستان نگهدار! دالر چه معجزه ای دارد!
گلداد

>>>   در نقشه دنیا یک کشور به نام افغانستا ن که دارای ۳۰ ملیون نفر نفوس است موجود میباشند این مردم ادعاغ دارند که شوروی را شکست داده دیوارهای جهانرا شکستانده وغیو عیر اما امروز ازاکستان که خودش جیره خور دیګران هستند شکوه وشکایت دارند ایا کفار به همین مقدار به دین اسلام مضر بودند یا ګروهای افراطی چرا امروز به ضد دشمنان دین اسلام جهاد نمیګردد به خاطریکه این جهاد عاید ندارند پس باید از الف تا یا اعتراف کنیم که زمینه ساز فعالیت گروهای افراطی خودمان هستیم هیچ روسی وامریکایی ازما نه خواسته بود که تعداد دختران خودرا معلومات دهیم ولی گروهای ظاهرا مسلمان ازما معلومات میخواهند ومابازهم خامخوش هستیم وفعط پاکستان را ملامت میکنیم 200 نفر می اید یکصدهزارنفر را پیش میکنند.

>>>   نى برادر محترم مه سخنان خودت رد ميكنم ما خودما صلح را نمي خواهيم اول يك حكومت متحد نداريم ازخاليگاه دوحزب ودو قدرت هرقسم استفاده ميشود بين خود اقوام ما اتحاد نيست بين حزاب بي تعداد ما اتحاد نيست بين شعيه وسنى اتحاد نيست درهر كج وكنار ماخاليگاه داريم هيچ كس نميگويد مه كم هستم هر كس ميگويد مننم پس بيگانه ها چى ملامت هستند همه اين وطن اولادش خاين بخود بمردم بوطن پس صلحرا كى ميخواهد همه مفادشان در جنگ وفساد هاى ادارى است پس خودما ملامت هستيم
مسافرجبرى

>>>   که گفته که امریکا برای صلح در افغانستان امده ؟؟ این صاحب نظران به اصطلاح تحصیلکرده هنوز هم از صلح امریکا حرف میزنند . در حالیکه امروز یک طفل پنچ ساله میداند که امریکا و غرب سرکرده تروریستهای بین المللی برای تقویت تروریستهای طالب و داعش امده نه برای صلح .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است