فشار سعودی ها برمقامات لبنانی علنی شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۵:۵۱    ۱۳۹۴/۸/۶ کد خبر: 104906 منبع: پرینت

مقامات سعودی بعداز مرگ مشکوک « ماجد الماجد» سرکرده سعودی گروه تروریستی تکفیری گردان های عبدالله عزام در بیمارستان نظامی لبنان، با اعمال فشار بر مقامات لبنانی موفق شده بودند جنازه این تروریست را قبل از کالبد شکافی به عربستان منتقل کنند.
محافل رسانه ای و سیاسی لبنان با توجه به این پرونده، نسبت به اعمال فشار سعودی ها و همپیمانان لبنانی آنها به ویژه حزب جریان المستقبل به ریاست سعدالحریری بر دستگاه قضایی و وزارت کشور لبنان برای سرپوش گذاشتن بر کشف بزرگترین عملیات قاچاق مواد مخدر درتاریخ لبنان که توسط پنج تبعه سعودی به ویژه یک شاهزاده سعودی صورت گرفته است و منحرف کردن پرونده ، هشدار داده اند.

این پرونده به حیثیت لبنان و سعودی ها لطمه می زند
عسیری بعداز دیدار با المشنوق و در پاسخ به این سئوال که آیا این دیدار با پرونده بازداشت شاهزاده سعودی که هنگام قاچاق دو تن مواد مخدر در سالن تشریفات فرودگاه بیروت بازداشت شده است، ارتباط دارد، گفت: دیدارم با وزیر کشور لبنان از قبل برنامه ریزی شده بود و البته پرونده بازداشت شاهزاده سعودی دراختیار دستگاه قضایی لبنان است وما به آن بسیار اطمینان و اعتماد داریم.

اشرف ریفی از اعضای حزب جریان المستقبل و از همپیمانان آل سعود در لبنان وزیر دادگستری این کشور است.
این دیدار در حالی برگزار شده است که نهاد المشنوق عضو دیگر حزب جریان المستقبل پیشتر اعلام کرد اطلاعاتی در باره این عملیات قاچاق ندارد و پرونده در اختیار دستگاه قضایی لبنان است .

سفیر عربستان افزود: تا آنجا که من می دانم مقامات لبنانی همچنان در حال تحقیقات در باره این پرونده هستند تا به حقیقت دست یابند ، ابهام ها را برطرف و طرف هایی را که در این عملیات دست داشته اند، شناسایی کنند.
عسیری اضافه کرد: طرفی که این مواد مخدر را تولید کرده و حامیان مالی سازندگان این مواد باید شناسایی شوند به ویژه این که مقدار مواد کشف و ضبط شده بسیار زیاد است و به حیثیت لبنان وعربستان و طرف های دیگر لطمه می زند.
وی خاطرنشان کرد که این دیدار با توجه به اهتمام ویژه سلیمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به امنیت ، ثبات و تشویق همه گروه های لبنانی به مشارکت در گفت وگوها و دستیابی به راه حل ها برای پرونده های اختلافی صورت گرفت.

عبد المحسن بن ولید بن عبد العزیز آل سعود شاهزاده سعودی هنگام قاچاق دو تن مواد مخدر کپتاگون و کوکائین به عربستان بامداد دیروز (دوشنبه) درفرودگاه بین المللی بیروت بازداشت و بعداز بازجویی های اولیه تحویل دستگاه قضایی لبنان شد.
بعداز انتشار خبر بازداشت شاهزاده عبدالمحسن بن ولید بن عبد العزیز آل سعود و چهار همدست سعودی او در فرودگاه بین المللی بیروت هنگام قاچاق دو تن مواد مخدر کپتاگون و کوکائین به مقصد استان حائل عربستان ، منابع خبری از فشارهای فزاینده سفارت عربستان در لبنان و حزب جریان المستقبل همپیمان اصلی آل سعود بر وزیر کشور و دستگاه قضایی لبنان برای آزاد کردن این شاهزاده قاچاقچی خبر دادند.

براساس این گزارش، انکارعملیات قاچاق توسط اتباع سعودی بعداز خبری شدن آن دیگر ممکن نبود و تنها راه باقی مانده بی گناه جلوه دادن شاهزاده سعودی و به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار« صاحب السموم الملکی» و بیرون کشیدن نام او از این پرونده است.
روزنامه های لبنانی نوشتند که سعودی ها تلاش می کنند یکی از بازداشت شدگان را راضی کنند با برعهده گرفتن کامل عملیات قاچاق و اعتراف به این که شاهزاده سعودی اطلاعی از این عملیات نداشته است، او را از این مخمصه نجات دهند اما تاکنون موفق نشده و اسناد و شواهد هم این فرصت را از آنها سلب کرده است.

روزنامه لبنانی السفیر نوشت که شاهزاده سعودی با پاسپورت دیپلماتیک و به عنوان گردشگر و با اجاره یک هواپیما که به طور اختصاصی در اختیارش بود به لنبان سفر کرده بود.
این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد یحیی بن شائم سعد الشمری تبعه سعودی مدیربرنامه ها و امور این شاهزاده سعودی فرار کرده است.
السفیر تصریح کرد: به نظر می رسد قاچاقچیان سعودی از وجود دستگاه اسکنر در سالن تشریفات فرودگاه بیروت اطلاع نداشته اند و وقتی با این دستگاه و اصرار مامور امنیتی مواجه شده، تلاش کرده اند با این بهانه که شاهزاده سعودی حامل پاسپورت دیپلماتیک است، مانع بازرسی صندوق ها و چمدان های حاوی مواد مخدر شوند.
این روزنامه لبنانی نوشت : شاهزاده سعودی تصمیم داشته است تا مواد مخدر را به منطقه حایل عربستان بفرستد جایی که شاهزاده سعود بن عبدالمحسن بن عبدالعزیز آل سعود عمویش به عنوان عضو شورای بیعت آل سعود حاکم آن است.
به نوشته السفیر، بندر بن صالح الشراری، یحیی بن شائم الشمری، زیاد بن سمیر احمد الحکیم و مبارک بن علی الحارثی از جمله همدستان شاهزاده سعودی در عملیات قاچاق مواد مخدر هستند.
السفیر ارزش مواد مخدر کشف و ضبط شده از شاهزاده سعودی را حدود 300 میلیون دلار اعلام کرده است.

ادعای تهدید سفیر سعودی ها
براساس این گزارش ، عسیری در باره ادعاهای مطرح در باره تهدید امنیتی او، گفت: وزیر کشور لبنان گفت که مقامات لبنانی این پرونده را با اهتمام و جدیت پیگیری می کنند زیرا حمایت از سفیران و دیپلمات ها مسئولیت دولت لبنان است.
سفیر عربستان گفت که تدابیر بیشتری برای حفاظت از او در نظر گرفته شده است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است