زلزله، هشدار جدی برای دولت مردان
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۷    ۱۳۹۴/۸/۵ کد خبر: 104896 منبع: پرینت

زمین لرزه روز دوشنبه یک هشدار جدی برای دولت مردان افغانستان بود و نادیده گرفتن و چشم پوشی از این زمین لرزه پیامدهای فاجعه ‌باری را در پی خواهد داشت.

در این بین ورود بسیاری از سرمایه‌داران و دلالان تجاری به بازار ساخت و ساز در افغانستان و تلاش آنها برای سود حداکثری از ساختمان‌سازی نیز باعث شده تا وضعیت ساختمان‌ها و مقاومت آن‌ها در برابر زلزله زیر سوال برود.

علاوه بر این، فروش تراکم نیز که بدون توجه به ظرفیت پذیرش جمعیت در افغانستان صورت می‌گیرد، مشکل نامتناسب بودن میزان جمعیت با میزان خدمات شهری را تشدید می‌کند و بر وخامت اوضاع از لحاظ خدمت رسانی اضطراری پس از زلزله احتمالی می‌افزاید. در سال‌های گذشته اقدام های اساسی مانند مقاوم‌سازی تمام سازه‌های شهری در برابر زلزله صورت نگرفته و پیش‌بینی می‌شود در صورت وقوع زلزله در کلان‌شهرهایی همچون کابل، یک بحران ملی به وجود بیاید و شهروندان زیادی جان خود را از دست بدهند.

در نتیجه مقاوم‌سازی ساختمان و سازه‌های شهری، مهم‌ترین اقدامی است که می‌تواند میزان خسارات و تلفات زلزله را به حداقل ممکن برساند اما به موازات تحقق این مهم، اقدامات دیگری مانند اطلاع‌رسانی به شهروندان و آموزش رفتار صحیح هنگام وقوع زلزله، هماهنگی دستگاه‌ها و نهادها و همچنین نیروهای امدادی وغیره نیز می‌تواند در کاهش خسارات زلزله نقش مهمی داشته باشد.

حمید حیدری


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آنهایکه پولهای اندوخته شده ناچیز مردم را بنام شهرک سازی و بلاک های رهائیشی به غارت بردند و برای شان بلاک های نمایشی بی کیفیت جور کردند اکنون در رسوائی قرار گرفتند که نمیتوان از آن چشم پوشی کرد. دوم اینکه، پول های مردم را بمدت زیاد نزد خود جمع آوری کرده و بعوض اینکه از آن پول در اعمار خانه شان استفاده و تسلیم شان شود آنرا در بانک های دوبی تجارت کردند و هر نفر را دو و یا سه سال منتظر نمودند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است