برزخی با نام تریاک
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۰    ۱۳۹۴/۸/۵ کد خبر: 104853 منبع: پرینت

گر چه خشخاش در افغانستان كشت می شود ولی برای تبديل ترياک توليدی به هرویين به تن ها مواد شيميايی نياز است كه از كشورهای خارجی به مناطق قبیله ای مرز افغانستان به پاکستان تامين می شود.

جامعه جهانی بايد تلاش كند تا از ورود مواد شيميایی برای تبديل ترياک به هرویين در مرز کشورهای همسایه ما و از تبدیل تریا ک به هرویین جلوگیری كند. کشت خشخاش در زمان طالبان ممنوع قرار داده شده بود علیرغم اینکه کشت خشخاش و تولید و قاچاق مواد مخدر در قانون اساسی افغانستان جرم است و فشار سازمان های بین الملی بالای آقای کرزی نیز با صدور فرمان کشت خشخاش را ممنوع و غیر قانونی اعلام کرد اما این فرمان کرزی یک نوش دارو بعد از مرگ سهراب بوده است و کشت خشخاش در جای آشوب هنوز هم ادام دارد و مبارزه با آن از عدم کارایی مسوولان در جایگزین کشت تاکنون نتیجه چندان مثبتی نداشته است.

کشت خشخاش به غرور حیثیت افغانستان در سطح جهان صدمه وارد کرده است و می کند. امروزه در افغانستان مبارزه با مافیا و ترافیک عرضه مواد مخدر از نظر اهمیت با نبرد علیه تروریسم همسان است.

تریاک تولیدی در افغانستان پس از آزمایش در منطقه بلوچستان پاکستان، به هرویین تبدیل شده و سپس از آنجا به کشورهای مقصد صادر می‌شود.

نگاهی به تاریخ نشان می‌دهد که افغانستان تا قبل از سال 1987 صادرات خشخاش را به هیچ منطقه و کشوری نداشته و تنها با ایجاد جنگ و نابسامانی در این کشور صادرات آن آغاز شده‌ است. به نظر می‌رسد که علت اصلی صادرات تریاک از افغانستان وجود ناامنی‌های منطقه‌ای و جنگ‌های پی در پی از سال 2002 تاکنون است. این امکان وجود دارد که افغانستان برای رهایی از برزخی با نام تریاک نیازمند تغییرات اساسی در ترکیب دولت و نیز مهار صادرات این ماده مخدر است.


داکتر یارمحمد حیدر زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است