کامرون و همه پرسی برای جدایی انگلیس از اروپا
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۹    ۱۳۹۴/۸/۳ کد خبر: 104755 منبع: پرینت

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس خطاب به مردم انگلیس گفت برگزاری همه‌پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا آخرین فرصت و برگشت‌ناپذیر خواهد بود.

به نوشته گاردین، نخست وزیر انگلیس هرگونه برگزاری همه‌پرسی دوم در صورت رای «آری» مردم برای جدایی از اتحادیه اروپا را رد کرد. کامرون تاکید کرد، تصمیم مردم کاملا الزام‌آور است و جدایی به معنای جدایی است.

وی با این اظهارات تاکید کرد، رای به ترک اتحادیه اروپا نمی‌تواند به معنای استفاده ابزاری برای در مضیقه گذاشتن اتحادیه اروپا و دستیابی به توافق بهتر پیش از برگزاری همه‌پرسی دیگری باشد.

یکی از مشاوران ارشد نخست وزیر انگلیس گفت کامرون صریح گفته است که چنین اتفاقی روی نخواهد داد. از ابتدا گفته بود که همه‌پرسی انتخابی میان ماندن یا رفتن، خواهد بود.

گروه‌هایی که خواستار جدایی انگلیس ازاتحادیه اروپا هستند مدعی شدند که اگر مردم انگلیس رای به خروج از این اتحادیه بدهند، دولت انگلیس این قدرت را دارد تا برای مذاکرات مجدد با اتحادیه اروپا در راستای اصلاح قواعد رابطه این کشور و این اتحادیه و هم چنین در راستای برگزاری همه‌پرسی دوم، استفاده کند.

یکی از مشاوران ارشد دیوید کامرون که به نمایندگی از وی سخنرانی می‌کرد این مساله را به طور واضح بیان کرد که در صورت برگزاری همه‌پرسی و دست‌یابی به نتیجه خروج از اتحادیه، جدایی به معنای جدایی خواهد بود.

وی افزود «سعی در گل‌آلود کردن آب به این معنا که اگر رای «نه» بدهیم، می‌توانیم شانس همه‌پرسی دومی داشته باشیم و این نشان می‌دهد که کمپین جدایی فاقد اعتماد به خودش بوده و نگران مخاطرات بعدی است.»

هفته گذشته پیش از نشستی میان سران کشورهای اتحادیه اروپا، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس با «ژان کلود یونکر» رییس شورای اروپا دیدار و درباره برگزاری مذاکراتی برای اصلاح قواعد رابطه انگلیس با اتحادیه اروپا گفتگو کردند.

وی پیش از این نشست گفت «باید سرعت این مذاکرات را تا نشست ماه دسامبر بیشتر کرد و مطمئن هستم [در نشست بعدی در ماه دسامبر] توافق خوبی برای بریتانیا به دست می‌آوریم؛ مواردی که باید تصحیح شوند، تصحیح خواهند شد و مطمئن هستم این فرآیند به خوبی اجرایی شده و پیشرفت خوبی داشته است.»

نخست وزیر انگلیس از چندی پیش در تلاش است بر سر جایگاه انگلیس در میان 28 کشور عضو اتحادیه اروپا مذاکره کند و پیشنهاداتی را برای اصلاح روابط انگلیس و اتحادیه اروپا عرضه نماید.

کامرون و محافظه‌کارانی که خواستار اصلاح روابط با اروپا هستند، طرحی 4 بندی را ارائه کردند که برای تغییر قواعد به اتحادیه اروپا پیشنهاد می‌شود. چهارموضوع حیاتی که کامرون و وزرایش به اتحادیه اروپا پیشنهاد کردند شامل این موارد می‌باشند: معافیت انگلیس از اصول اساسی اتحادیه اروپا است. بازیابی ارزش و جایگاه واحد پول «پوند» برای حفظ آن. تعیین خطوط قرمز برای بازیابی قدرت انگلیس در مقابل دستورات اتحادیه اروپا. تعریف ساختار تازه برای 28 کشور عضو اتحادیه شامل محافظت از لندن.

کامرون با تشکیل کابینه بعد از انتخابات سراسری ماه می سال جاری از تصمیم دولت انگلیس برای برگزاری همه‌پرسی جدایی در سال 2016 خبر داده بود، اما اخیرا برای به دست آوردن زمان و کسب امتیاز از دیگر رهبران اروپایی، برگزاری این همه‌پرسی را تا سال 2017 به تعویق می‌اندازد و درصدد برگزاری مذاکراتی با سران دیگر کشورهای اتحادیه اروپا و اصلاح برخی قواعد روابط لندن و بروکسل است.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است