رییس جمهور مجرمان قندوز تقدیر کرد
در قندوز، همه نیروهای امنیتی تلاش بسیاری کردند تا شهر را پس بگیرند اما متاسفانه رییس جمهور از کسانی در قندوز تقدیر کرد که حتی در سقوط آن نیز سهم داشتند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۱    ۱۳۹۴/۷/۳۰ کد خبر: 104627 منبع: پرینت

یکی از مشکلات جنگ کنونی گماشتن برخی فرماندهان ارتش برپایه روابط است. در حالیکه چند روز پیش رییس جمهور خطاب به نیروهای امنیتی گفته است که تمامی شما بر اساس مسلکی بودن و نه بر اساس روابط شخصی انتخاب می شوید. این در حالی است که نماینده ویژه رییس جمهوراین گفته را نقض می کند و می گوید کسانی که با واسطه فرمانده ارتش شده اند توانایی جنگ ندارند. چرا برخی فرماندهان با واسطه به ارتش می روند و چرا این تناقض گویی ها وجود دارد؟

مولانا فرید تحلیلگر سیاسی در برنامه «فراخبر» گفت: من به نوبه خود از طرح رییس جمهور که باید اردو سیاسی ساخته نشود و کاملاً مسلکی و تخصصی باشد و واسطه و واسطه بازی در نیروهای امنیتی کاملاً از بین برده شود، به عنوان یک تبعه افغانستان استقبال می کنم اما نباید فراموش کنیم که این موضوع در قانون اساسی افغانستان گنجانده شده است. حرف زدن در مورد این موضوع آسان است. مهم این است که ما چطور می توانیم در عمل نشان دهیم. در عمل نشان دهیم که ما اردو را سیاسی، قومی و تیمی نمی سازیم و آن را مجزا از تمام زد و بندهای غیر مسلکی و خلاف تعلیم نامه اردو به دور نگاه می داریم. این واضح و ثابت است که مردم باید عملاً این موضوع را ببینند.

وی ادامه داد: متاسفانه رهبران ما تا به حال بر خلاف حرف هایی که زده اند عمل به این موضوع نداشته اند. در افغانستان، نظام هایی که روی کار می آیند، فکر می کنند که باید از تمامی افراد، اشخاص و اتباع کشور مطابق میل خود استفاده ابزاری کنند. هر کسی را که دلشان می خواهد درهر قسمتی بگمارند تا از طریق آن کارهایی را که می خواهند به پیش ببرند نه اینکه هر متخصصی را در جایگاه مخصوص خود بگذارند تا کشور به سوی پیشرفت و آبادانی برود.

فرید معتقد است تفاهم و یکدستی حتی در میان رهبران حکومت دیده نمی شود و اظهار کرد: تاکنون رهبران سیاسی افغانستان نتوانسته اند بین هم به تفاهم برسند، حتی اعتمادی که لازم است بین شان باشد را ایجاد نکرده اند. به طوریکه یکی از آنها حرفی می زند و دیگری آن گفته را نقض می کند. نماینده حکومت داری خوب رییس جمهور در افغانستان باید با تفاهم با رییس جمهور حرف بزند که متاسفانه اینطور نیست و این ضعف هر روز در کشور بیشتر می شود. تناقض گویی چیزی است که واضح و آشکار در میان رهبران حکومت وحدت ملی دیده می شود.

این تحلیلگر سیاسی رییس جمهور را درمورد عملکردش در قندوز، مورد انتقاد شدیدی قرار داده و گفت: در قندوز، همه نیروهای امنیتی تلاش بسیاری کردند تا شهر را پس بگیرند اما متاسفانه رییس جمهور از کسانی در قندوز تقدیر کرد که حتی در سقوط آن نیز سهم داشتند. این کار چند دستگی را میان اردو به وجود می آورد و فداکاری هایی را که دیگران کرده اند را زیر سوال می برد. علاوه بر آن نشان می دهد که رییس جمهور هیچ توجهی به وضعیت قندوز ندارد. تقدیر از کسانی که قندوز را سقوط داده اند به چه معنا است؟ آیا رییس جمهور از سقوط این شهر خوشحال است؟ یا می خواهد مردم را فریب دهد که این افرادی که از آنها تقدیر شده افرادی هستند که نقشی در سقوط نداشته بلکه فداکارانه کار کرده اند؟

فرید کار رییس جمهور را در قندوز و دیگر عزل ها و نصب های وی را در حکومت خلاف عدالت اجتماعی دانسته و افزود: ما زمانی می توانیم در کشور وحدت ملی داشته باشیم که عدالت اجتماعی حاکم باشد. وحدت ملی بدون عدالت اجتماعی ممکن نیست. اگر نگاهی به کسانی که در پست های های دولتی قرار گرفته اند بیاندازیم متوجه می شویم که عملکرد حکومت،خلاف تعهدات و حرفهای رهبران است. رییس جمهور ادعا می کند که هیچ شهروندی از شهروندی دیگر کمتر نیست، هیچ شهروندی از شهروند دیگر بیشتر نیست. این حرف نشان می دهد که حرفی واقعی و قلبی نیست. بلکه فقط شعاری است که به مردم گفته می شود اما جنبه عملی ندارد. ما چرا نمی توانیم از افراد مختلف در پست های مختلف داشته باشیم؟ دلیل این است که بی اعتمادی وجود دارد. پس اینجا در عمل رهبران ثابت می شود که برخی شهروندان از بعضی دیگر در نزدشان بهتر است. هر کدام از این رهبران که در عمل اینگونه رفتار کنند از نظر مردم قابل بازخواست هستند.

وی در پایان گفت: رهبران حکومت وحدت ملی ابتدا باید کردار خود را اصلاح کنند. این اختلاف گذاشتن میان مردم را کنار بگذارند و بعد در رسانه ها حرف بزنند که ما مخالف گماشتن افراد با توجه به قوم و مذهب و رابطه هستیم چرا که مردم از روی عمل در مورد آنها قضاوت می کنند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حق گفتید ر ییس جمهور تبعیض نژادی و برتری قوم خود را در مقرری های مقامات بالای دولتی به شدت در نظر میگیرد. این باعث عقب ماندگی و نفاق در کشور میشود
محمد اکبر از تایمنی

>>>   چرا از طالبان حمایت می کنند؟
به باور این قلم به سه دلیل عمده از طالبان حمایت میشود:
1 ) به دلیل فرهنگ و عواطف پشتونولی
2 ) به دلیل معادلات قدرت با شمال
3 ) بخاطر منافع جیوپلیتیک بازیگران خارجی

>>>   سناریوی قندوز صرف در جاهای که ناقلین هستند امکان دارد تکرار شود.
دوستانی از این قلم پرسیده اند که آیا سناریوی قندوز در دیگر مناطق افغانستان قابل تطبیق است؟
پاسخ این قلم اینست نخیر در هر جای قابل تطبیق نیست صرف در مناطق و یا ولایاتی قابل تطبیق است که در آنجا ها ناقلین حضور غالب دارند. سناریوی قندوز در پنجشیر و بامیان امکان ندارد. زیرا ناقلین وجود ندارند.
قندوز ،کابل،هرات، بلخ، سمنگان، جوزجان، فاریاب،غزنی، بادغیس،غور، فراه،بغلان،تخار،پروان و کاپیسا ،وردک و لوگر خیلی آسیب پذیر هستند از لحاظ حضور ناقلین.
در هر جایکه ناقلین حضور دارند طالبان نیز حضور دارند. هر قدر ناقل بیشتر باشد به همان اندازه حضور و نفوذ آی اس آی بیشتر است.
هر قدر ناقل بیشتر باشد به همان اندازه تبعیض،تعصب و خشونت بیشتر است.

>>>   آیا سناریوی قندوز در کابل تکرار خواهد شد؟
برخی اخبار خطرناک از کابل می رسد که سناریوی موفقانه سقوط قندوز به کمک ناقلین و ستون پنجم در حال شکل گیری در کابل پایتخت افغانستان است. گفته میشود طالبان در خانه های ستون پنجم در شهر کابل در حال جابجا شدن هستند. هم چنان اخبار از مسلح ساختن اهالی هوتخیل کابل، تره خیل، اهالی مردم جنوب ساکن قلعه زمانخان، کارته نو، بگرامی توسط تیم حنیف اتمر صورت میگیرد.
درین روز ها تمام توجه ها و افکار همه مصروف حوادث خونین شمال و بویژه قندوز است، ولی به نظر می رسد قدرت نمایی ستون پنجم در پایخت در حال شکل گیری است.

>>>   ریس جمهوراشرف غنی تا کنون به یک وعده داده شده خود عمل نکرده بلکه بر خلاف ان عمل نموده است ودر قندوز پیش ازینکه کمیسون حقیقت یاب نظریات شانرا در مورد صادقین وخاینین وغفلتکاران در ارتباط تسلیمی قندوز به طالبان به ریس جمهور داده باشد چابک قبل از انها به قندوز رفته در جمله تقدیر شدگان نظامیانی که در واپس گیری قندوز جان فشانی کرده بودند به چند تن که در سقوط قندوز دست داشتند نیز تقدیر نامه داده است دادن تقدیر نامه به خاینین به بدین خاطر بوده تاکمیسون حقیقت یاب را اغفال کند که انها را از دست داشتن در سقوط قندوز مبرا سازد و از جمله صداقت کاران در پس گیری قندوز نشان دهدریس جمهور غافل ازین است که مردمان کشور ما بخصوص قندوزیان خاین وصادق را خوب تشخیص کرده اند وبا دادن تقدیر نامه کسی نمیتواند چهره سیاه خاینین سفید سازد واین کار ریس جمهور شک وگمان های قبلی را بیک حقیقت مبدل میکند که گویا حکومت ازتسلیمی قندوز به طالبان اگاهی داشته بود وکاری را در دفاع از ان انجام نداده بود وپس از انکه طالبان در قندوز مستقر شدند وچور وچپاول اموال دولتی ومردم را انجام دادند تاسیسات دولتی را سوختاندند وقتل وحتی بی ناموسی را انجام دادند وطالبان وسایل زرهی ونظامی را با خود بردند وشهر را لوف کردند ریس جمهور امر پیس گیری قندوز را صادر نمود .

>>>   ریس جمهور دروغگو است ! اینکه میگوید: که اردو غیر حزبی شود و یا باشد ، به این معنی است ، تا بتواند افراد خود را بهر پستی که بخواهد مقرر کند . اگر چنین هدف ندارد چرا سر پرست وزارت دفاع را با وجودیکه رای نبرده نگاه کرده است . و حتی بخاطر او تعدیل در مورد سرپرستی ها آورده است . اگر دروغگو نیست یک نفر وزیر را معرفی کند که ارتباط بخودش ، ویا ؛ دوستم ، دانش ، ضیا مسعود ، عبدالله ، محقیق ،اتمر وغیره معانین و بشقاب لیسان دورمیزش نباشد . پس غیر حزبی بودن چه معنی دارد ؟...
خاموش از پاریس

>>>   به جواب نفر سوم!
ناقلین ٬ هدف شما کدام ناقلین است واضحتر حرف زنید . هدف شما ناقلین ترکمن یا ازبک اند یا تاجک که از پار دریا(تاجکستان و ازبکستان) امده اند یا پشتونهای که از جنوب رفته اند ؟
کندز خانه مشترک همه اقوام است . هر کس حق دارد انجا زندگی کند. چنانچه امروز مردم از بدخشان و تخار و کندز و غیره ولایات در جلال اباد و کابل زنده گی دارند و یا مردم مزاز در پکیتا و یا برعکس . نمیشود انان را ناقلین خطاب کرد و نفاق انداخت . جفای اینکار کمتر از خیانت بوطن نیست .متاسفانه افغانستان کشور قانون نیست اگر نی شما صرف به همین حرف خیانت بوطن مستحق شش ماه حبس میباشید چنانچه در کشور های بیشرفته چنین است . افسوس که خود ات در شهر بی پرسان حیات بسر میبری !
زلمی

>>>   کابل. - برخی معتقدند که روسیه تصمیم گرفته است به استفاده از از ورود دولت اسلامی افغانستان براذ ی گسترش نفوآن است. مجموعه ای از بازدیدکننده داشته است به دیپلمات های افغان در مسکو می دهد این فرض و از دقت و صحت افغان نگران کننده است، به یاد داشته باشید که روز تاریک از اشغال شوروی. با این حال، در حالی که هیچ کس انتظار که روسیه سرباز خود در افغانستان به ارمغان بیاورد.
رنه Montagn در (رنهMontagne در)، که منجر: روسیه توجه جهان را به خود جلب زمانی که نیروهای خود را یک عملیات در سوریه راه اندازی شد. در عراق، برخی از مقامات اشاره کرد که بغداد نیز ممکن است کمک روسیه را بپذیرد. این باعث می شود افغان در مورد اینکه آیا روسیه به کشور خود چشم دوخته اند فکر می کنم؟
ریوز: افغان خنده است آسان نیست، اما سازندگان برنامه طنز "نقطه جوش" در حال حاضر به خطر است.
قطعه از برنامه "نقطه جوش."
ریوز: آنها در بازیگر روستای افغانستان به عنوان روسیه ساخته شده است ارسال می شود. این جعلی روسیه - عینک آفتابی پوشیدن و کلاه چرم بزرگ - تلاش برای فروش سلاح به ساکنان محلی است.
قطعه از برنامه "نقطه جوش." ما در یک زبان خارجی می باشد.
ریوز: لهجه احمق و صحنه و لباس و حتی حواس پرت تر به وضوح نشان می دهد که این یک شوخی است - با این حال، به کارگردانی نه تنها به این واقعیت است که یک خنده خوب است، اما واقعیت برای تضعیف افغان از خرید غیر قانونی سلاح. در حال حاضر طنز مشابه حاد تر را در کشور به بحث در مورد منافع احتمالی روسیه به افغانستان است.
هارون میر (هارون میر): هنگامی که مردم از خواب بیدار در صبح و دیدم خیابان های طالبان کندز، بسیاری از دوست نداشت.
ریوز: هارون جهانی، تحلیلگر سیاسی، زمانی که طالبان در ماه گذشته به طور خلاصه این شهرستان از کندز اسیر شده است، در چشم بسیاری از تایید، ایالات متحده 14 سال بعد شروع به از دست دادن اسلامگرایان جنگ. برخی از افغان ها در حال حاضر به تماشای بمب گذاری در بی رحم که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سوریه آغاز شد، و فکر می کنم، اگر او می تواند چیزی در افغانستان مشابه انجام، می گوید میر.
جهان: برخی از - برخی از آنها سیاستمداران و مردم عادی هستند - معتقدند که روسیه ممکن است دخالت و معکوس وضعیت، به عنوان در سوریه اتفاق افتاده است. با این حال، این است که تنها یک اقلیت فکر می کند.
ریوز شایعاتی که روسیه می خواهد به توسعه نقش خود، با حمایت از سفر اخیر خود به مسکو از مقامات ارشد افغان. پوتین این واقعیت است که او در مورد افغانستان نگران پنهان نمی کند. به گفته وی، دولت این کشور نزدیک به حیاتی است. شمال یک بار صلح آمیز خود را از درگیری بالا گرفت. به اصطلاح دولت اسلامی همچنان به رشد. پوتین نگران است که بی ثباتی خواهد فراتر از افغانستان گسترش و جمهوری های سابق شوروی در آسیای مرکزی و روسیه خود را تحت تاثیر قرار. سوال این است، آنچه که او کاری انجام دهید؟
محمد صالح (صالح محمد) یک زبان خارجی صحبت می کند.
ریوز: صالح محمد چهار سال مبارزه با روسیه در 1980s، در طول اشغال افغانستان توسط شوروی. سپس آنها کشته، معلول و یا میلیون ها افغان بی خانمان. محمد خود را توسط یک معدن دمیده شد و پا و چشم خود را از دست داد. برای او، ظهور روسیه می شود خبر بد.
محمد (از طریق مترجم) چگونه به بخشش و عفو کسانی که از پای خود محروم هستند؟ من به یاد داشته باشید در هر ثانیه از آن روز وحشتناک.
ریوز: با این حال، هیچ کس در افغانستان و انتظار دارد که روسیه اشتباهات قدیمی را تکرار کند. و کلام هارون جهانی.
جهان: روسیه علاقه مند به ترتیب مداخله در افغانستان نیست. آنها در مورد امنیت جمهوری های آسیای مرکزی اهمیت می دهند.
ریوز: فراموش نکنید که، گفت: جهان برای سال که روسیه نیروهای بین المللی در افغانستان، هلیکوپتر و سلاح کمک کرده است و دسترسی به مسیرهای عرضه به آنها میدهد. به گفته وی، ناتو و روسیه می تواند به مبارزه با هم با اسلامگرایان ادامه خواهد داد.
جهان: اگر روسیه می خواهد به عمل در چارچوب افغانستان و در عملیات بین المللی، آن خوشحال خواهد شد.
جعفر مهدوی (جعفر مهدوی) یک زبان خارجی صحبت می کند.
ریوز: اما سیاستمدار افغان جعفر مهدوی می ترسم که همه چیز متفاوت خواهد بود.
ریوز: او نگران است که جنگ با دولت اسلامی می تواند به یک جنگ نیابتی با آمریکا را توسعه دهد. علاوه بر این، شما ممکن است نیاز به در نظر گرفتن عوامل دیگر. چند روز پیش، پوتین با همسایگان آسیای مرکزی خود ملاقات کرد تا درباره ایجاد یک گروه مرز مشترک، که می تواند از نفوذ اسلام گرایان جلوگیری می کند. برخی از تحلیلگران غربی گمان می برند که در واقع پوتین تلاش کرده است تا با استفاده از جنگ در افغانستان را به بازگشت به منطقه روسیه قدیمی خود را از نفوذ در حومه امپراتوری شوروی سابق است.

>>>   افسوس صد افسوس به ملت افغان ! که چند قومی که همه مسلمان و قرن ها در خیر و شر هم شریک بودند و هستند آتش نفاق را از نافهمی شعله ور میسازیم . آیا از آینده بی اتفاقی نمی ترسیم ؟ زمانیکه یکی بجان دیگر بافتیم آنگاه نه مملکت از ماست و نه مسلمان خواهم بود ، صرف بخاطر بدست آوردن سلاح غلام پاکستان ، ایران ،هند ، روس وغیره خواهم شد. من که یک مهاجر هستم مدت سی سال است که دور از وطن هستم خاک پای تمام اقوامی افغانستان هستم ، یک موضوع را بخاطر وحدت شما ذکر میکنم « در فرانسه از تمام کشور ها مهاجر وجود دارد ، مثلا از کشور های افریقا مسلمان و غیر مسلمان ، از ممالک عربی ،افغان «تاجیک ، هزاره ، ازبک ، پشتون وغیره » ، هند، پاکستان ، و..و.. اما هیچ یک از مهاجرین و فرانسوی های اصیل فرانسه در مقابل قانون افضلیت بر یک دیگر ندارند. وهیچ کس گفته نمیتواند بگوید که تو مهاجر هستی سیاه هستی و اگر چنین کلمه گفته شود گوینده آن محاکم میشود ومجازات میشود و بعد از سپری کردن پنج سال همه فرانسوی میشوند ولی شما قرن ها در افغانستان زندگی کردید مگر افغان نشدید یکدیگر خود را مهاجر مینامید . و در داخل وطن بجان هم افتاده اید شرم است بس کنید.
خاموش از پاریس


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است