جنرال ازبک تحت امر پشتون، بلای جان مردم !
در این روزهای استیضاح و استجواب و غیبت های نابخشودنی دست اندرکاران تامین امنیت و حفاظت از جان و مال و ناموس مردم، اگر معاون اول رییس جمهور اختیار راه اندازی کوچکترین عملیات نظامی برای مردمش بدون اجازه اشرف غنی ندارد بهتر است بلای جان ازبک ها نشود! 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۱    ۱۳۹۴/۷/۳۰ کد خبر: 104626 منبع: پرینت

جنرال عبدالرشید دوستم درحالی پس از تنفسی کوتاه و کسب اجازه مجدد از اشرف غنی به صفحات شمال بازگشت تا ولسوالی دیگری را در تیررس طالبان قرار دهد که تحسین و تکریم و تجلیل و ترغیب بسیاری را از یکسو و تقبیح و تهدید بسیاری دیگر را به جان می خرد.

اینکه کسی با تعدادی سرباز پیدا بشود که نسبت به قتل عام مردم بیگناه و غیرنظامی واکنش نشان بدهد و حساسیتش منجر به جنگ با طالبان در یک ولسوالی محاصره شده گردد در نگاه اول خوب است اما نباید از زوایای پنهان و لایه های زیرین آن که بسی اهمیت دارند غافل ماند.

به عنوان مثال باید یادآور شد چنین لشکرکشی بی نام و نشانی که نه بعنوان رییس عمومی امنیت ملی نه بعنوان وزیر دفاع و نه نیروهای پولیس وزارت داخله صورت گیرد و صرفا تصمیمی یک شبه از جانب ارگ ریاست جمهوری باشد فقط منجر به حساسیت بیشتر طالبان در حمله های بعدی می گردد و بس!

لذا اینکه جنرال بی چون و چرای ازبک ها نسبت به ناامنی در برخی ولایات و ولسوالی های ترک تبار و ازبک نشین شمال واکنش نشان می دهد و با جنگی بی موقع بر مخالفان مسلح در آن مناطق می تازد؛ صرفا به تداوم حمله و پی ریزی دقیق تر حملات بعدی در همان ساحه انجامیده است.

در واقع در این روزهای استیضاح و استجواب و غیبت های نابخشودنی دست اندرکاران تامین امنیت و حفاظت از جان و مال و ناموس مردم، اگر معاون اول رییس جمهور اختیار راه اندازی کوچکترین عملیات نظامی برای مردمش بدون اجازه اشرف غنی ندارد بهتر است بلای جان ازبک ها نشود!

به عبارت دیگر، وی که سمت راست رییس جمهور می ایستد اعلام کرده تمام حملاتش بر پیکر مخالفان مسلح با کسب اجازه رسمی از رییس جمهور بوده است؛ بنابراین مرگ و زندگی غیرپشتون ها در دست اشرف غنی است.

رییس جمهور در حالی بهشت و جهنم را برای یک یک ولسوالی ها و ساحات شمالی و مرکزی افغانستان به تصویر می کشد که اجازه های دیرهنگام و نابهنگام و مخالفت هایش با حمله بر طالبان و حمایتش از کوچی ها، مردم برخی ولایات را در تیررس خشم مخالفان مسلح قرار می دهد؛ همانگونه که قندوز قربانی شد.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من منی هاطی 30 سال موجب مرگ و غارت مردمان افغان شده حال بعضی سیاستمداران میگویند" من باشم یاهیجکس !" اینکه تجربه قندوز به همه ما تلخ بود حال اگر مخالف طالب پشتون است یااوزبیک و تاجیک سرتاج ماست .اگرقوماندان تاجیکی یاپشتونی درسرکوب طالب تکلیف نکشدیاامکان سازماندهی مناسب نداشته باشدبگذارجنرال اوزبیک توانایی خودرانشان دهد.وقتی امریکاآمده طالب راسرکوب کردهمه خوشحال بوداگرجنرال اوزبیک این خدمت را انجام دهد چرا خفه باشیم ؟ چه خوبست که جنرال دوستم بجای حاکمیت در ارگ مستقیما بیدار خوابی کشیده همراه مادون های خود آمده در مخروبه ها و دشت های بیابان زحمت قبول کند افتخار به ریاست جمهوری یا نفرت؟ شاید صدرنشین های کابل هنوز ظلم طالب ندیده یا از بربریت آن بهره گیری دارندمگرترحم برپلنگ تیزدندان ستمگاری بودبرگوسفندان ....شایدسایرمظلومین کشورهم مخالف وحشیگری و حماقت طالبان و داعش خواهد بود.
قره باش

>>>   .... اګر دوستم است ویا هرکس دیګر در دست اش برکت که دشمن مردم اصلی افغانستان را میکشد

>>>   بابد دوستم قهرمان ریس جمهورافغانستان شود. و دیگر از اشرف غنی و
عبدالله عبدالله دستور نگیرد بخاطرکه مرد. میدان است سیاست دارد
و میتواند کشور افغانستان را امنیت کند همگی نیروهای اردوی ملی و
نظامی از او اطاعت دارند اگر دوستم ریس جمهور شود. ریشه طالب و
داعش را در خیلی وقت کم نابود. میکند پس تا دیر نشده جناب دوستم باید
افغانستان را نجات بدهد از این بی سرنوشتی.
خ.پ

>>>   خال. جنرال دوستم. مرد. میدان. است. نه. دزد بلکه یک شخصیکه همواره. به خاطر وطن. حنگیده. مثل یک سپر. بر. ضد پشتون. های. فروخته. شده. که از پاکستان وخارجی. ها حمایت. میشوند زنده. باد. جنرال. دوستم


.

>>>   هر کسی که بخاطر از بین بردن طالب وحشی اقدام کند مردم افغانستان از ان حمایت میکند چه دوستم از قوم ازبیک چی رازق از قوم پشتون وچه عطامحمدنور از قوم تاجک چه هند و یا روسیه چون طالب دشمن قسم خورده این مرزبوم است و نوکر فروخته شده چرکستان است.

>>>   امریکایییهای ادمکش مسلمانخور از جنگ با کشور ویتنام عبرت نگرفتند .ای امریکایییهای خونخوار دست از مسلمانخوری بردارید . بس کنید و از داعش و طالب خونخوار نوکران تان حمایت نکنید . ای خونخوارهای امریکای با این فلم موش و پشک طالب و داعش خاتمه دهید .

>>>   تا زمانکه نیروهای دزد اشغالگر امریکای غربی از افغانستان بیرون نشده داعش و طالب هم تمام شده نی نیست . امریکا و غرب پدر تروریستان بین المللی میباشد

>>>   بنده دستان جنرال صاحب دستم را میبوسم مبارزه جنرال صاحب دستم نه تنها در برابر طالبان مزدور پاکستان است بلکه در برابر جمیعت اسلامی یعنی شورای نیظار لشکر ارازل اوباشان هم است حالا که جنرال دستم ازدستور
ریس جمهور منتخب مردم افغانستان اطاعت وپیروی میکنند من هم به عنوان یک پشتون صد در صد از دستورات جنرال صاحب دستم اطاعت می کنم
دوم اینکه جنرال صاحب دستم حق دارند که برابر به منافع مردمشان عمل واقدام کنند
جوزجانی

>>>   مشکل افغانستان در جنگ با تروریزم کمبود و یا نبود تجهیزات لازم نیست. مشکل اساسی اراده سیاسی کامل در نابودی تروریزم در ارگ کابل است. هر قد سلاح های پیشرفته را از روسیه بدست بیاورید ، بی فایده است تا زمانیکه طالب پرستان افغان و غرب حامیان آنها دست از بازی دوگانه با تروریزم طالبی بحیث لشکر قبیلوی و ابزار جیوپلیتیک نکشند.
جناب دوستم قبل از درخواست سلاح از روسیه باید اراده سیاسی در جنگ با تروریزم را با ارگ کابل، ترکیه و غرب حل نمایید.
کشاندن پای روسیه توسط دوستم در جنگ افغانسان تکرار اشتباهات ببرک کارمل و حزب دموکراتیک خلق افغانستان در سالهای هشتاد خواهد بود.

>>>   چرا از طالبان حمایت می کنند؟
به باور این قلم به سه دلیل عمده از طالبان حمایت میشود:
1 ) به دلیل فرهنگ و عواطف پشتونولی
2 ) به دلیل معادلات قدرت با شمال
3 ) بخاطر منافع جیوپلیتیک بازیگران خارجی

>>>   پشتونیسم ارگ کابل در انتقال جنگ از جنوب به شمال متحد ستراتیژیک آی اس آی هستند.
با باور این قلم پشتونیزم ارگ کابل با پاکستان در جنگ پشتون با پشتون در جنوب مخالف یکدیگر هستند،ولی در جنگاندن پشتون با غیر پشتون در شمال همدست و متحد ستراتیژیک هستند.
در کشاندن جنگ از شمال به آسیای میانه هردو با امریکا و انگلیس متحد استراتیژیک هستند. قراد امنیتی با امریکا مهمترین سند همکاری های سترایژیک میان کابل و غرب است.

>>>   من زیاد تبصره نمیکنم آقای جنرال دوستم یک شخص راست است همه را به آیینه خود میبیند در عین حال یک شخص بی عقلی است که دائما استعمال پشتون ها شده است البته من اینرا از نزد خود نمیگویم تاریخ نشان داده است که از زمان داکتر نجیب گرفته تا به امروز هیچ مستقلانه عمل نکرده گاهی از گلبدین گاهی از صبغت الله و کرزی و حالا غنی زی
ناگفته نماند که روزی از روز ها در محکمه خود ملت بزرگ ازبک محاکمه خواهد شد

>>>   همیشه با استفاده از موقع، زیرکانه مسایل قومی را دامن میزنید! مثل جنرال ازبک، فرمانده تاجیک، قوماندان پشتون و امثال اینها .
نویسندهء مطلب "جنرال ازبک تحت امر پشتون ...." باید بداند که :
1-جنرال دوستم معاون اول رییس جمهور است و آقای غنی ، از نظر سلسلهء مراتب وظیفوی، آمر نزدیک یا به عبارهء دیگر ، آمر اول آقای دوستم میباشد که طبعا" گرفتن اجازه و مشوره از آقای اشرف غنی، دسپلین پذیری و اخلاق عالی اداری جنرال دوستم را نشان میدهد.
2- آقای غنی، سر قوماندان اعلی اردوی ملی و سایر قطعات نظامی افغانستان است و تمامی عملیات بزرگ نظامی ، صرف به فرمان او صورت گرفته میتواند و بس!
3-آقای دوستم با وجودیکه رتبهء نظامی ستر جنرالی دارد، اما فعلا در بخش ملکی، به حیث معاون اول رییس جمهور ، انجام وظیفه میکند. این به قول شما "جنرال ازبک" چگونه میتواند بدون داشتن مجوز از سر قوماندانی اعلی کشور، در حالیکه خودش متصدی امور ملکی است، عملیات نظامی علیهء طالبان را رهبری کند؟
در اخیر یک بار دیگر میگویم که اگر به خدا ، به قرآن و به روز رستاخیز ، عقیده و ایمان دارید به لحاظ خدا و به لحاظ قرآن، بیشتر از این مسایل قومی را دامن نزنید. پولی که استخبارات کشور های همسایه به خاطر تفرقه افگنی به شما میدهند بر خود تان و بر خانوادهء تان حرام باد !

>>>   برادر گرامی ! وقتی شما که از سرکوب دزدان و جنایتکاران حرفوی مزدور (طالبان )توسط هر مرد وطنپرست و شجاعتمند که باشد حراس دارید و انتقادمیکنید پس خود طرفدار آنها هستید . تأسف آور نیست که در این عصر و زمان صحبت ازازبک و پشتون میکنید؟. مردم افغانستان همه باهم برادر اند.

>>>   نویسنده محترم ! نمی دانم هدف شما و مانند شما ها ازین نوع نوشته های فتنه انگیز و بحث های تخریش کننده چیست؟ هدف شما از (جنرال ازبیک تحت امر پشتون) چیست؟ شما آب به آسیاب کدام دشمن می ریزید! یا اینکه به خاطر تفرقه اندازی ازجمله ستون پنجم هستید! هر خواننده چیزفهم با مطالعه عنوان مضمون چنین فکر خواهد کرد. بهتر بود ایراد و انتقادات تان با یک عنوان بهتری مزین می ساختید! سوال من به کسانی که غیر از قوم خود به هیچ قومی دیگری فکر نمی کند اینست که: آیا هزاره ها
،پشتون ها،ازبیک ها و یا تاجیک ها به تنهایی درین کشور حکومت کرده می تواند؟ انهم در چنین شرایط بحرانی! ما همیشه عادت کرده ایم که تخریب کنیم ،انتقاد کنیم و بد بین باشیم. چرا در راه بیرون رفت ازین شرایط گام بر نمی داریم.
واضح است که: یا مزدوریم . یا ناتوانیم و نمی توانیم صاحب خاک وکشورمان شویم یا مردمان بیکاره ،ترسو وتنبلم
تا دیگران دهند ما بخوریم و نا سپاسیم ، نانش را می خوریم و به نمک دانش ...... می کنیم! در نظام هسیم آگاهانه و یا نا اگاهانه علیه آن قرار می گیریم. غنی بد است چون پشتون است،دوستم بد است چون ازبیک است،محقق بد است چون هزاره است و عطاء بد است چون تاجیک است پس کی خوب است؟ خداوند برای ما فرشته هارا از آسمان بفرستد تا مارا بشارت دهد. درسایه این نظام شما توانستید که افکار و اندیشه های خود را به حلق مردم بگذارید چطور بی شرمانه
تعصبات قومی را دامن می زنید پارچه شدن مردم ما به نفع ما نبوده بل به نفع دشمنان وطن است. اگر انتقاداتی بر نظامی دارید حد اقل کوشش کنید که آب را به آسیاب دشمن نریزید!

>>>   دوستم شده یکتازدرکشورافغانستان اگردوستم نباشداردوی ملی
افغانستان فلج خواهدشداگرخوب یادمردم باشد در زمان داکترنجیب اله
هم دوستم دراوج یکتازی بودو خوب عتماد دولت داکترنجیب اله را
بخودجلب کرد ویکباره فریب خورد وپشت داکترنجیب اله را رهاکردو
وچسپیدبه مجاهدین وسبب همه بدبختی مردم افغانستان شدوزمانی
هم حکومت مجاهدین سرقدرت شد مجاهدین حاضرنبودندقوم ازبک را
رادرکابینه سهم بدهد مجاهدین میگفتند ما.درکشورافغانستان ازبک
نداریم ولی بعدازتلاشهای عبدلعلی مزاری دوستم فهمید که.
مابایددرکابینه هم سهم. داشته باشیم ازبکها فقط برای جنگیدن درست
نشده اند وقتی هم
که باعبدلعلی مزاری اتحادکردند فایده نداشت واتحادشان موردتنفر
همه قرارگرفت.حالی هم اگردوستم میخواهد گزشته راجبران کند
باید برای فارسی زبانان خدمت کند تاعقب مانده گیهای فارسی زبانان
جبران شود

>>>   من در عجبم که اقای دوستم به این کشور 32ملیون جمعیت افغانستان و قوای امریکایی که به گفته جنابان تا سال 2017 از کشور خارج مگردد البته که بعید است و نمی توانند دار و دسته دست فروشان طالب را از کشور بیرون کنند و تنها اقای دوستم ؟؟؟ و در ضمن چه پلان و چه دسیسه سازی می کنندکه تنها از وجود اقای دوستم استفاده سوی گردد و دیگران همه ؟ فکر میشه که یک مانور سیاسی باشد تا از وجود اقای دوستم استفاده کنند و دیگران از نبود ان به بر نامه ریزی های دیگر بپردازد .

>>>   دوستم این پرورده ترکیه اب نیست خود سراب است .اگر او درست
عمل کرده بود امروز ما یک حکومت بهتر ویک دست میداشتیم نه
این حکومت وحشت ملی را. به این اکت ها وژست کاوبائی فریب
نخورید او از خائین هم یک انگشت بلند تراست
کریم از هامبورگ

>>>   دوستم خلیلی محقق سیاف وهمه رهبران محاکمه شده اندوحکم اعدام
برایشان صادرشده ازطرف غربیها وامریکایها ولی خوب بازهم برایشان فرست
داده شده تاخدمت خوب کنند وبخشیده شوند.درغیران اینصورت
همان لحظه که بخواهند اینها را به عنوان جنایتکارجنگی اعدام میکنند
پس بایدتامیتوانند رضایت باداران خود.راجلب کنند
.م.ش

>>>   خوب میکند دل تان بترقت هر چی است در پشت مردم خود است

>>>   ایالات متحده تا کنون ۷۰ ملیارد دالر بالای نیروهای امنیتی افغانستان که امروز تعدادشان به ۳۷۰۰۰۰ تن میرسد مصرف کرده تا این نیروها امنیت کشور را بگیرند و ملیشه و ملیشه بازی در کشور پایان یابد. آیا این ظلم در حق مردم جوزجان نیست که فرزندان شان به جای کسب تعلیم و دانش، به حیث ملیشه در رکاب جنرال صاحب باشند و هنر نامطلوب آدمکشی را تمرین نمایند؟ جنرال صاحب باید وزارت دفاع را خود به عهده بگیرد و در رأس اردوی دولتی به جنگ اوباش برود.
گلداد

>>>   اقای م .ش ، در افغانستان همه باید محاکمه گردند نه تنها اقای دوستم بلکه همه که در قدرت اند به خاک و خون کشدن افغان سهیم اند ... فعلا باید از اقای دوستم تشکر کرد و درود فرستاد و تنها در افغانستان یک نفر است که جیره خوار پاکستان نیست و برای مردمش خدمت می کند و بس .

>>>   جاالبه که هیچ کس طرفدار طالبان نیست ؟!پس اینها کی بودن که فرخنده رو اینقدر زدن تا مرد ؟!شما به یک رضا شاه نیاز دارید که این جاهلیت و تحجر رو از مغزتون به زورم که شده پاک کنه اگر کسی هست که با طالبان مبارزه می کنه برید دستشو ببوسید..

>>>   وحدت ملي چي وقت خدشه دار ميگردد
وحدت ملي وقتي خدشه ميگردد كه خداي ناخواسته، خداي ناخواسته، خداي ناخواسته
١. يك تاجيك يا أزبك رئيس جمهور شود.
٢. يك هزاره شوق وزارت دفاع يا وزارت داخله كند.
٣. يك كوچي خداي ناخواسته عسكري كند و ماليه بدهد.
٤. يك قبايلي از امتيازاتش محروم گردد.
٥. در مكاتب مناطق ازبكنشين خداي ناخواسته به زبان ازبكي تدريس شود.
٦. خداي ناخواسته يك فارسي زبان بگويد كه نام زبان من فارسي است.
٧. خداي ناخواسته اگر يك فارسي زبان دانشگاه بگويد.
٨. اگر يك طالب زنداني گردد.
٩. خداي ناخواسته اگر يك طالب كشته شود.
١٠. اگر يك والي پشتون نباشد.

>>>   دوستم قهرمان ملی است باید به جای «قاغ روده» که از هیچ کاری نیست رئیس جمهور شود. افغانستان به مردی مثل او احتیاج دارد.
قریشی

>>>   خینه بعد از عید یعنی چه و به چه درد دوستم میخورد؟ رفتن دوستم حالا به غورماچ مثل آن است۰ در حدود اضافه از ۳۰ نفر اردوی ملی که در محاصره طالبان بودند در غورماچ به رگبار بسته شدند و جنرال صاحب دوستم با وجدیکه آن افراد اردو همه روزه با مرکز تماس میگرفتند دست بسته و سر خم منتظر امر رئیس ایشان جناب غنی کوچی نشسته بودند۰ از این نمایش ها دو ماه پیش هم انجام داده بود۰

>>>   ... دزد دزد است انسان خوار انسان خوار وطنفروش وطنفروش است از هر قوم وقبيله ايكه باشد در ايران ده طبقه واز نژادهى مختلف زندگى مى كنند...
م م لندن

>>>   سامان بذرپور افغانی
من که نوکرشم خیلی دوستش دارم

>>>   کساي که درارک هست همه یک مشت ... غنی عبداله محقيق همه از ... بدتر است

>>>   دعا کنید که اشرف غنی نمیرد ورنه دوستم رئیس جمهور بعد است.
م.ط.ح

>>>   خوب خو دیدی هههههههه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است