حفظ محیط زیست، سرمایه عظیم بشری
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۸    ۱۳۹۴/۷/۲۹ کد خبر: 104557 منبع: پرینت

خداوند به هنگام آفریدن دنیا، آن را زیبا آفرید. ما نباید با آلوده کردن هوا، آب و خاک، دنیا را به محیطی زشت و نفرت آور تبدیل کنیم.

مهمترین عناصر تشکیل دهنده محیط زیست عبارت از آب، هوا و خاک می باشد. امروزه بزرگ ترین مشکل محیط زیست، آلودگی هوا است زیرا هوا، مهمترین چیزی است که در شبانه روز مصرف می کنیم. افرایش جمیعت شهرها رفت و آمد وسایل نقلیه موتوری، استفاده نادرست از وسایل گرم کننده و بزرگ شدن شهر، موجب آلوگی هوا محیط زیست می شود. آلودگی هوا، بیش از آلودگی آب و خاک برای انسان زیان دارد.

بیشتر سوخت هایی که انسان برای حفظ خود از سرما و یا پخت و پز و تهیه غذا و روشنایی خانه ها، حمل و نقل و مصرف می کند، هوای پاکیزه را سمی و دود آلود می کند. انسان به دلیل ناآگاهی از بعضی از نعمات خداوند، محیط زیست را به بدترین شکل آلوده می کند و اگر خیلی زود ما برای پاکیزگی آن تلاش نکنیم آیندگان با مشکل روبرو می شوند. خداوند در قرآن مجید می فرماید: ما هر چیز را به اندازه خلق کرده ایم و چون هر چیزی مقدار و اندازه ای دارد باید از آن درست استفاده شود تا خراب، نابود و آلوده نشود. محل زندگی همه موجودادت زنده، محیط زیست نام دارد. آلودگی محیط زیست، موجب نابودی آب خاک و هوا می شود.

هوا یکی از عوامل فوق العاده مهم حیاتی برای زندگی انسان است عامل حیاتی که بدون آن حتی لحظه ای زندگی امکان پذیر نیست. این عامل حیاتی اطراف زمین را فرا گرفته است و ما اکسیژن مورد نیاز خود را به وسیله تنفس از هوا می گیریم. در هوا مقادیر زیادی اکسیژن وجود دارد و گیاهان نیز پیوسته این موجود را تجدید می کنند و نمی گذارند این ماده حیاتی از اندازه لازم کسر شود.

آب یکی از عناصر تشکیل دهنده محیط زیست می باشد. اهمیت آب برکسی پوشیده نیست. بدون آب زندگی تمام مخلوقات زنده ناممکن است در اندک زمان کاملا از بین خواهد رفت، پس از همین سبب است که آب ضرورت حیاتی مخلوقات زنده جان ها شمرده می شود. آب سالم و پاک یکی از مهم ترین نیاز اساسی انسان ها است. آب با جریان خود و فراهم آوردن تسهلات برای حرکت، گرما و خنک کردن حمل نمودن مواد حیاتی و حمل کردن ملکول هایی که ما را تغذیه می کنند. آب مایع حیات بخش حقیقی بدن انسان حیوان ها و گیاهان می باشد. هر کس در تمام زندگی خود یک بار دانه ای یا نهالی در خانه یا حیاط خانه کاشته باشد, ارزش حیات آب را برای گیاهان در کرده است. نقش و اهمیت آب در توسعه و شکوفایی اقتصادی مملکت ها و جوامع بارز و آشکار است که بدون استفاده مناسب از این منبع گران سنگ, رشد و ترقی مملکت های در حال توسعه مشکل به نظر می رسد.

خاک از عوامل اصلی تشکیل دهنده محیط زیست موجودات زنده و تامین کننده مواد آلی و معدنی برای رشد گیاهان محسوب می شود. همه غذایی که ما انسان ها می خوریم و نیز همه غذایی که موجودات زنده استفاده می کنند ریشه در خاک دارند. بنابراین برای استفاده و تهیه غذای سالم بایستی خاک سالم داشته باشیم. خاک به عنوان یکی از مهمترین عناصر تشکیل دهنده جهان هستی، بنیان و اساس تولید، امنیت غذایی و خودکفایی کشورها به شمار می آید. چرا که در صورت نابودی آن و با فرض حذف از عناصر زیستی جوامع بشری، کشورها و حتی کره خاکی چیزی برای عرضه و یا معلولی برای ادامه حیات نخواهد داشت و این یعنی تمام صنعت ها و در گستره عمیق تر انسان ها به خاک بستگی دارند و مدیریت صحیح آن موجب خودکفایی کشورها خواهد بود. اسراف به هر گونه تجاوزکاری و زیاده روی می شود و در هر حال ممنوع و محکوم و مورد خشم و انزجار خداوند متعال است و از آن به شدت منع شده است.

برای حفظ محیط زیست، تلاش همه‌ مردم لازم است. باید به مردم، آموزش‌های صحیح بدهیم تا به جای مصرف نادرست، روحیه‌ مشارکت برای حفظ محیط‌ زیست ایجاد شود.


داکتر یارمحمد حیدر زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است