اظهارات پوتین، بازی آمریكا و روسیه
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۴    ۱۳۹۴/۷/۲۸ کد خبر: 104466 منبع: پرینت

آمریكا علاقه دارد كه تنش‌های افغانستان را «تلاش‌های مشترک» وانمود كند حتی از توصیف آن تحت عنوان «جنگ به رهبری آمریكا» خودداری می‌كند اما در واقعیت امر، آمریكا نسبت به هركشور دیگری منابع و اعتبار دیپلوماتیک بیشتری را در جنگ افغانستان كه البته واكنش مستقیم در پاسخ به بیرحمی 11 سپتامبر نیویورک و واشنگتن بوده است اعمال داشته است. بنابراین اشاره پوتین به فاجعه بودن جنگ افغانستان انگشت انتقاد مستقیم متوجه آمریكا است صرف‌نظر از اینكه این كشور می‌خواهد چگونه آن‌ را توجیه كند.

پوتین اظهار داشته است كه وضعیت در افغانستان بطور فاجعه‌آمیزی روبه وخامت بوده و حضور ده‌ ساله نیروهای بین‌المللی تحمیلی در این كشور در آوردن توسعه‌ای كیفی اثربخش نبوده است. پوتین اعتراف كرده است كه نسبت به وضعیت افغانستان نگران است اما در واقعیت امر این اظهارات بیشتر جنبه تبلیغاتی و سیاسی دارد كه هدف آن وزیدن در خلاف جهت رقیب آمریكا است.

اظهارات این چنینی پوتین درباره افغانستان كه تاریخ ملت ابر قدرت روسیه بطور طبیعی با این كشور محصور به خشکی گره‌خورده است طعنه آمیز است. تجاوز شوروی به افغانستان كه در سال 1979 شروع شد و نزدیك به ده‌سال خونین به طول انجامید یكی از دلایل اولیه شكست شوروی را فراهم كرد. ضمنا وضعیت فعلی افغانستان نه تنها از عملیات نظامی تنظیم‌شده آمریكا متاثر بوده است بلكه دست‌وپنجه نرم كردن چند دهه این كشور با جنگ نیز آن‌ را متاثر ساخته است. درستی واقعیت هرچه باشد و یا نباشد امكان ندارد برای مردم افغانستان كه مجال زندگی در ثبات را در تاریخ زندگی شهروندان خود نداشته است، اظهار ندامت و همدردی نكرد. علاوه بر اظهارات صریح پوتین در مورد افغانستان وی همچنین تاكید داشته كه وضعیت در این كشور با افزایش فعالیت‌های داعش وخیم‌تر شده است. اظهارات پوتین در حالی مطرح می‌شود كه چندی قبل این كشور حمایت سیاسی خود را از تلاش نظامی به رهبری آمریكا در افغانستان اعلام كرده بود.

این حمایت زمینه انتقال محموله‌های تداركاتی را با بیش از 3.200 مایل از طریق مسیر روسیه و كشورهای متحد جماهیر شوروی سابق كه به نام مسیر شمالی نامیده می‌شود تامین می‌كرد اما همانگونه كه روابط دیپلماتیک میان روسیه و آمریكا روبه وخامت گرایید، پوتین بگونه‌ای آشكارا در جستجوی فرصت شد تا خطوط سیاسی و تبلیغی خود را به رخ بكشد. به هرحال فوق‌العاده مشكل خواهد بود كه استدلال شود وضعیت افغانستان همراه با جنگ كه از 2001 تا هنوز برپا است، برای آمریكا و مردم آن، رضایت بخش توصیف شود. با وجود اظهارات پوتین در مورد حضور ده‌ساله نیروهای بین‌المللی وضعیت دست‌كم گرفته شده است با اشغال نزدیک به یک و نیم دهه افغانستان و افزایش تنش‌های افغانستان، روسیه عمدا اقدام به لغو استفاده ناتو از شبكه‌ای پخش شمال كرده است. بطور واضح روسیه می‌خواهد كه رقابت شدید و بی‌رحمانه ای را راه‌اندازی كند به نحوی كه دشمنی میان روسیه، چین و آمریكا یک فصل تماشایی دیگر را به نمایش خواهد گذاشت.

با وجودی كه ماموریت رسمی عملیات نظامی به رهبری آمریكا پایان یافته است و رییس‌جمهور آمریكا در دسامبر سال گذشته به آن اشاره كرد اما واقعیت چیزی دیگری را از این اظهارات اوباما به نمایش می‌گذاشت. حضور 10هزار نیروی آمریكایی صرف‌نظر از تعداد بی‌شمار قراردادی‌های خصوصی كه ممكن است برای مدت طولانی پس از خروج كامل نیروها نیز حضور داشته باشند بیانگر واقعیت دیگری است.

ممكن است آمریكا پاسخ دیپلوماتیک برای اظهارات پوتین داشته باشد اما این واقعیت كه وضعیت امنیتی افغانستان در ماه‌های اخیر شدیدا روبه وخامت گراییده است را نمی‌تواند دور زد. اوباما اعلام كرده است كه برنامه خروج نیروها به تعویق افتاده است و هرنوع برنامه برای خروج در آینده در شرایط فعلی قابل‌ پیش‌بینی نیست. با این حال اظهارات پوتین بیانگر، بازی «شطرنج ژیوپولیتیكی» كه در حال‌ بازی میان آمریكا و روسیه است، می‌باشد.


فرید محمودی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   شـــــوروی تجاوزکرد یا امین وتره کی هفده مرتبه خواهش عذ ودرخواست کردند که روسها بیایند چون فشار پاکستان برما زیاد شده به اساس تقاضا های مکرر رهبران خزب خلق وبه اساس معاهده 9 دسامبر 1978 صورت گرفت ! هر بیگانه مثلا انگلیس به دعوت وتقاضا وقرارداد خود افغان ها آمدند حتی ازآمدن انگریزها استقبال میکردند هرکس از انگلیس ها دعوت میکرد تا بیاید وقدرت را به او تسلیم کند انگلیس هم برای اینکه روسیه وفرانسه از او پیشی نگیرد با اینها معاهده امضا میکرد کدام دخول انگریزها بدون همراهی افغان ها بوده؟ آمدن امریکائی ها و45 کشور به اساس خواست افغان های اشتراک کننده بن نبود؟ همین حالا اگرعده با خارجی ها مخالف هستند 70 فیصد مردم از خارجی ها وراضی وضرورت بودن آنهارا درک میکنند
(( ر ))

>>>   پوتین از سلف خود درس بگیرد و بطرف افغانستان چپ سیل نکند ورنه همانطوریکه شوروی پارچه پارچه شد و امریکا فرار را بر قرار ترجیح داد روس هم دنباله رو انها خواهد شد و به چندین پارچه دیگر تبدیل خواهد شد

>>>   امروز 20 اکتوبر سال 2015 سه عسکر روسیه قاتل مردم سوریه مردار شدند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است