گزارش سروی وزارت مبارزه با مواد مخدر در 2015
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۸    ۱۳۹۴/۷/۲۶ کد خبر: 104320 منبع: پرینت

وزارت مبارزه علیه مواد مخدر گزارش سروی سال 2015 را اعلام نمود که نسبت به سال گذشته 19 درصد کاهش را در کشت و 48 درصد در تولید نشان می دهد.

حوادث امنیتی در سال روان نسبت به سال 2014 کم بوده است و در سال جاری 5 نفر شهید و 18 نفر دیگر زخمی شده اند در حالی که در سال گذشته 13 نفر شهید و 26 نفر زخمی شده بودند.

وزیر مبارزه علیه مواد مخدر می گوید: بر اثر تلاش شبانه روزی دست‌اندرکاران مبارزه علیه مواد مخدر نسبت به سال گذشته کاهش چشم گیر در کشت و تولید مواد مخدر رونما گردیده است. وی علاوه نمود که اراضی کشت شده مواد مخدر در سال گذشته 224 هزار هکتار بود که در سال روان به 183 هزار کاهش پیدا کرده که 19 درصد کاهش را نشان می دهد، تعداد ولایت های عاری از مواد مخدر 14 ولایت بود اما حالا به 15 ولایت ارتقا نمود که یک درصد کاهش را نشان می دهد. در سال گذشته 2692 هکتار زمین محو شده بود که امسال به 3760 هکتار رسیده که 40 درصد افزایش را نشان می دهد. در سال گذشته 6400 متریک تن مواد مخدر تولید شده بود که در سال جاری به 3300 متریک تن تقلیل یافته که 48 درصد کاهش را نشان می دهد.

خانم سلامت عظیمی می گوید که مبارزه علیه مواد مخدر نیازمند بسیج ملی در سطح ملی و بین المللی است و یک یا چند اداره خاص توانایی این کار را ندارد. ایشان مواد مخدر را مشکل ملی خواند و ضمن تشکر از تمام کمک کنندگان داخلی و خارجی خواهان کمک های بیشتر جامعه جهان و مردم افغانستان شدند.

بازمحمد احمدی معاون مبارزه علیه مواد مخدر وزارت داخله دستاوردهای بخش تنفیذ قانون را در شش ماه گذشته سال روان خوب خواند و گفت: در شش ماه سال جاری 456 تن مواد مخدر مختلف نوع را در عملیات های متعدد در سراسر افغانستان به دست آوردیم که در رابطه 1689 تن قاچاقبر را دستگیر نمودیم که شامل قاچاقبران کلان، خورد و کوچک، منسوبان خدمات عامه، اتباع خارجی و قشر زنان می‌باشد.

اندری اوتسیان رییس مبارزه علیه مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد UNODC می گوید: برای اولین بار این گزارش در نیویورک، ویانا و کابل منتشر می شود که خیلی امیدوار کننده است. ایشان می گویند کاهش امسال سبب جلب کمک های بیشتر در این بخش شده است.

اوتسیان گفت: خواست ما هماهنگی بیشتر بین ادارهای دولتی افغانستان در بخش مبارزه علیه مواد مخدر و کمک های جامعه جهانی است تا شاهد دستاوردهای بیشتر باشیم.

قابل یادآوری است که گزارش یاد شده به همکاری مالی دولت های آمریکا، انگلیس، ناروی، ایرلند، به رهبری وزارت مبارزه علیه مواد مخدر و کمک تکنیکی دفتر مبارزه علیه مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد ساخته شده که به تاریخ 22 میزان سال 1394 خورشیدی توسط سلامت عظیمی وزیر مبارزه علیه مواد مخدر، بازمحمد احمدی معاون مبارزه علیه مواد مخدر وزارت داخله و اندری اوتسیان رییس دفتر مبارزه علیه مواد مخدر و جرایم سازمان ملل در مرکز رسانه های حکومت اعلام شد.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است