روشی جدید از سیا برای شکنجه فاش شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۲    ۱۳۹۴/۷/۲۶ کد خبر: 104305 منبع: پرینت

در حالی که دولت آمریکا مدعی است تنها برای سه متهم مظنون به تروریسم از روش بحث‌انگیز «غرق مصنوعی» برای شکنجه استفاده کرده روزنامه گاردین افشا کرده سازمان سیا دست‌کم 13 مظنون را با فنی مشابه به نام «غوطه‌وری در آب» مورد شکنجه قرار داده است.
کمیته اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا در گزارشی که سال گذشته منتشر کرد افشا کرد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از روش‌هایی مانند تنقیه، حصر در جعبه، غرق مصنوعی، محرومیت از خواب، قرار دادن در وضعیت‌های تنش‌زا، برهنگی اجباری، توهین‌های مذهبی و غیره برای شکنجه مظنون تروریسم استفاده کرده است.

روزنامه انگلیسی گاردین روز جمعه به استناد شکایت‌نامه‌های جدید، اسناد جدیداً فاش‌شده و همچنین گزارش کمیته اطلاعاتی سنا گزارش کرده دولت آمریکا 13 نفر را با روشی موسوم به «غوطه‌وری در آب» شکنجه کرده‌اند.

افراد مرتبط با پرونده‌های یاد شده و برخی از بازجوهای مورد استناد در گزارش سنا در توضیح درباره روش غوطه‌وری در آب بر تفاوت‌های اندک آن با روش معروف‌تر «غرق مصنوعی» تأکید کرده‌اند.

در روش غرق مصنوعی، بازجوها شخص را به یک تحته می‌بندند و با قراردادن ارتفاع سر پایین‌تر از ارتفاع پاها، پارچه‌ای بر سر و صورت فرد بازداشتی می‌بندند. در چنین حالتی ریختن آب روی پارچه‌ها امکان تنفس را از فرد می‌گیرد و باعث القای مصنوعی حس خفگی و غرق شدن در آب در او می‌شوند.

روش غوطه‌وری هم همین احساس‌ها را در فرد مورد شکنجه ایجاد می‌کند اما علاوه بر آن، با ایجاد «هیپوترمی» یا «سرمازدگی» و پایین نگه داشتن دمای بدن، آزار بیشتر او را در پی دارد.

به گزارش گاردین، برخی از کسانی که توسط سیا بازداشت شده‌اند می‌گویند بازجوها آنها را در آب سرد دمای یخچال فرو برده و سپس آنها را لای ورقه‌های سرد پلاستیک پیچیده و تعمداً دمای مرکزی بدنشان را پایین نگاه داشته‌اند.

در گزارش کمیته اطلاعاتی سنا در همین مورد، اشاره شده که متهمان بعد از غوطه‌وری در آب، برهنه نگاه داشته می‌شدند. برخی از وکیلان افراد زندانی گفته‌اند با توجه به اینکه موظف به حفظ قوانین مربوط به محرمانه ماندن برخی اطلاعات هستند نمی‌توانند درباره نحوه رفتار با موکلانشان جزئیات بیشتری ارائه دهند: سازمان سیا، به گفته آنها از همین محدودیت برای ادامه استفاده از روش یاد شده بهره می‌برد.

لورا پیتر، از فعالان و محققان سازمان دیده‌بان حقوق بشر ادعای سازمان سیا در این باره که گفته تنها سه نفر را با غرق مصنوعی شکنجه کرده را «کاملاً غیرصادقانه» خوانده است.

او در گفتگو با گاردین می‌گوید: «اول اینکه آنها بیش از سه نفر را با غرق مصنوعی شکنجه کرده‌اند. دوم اینکه، سیا برای شکنجه متهمان به روش‌های مختلف از آب به گونه‌ای استفاده کرده که نمی‌توان آن را در طبقه شکنجه قرار نداد. چه روی تخته بوده باشد یا نه، مهم این است که در این روش‌ها فرد حس نزدیک به خفگی را تجربه کرده است. و شما اسم این را غرق مصنوعی بگذارید یا غوطه‌وری در آب، این شکنجه است، رک و پوست‌کنده.»

قبلا خبرگزاری آسوشتیدپرس گزراش داده بود در نوامبر سال 2002 «گل رحمان»، از مظنونان به تروریسم در افغانستان در یکی از زندان‌های مخفی سازمان سیا در شمال کابل بر اثر سرمای مفرط بدن جان باخت. رحمان در زندانی سرد، در حالی که بدنش از کمر به پایین برهنه بود رها شده بود.

افسر سازمان سیا که این دستور را صادر کرده بود، هرگز جریمه نشد و حتی چهار ماه بعد به‌خاطر «تداوم در انجام کارهای فوق‌العاده» مبلغ 2500 دلار پاداش نقدی دریافت کرد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است