ویروس ابولا هنوز نرفته، بازگشت
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۶    ۱۳۹۴/۷/۲۶ کد خبر: 104302 منبع: پرینت

به نقل از وایرد؛ "پالین کافرکی،" پرستار اسکاتلندی، با گذشت چند ماه از سفر به سیرالئون، با علائم ویروس کشنده ابولا مواجه شد و بلافاصله در بیمارستان "رویال فیری" لندن تحت درمان قرار گرفت. تکمیل روند درمان این پرستار نشان داد، ویروس ابولا قادر است چند ماه به شکل خفته در بدن میزبان باقی بماند و در زمانی که شرایط مهیا شد به فعالیت بپردازد.

باوجود آنکه پزشکان 9 ماه پیش اعلام کردند ویروس ابولا را مهار کرده و واکسن مقابله با آن را کشف کرده‌اند؛ ابتلای جدید یک پرستار به این بیماری نشان داد، ابولا بار دیگر بازگشته است، هرچند هرگز نرفته بود! پزشکان اعلام کردند ویروس ابولا در دور جدید فعالیت چندان خطرناک نیست و به قدری ضعیف شده است که نمی‌تواند جان بیماران را (درصورتیکه زود شناسایی شود) مورد تهدید قرار دهد.

موارد جدید ابتلا به ابولا معمولا بیمارانی هستند که زمانی تصوی می‌شد بطور کامل درمان شده‌اند. برخی دیگر از مبتلایان هرگز علائم بیماری را نداشتند؛ اما مشخص شد ویروس در بدن آنها نفوذ کرده و مدتی به شکل خفته زندگی می‌کرد. در 24 ساعت 2 مورد جدید ابتلا به ابولا در گینه گزارش شد و نگرانی‌هایی درمورد فراگیر شدن مجدد آن در غرب آفریقا بوجود آورد. درد در ناحیه کمر، اختلال در شنوایی، مننژیت و تشنج علائم اصلی ابتلا به ویروس ابولا هستند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد 42 روز گذشته هیچ مورد جدید ابتلا به ابولا گزارش نشده است؛ اما شواهد نشان می‌دهد باید در مورد مدت زمان در خطر بودن بیماران درمان شده برای بازگشت ویروس تجدید نظر کرد. ویروس ابولا می‌تواند در چشم، مغز و ناحیه تناسلی به حیات پنهان خود ادامه دهد. پزشکان دریافتند این ویروس حتی از راه تماس جنسی نیز قابل سرایت است. پس اگر بیمار مبتلا به ابولا درمان هم شده باشد، ممکن است میزبان ویروس بوده و عامل انتقال آن چندین ماه پس از بهبودی نیز باشد.

پزشکان و پرستارانی که زمانی را درکنار بیماران مبتلا به ابولا سپری کردند، نمی‌توانند از سلامت کامل و مصونیت خود مقابل این بیماری مطمئن باشند. این افراد باید دست‌کم برای یک سال تحت نظر پزشکان باشند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است