شورای فرماندهان جهادی نیاز است
چهره ها و افرادی که این شورا را تشکیل داده اند به این نتیجه رسیده اند که این حکومت به بن بست رسیده و خود به تنهایی قادر به تامین امنیت افغانستان نیست 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۸    ۱۳۹۴/۷/۲۵ کد خبر: 104248 منبع: پرینت

با افزایش تهدیدهای امنیتی در کشور، فرماندهان جهادی اقدام کرده و شورایی را شکل داده اند. این شورا که به شورای فرماندهان و احزاب سیاسی موسوم شده، کمیسیونی شش نفری را برای گفتگو با رهبران حکومت وحدت ملی گماشته و در مورد نگرانی های امنیتی و سیاسی کشور با حکومت گفتگو کرده اند. پس از سقوط شهر قندوز شماری از چهره های سیاسی به رهبری استاد سیاف به برگزاری نشست هایی برای برون رفت از مشکلات امنیتی و سیاسی کشور برآمده اند. چرا این شورا شکل گرفته است و چه نسخه ای برای بیرون رفت از وضعیت کنونی دارد؟

داوود کلکانی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «فراخبر» گفت: این شورا در جهت تقویت و حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان تشکیل شده است. هم اکنون وضعیت امنیتی افغانستان شرایط وخیمی دارد.هدف ما این است که با کمک نیروهای امنیتی در مقابل استخبارات منطقه و کشورهای غربی که به افغانستان تجاوز می کنند بایستیم.

وی معتقد است اراده ای برای دفاع از کشور در حکومت وجود ندارد و افزود: مشکلات زیادی در ساختار اردو و پولیس و نیروهای امنیتی ما وجود دارد. ما در حدود سیصد هزار نیروی امنیتی داریم که اگر بخواهیم آنها را به همه ولایت های افغانستان بفرستیم در هر ولایت حدود هشت هزار و هشتصد نفر می رسد اما چنین نیست و ما همیشه دچار کمبود نیرو می شویم. از لحاظ رییس جمهور این سربازان فعالیت می کنند اما انگار آنها خیالی هستند چرا که وجود خارجی ندارند و نتیجه ای هم از فعالیت این سربازان، مکاتب و افسران خیالی حاصل نمی شود. چرا که اگر نتیجه بخش بود وضعیت قندوز و برخی ولسوالی های دیگر اینگونه نبود. پس این شورا برای دفاع از کشور نیاز است.

کلکانی در خصوص هدف از تشکیل این شورا گفت: تشکیل شورا، با هدف بسیج عمومی است در جهت اصلاح و تقویت نظام، در جهت کمک به نیروهای امنیتی و نیروهایی که می خواهند دفاع مستقلانه از حریم افغانستان کنند و می خواهند از تمام ارزش هایی که افغانستان در این چند سال به دست آورده اند به شکل سالم دفاع شود.

وی ادامه داد: درشرایط کنونی، تمامیت ارضی و استقلال افغانستان در خطر است. همه وضعیت قندوز را مشاهده کردیم که چه ها گذشت. به خاطر اینکه چنین تجربه هایی تکرار نشود، مردم افغانستان نگران نشوند، مردم بسیج شوند، نظام اصلاح شود، همکاری ها بین مردم و نظام بیشتر شود، مردم خود را با نظام یکی ببینند و از مردم و نیروهای امنیتی افغانستان حمایت شود، این شورا تشکیل شده است و هدف به قدرت رسیدن کسی نیست و برای تقسیم قدرت کار نمی کنند.

این نماینده مجلس در خصوص چرایی تشکیل این شورا عنوان کرد: چهره ها و افرادی که این شورا را تشکیل داده اند به این نتیجه رسیده اند که این حکومت به بن بست رسیده و خود به تنهایی قادر به تامین امنیت افغانستان نیست.

کلکانی در خصوص تامین نیروی نظامی این شورا ابراز داشت: نیروی نظامی این شورا، مردم افغانستان است. می خواهیم مردم افغانستان را درون نظام و در کنار نیروهای امنیتی بسیج بسازیم. این موضوع هم در قالب حکومت افغانستان و نیروهای امنیتی، انجام می گیرد. افراد، مسلح و جذب این شورا می شوند تا اردو و پولیس ملی افغانستان تقویت شود. هم اکنون در بیست و چهار ولایت افغانستان جنگ جریان دارد. نیروهای امنیتی هم در حال دفاع هستند اما نیاز است که بیشتر تقویت شوند. می خواهیم بسیج عمومی اعلام کنیم تا جوانان به جای رفتن به سوریه و کشورهای اروپایی در اردو و پولیس منظم شوند. فرماندهان جهادی افغانستان هم به طور منظم دراردو و پولیس تنظیم شوند و خارج از نظام و حکومت هم چیز دیگری نمی خواهیم.

وی در خصوص جنبه مشورتی این شورا گفت: می خواهیم خلاها و چالش هایی که در این نظام وجود دارد را با پیشنهادهای سالم، سازنده و آموزنده پر کنیم. در صورتی که حکومت با پیشنهادات ما موافق باشد، خوب است.اگر حکومت آن را نپذیرفت آن را با مردم در میان گذاشته و می گذاریم تا آنها تصمیم بگیرند. چرا که نظام خود اراده کمی برای تامین امنیت دارد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   هـــــــــیـچ نـیــازی نیست ؟؟ پــولیس واردوی ملی کفایت میکند!

>>>   حالا دیگر نه وند است نه غنیمت !

>>>   ما فعلا در داخل کشور ما سه نیروی قوی و کار کشته که از امکانات خوبی برخوردار هستند داریم فقط بلد نیستم چه رقم ازينها استفاده کنیم اگر از اردوی ملی وزارت داخله و امنیت دولتی استخبارات بشکلی درست استفاده شود بخدا قسم به عساکر خارجی هم نیاز نیست که در کشور ما باشند آقای ریس جمهور افغانستان ما در مقابل مثلآ در مجموع3هزار طالب و یا اشرارخرابکار سه وزارت داریم که متشکل از چند صد هزار نفرنيروي رزمی میباشد دیگه نیاز به ملشه سازی نیست ویا نیاز به گروه های جهادی نیست به نظر بنده اگر شما اجازه چنین کاری را بدهید عاقبت(هر کله بير خیال میشود)باز هم نظر علما وکلا وموسفيدان مملکت شرط است این ها هم نظر بدهند

>>>   سلام وطنداران !
برای تخریب چهرۀ جهاد و مجاهدین از سال 2001 میلادی تا کنون خیلی سرمایه گذاری شد. ونیرو لی در یک تقسیم بندی اصولی اگر دقت کنیم تنها مردمی ترین وافغانستانی ترین نیروی فداکار افغانستان مجاهدین هستند وبودند. زیرا شعارهای خلقی ها ، فرمانهای ترکی و عملکرد ببرکی ها ، هم چنین کسانی که در این 13 سال با شعارهای دموکراسی و... به چوکی های ادارات افغانستان دست یافته اند، در وسط هر دو دوره حکومت طالبان همه را دیدیم. وقبول داریم که در جنگ بین گلبدین ودولت مجاهدین مردم کابل یک سری زحمت ها دیدند اما باید فکر کرد که مجاهدان به گلبدین باید چه می دادند تا او کابل را موشک باران نکند او تا امروز هم به راهی خود ادامه می دهد و کابلی بچه تمام مجاهدین پاکباز افغانستان را ملامت می کنند ؛ چون قضاوت عامیانه دارند. وقبول داریم که مجاهدین هم از ارگانهای بیرونی اسلحه بدست می آوردند. زیرا اسلحه برای جها نداشتند . ولی بین اینها از زمین تا آسمان تفاوت است؛ در دوران جهاد خیلی ها وطن وناموس وطن را در دست دشمن رها کردند با پشت کردن بدشمن روانه امریکا وکجا وکجا شدند؛ که این کار منافی شریعت وغیرت بود. امروز هم باز می پرسم اگر مجاهدین ناکار آمد هستند شما ها چه کردید با این همه امکانات وباداران حاضر در صحنه .بنا براین شهامت ملت مجاهد افغانستان را خدشه دار نکنید.اگر نمی توانید برگردید به مرجعی که از آنجا آمدید بگذارید مردم افغانستان را به حال خود شان گمانم اینها دیگر دموکراسی هم نمی خواهند.
والسلام حمید سامانی

>>>   جهادیهااگرمیتوانستند افغانستان راامنیت کنندبیست سال پیش این کار...
م.م

>>>   عبدالاحد احدی ریس حزب افغان ملت وفاروق وردک نشنلست این دوتن از جمله قوماندانان جهادی نیستند ویکروز هم در سنگر جهاد ومقاومت نبودنداین دوشخص چگونه در بین قوماندانان جهادی می نشینند وجهادی حساب میکنند اگر این دوشخص استفاده جوی مقام طلب در شورا خود را سنجاق کنند همین شورا هم بد نام خواهند کردند .

>>>   آقای کلکانی!
آیا افغانستان دارای تمامیت ارضی و استقلالی هست که به گفتهٔ تو اکنون به خطر افتاده است؟ آقای محترم! از خواب خرگوش بیدار شو و اطرافت را نگاه کن!
گلداد

>>>   عجیب است ! دولتی در دولتی در دولت !! معلوم میشود ما مردم استثنای بشریت موجود جهان هستیم !!! یا جهاد فرما و کار گیر و شریک وذوالیدی دولت یا تا اندازهٔ تماشاچی و بی درد که اگر افغانها بر قطار کشته شوند و ما نند کندزیها فرار از لانه و کاشانه باز هم مرغ ما یک لنگ درارد و ماشاچی بمن چه گفته تنقید از نارسائیها و چنین و چنان بودن حکومتک نفاف ملی !!!! و اگر افاغانستان ربو ربو و مردم ما چلنی چلنی شود و از گشمنگی بمیرند ...مجاهد آن است که از خدا بترسد و از مردم حیا کند و خزانه دار نباشد !! اوستاد و آمر صاحب و مارشال ما ازین دنیا ی گنجبینه چه برد که شمشیر زنها انتظار آنرا دارند ؟؟؟؟؟
مراد شما

>>>   جناب کلکانی
درقدم اول به پاس خون شهدای اسلام وجهاد برحق مردم ما که بیش از یکنیم ملیون خون بخاطر رضای خدا قربانی داده اند اینگون استفاده های سیاسی را که دراصل اش همانا دامن زدن به گرایشات قومر مذهبی سمتی ولسانی میباشد کنار بیگذارید دوم سخن از فرماندهان جهاد میزنید میشود که بگویید تفنگداران نامدار وبا نشان شچاع غیرتی شیر ها بیگذارید خوب تر وپسنده خواهدبود به نسبت اینکه که ما وشما امروز به دهل یهود ها نصرانی ها اینطور مستانه میرقصیم که خود انها نیز عاجز اند از اینگون غلامی که ما حلقه اش را بگردن انداخته ایم درست هست که شما از دایره یک قوم تاجیک تبار به زعم خود شما حرف میزنید وهمیش دیدگاه شما وپیشوایان شما برهمین منوال بوده اند که همیش از دیدگاه گرایشات نژادی قومی ولسانی درهر مقطع تاریخ برخورد نموده اید واین یک حقیقت مسلم هست واگر شما از این حقیقت طرفه میروید با خبر باشید که ممکن از دایره ایمان بخدا خارج میشود بنابر گفته انحضرت (ص) پس نتیجتا این میشود که دهه گذشته را بقایای پیشوایان شما را تکرار مینمایید ودشمن ارام نشسته از خون ما وشما ماهی میگیرد بخدا شرم هست وجای تاسف هست که از گذشته ها پندا نه میگیرم وناخود اگاه به اسیاب دشمن اب میریزیم واب اسیای دشمن خون من وتو هزاران هموطن بی گناه من توست ومن مصاحبه های شمارا همیش شنیده ام که همیش بوی نفرت تعصب دامن زدن به تعصبات چیزی دیگری نمیشود دریافت نمود مگر دو دههجنگ خانمان سوز چشم بصیرت وگوش شنوای شمارا وا نمیسازد که از اینگونه انحرافات وتعبات بی پرهیزیم اگردعوای غیرت وایمان را داریم امروز عملا سردمداران شما با بودن نیروهای خارجی چگونه با اشتیاق وعلاقه مندی اظهار علاقه مینمایند ایا تمنای جهاد همین هست.....؟
بااحترام محمد نادر از بایان(پروان)

>>>   افغانستان 30میلیون جمعیت دارد15میلیونش طالب است اگرطالب نیست طرفدارطالب است پس این سه ارگان وزرارت امنیت واردوی ملی وزارت داخله هیج کاری ازپیش برده نمیتواندو درخود این سه وزارت هم طالبان طرفدار زیاد دارد.حالادرافغانستان پیش روی پشتونهانمیتوانی طالبان رازشت وناسزابگویی حتما بدشان میاید و فوری شروع میکنندبه دفاع کردن ازطالبان همه پشتونها به شمول ریس جمهورغنی سرزبان مخالف طالب است امازیردل سخت طرفدار طالب است وتاوقتی که طالب راازمغزخودبیرون نکنندطالب درکشور افغانستان جای دارد ودرهمه جاخواهدبودواگرباداعش بعیت کنندکه که دیگراز بدبدترخواهدشد.
م.حقجو

>>>   به سامانی
اینجانب ازابتدا بيطرف بودم، شهروندی عادی شغل آزاددارم دراین سه دهه خیلی چیزها را به چشمم دیدم البته من به نمایندگی از مردم می‌نویسم مردم و ملت رنج کشیده نه از خلقی ها جهادی ها طالب ها و کرزي ها از هیچ کدام این ها دلی خوشی ندارند هر کدامشان با خیانت ها و جنایت های نابخشودنی از زیر ذره‌بین مردم گذشتن هیچ اعتماد پیش مردم ندارند فقط انتظار ها و امید های مردم ازخداوند متعال و بعدش از حکومت افغانستان این است به هر شکل میشود آرامش را به کشور بیاورد واقعا مردم دیگر طاقت و تحمل این وضعیت را ندارند کشوری که نا آرام باشد حکومت داری معنی ندارد

>>>   شما وکیلان ولسی جرګه همیشه انتقاد کرده و میکنید واصلاحات می خوهید چرا اصلاحات را از خود شروع نمیکنید شما وکیلان قتل کردید زمین ها را غصب کردید و شهرک ها راساختید و قاچاق شراب و ارد و نفت و مواد مخدره را کردید و رشوت خوردید و قانون خشونت زنان را پاس نکردید و وکیل تان سه رشوت خور شهرک سازی را به سرحد تاجکستان نقل دادید که فرار کند اما از طرف حکومت ګرفتار شدند و به وکیل جزا داده نشد شما طالبان را به پاکستان منتقل کردید که زخم شان تداوی شود و لست خاینین و حنایت کاران ولسی جرګه در نزد شما وجود دارد و انرا افشا نکردید این تالار فساد باید منحل شود و شما محکمه شوید و جایدات های شما به خزانه ملت داده شود و برخی شما اعدام شوید بنام مجاهد مردم بی ګناه را کشتید و چور و چپاول کردید شما دزدان ملیونر و ملیادر شدید از خون ملت . شما حق تنفس هوا را در این دنیا ندارید
بصیر نظری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است